Jump to content
Annons

Utrustning

kishkumen (oregistrerad)

Recommended Posts

kishkumen (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Jag brukar oftast sjunga till alt rock/pop och electronica musik. Folk har gett komplimanger till min röst så jag tänkte att man kanske skulle börja göra lite eget.

Själva musiken har jag inget problem med, för det gör jag på datorn 😱 , men när det gäller inspelning av sång så vet jag inte riktigt vad som behövs.

Jag spelar in hemma till att börja med, så jag undrar om jag skulle kunna få lite tips på vad jag ska använda för mikrofon etc. Också vilka program på datorn.

Tack 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Du behöver (om du inte redan har det) ett ljudkort helst med fantommatning, en (kondensator)mikrofon och ett inspelningsprogram.

Det finns flera alternativ på ljudkorten och jag vet inte hur mycket du vill lägga ut och så och jag är ingen expert. Men jag kan väl lägga ut några relativt billiga alternativ så kanske andra kan fylla på med flera.

M-audio's mobilePre usb - ett externt ljudkort med fantommatning.

Emu 0404 - ett interntkort som saknar fantommatning men har inbyggda effekter.

ESI Juli@ - Där man själv kan "bygga om" kortet så att det här obalanserade eller balanserade in/utgångar, saknar också fantommatning.

Den mickrofon som det tipsas om mest på det här forumet är Studio Projects B-1. Men det finns andra alternativ också t ex Behringer's B-1:a, du får göra en sökning på forumet och kolla runt lite vad folk tycker och försöka bilda dig en egen uppfattning. Saknar du fantommatning på kortet så måste du köpa en förförstärkare för att din kondensatormickrofon ska fungera. Det brukar finnas paketdeals på Studioprojects B-1 och VTB-1 på tex emusic.se

eller på holmerup.biz/.

Om du klarar dig med det ljukortet du har nu till att göra musiken, alltså får en hyfsad latency och så kan du ju göra som dom gjorde på Login. Köpa en Usb kondensatormikrofon och spela in sången med den.

Angående inspelningsprogram så är det ju en smaksak. Du behöver väl inte något värstingprogram till att börja med iallafall, som jag uppfattar det.

Så du skulle ju kunna börja med antingen Cubase SE3, Tracktion 2 (som ska vara extremt lätt att lära sig) eller om du har Mac Logic Express

Edit:slarvade och missade lite.

Redigerat av Bone
kishkumen (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket 🙂 Får se hur det blir 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.