Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör man snygga pads melodier till Acapplla sång jag har ett snyggt ljud och när skiten byter ton i paino roll så hörs det ganska väll blir inte så snyggt hjälp?

Annons
Postat

Hejsan, välkommen hit. Du får nog förklara lite mer utförligt vad problemet är, annars blir det rätt svårt att hjälpa dej. Att dela upp inläggen i flera meningar verkar vara poppis också.

Postat
Hejsan, välkommen hit. Du får nog förklara lite mer utförligt vad problemet är, annars blir det rätt svårt att hjälpa dej. Att dela upp inläggen i flera meningar verkar vara poppis också.

Du vet pads.

Göra meodi av pads något man bör tänka på?

Postat

Oftast används inte pad-ljud för att göra melodier, utan mer för ackordmattor eller enstaka toner.

Vad man ska tänka på är lite svårt att säga, det är ju väldigt olika för olika personer hur de skriver musik. Men det finns väl typ den snabba och den långa förklaringen. Den snabba är att du måste lyssna och höra så det låter bra, låter det bra så är det bra, låter det dåligt så är det dåligt. 😳 Den långa vägen är att lära sig massa musikteori, vilket jag förstås inte kan göra i ett snabbt inlägg såhär...

Postat
Oftast används inte pad-ljud för att göra melodier, utan mer för ackordmattor eller enstaka toner.

Vad man ska tänka på är lite svårt att säga, det är ju väldigt olika för olika personer hur de skriver musik. Men det finns väl typ den snabba och den långa förklaringen. Den snabba är att du måste lyssna och höra så det låter bra, låter det bra så är det bra, låter det dåligt så är det dåligt. 😳 Den långa vägen är att lära sig massa musikteori, vilket jag förstås inte kan göra i ett snabbt inlägg såhär...

Jag ska ha i början av en låt lite soft atmosfäriskt ljud(sus) som låter bra till en Sång; hur skulle du göra?

Postat

Omöjligt att ge ett riktigt svar på när jag inte vet vad det är för låt etc, men om det är som ett intro kan det ju ofta vara bra att få något "växande"... alltså, kanske låta det starta ganska tunt, få toner, men sedan bli tjockare och tjockare (fler lager) tills låten "börjar"...

Testa olika ackordtoner som låter bra tillsammans... ibland kan det funka att lägga någon ackordfärgning väldigt tydligt också, kan ge just en mer "melodisk" känsla som du kanske är ute efter.

Postat

Ja, vad ska man säga.. Det är ju svårt att veta hur du vill att det ska låta. Menar du hur du ska göra för att det ska låta harmoniskt? Isåfall kanske kvintcirkeln kan vara till din hjälp?

CircleQuint.gif

Postat

Kan du inte spela in det hela så som du får till det nu och lägga upp det här? Sen kan du förklara ungefär hur du vill att det ska låta och vad du inte är nöjd med så kan vi nog ge bättre hjälp.

Postat

tackar för svar

Hoppas det jag får det som jag vill ha

har en annan fråga också

Hur får man sån där soft sång som Scooter kör med i sina Sånger Nessaja Weekend M.mf?

Postat

Stämmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bättre när du byter ton? Isf, höj releasen och attacken på synthen en aning så kommer ackorden liksom fejda in i varandra.

Postat
Stämmer tonerna men du vill att det ska "flyta ihop" bättre när du byter ton? Isf, höj releasen och attacken på synthen en aning så kommer ackorden liksom fejda in i varandra.

Eller så kan man ju "fuska" och "dra ut" tonerna efteråt.

Postat

Men då fejdar ju inte tonerna in och ut och så får man abrupta slut ändå, plus en massa dissonanser.

Postat

Men då fejdar ju inte tonerna in och ut och så får man abrupta slut ändå, plus en massa dissonanser.

Hmmm, ja det är sant!

Postat

Tackar jag förstår hur jag ska göra det Över till Fråga Nummer 2 tack?

Postat
https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=30112

så låter det nu, vad tycks nåt som inte låter bra

Okey, jadu. "Nått som inte låter bra ?" Den frågan kan du nog svara på själv om du inte är allt för självsäker. Men ge inte upp det kommer att ge med sig efter ett tag.

Problemet är att du har valt ett sample som är en pad, detta låter alldrig bra om den inte är samplad direkt från synthen i de olika tonerna (Multisamplade). Följ mornels förslag och dra upp releasen eller välj ett annat ljud. (Kolla under soundfont avdelningen så hittar du nog ett ljud som passar dig) (Endast XXL)

Postat
https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=30112

så låter det nu, vad tycks nåt som inte låter bra

Okey, jadu. "Nått som inte låter bra ?" Den frågan kan du nog svara på själv om du inte är allt för självsäker. Men ge inte upp det kommer att ge med sig efter ett tag.

Problemet är att du har valt ett sample som är en pad, detta låter alldrig bra om den inte är samplad direkt från synthen i de olika tonerna (Multisamplade). Följ mornels förslag och dra upp releasen eller välj ett annat ljud. (Kolla under soundfont avdelningen så hittar du nog ett ljud som passar dig) (Endast XXL)

Nu är det så att jag vill ha kvar ljudet som den pads jag har nu är men hur höjer man realsen fattar inte riktigt eller så är jag trög

Postat
Klicka på ljudet i "ss" sendan tar du INS och drar i knappen som är döpt Rel. 😄

Nu tycker jag att det låter bra men inte riktigt synkat med sången har du några tips om hur jag ska ändra ?

• 3 månader senare...
Postat
Pads måset man ha undrar vilken synth som fixar vackrast såna?

Pads det du, oftast måste du göra massa filtersvep, använda brusgeneratorer &så vidare.

Orkar inte förklara mer nu, måste nanna. =). måste ha 5 timmar sömn ^^

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.