Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Har kollat runt i olika topics pÄ forumet och Àr pÄ jakt efter monitorer. Ska ha dom i rum i en lgh:et pÄ ca 3x4m. Vill inte köpa det allra billigate för att ha nÄgot att vÀxa i och jag Àr fortfarande en rejÀl amatör men förutom musikproducerandet uppskattar jag rent ljud för vanlig lyssning och vill lÀgga mellan 5000-8000 beroende pÄ vad jag kan fÄ.

Har tittat pÄ genelec 8020a och event tr8 vilka har liknande pris, men vilken skulle ni rekommendera? Eller skulle ni inte rekommendera nÄgon? Har problemet att mÄnga topics frÄgar efter monitorer upp till max 4000 och jag undrar, vinner jag nÄgot pÄ en eller ett par tusen till eller ska jag t.ex. ta Behringer Truth B2031A framför genelec 8020a eller event tr8 för att skillnaden inte Àr stor?

Redigerat av billy
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det blir aldrig fel med Genelec.

Postat

Tycker absolut att det Ă€r vĂ€rt att gĂ„ ett eller tvĂ„ snĂ€pp över Behringer-nivĂ„n... 😉

Genelec Ă€r nog som vĂ„r finske vĂ€n sĂ„ opartiskt pĂ„pekar aldrig fel, men tĂ€nk pĂ„ att 8020A Ă€r en mycket liten monitor (ungefĂ€r samma storlek som Lilla My, tror jag?), sĂ„ basresponsen Ă€r nog inte direkt övervĂ€ldigande... Iallafall var den inte det pĂ„ föregĂ„ngaren 1029. -LĂ€t "fjupp" snarare Ă€n "boom"... 🙁

Om du ÀndÄ Àr i den dÀr prisklassen borde du absolut Àven kolla in Dynaudios BM-serie.

Postat

8020A skulle jag inte vilja anvÀnda utan sub och Genelecs egna subbar kostar tyvÀrr en bra slant. Hur det funkar med andra subbar vet jag inte, jag Àr ingen expert pÄ den biten. Att gÄ ett snÀpp över behringer tycker jag ocksÄ Àr vÀrt det. Senast jag var ute och jÀmförde fastnade jag stenhÄrt för Mackie HR824 men dom Àr ju inte sÄ billiga tyvÀrr. Genelec 8030 har jag tidigare talat mig varm för men dÄ Àr man uppe pÄ typ 9000 paret. Jag lyssnade pÄ bÄde Event och Behringer men ingen av dom imponerade överhuvudtaget. Yamahas HS8 lÀt ganska bra dÀremot.. den lÄg nÄnstans pÄ 6000/par vill jag minnas.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Visst visst, med 8020 behövs ju definitivt en sub. LikvÀl som med 1029:rna. Det Àr helt klart. Men att köpa 8020 idag och en sub nÀsta mÄnad Àr bÀttre Àn att köpa "nÄtannat" idag, 8020 nÀsta mÄnad och en sub dÀrpÄföljande.

I sjÀlva verket lyssnar jag en hel del pÄ mina 1029 utan sub i referenssyfte. Men hur man ska ha det beror pÄ genren.

Sen att nÄn anna kommer 15Hz lÀgre ner pÄ ett kontrollerat sÀtt Àr en sak. Det vad som hÀnder med frekvenskurvan under det Àr ju en helt annan sak!

Redigerat av tsmalmbe
Postat
  tsmalmbe sa:
Visst visst, med 8020 behövs ju definitivt en sub. LikvÀl som med 1029:rna. Det Àr helt klart. Men att köpa 8020 idag och en sub nÀsta mÄnad Àr bÀttre Àn att köpa "nÄtannat" idag, 8020 nÀsta mÄnad och en sub dÀrpÄföljande.

I sjÀlva verket lyssnar jag en hel del pÄ mina 1029 utan sub i referenssyfte. Men hur man ska ha det beror pÄ genren.

Sen att nÄn anna kommer 15Hz lÀgre ner pÄ ett kontrollerat sÀtt Àr en sak. Det vad som hÀnder med frekvenskurvan under det Àr ju en helt annan sak!

Vad kostar en vettig sub? Kollade pÄ genelecs sub och tappade hakan av priset...

Postat

Har anvÀnt 8020 + genelecs minsta sub, de lÀt vÀlldigt bra, men utan sub kan jag tÀnka mig att det blir klent i basen, men som tidigare sagts, köp först 8020 o lÀgg sen till en sub. 8030 Àr den "nya" varianten som motsvarar öronskÀrarna 1029. 8020 Àr mindre och har en 4" bas. Med tanke pÄ sÄ litet rum som du har skulle jag nog rekomendera ett mindre system framför tr8:orna. Om plÄnboken inte rÀcker sÄ kan du titta pÄ blue sky som gör ett 2.1 system som Àr billigare Àn genelec men fortfarande bra.

Postat

Köp de du tycker mest om helt enkelt. Monitorer Àr sÄ otroligt subjektivt.

Jag hade definitivt satsat pÄ Event i det lÀget. Genelecen behöver som sagt en sub, och att stÀlla in en bra lyssning med sub Àr inte det lÀttaste precis.

Men som android tipsade om, lyssna gÀrna pÄ Dynaudio BM5 om du har möjligheten. Fast de Àr nog ocksÄ lite för smÄ utan sub tyvÀrr.

Event TR8 och KRK RP8 Àr mina favoriter av de större högtalarna i det prissegmentet.

Postat

Tips!

GÄ till en butik och lyssna. Ta med inspelningar eller CD-skivor som du Àr van att höra.

SjÀlv tyckte jag att hela mellansegmentet var rÀtt tradigt. nEar 06 t ex och Behringer Truth tillförde inte sÄ mycket. Dom jag föll för var KRK v4 (tror jag dom hette) men de va för fina för min plÄnbok sÄ jag nöjde mig med nÄgot billigare (se min signatur) för att de slog mina datorhögtalare sÄ fick jag pengar över för att köpa annat....

Postat

Enligt min erfarenhet sĂ„ Ă€r Genelec absolut mest prisvĂ€rt... Ska du ha en bra SUB till dom som lĂ„ter bra och (bĂ€ttre Ă€n Genelecs egna) och som dessutom Ă€r billgare.. Kolla in pĂ„ www.ljudia.com efter deras Peerless 12" sub med slavbas.. Torr och avslöjande till tusen.. Fantastik sub för priset ju 😉

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tack för alla tips, har lyssnat och tittat osv och nu stÄr det mellan Yamaha Msp5 eller Genelec 8020A som ligger pÄ istort sett samma pris.

Min frĂ„ga Ă€r nu helt enkelt, nĂ„got som talar för den ena eller andra? Kan jag fĂ„ samma volym pĂ„ bĂ„da utan att monitorn "ger efter"? Är det nĂ„gon som fungerar bĂ€ttre utan sub, Ă€r det nĂ„got annat jag bör tĂ€nka pĂ„ nĂ€r jag vĂ€ljer mellan dessa tvĂ„? Har som sagt ett relativt litet rum som jag beskrev i det inledande inlĂ€gget.

Yamaha Msp5

Genelec 8020A

Redigerat av billy
Postat

hej pÄ dig

idag finns det ju en hel del monitorer som man kan vÀlja pÄ. tvÄ frÄgor som Àr vÀsentliga som mÄste besvaras nÀr man ska köpa monitorer:

1, hur mycket Àr man som konsument beredd att lÀgga ut pÄ monitorer, sÄsom den rÄdande ekonomin ser ut för stunden.

2, behöver man en fullrange eller endast nÀrfÀltsmonitor

jag tror att alla hÄller med om att nr 1 Àr en sjÀlvklar frÄga som man mÄste ta i beaktande. Vad jag menar med nr 2 Àr vilken kvalité vill man ha pÄ monitorerna. Ska förklara. Hoppas nu att alla vet vad fullrange menas men för det krÀvs sÀkerligen en Ätta tums monitor, som gÄr ner till subbasregistret och lite till. För 5000 kr fÄr man en sÀmre fullrange Àn om man bara satsar pÄ nÀrfÀltsmonitor för samma belopp. Det Àr ju bara att titta pÄ skrÀpmonitorer som Phonic som har en fullrange vid det beloppet. MSP5 Àr ett mycket bÀttre alternativ isÄfall. Den Àr inte fullrange utan mer en nÀrfÀlts och lÄter ypperligt bra. Man kan Àven jÀmföra med den nya Yamaha serien som kommit.

NÄgra tankar frÄn mig iaf

MVH Anders

Postat
  mr_chess sa:
För 5000 kr fÄr man en sÀmre fullrange Àn om man bara satsar pÄ nÀrfÀltsmonitor för samma belopp. Det Àr ju bara att titta pÄ skrÀpmonitorer som Phonic som har en fullrange vid det beloppet. MSP5 Àr ett mycket bÀttre alternativ isÄfall. Den Àr inte fullrange utan mer en nÀrfÀlts och lÄter ypperligt bra. Man kan Àven jÀmföra med den nya Yamaha serien som kommit.

NÄgra tankar frÄn mig iaf

MVH Anders

Tack, alltsÄ jag ska vÀl villigt erkÀnna att jag inte vet skillnaden pÄ fullrange och nÀrfÀlt, men det kan jag sÀkerligen hitta svar pÄ hÀr eller nÄgon annanstans. Men om jag förstÄtt det rÀtt Àr dÄ alltsÄ genelec 8020a en fullrange dÄ du rekommenderar Yamaha?

• 2 veckor senare...
Postat

Jag ifrĂ„gasĂ€tter alla som sĂ€ger att 8020A inte har nĂ„gon botten. Har ni överhuvudtaget lyssnat pĂ„ dessa smĂ„ monster? Visst kan de inte spela hur starkt som helst men nĂ€r det gĂ€ller basresponsen sĂ„ mĂ„ste man komma ihĂ„g att smĂ„ rum Ă€ndĂ„ inte har nĂ„gon naturlig respons vid det lĂ€gre registret. Om rummets lĂ€ngsta dimension Ă€r 3 meter sĂ„ kommer den första naturliga resonansen att vara ca. 57 Hz och ett par 8020 spelar pĂ„ ganska bra dit ned
 Om rummet sedan inte Ă€r akustiskt behandlat (och dĂ„ menar jag trĂ€konstruktion, inte lite skumgummi hĂ€r och dĂ€r
) sĂ„ kommer basresponsen att vara sĂ„ ojĂ€mn att det inte spelar nĂ„gon roll hur djupt högtalarna spelar för man kan Ă€ndĂ„ inte lita pĂ„ vad man hör.

Postat

Eftersom prislÀget var upp till 8000:- - sÄ föreslÄr jag utan att tveka ADAM A7. De lÄter faktiskt kanonbra för att vara sÄ smÄ. :rolleyes:

Bor du i nÀrheten av Malmö, sÄ kan du komma och lyssna pÄ dem hos mig - och jÀmföra med andra ADAM-modeller. :rolleyes:

• 2 mĂ„nader senare...
Fairlight (oregistrerad)
Postat

😕 Jag tycker att du ska vĂ€lja Yamaha - Msp5a.

Du kommer inte att Ă„ngra dig. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.