Jump to content
Annons

Augackord


Heterosexuell

Recommended Posts

Annons

Aug (som också kallas +akord) är oftast ett dominant akord.

Det är alltså en höjd kvint.

Caug eller C+ eller C#5 är alla samma akord.

Tonerna: C E G#

Man kan använda ett +akordets höjda kvint till att leda till nästa ton.

Tex. I tonarten F: ta ett Caug7 (eller C+7 eller C7#5) med då den höjda kvinten överst:

C Bb E G# och sedan ett F: F C F A (alltså ett F med tersen högst).

+akordet används en hel del i visor, 20-tals låtar, mm det var lite hippt ingefär som sus11 är nu förtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förklaringen!

Hur är det förresten med augackord i moll? På t.ex www.musictheory.net kan man läsa att det 'aldrig' används på grund av sin säregna klang. Stämmer det? Har jag gjort 'fel' (eller modulerat oavsiktligt) som använt mig av augisar i egna låtar i moll?

Redigerat av Heterosexuell
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du t ex Gm+ eller bara G+ fast i en molltonart? För Gm+ blir identiskt med ett Eb/G, och förlorar därför plus-karaktären.

Jo ackordet har definitivt en viss julklang, tycker jag, finns ofta med i såndär juljazz osv. Har försökt skriva julsångspastischer och har då använt dominantplusackord en hel del, funkar utmärkt. Men naturligtvis kan de användas i andra sammanhang också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder aug i mina låtar (skriver skräckmusik) speciellt aug 11 spelat som arpeggio på en gitarr låter väldigt ont och mörkt och går att kombinera med dim och moll lite som man vill.

aug akcordet går att göra i powerchord-format på gitarren och blir då lite halvdisonant och låter ond och tungt i den mesta metal. man kan hoppa mellan aug och vanlig powerchord så får man en viss harmoni som passar i mycket goth musik och liknande.

A-aug, A-moll, A-aug, A-dim. spela det lite halvslött så har du ett jätte bra goth intro.

Aug i skala kallas ibland för heltonskala och ävands bland annat i jass och av meshuggah och jag tycker det passar bra i all form av metal och liknande musik.

heltons-skala spelad om upp & ner ger den "dröm-ljudeffekt" som används i många dåliga såpor och tecknade filmer.

Också om man har ett stycke i moll där man vill ha in ett parti med atonal musik så är aug-ackordet en väg in och ut ut det atonala partiet.

moll+5 är perfekt för att göra snygga avslutningar som denna:

Cm+5, Cm, G, C

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Är inte detta en konstig frågeställning? Liksom frågor om vilka ackord som passar ihop? Det får en att tro att det är matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som låter bäst och låter bäst ihop.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förklaringen!

Hur är det förresten med augackord i moll? På t.ex www.musictheory.net kan man läsa att det 'aldrig' används på grund av sin säregna klang

Tack.

säg aldrig aldrig aldrig . . . 😳

så länge du tycker det låter bra så . . .

som jag skrev högre upp så användes aug eller #5 oftast förr som en färgning på dominanten. och det används lika mkt/lite i dur som moll.

däremot så är standalone aug akordet mkt använt i t.ex av bernard herrman och i ECM-jazz; typ Terje Rypdal, Keith Jarret.

och då som ett augmaj7 eller i C: Cmaj7#5; C E G# B (som är det gamla H)

Jazzare brukar se akordet som ett dur maj 7 variant men herrman använder den som en mollmaj7 9 .. . kul va ???? 😕

lägg till ett A under Cmaj7#5 sp får man Amollmaj7(9). håll A i basen och spela C E G# B i arpeggio - upp och ner. transponera ett helt tonsteg neråt - instant mystik/skräck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är inte detta en konstig frågeställning? Liksom frågor om vilka ackord som passar ihop? Det får en att tro att det är matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som låter bäst och låter bäst ihop.

😉

:musik

Det finns ju olika sätt att närma sig musik, desto fler man försöker desto bredare blir man nog som musiker/låtskrivare eller lyssnare... musik är ju dessutom både fysik, och därmed går det att mäta i tid och rum, och då har vi ju förhållanden till varandra som kan analyseras, så visst, egentligen är vi matematiker/fysiker! =)

Om man då använder endast ett sätt så är det nog lätt hänt att man stannar i utvecklingen. .. jag kanske har fel. Det är väl helt uppenbart att om man stimulerar många sinnen och intelligenser så befästs kunskapen och även "känslan" för musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är inte detta en konstig frågeställning? Liksom frågor om vilka ackord som passar ihop? Det får en att tro att det är matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som låter bäst och låter bäst ihop.

😆

:musik

Man måste vara väldigt naiv om man tror sig stå över de senaste femhundra åren av musikteoretiska upptäckter - musik är trots allt ett hantverk precis som allting annat.

Men visst, uppfinn du hjulet igen om du nu vill det. 😆

ChrisB:

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är inte detta en konstig frågeställning? Liksom frågor om vilka ackord som passar ihop? Det får en att tro att det är matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som låter bäst och låter bäst ihop.

:rolleyes:

:musik

Musik är ju 75% matematik, 25% poesi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Music is the language of the invisible

Musik är både sakralt och profant på samma gång.

Kunskapen om musik är både objektivt och subjektivt.

dvs: musik är akustik, vågfrekvenser, övertonserie, rytmiska mönster, fysisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Augackord?

har ingen aning om vad det är för något, kan någon ge ett exempel i form av ljudfil eller varför inte en julsång som det ingår i? kan tyvärr inte översätta ert ackordsnack till gitarrspel, eftersom jag inte har en aning om vad ackorden jag spelar heter... (dom svarar inte när jag frågar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...