Uozon Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Hur gör man snygga pads melodier till Acapplla sÄng jag har ett snyggt ljud och nÀr skiten byter ton i paino roll sÄ hörs det ganska vÀll blir inte sÄ snyggt hjÀlp?
tbruce Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Hejsan, vÀlkommen hit. Du fÄr nog förklara lite mer utförligt vad problemet Àr, annars blir det rÀtt svÄrt att hjÀlpa dej. Att dela upp inlÀggen i flera meningar verkar vara poppis ocksÄ.
Uozon Postat 3 september 2006 TrÄdstartare Postat 3 september 2006 Hejsan, vÀlkommen hit. Du fÄr nog förklara lite mer utförligt vad problemet Àr, annars blir det rÀtt svÄrt att hjÀlpa dej. Att dela upp inlÀggen i flera meningar verkar vara poppis ocksÄ. Du vet pads. Göra meodi av pads nÄgot man bör tÀnka pÄ?
tbruce Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Oftast anvĂ€nds inte pad-ljud för att göra melodier, utan mer för ackordmattor eller enstaka toner. Vad man ska tĂ€nka pĂ„ Ă€r lite svĂ„rt att sĂ€ga, det Ă€r ju vĂ€ldigt olika för olika personer hur de skriver musik. Men det finns vĂ€l typ den snabba och den lĂ„nga förklaringen. Den snabba Ă€r att du mĂ„ste lyssna och höra sĂ„ det lĂ„ter bra, lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det bra, lĂ„ter det dĂ„ligt sĂ„ Ă€r det dĂ„ligt. đł Den lĂ„nga vĂ€gen Ă€r att lĂ€ra sig massa musikteori, vilket jag förstĂ„s inte kan göra i ett snabbt inlĂ€gg sĂ„hĂ€r...
Uozon Postat 3 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 september 2006 Oftast anvĂ€nds inte pad-ljud för att göra melodier, utan mer för ackordmattor eller enstaka toner. Vad man ska tĂ€nka pĂ„ Ă€r lite svĂ„rt att sĂ€ga, det Ă€r ju vĂ€ldigt olika för olika personer hur de skriver musik. Men det finns vĂ€l typ den snabba och den lĂ„nga förklaringen. Den snabba Ă€r att du mĂ„ste lyssna och höra sĂ„ det lĂ„ter bra, lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det bra, lĂ„ter det dĂ„ligt sĂ„ Ă€r det dĂ„ligt. đł Den lĂ„nga vĂ€gen Ă€r att lĂ€ra sig massa musikteori, vilket jag förstĂ„s inte kan göra i ett snabbt inlĂ€gg sĂ„hĂ€r... Jag ska ha i början av en lĂ„t lite soft atmosfĂ€riskt ljud(sus) som lĂ„ter bra till en SĂ„ng; hur skulle du göra?
tbruce Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Omöjligt att ge ett riktigt svar pÄ nÀr jag inte vet vad det Àr för lÄt etc, men om det Àr som ett intro kan det ju ofta vara bra att fÄ nÄgot "vÀxande"... alltsÄ, kanske lÄta det starta ganska tunt, fÄ toner, men sedan bli tjockare och tjockare (fler lager) tills lÄten "börjar"... Testa olika ackordtoner som lÄter bra tillsammans... ibland kan det funka att lÀgga nÄgon ackordfÀrgning vÀldigt tydligt ocksÄ, kan ge just en mer "melodisk" kÀnsla som du kanske Àr ute efter.
gsol Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Ja, vad ska man sÀga.. Det Àr ju svÄrt att veta hur du vill att det ska lÄta. Menar du hur du ska göra för att det ska lÄta harmoniskt? IsÄfall kanske kvintcirkeln kan vara till din hjÀlp?
Jejje Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Kan du inte spela in det hela sÄ som du fÄr till det nu och lÀgga upp det hÀr? Sen kan du förklara ungefÀr hur du vill att det ska lÄta och vad du inte Àr nöjd med sÄ kan vi nog ge bÀttre hjÀlp.
Uozon Postat 3 september 2006 TrÄdstartare Postat 3 september 2006 tackar för svar Hoppas det jag fÄr det som jag vill ha har en annan frÄga ocksÄ Hur fÄr man sÄn dÀr soft sÄng som Scooter kör med i sina SÄnger Nessaja Weekend M.mf?
mornel Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 StÀmmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bÀttre nÀr du byter ton? Isf, höj releasen och attacken pÄ synthen en aning sÄ kommer ackorden liksom fejda in i varandra.
Jejje Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 StÀmmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bÀttre nÀr du byter ton? Isf, höj releasen och attacken pÄ synthen en aning sÄ kommer ackorden liksom fejda in i varandra. Eller sÄ kan man ju "fuska" och "dra ut" tonerna efterÄt.
mornel Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 StÀmmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bÀttre nÀr du byter ton? Isf, höj releasen och attacken pÄ synthen en aning sÄ kommer ackorden liksom fejda in i varandra. Eller sÄ kan man ju "fuska" och "dra ut" tonerna efterÄt. Men dÄ fejdar ju inte tonerna in och ut och sÄ fÄr man abrupta slut ÀndÄ, plus en massa dissonanser.
Jejje Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 StÀmmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bÀttre nÀr du byter ton? Isf, höj releasen och attacken pÄ synthen en aning sÄ kommer ackorden liksom fejda in i varandra. Eller sÄ kan man ju "fuska" och "dra ut" tonerna efterÄt. Men dÄ fejdar ju inte tonerna in och ut och sÄ fÄr man abrupta slut ÀndÄ, plus en massa dissonanser. Hmmm, ja det Àr sant!
Uozon Postat 3 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 september 2006 StĂ€mmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bĂ€ttre nĂ€r du byter ton? Isf, höj releasen och attacken pĂ„ synthen en aning sĂ„ kommer ackorden liksom fejda in i varandra. Tackar jag förstĂ„r hur jag ska göra det Ăver till FrĂ„ga Nummer 2 tack?
Uozon Postat 3 september 2006 TrÄdstartare Postat 3 september 2006 HÀr kommer en file https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=30103
Uozon Postat 3 september 2006 TrÄdstartare Postat 3 september 2006 Vad tycker ni om filen Àr den bra dÄlig vad?
Uozon Postat 3 september 2006 TrÄdstartare Postat 3 september 2006 https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=30112 sÄ lÄter det nu, vad tycks nÄt som inte lÄter bra
Nexustwins Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=30112sÄ lÄter det nu, vad tycks nÄt som inte lÄter bra Okey, jadu. "NÄtt som inte lÄter bra ?" Den frÄgan kan du nog svara pÄ sjÀlv om du inte Àr allt för sjÀlvsÀker. Men ge inte upp det kommer att ge med sig efter ett tag. Problemet Àr att du har valt ett sample som Àr en pad, detta lÄter alldrig bra om den inte Àr samplad direkt frÄn synthen i de olika tonerna (Multisamplade). Följ mornels förslag och dra upp releasen eller vÀlj ett annat ljud. (Kolla under soundfont avdelningen sÄ hittar du nog ett ljud som passar dig) (Endast XXL)
Uozon Postat 3 september 2006 TrÄdstartare Postat 3 september 2006 https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=30112sÄ lÄter det nu, vad tycks nÄt som inte lÄter bra Okey, jadu. "NÄtt som inte lÄter bra ?" Den frÄgan kan du nog svara pÄ sjÀlv om du inte Àr allt för sjÀlvsÀker. Men ge inte upp det kommer att ge med sig efter ett tag. Problemet Àr att du har valt ett sample som Àr en pad, detta lÄter alldrig bra om den inte Àr samplad direkt frÄn synthen i de olika tonerna (Multisamplade). Följ mornels förslag och dra upp releasen eller vÀlj ett annat ljud. (Kolla under soundfont avdelningen sÄ hittar du nog ett ljud som passar dig) (Endast XXL) Nu Àr det sÄ att jag vill ha kvar ljudet som den pads jag har nu Àr men hur höjer man realsen fattar inte riktigt eller sÄ Àr jag trög
Nexustwins Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Klicka pĂ„ ljudet i "ss" sendan tar du INS och drar i knappen som Ă€r döpt Rel. đ
Uozon Postat 3 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 september 2006 Klicka pĂ„ ljudet i "ss" sendan tar du INS och drar i knappen som Ă€r döpt Rel. đ Nu tycker jag att det lĂ„ter bra men inte riktigt synkat med sĂ„ngen har du nĂ„gra tips om hur jag ska Ă€ndra ?
Uozon Postat 18 december 2006 TrÄdstartare Postat 18 december 2006 Pads mÄset man ha undrar vilken synth som fixar vackrast sÄna?
Nexustwins Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 Pads mÄset man ha undrar vilken synth som fixar vackrast sÄna? Pads det du, oftast mÄste du göra massa filtersvep, anvÀnda brusgeneratorer &sÄ vidare. Orkar inte förklara mer nu, mÄste nanna. =). mÄste ha 5 timmar sömn ^^
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.