Jump to content
Annons

Stupor - Great Fire


Recommended Posts

LÅTNAMN: Great Fire

ARTIST/GRUPP: Stupor (www.stupor.se)

GENRE: Black/Death/Necro -metal

LÅTLÄNGD: Runt 5:20

KOMPOSITÖR:

Newform (Simon Hermansson) - Gitarr, Arrangemang

Henrik Widlund - Sång/Text

Who The Fuck Is Billy Jo?(Peter Wallbom) - Bas

Johan Oredsson - Trummor

PRODUCENT: Jordi Fuste

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 7.3Mb

STATUS: Finjusteringar kvar

Låtlänk: Stupor - Great Fire

Redigerat av Who the fuck is billy Jo?
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

fan vilken grym låt! instrumentalt sett.. tycker sången låter kass, men jag gillar inte den sång stilen, så tråkigt när sångaren aldrig trycker på.. det blir så slätstruket.. låter rätt falsk emellanåt..

skulle sitta jävligt fint med lite blandad sång, typ clean och några goa vrål.. men då faller det ju inte under samma gengre..

men riktigt feta riff, drivigt som fan! skönt med avbrytningen till det lugna! men saknar sång där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan grabbar det är bra. Jag har några synpunkter dock

1. Jag tycker att trummorna är för låga.

2. Jag tycker att gitarrerna är lite burkiga och en aning för hårda.

3. Jag tycker att sången tar över för mycket.

4. Jag gillar den lugna biten mest i hela låten, den är asgrymm

5. Jag tycker ni borde satsa på mer goa-körer.

'

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt!

Tycker dock att något borde göras åt sången då det låter som att den liksom ligger i karaokeläge över hela låten. Som när man tramsgrowlar i micken till nån metalskiva. Missförstå mig inte, jag förstår att ni vill ha denna typ av sångsound men sången borde på något sätt glida in bättre. Kanske skära lite i basen för att det inte ska låta som att micken sitter i munnen? Kanske dubbla rösten? Mer reverb? (Och där tog min obefintliga kunskap om metalmixning slut... 😲 )

Tight spelat i övrigt och mixen låter bra. Nice break 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det här bandet förtjänar helt klart en bättre sångare.

Han är fruktansvärt otight, låter som om killen inte har ett spår av taktkänsla.

EDIT: Dessutom är det en smula märkligt att det är en angiven producent, nät detta låter helt oproducerat.

Who the fuck is Billy Jo - jag tycker att du ska hitta ett nytt gäng att spela med.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Who the fuck is Billy Jo - jag tycker att du ska hitta ett nytt gäng att spela med.

Varför ska jag hitta ett nytt band att spela med?

Därför att du förmodligen är bättre än dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Who the fuck is Billy Jo - jag tycker att du ska hitta ett nytt gäng att spela med.

Varför ska jag hitta ett nytt band att spela med?

Därför att du förmodligen är bättre än dom.

Jag spelar bas...helt ärligt är jag den minst musikaliskt begåvade personen utav Gitarristen och Trummisen, som jag förövrigt spelat med sen vi va 10 (nu 19) Och jag vet inte vad du tycker men låter det som att trummis och gitarrist är dåliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Who the fuck is Billy Jo - jag tycker att du ska hitta ett nytt gäng att spela med.

Varför ska jag hitta ett nytt band att spela med?

Därför att du förmodligen är bättre än dom.

Jag spelar bas...helt ärligt är jag den minst musikaliskt begåvade personen utav Gitarristen och Trummisen, som jag förövrigt spelat med sen vi va 10 (nu 19) Och jag vet inte vad du tycker men låter det som att trummis och gitarrist är dåliga?

Nej dom låter helt ok.

Jag tänkte nog mest på sångaren, som i den här låten är fullständigt värdelös, och det tror jag du håller med om själv. Jag tänkter också på att det var en producent inblandad som inte har någon som helst koll på mix och produktionsdetaljer.

Trummor, bas och gura är tight och bra. Ni bör nog tyvärr hitta en ny sångare för att kunna fortsätta spela på högre nivå och få recognition. Jag antar att det är det ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter bra förutom virveln som är lite klen. Elgitarrerna låter inte speciellt bra, de låter som någon redan påpekat burk, basen hörs knappt, och som sagt är sången helt katastrofal. Den ligger lika bra i mixen ungefär som Anton Maiden gjorde på sin tid. Men att sången är kass beror inte bara på mixen utan till största del på att sångaren verkar ha vant sig vid att "growla" genom att hålla händerna runt micken och andas ut hårt.

Låten har några riktigt grymma Opeth-klingande partier, så potential finns ju helt klart om ni antingen byter sångare eller tvingar honom att lära sig sjunga, och låter någon som har koll sköta produktionen. Drar ni ner sången kan det säkert funka som demo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag tänkter också på att det var en producent inblandad som inte har någon som helst koll på mix och produktionsdetaljer.

Så vad är det som är helt åt helvete då?

Jag hann inte svara innan Surikatmamma skrev det så klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, intressanta kommentarer. Får väl försiktigt och diskret då säga att jag faktiskt gillar sångaren!!

Nu har jag ingen aning om vad som sjungs, antar att det är typisk necro-black-text. Då passar sådan här sång. Riffandet är så inihelsikes bra att jag vill gå och hänga mig med en gång 🙂

Lyssna på Burzum! Vargie är liksom standardrösten för allt vad blackmetal heter. Samtidigt är han usel på det. BLACKMETAL-sång skall inte vara vacker utan förmedla en känsla.

Det tycker jag er sångare gör. (Var är mitt rakblad?)

Tss. Folk förstår inte stor konst, när de hör den..

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra lir, men mixen låter som papp. Gurorna är burkiga. Trummorna låter ok, men lite tama kanske. Sången är som tidigare nämnts Anton Maiden-mixad, vilket är en bit i från mitt ljudideal.

Varför klämmar inte sångaren i mer? Som det är nu skulle han ju bli överröstad om han befann sig i ett rum med konverserande personer. Jag har inget emot growlgurgel, men det måste ju vara kraft i det. Lyssna på John Tardy eller nån annan grym snubbe för inspiration.

Sen tycker jag att låten är lite släpig och inte särskilt hård, inte min kopp death metal, men det är ju en smaksak. Vill ni lira den här typen av metal ska ni såklart göra det.

Som sagt, jag tycker att ni lirar bra, men som det är nu - med dålig mix och oengagerad sång - ger det tyvärr ett lamt intryck. Och det är synd, för jag tror ni skulle kunna låta grymt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker, som de flesta redan gjort, påpeka sången... tycker att det är för lite driv i sångaren... tror att det är lite dödsteknik som måste avanceras, det låter som han skrovlar med de vanliga stämbanden då det i själva verket är de falska stämbanden som skall rossla i kombination med vanlig röst.... tvinga eran sångare att liksom harkla sig för att finna denna känsla och utveckla sin egen stil, fast med mer tryck. ex. vis så här: http://www.myspace.com/cimmeriandome

Tycker dock musiken skulle vara intressant att få höra med en "vanlig" sångare, tror att det finns massa underlag för rediga slagdängor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den akustiska biten och riffet som följer är riktigt sköna partier. Håller med de andra att sången kanske borde ha lite mer tryck och känsla. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

mer diskant! det låter som om OHt är det enda som kommer över 2kHz..

och ang. sångaren.. alla vet att man inte bara kan kicka någon ur bandet sådär.. sång utvecklas allt eftersom. personligen tog det ett år för mig att uppnå det som jag ylar idag.. och för mig finns det absolut utrymme att utvecklas.. det är alltid en fråga om att ta i så mycket man bara orkar samtidigt som man har kontroll på det.. ett par bärs brukar fixa biffen ;D

ni har absolut potential.

mosh!

Link to comment
Dela på andra sajter

kan ni inte ge lite konstruktiv kritik också?

Jodå.

Byt sångare.

enig!

ellers sparker jo musikken baller i fleng...

jeg har en kompis som er rå på slik vokal (Norge vettu), og som han sier så kommer ikke det av rå kraft alene.. noen har vel talent for det, andre ikke. det høres ut som om han ikke klarer å vrenge stemmebåndet helt på den måten som skal til ihvertfall. han burde kanskje prøve å finne sitt "register" og ikke prøve å tvinge stemmen inn på noe som den ikke passer til. enten det, eller tving i han en flaske jack daniels om dagen, og 40 marlboro! funker for lemmy... 😆

Redigerat av Dahla
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...