Jump to content
Annons

"Sök"!


saverman

Recommended Posts

Nu läste jag just ett annat exempel som gjorde mig fundersam. "A" hade skrivit ett utförligt inlägg där han förklarade vad han satt i för situation och vad som gällde för hans förutsättningar. "B" i sin tur svarade med ett fåtal ord som varken sa bu eller bä egentligen.

Är inte det att sträva åt fel håll oxå i så fall? Bidrar inte det till en väldans massa inlägg om ingenting i denna "informationsdatabas"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nu läste jag just ett annat exempel som gjorde mig fundersam. "A" hade skrivit ett utförligt inlägg där han förklarade vad han satt i för situation och vad som gällde för hans förutsättningar. "B" i sin tur svarade med ett fåtal ord som varken sa bu eller bä egentligen.

Är inte det att sträva åt fel håll oxå i så fall? Bidrar inte det till en väldans massa inlägg om ingenting i denna "informationsdatabas"?

Ok, alla svarar inte mer utförligt bara för att man själv ger en god problembeskrivning. Däremot ökar chansen för ett bra svar. Det kan jag sätta min hatt på. Det är helt omöjligt att garantera ALLA bra svar. Vi finns här för att lära oss och även att hjälpa andra. Men allt handlar om människors goda vilja och lite ge och ta som jag skrivit tidigare. Man måste inte skriva allt vad man tycker, och en hel del inlägg är tämligen onödiga. Jag skulle gärna sett att det fanns ett proffs här som man kunde betala för att leverera bra svar på alla frågor man kan tänkas ställa. Men nu är det vanligt folk vi snackar om, du, jag, grannen. Vi får nöja oss med varandra, och är svaret dåligt så får vi ju antingen ställa frågan annorlunda, strunta i det dåliga svaret, eller försöka använda det dåliga svaret på ett så konstruktivt sätt. Att sätta igång och munhuggas brukar sällan leda någon vart.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som är road av det och ser en poäng i det?

Nej, du är inte ensam om det. Skulle du ha sökt skulle ju tråden inte existera. Där ligger ju en ganska bra poäng.

Jodå. Om han skulle ha sökt så skulle han kunna ha bumpat tråden vilket hade gjort att vi hade fått fler synvinklar på samma ämne samtidigt som vi hade kunnat fortsätta disskutera saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu läste jag just ett annat exempel som gjorde mig fundersam. "A" hade skrivit ett utförligt inlägg där han förklarade vad han satt i för situation och vad som gällde för hans förutsättningar. "B" i sin tur svarade med ett fåtal ord som varken sa bu eller bä egentligen.

Är inte det att sträva åt fel håll oxå i så fall? Bidrar inte det till en väldans massa inlägg om ingenting i denna "informationsdatabas"?

Ok, alla svarar inte mer utförligt bara för att man själv ger en god problembeskrivning. Däremot ökar chansen för ett bra svar. Det kan jag sätta min hatt på. Det är helt omöjligt att garantera ALLA bra svar. Vi finns här för att lära oss och även att hjälpa andra. Men allt handlar om människors goda vilja och lite ge och ta som jag skrivit tidigare. Man måste inte skriva allt vad man tycker, och en hel del inlägg är tämligen onödiga. Jag skulle gärna sett att det fanns ett proffs här som man kunde betala för att leverera bra svar på alla frågor man kan tänkas ställa. Men nu är det vanligt folk vi snackar om, du, jag, grannen. Vi får nöja oss med varandra, och är svaret dåligt så får vi ju antingen ställa frågan annorlunda, strunta i det dåliga svaret, eller försöka använda det dåliga svaret på ett så konstruktivt sätt. Att sätta igång och munhuggas brukar sällan leda någon vart.

Sant! Men personen jag syftade på (utan att nämna några namn) klagar åt ena hållet och jag försökte bara klämma fram hans åsikt åt det andra.

Du och Jag, visst, men be min förtidspensionerade granne Kerstin håller jag gärna härifrån. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara ha en tråd per ämne skulle snabbt bli helt fruktansvärt oöverskådligt. Så fort en tråd blir över tre-fyra sidor så är den för lång för att de flesta ska palla läsa igenom alltihop för att kanske hitta det de letar efter.

Tror jag.

Jag tycker inte forumet är uppbyggt för att vara en statisk informationskälla... forumet bygger på stunden, på här och nu. Forumet bygger på diskussioner, och diskussioner ger sällan några kärnfulla, arkiveringsvänliga svar... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara ha en tråd per ämne skulle snabbt bli helt fruktansvärt oöverskådligt. Så fort en tråd blir över tre-fyra sidor så är den för lång för att de flesta ska palla läsa igenom alltihop för att kanske hitta det de letar efter.

Tror jag.

Jag tycker inte forumet är uppbyggt för att vara en statisk informationskälla... forumet bygger på stunden, på här och nu. Forumet bygger på diskussioner, och diskussioner ger sällan några kärnfulla, arkiveringsvänliga svar... eller?

Det är ju där problemet ligger. Jag vet att det finns verkliga guldklimpstrådar liggandes, sånna som jag söker upp när jag märker att det finns läge för det. Vissa användare av forumet sitter på enorma kunskaper som är mycket bra OCH aktuella i alla lägen. T.ex. för byggnation av själva studiolokal etc. Men jag håller med att det blir oöversiktligt med för stora trådar, å andra sidan vidhåller jag att 1000 trådar om samma ämne är minst lika oöverskådligt. Och att alltid ställa samma fråga om och om igen, tröttnar nog de mest trogna forumiterna på efter ett tag. Jag har varit med länge, och sett folk som suttit inne med mycket stor kunskap antingen dra ned på sin närvaro här eller försvinna helt. Vill inte lägga fram detta som någon elit tanke, utan att alla användare här ska kunna ta del av även de mest erfarnas tips. Men när de erfarna på grund av hög upprepning tröttnar, så blir forumet mindre och mindre relevant som informationskälla. Ska man dra det till en extrem förlängning kommer det bli lunarstorm av alltihop 😉. Så har i alla fall jag upplevt det under min tid här. Det är dock en helt oundviklig utveckling tror jag. Vad jag däremot hoppas och önskar, är att vi kan få den utveklingen att gå lite långsammare. Föra sakliga diskussioner i möjligaste mån, och försöka begränsa oss till lite relevanta trådar om vi kan, eller åtminstone se om vi kan hitta matnyttig info i sånt som redan skrivits. Visst. 2 år gamla trådar om ljudkort kanske inte är en höjdare, det går inte att förneka, men det finns info här. nästan en halv miljon inlägg...

TILLÄGG:

När jag söker i gamla trådar brukar jag även söka på varje sida med hjälp av firefox enga textsök. Explorer har nog också nån sån nånstans. Söker jag på Ljudkort får jag fram massa träffar, väljer en tråd. Söker i tråden på något som jag tycker kan vara relevant. Man hittar saker på sidorna ganska snabbt, man måste inte läsa alla inlägg. Brukar skumma mig igenom trådar så när jag letar efter saker. Då kan manlätt avverka 4-5 sidor utan vidare.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tycker det finns hela spektrat. Allt från frågor från kompletta nybörjare till betydligt mer kvalificerade diskussioner om saker som egentligen bara är praktiskt intressanta för folk som jobbar professionellt med musikteknik. Nu har jag bara varit medlem i ett år och fyra dagar, så jag kan förstås inte svara på hur det var innan.

Jag är f ö inte med och svarar för att vara "snäll" som någon uttryckte det, jag är med för att jag lär mej läskigt mycket på det. Ta min köpa-studio-grejer-tråd, t ex. Jag kan knappt något sen tidigare om ljudkort, monitorer osv, men med hjälp av den tråden fick jag massa bra knuffar i rätt riktning. Utan tvekan hade jag kunnat ta reda på det jag fått hjälp med genom sökningar på olika håll, men det hade tagit ofantligt mycket mer tid och kraft. Jag är otroligt tacksam för att jag kunde få en överblick över precis det jag ville veta genom en sån tråd, istället för att leta information i en vecka och fortfarande inte veta varken upp eller ner.

Det handlar inte om att nybörjarna tycker att deras tid är mer värd än er/vår. Det handlar om att om vi lägger två minuter på att svara så kanske de sparar flera timmar mot att hitta det helt själv. Och två timmar är mer värt än två minuter. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en kombo här. Man måste ju ha båda världarna. Nu får du tips om vad du skulle kunna köpa, det är nu du börjar snoka själv (hade jag gjort i alla fall) kring vad som skrivs, tycks och tänks kring produkterna för att bilda ett riktigt bra omdöme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske skulle vara vettigt att lägga lite mer fokus på att det faktiskt är en kunskapsdatabas. En väldigt enkel åtgärd är tex att ha ett tydligt sökformulär på förstasidan så att det upplevs lite som en sökmotor. Dessutom kan "Sök"-länken i menyn öppna en liten popupruta (inte fönster) med ett sökfält för snabb åtkomst av sökfunktionen.

Jag tycker personligen att sökfunktionen är ganska omständig och besvärlig. Att förenkla åtkomsten av den skulle inte bara innebära att fler nykomlingar börjar med att söka utan även göra det enklare för flitiga besökare att snabbt hitta information.

Sedan finns det ju en rad sätt man skulle kunna förbättra sökfunktionen rent tekniskt, tex meta-data, betygssystem etc. för att få fram just den informationen man söker så snabbt som möjligt. Men det skulle ju innebära mer omfattande förändringar och det har kanske inte Studio resurser till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör inte dom som skriver en massa inlägg utan håller mig mest till att läsa andras diskussioner.
roligt att du skriver.
Börjar bli lite trött på att läsa trådar som börjar med ett inlägg, en fråga eller påstående, som sedan efterföljs av "Men SÖÖÖÖK!! Finns hur mycket som helst av det här..."
du kan alltid höja ribban genom att själv svara på frågor om vad som behövs för att kunna spela in gitarr och sång, etc.
Verkar som att vissa (utan att nämna namn) som har välidgt många inlägg registrerade fått minst hälften av dom genom att posta just sådana uttalanden.
påhittad statistik är alltid underhållande. jag tror du lägger för stor vikt vid antalet inlägg en eller annan har skrivit.
Reagerade extra hårt på det nu när jag läste ett inlägg av en ny medlem som lägger ut sin första diskussion och PANG kom det!
var det jag? annars får du gärna referera till tråden. kanske var det någon som var otrevlig och behöver lite uppfostran.
Blir lite som att fråga "Vad har du för nummer? Kan ju höras till helgen!?" och svaret blir "Jag står i telefonkatalogen... Vi hörs om du hittar det..."
nja, det är väl mer som om man ber någon annan leta rätt på (och kanske ringa) bara för att man själv inte orkar ta ner telefonkatalogen från bokhyllan.
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite som att fråga "Vad har du för nummer? Kan ju höras till helgen!?" och svaret blir "Jag står i telefonkatalogen... Vi hörs om du hittar det..."

Håller med, ... exakt så. Men som sagt, varför inte skapa en nybörjarforumsdel? där det är mot reglerna att skratta eller ge okonkreta svar etc. Alla som tycker det är fånigt håller sej bara borta från den delen... eller så skiter vi i den här debatten... Finns inga andra alternativ tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga andra alternativ tyvärr...

Det finns faktiskt ett alternativ: Fullständig acceptans för alla former av nybörjarfrågor och total respekt för den som frågar. Tämligen villkorslöst.

Ungefär som Claes alltid svarar om och om igen på "vilkenmicför700spänn-frågan".

Garva, fåna sig och blajja sig allmänt kan man göra ändå. Utan att skriva folk på näsan.

Naturligtvis kan man upplysa om att det finns en sökfunktion också, utan att vara arrogant. Det är det många som gör här.

****

Det funkar, om man vill. Testa tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så tycker jag att sökmotorn suger.

Använd google. Börja med "site:forum.studio.se" tryck sedan på den stora avlånga tangenten ( mellanslag ) och skriv sedan in det du söker efter. Fler tips kan hittas i den här nitade tråden under allmänt: Klick it!

En exempelsökning

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt ett alternativ: Fullständig acceptans för alla former av nybörjarfrågor och total respekt för den som frågar. Tämligen villkorslöst.

Ungefär som Claes alltid svarar om och om igen på "vilkenmicför700spänn-frågan".

Garva, fåna sig och blajja sig allmänt kan man göra ändå. Utan att skriva folk på näsan.

Håller med. Ta följande tråd som exempel:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29986

Här finns det två sätt att tolka första inlägget; antingen är det ett troll som vill skoja, eller så är det någon som inte riktigt vet vad en midisladd används till. Fem personer verkade tro det förstnämnda, med tanke på deras fåniga svar. Visst kan man skämta till det om det framstår som komiskt, men om man inte förklarar varför så är man bara elak. Vilket är jäkligt onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tillhör en av dem som oftast rekomenderar sökforumet. Det är inte så att jag sitter och tycker jag har för lite inlägg för att sedan sitta och vänta på att nya medlemmar ska skriva inlägg där jag kan copypaista in ett svar.

Snarare är det så att jag har insett själv hur bra sökfunktionen är. Har använt den en hel del och fått svar på sånt som skulle ta betydligt längre tid att få svar på genom att starta en ny tråd.

Genom att upplysa om sökfunktionen så hjälper jag dem att hitta svaren + massa extra åsikter och information som är nyttig eftersom att den första frågan ofta följs av följdfrågor.

Det jag inte förstår är hysterin om antalet inlägg. Det är ju som när man hade lunarstorm i sjuan och det handlade om att få statuspoäng. Jag vet inte vad ni andra har för inställning men själv är jag inte den som sitter på jakt för att hitta en tråd där jag kan skriva för att mätaren ska ticka. Varför denna obsesion vid antalet inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att upplysa om sökfunktionen så hjälper jag dem att hitta svaren + massa extra åsikter och information som är nyttig eftersom att den första frågan ofta följs av följdfrågor.

Precis! Och ett "sök"-svar hindrar ju inte att diskussionen fortgår i den skapade tråden om nu fallet råkar visa sig vara unikt, med avseende på de gamla trådarna, och därmed kräver en ny/egen utredning.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga andra alternativ tyvärr...

Det finns faktiskt ett alternativ: Fullständig acceptans för alla former av nybörjarfrågor och total respekt för den som frågar. Tämligen villkorslöst.

Ungefär som Claes alltid svarar om och om igen på "vilkenmicför700spänn-frågan".

Garva, fåna sig och blajja sig allmänt kan man göra ändå. Utan att skriva folk på näsan.

Naturligtvis kan man upplysa om att det finns en sökfunktion också, utan att vara arrogant. Det är det många som gör här.

****

Det funkar, om man vill. Testa tanken.

Det var precis det jag menade... eller höll du med, förstod kanske inte riktigt... väldigt sent, tidigt... whatever är trött... zzzzz....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen hysteri om inläggsantal utan bara en antydan till att dom som har många inlägg kanske har slängt in hälften av dom med inläg som innehåller ordet "sök". Dra ordet "sök" i sökmotorn (och inga wiseguy-inlägg nu om att det är för lite bokstäver och att jag ska använda google... 😉 ) så är det väldigt många inlägg som innehåller det.

Så nej, ingen hysteri!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen hysteri om inläggsantal utan bara en antydan till att dom som har många inlägg kanske har slängt in hälften av dom med inläg som innehåller ordet "sök".

Jag försökte nämna det tidigare:

Det där med att "antyda att dom andra" gör si eller så, och för nån saks skull inte vara precis, är - tvärtemot vad du tror - inte bra ur diskussionsstämningsperspektiv.

När du antyder att "dom andra" är/uttrycker sig sämre än dig själv, så bidrar du inte på något sätt till ett bättre diskussionsklimat. Det skapar irritation och behov av mothugg.

Fundera på det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var precis det jag menade... eller höll du med, förstod kanske inte riktigt... väldigt sent, tidigt... whatever är trött... zzzzz....

Jamen menar vi samma sak, så... så menar vi ju samma sak:)

Jag var mer inne på den allmänna inställningen. Jag läste in ett behov av regelverk i ditt inlägg.

Men nu är kanske jag trött. Och jag är ingen vän av missförstånd och allför invecklade förklaringar, så; igen; menar vi samma sak så gör vi. Mitt inlägg var hur som helst inte ett sätt att säga emot dig; men kanske att dra upp en linje till. Eller nåt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Defaultsöningen ger en "tid" på 30 dagar. Om det skulle ändras till "forever", skulle newbiena ha lite lättare att hitta. Nu söker man, men hittar inget (för man märker inte att tiden var begränsad), och så skapar man en ny tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var precis det jag menade... eller höll du med, förstod kanske inte riktigt... väldigt sent, tidigt... whatever är trött... zzzzz....

Jamen menar vi samma sak, så... så menar vi ju samma sak:)

Jag var mer inne på den allmänna inställningen. Jag läste in ett behov av regelverk i ditt inlägg.

Men nu är kanske jag trött. Och jag är ingen vän av missförstånd och allför invecklade förklaringar, så; igen; menar vi samma sak så gör vi. Mitt inlägg var hur som helst inte ett sätt att säga emot dig; men kanske att dra upp en linje till. Eller nåt.

tjing

Haha! Det där hängde jag inte alls med i. 😕

Men det du nämnde innan: Ska bättra mig på den sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...