Jump to content
Annons

musik dator för ca 7000:-


Nyberg

Recommended Posts

hej

ska köpa en stationär dator och står inför det stora problemet att välja att bygga en egen eller köpa en redan ihop byggd pc från dell för ca 7000kr.

är det någon som kan rekomendera delar och liknade.

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kommer nog att behöva köpa ett externt ljudkort till det om du vill göra musik på den och behålla garantin.

Kolla bara så att det finns rätt interface till ditt ljudkort, så borde det funka bra med en dell-dator.

De är faktiskt jävligt bra, men tyvärr betalar man ofta för namnet, men om man har råd så funkar det bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, själva datorn är bra (i all fall laptop) men man måste installera om windows, och numer fås ingen cd-skiva med och således behövs extra XP, vilket

ju inte är gratis 😄!

Om den säljs med en XP-licens, så måste du väl få en skiva också? Det låter ju helt vansinnigt annars... 😱 Man måste kunna begära att få en skiva utan kostnad, eftersom man ju faktiskt betalar för licensen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, själva datorn är bra (i all fall laptop) men man måste installera om windows, och numer fås ingen cd-skiva med och således behövs extra XP, vilket

ju inte är gratis 😄!

Om den säljs med en XP-licens, så måste du väl få en skiva också? Det låter ju helt vansinnigt annars... 😱 Man måste kunna begära att få en skiva utan kostnad, eftersom man ju faktiskt betalar för licensen...

Nej, det får man inte alltid... min HP, som är köpt genom tjejens jobb, har en särskild partion där Windows ligger. Jättekasst men så är det. Jag orkade inte installera om även om jag borde gjort det men det har trots det funkat över förväntan i 1½ år nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, själva datorn är bra (i all fall laptop) men man måste installera om windows, och numer fås ingen cd-skiva med och således behövs extra XP, vilket

ju inte är gratis 😄!

Om den säljs med en XP-licens, så måste du väl få en skiva också? Det låter ju helt vansinnigt annars... 😱 Man måste kunna begära att få en skiva utan kostnad, eftersom man ju faktiskt betalar för licensen...

Nej, det får man inte alltid... min HP, som är köpt genom tjejens jobb, har en särskild partion där Windows ligger. Jättekasst men så är det. Jag orkade inte installera om även om jag borde gjort det men det har trots det funkat över förväntan i 1½ år nu.

Jag ringde och snackade med Dell och dom skickade en XP-skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, när jag babblade med Dell för ca en månad sen sa de att de kan pressa priset genom att inte inkludera XP-skivan. Däremot kan man få med en ominstallations-skiva som återställer datorn exakt till hur den var konfigurerad när man köpte den, men då är det ju alltid med 1000 fåniga gratisprogram etc

Link to comment
Dela på andra sajter

har beställt en dell 9150, pratade med dell senast i dag och de sa att om de ska skicka med en skiva får man betala extra för skivan och om man inte gör det får man bara en licens:(

Fick tag i en bra dator med dual core processor och med 2 gig i ram. har inte fått den än

men väntar ivrigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den säljs med en XP-licens, så måste du väl få en skiva också? Det låter ju helt vansinnigt annars... 😠 Man måste kunna begära att få en skiva utan kostnad, eftersom man ju faktiskt betalar för licensen...

Tycker det blir allt vanligare att färdiga hemmadatorer levereras med bara en återställningsskiva och inte med den vanliga installationsskivan med XP. Båda mina bröder har en varsin Dell-dator och de fick inte med någon installations cd. Men det var nåt år sen de köpte sina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, skivan man kan få av Dell är ointressant, man behöver en orginal-licens (eller OEM), vadsomhelst bara inte Dell´s dåliga 😏!

Skivan jag fick var en "riktig". Dvs WinXP Home SP2 (fast med DELL logga på disken).

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, inga gratis-program (som strular till) man måste installera då?

För när jag läste pappret som var istället för skiva, framgick att man kan få en Dell-cd men att denna då är densamma

som det som redan fanns på hårddisken. Däremot kan man köpa till en riktig XP... och detta kostar som OEM i en affär.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

har beställt en dell 9150, pratade med dell senast i dag och de sa att om de ska skicka med en skiva får man betala extra för skivan och om man inte gör det får man bara en licens:(

Fick tag i en bra dator med dual core processor och med 2 gig i ram. har inte fått den än

men väntar ivrigt

Om vi återgår till ämnet så är jag intresserad av vad du fick ge för den? 😉

Ditt mål var ju 7000 sa du och såpass bra kan du väl inte fått från Dell för de pengarna? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej fick tumma lite på pengarna och öppna plånboken mera, hittade ett bra packetpris med skärm och hela kittet, för ca 10000.- har dock inte fått den än 🙁

den ska komma nästa vecka någon gång.

packetet var

dual core processor 3.4 ghz

2 gig i ram

Geforce 7300LE grafikkort

340 gig sata disk

samt en 19tums lcd skärm

Redigerat av Nyberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

länge sen sist men min Dell dator fungera grymt bra till ljud på orginal installationen av Win XP:)

kör nu med ett 0404 emu kort, och det funkar prima. ville bara förmedla detta!

HA det GÖTT!

/NYBERG

Redigerat av Nyberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...