Jump to content
Annons

motu adat AES-EBU


kakelugn

Recommended Posts

jag har ett motu 896.

hej jag har läst lite och kollat runt lite om motu adat AES-EBU och adat.

har förstått att man kan koppla in en adat typ ada8000 behringer.

Men jag har ingen koll på vad motu adat AES-EBU är förnågot. jag köpte mitt motu privat och killen hade tappat bort manualen.

vilka lösningar finns för AES-EBU kablar /kort/prylar så att jag ska få in 8 kanaler till till min dator. eller ska jag satsa på en ada8000 eller köpa något dyrare med bättre preamps?

tycker att mitt motu låter kanon och är väldigt nöjd med att ha separata 48v phantommatning.

vill helst ha xlr och tele på samma kanaler för bästa variation av instrument och mickar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Adat = digital siganal som klarar max 8 kanaler vid högst 24 bit 48 kHz (in eller ut från kortet, klarar högre samplingsfrekvens men då bara 4 kanaler). Aes-Ebu är proffsstandarden av S/Pdif och klarar 2 kanaler (kan skicka dolby digital också med fler kanaler). Motu adat aes-ebu kan jag inte tänka mig är något annat än att de syftar på att ditt ljudkort har just adat och aes-ebu. Vore jag du och vill ha fler kanaler skulle jag leta efter en burk med 8 preamps samt adat utgång. Det finns en uppsjö och priset börjar väl kring behringers burk och stiger snabbt...

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Med AES/EBU menas ofta proffstandarden på kabeln och överföringen. Då S/PDIF går med + och jord, har AES/EBU +,- och jord. Liksom balanserat. ADAT går ju i en sk- lightpipe (optisk), och förstås kan AES/EBU ha varit med och pysslat på den standarden också, därav namnet.

AES och EBU är amerikanska respektive europeiska organisationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...