Jump to content
Annons

Hörseln är mycket subjektiv!


Börje Hansson (oregistrerad)

Recommended Posts

Börje Hansson (oregistrerad)

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 100 bitar/sekund… Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till. Därför är både syn och hörsel utsatta för syn/hörselvillor.

Med hänsyn till detta så kan man ifrågasätta all diskussion om ”monsterkablar”, ”tejp i gardinerna”, etc.

Bra musik är bra även i ”dåliga” högtalare, men skit låter skit vad man än lyssnar med…

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Bra musik är bra även i ”dåliga” högtalare, men skit låter skit vad man än lyssnar med…

That's the magic. Man mixar och mastrar i fittigt bra omgivning för att uppnå just det du nämner här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s.

Hur mäter man flöde/hastighet i hjärncellerna? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 100 bitar/sekund… Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till. Därför är både syn och hörsel utsatta för syn/hörselvillor.

Med hänsyn till detta så kan man ifrågasätta all diskussion om ”monsterkablar”, ”tejp i gardinerna”, etc.

Bra musik är bra även i ”dåliga” högtalare, men skit låter skit vad man än lyssnar med… Eller?

0.1 kbit/sek känns liite lågt 😆!

Det går att höra skillnad på 16 bit/44.1kHz (ca 1 Megabit/sek) och 24 bit/96kHz (ca 3 Megabit/sek) men om hörselsinnet bara levererar 1 Megabit så gick ju inte det?

Så ngt är fel... 😎!

Att svindyra audiokablar med esoterisk konstruktion är lurendrejeri fattar ju alla som inte vill bli lurade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 100 bitar/sekund… Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till. Därför är både syn och hörsel utsatta för syn/hörselvillor.

Med hänsyn till detta så kan man ifrågasätta all diskussion om ”monsterkablar”, ”tejp i gardinerna”, etc.

Bra musik är bra även i ”dåliga” högtalare, men skit låter skit vad man än lyssnar med…

Eller?

Det var fan det dummaste jag hört den här veckan, och jag har hört en hel del dumheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 100 bitar/sekund… Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till. Därför är både syn och hörsel utsatta för syn/hörselvillor.

Intressant inlägg. Vad kommer din information från för källa?

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 100 bitar/sekund… Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till. Därför är både syn och hörsel utsatta för syn/hörselvillor.

Med hänsyn till detta så kan man ifrågasätta all diskussion om ”monsterkablar”, ”tejp i gardinerna”, etc.

Bra musik är bra även i ”dåliga” högtalare, men skit låter skit vad man än lyssnar med… Eller?

0.1 kbit/sek känns liite lågt 😆!

Det går att höra skillnad på 16 bit/44.1kHz (ca 1 Megabit/sek) och 24 bit/96kHz (ca 3 Megabit/sek) men om hörselsinnet bara levererar 1 Megabit så gick ju inte det?

Så ngt är fel... 😆!

Att svindyra audiokablar med esoterisk konstruktion är lurendrejeri fattar ju alla som inte vill bli lurade.

Fast eh, hjärnan beskriver knappast inte ljudet digitalt, så your point is moot... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att svindyra audiokablar med esoterisk konstruktion är lurendrejeri fattar ju alla som inte vill bli lurade.

När jag pluggade på teknis dömde en professor i teleteknik ut allt vad dyra audiokablar hette, jag tror till och med han smäckade upp en fet integral för att visa oss.

När jag tänker efter är nog det mitt bestående minne av teknis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 100 bitar/sekund… Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till. Därför är både syn och hörsel utsatta för syn/hörselvillor.

Med hänsyn till detta så kan man ifrågasätta all diskussion om ”monsterkablar”, ”tejp i gardinerna”, etc.

Bra musik är bra även i ”dåliga” högtalare, men skit låter skit vad man än lyssnar med…

Eller?

Det var fan det dummaste jag hört den här veckan, och jag har hört en hel del dumheter.

Vad var dumt med det? Förklara gärna! Annars kan man ju bara skriva att ditt inlägg var det enda som var dumt i denna tråd 😉!

Siffrorna är ju visserligen bara grova uppskattningar samt dessutom mycket svårt att göra liknelser med hur hjärnan fungerar.

Dock, inget var fel, grundargumenten är helt riktiga!

Hörseln är mycket subjektiv.

Dyra audiokablar är bara lurendrejeri!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 100 bitar/sekund… Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till. Därför är både syn och hörsel utsatta för syn/hörselvillor.

Med hänsyn till detta så kan man ifrågasätta all diskussion om ”monsterkablar”, ”tejp i gardinerna”, etc.

Bra musik är bra även i ”dåliga” högtalare, men skit låter skit vad man än lyssnar med…

Eller?

Det var fan det dummaste jag hört den här veckan, och jag har hört en hel del dumheter.

Vad var dumt med det? Förklara gärna! Annars kan man ju bara skriva att ditt inlägg var det enda som var dumt i denna tråd 😉!

Siffrorna är ju visserligen bara grova uppskattningar samt dessutom mycket svårt att göra liknelser med hur hjärnan fungerar.

Dock, inget var fel, grundargumenten är helt riktiga!

Hörseln är mycket subjektiv.

Dyra audiokablar är bara lurendrejeri!

Det dumma kan i så fall vara att man försöker slå fast något så subjektivt som hörsel genom att basera det på tekniskt exakta termer. Det var därför jag frågade efter källa en bit upp.

/H.

PS. Jag håller med om att det finns mcket lurendrejeri i detta, men jag skulle gärna vilja ha mer på fötterna innan jag köper inlägget ovan. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 100 bitar/sekund… Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till. Därför är både syn och hörsel utsatta för syn/hörselvillor.

Med hänsyn till detta så kan man ifrågasätta all diskussion om ”monsterkablar”, ”tejp i gardinerna”, etc.

Bra musik är bra även i ”dåliga” högtalare, men skit låter skit vad man än lyssnar med…

Eller?

Det var fan det dummaste jag hört den här veckan, och jag har hört en hel del dumheter.

Vad var dumt med det? Förklara gärna! Annars kan man ju bara skriva att ditt inlägg var det enda som var dumt i denna tråd 😉!

Siffrorna är ju visserligen bara grova uppskattningar samt dessutom mycket svårt att göra liknelser med hur hjärnan fungerar.

Dock, inget var fel, grundargumenten är helt riktiga!

Hörseln är mycket subjektiv.

Dyra audiokablar är bara lurendrejeri!

Det dumma kan i så fall vara att man försöker slå fast något så subjektivt som hörsel genom att basera det på tekniskt exakta termer. Det var därför jag frågade efter källa en bit upp.

/H.

PS. Jag håller med om att det finns mcket lurendrejeri i detta, men jag skulle gärna vilja ha mer på fötterna innan jag köper inlägget ovan. DS.

Jo dom där siffrorna är ju (i stort sätt) påhittade 😆!

Jag kan exempelvis hitta på nya lika korrekta:

Hörselsinnet levererar cirka 3.7 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 18 Mbit/s. Medvetandets bandbredd är dock bara max 6780 bitar/sekund…

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till.

Inlägget ville väl inte från första början säga att man inte hör skillnad på olika kvalitet eller hur? Utan att hjärnan gör någonslags psykoakustisk grej, "reduktion", och väljer vad den tar emot. Detta är vad som då skulle definieras som hörsel, enligt inlägget. Så att säga att påståendet på den punkten är fel, och motivera det genom att göra direkta jämförelser med digital audio vi är vana att behandla i våra program är ju helt fel i sin tur.

Så läs nu först igenom vad som står, och diskutera sen det som står i inlägget och inte annat.

Anyway, källor till det här skulle ju vara trevligt att få, nån tidningsartikel eller så?

(inlägget i sig själv med sina påståenden, utan källor, är mycket svagt och vagt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselsinnet levererar cirka 1 Megabit/sekund till hjärnan. Endast synen ger mer information 10 Mbit/s.

Hur mäter man flöde/hastighet i hjärncellerna? 😉

Antagligen genom att mäta den mängd elektriska aktivitet som pågår mellan olika delar av hjärnan. Har dock ingen aning om om just dessa siffror stämmer, och om man ens mäter det i Mbit.

Även jag skulle hemskt gärna vilja ha källa på detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså själva ljudvågen är ju inte ljudet, det är bara en teknisk beskrivning av ljudet. Hjärnan ska förstå ljudet. Tolka ut vad det är som händer, vad som gör att ljudvågen ser ut just så som den gör. Självklart kan den då inte längre hantera ljudet som just en ljudvåg... krävs massa avancerad signalbehandling som knappast lämpar sig att utföra direkt på den kalla "tekniska" ljudinformationen som kommer direkt från innerörat...

...gissar jag. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså själva ljudvågen är ju inte ljudet, det är bara en teknisk beskrivning av ljudet. Hjärnan ska förstå ljudet. Tolka ut vad det är som händer, vad som gör att ljudvågen ser ut just så som den gör. Självklart kan den då inte längre hantera ljudet som just en ljudvåg... krävs massa avancerad signalbehandling som knappast lämpar sig att utföra direkt på den kalla "tekniska" ljudinformationen som kommer direkt från innerörat...

...gissar jag. :rolleyes:

Vad ljud är går ju att diskutera! Ifall det är ett ljud i och med att en ljudvåg existerar eller om det blir ett ljud först då någon varelse är där och får en upplevelse av ljudet. Är det inte detta som den där gamla buddisthiska frågan handlar om. Den där som går ungefär: "Om ett träd faller i skogen och ingen är där och hör det, låter det då?" (Jag är absolut inte säker på att frågan är formulerad på just det sättet. Kanske någon här vet?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre gråta i min egen Ferrari om jag hade nån än i 52-ans buss. Och ändå är bägge röda.

Vad var det du ville säga egentligen?

Aah, monsterkablar var det. Jo, det är mycket marknadsföring och lite verklig teknik i dem. Lite bättre än gardinsnören är de väl, men det finns många bra saker till mycket mer rimliga priser.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till.

Detta påstående är helt rätt! Ordet oerhörd kan ju alltid diskuteras men stryker man oerhörd och nöjer sig med...

Hjärnan gör en reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till.

... är det ett faktum!

Vidare ansåg trådskaparen att i och med att hörseln bevisligen är subjektiv borde man ta alla s.k. "objektiva" påståenden

om magiskt dyra audiotillbehör med en rejäl dos skepsis!

Har Hans hajat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjärnan gör en oerhörd reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till.

Detta påstående är helt rätt! Ordet oerhörd kan ju alltid diskuteras men stryker man oerhörd och nöjer sig med...

Hjärnan gör en reduktion av information genom att tolka och välja ut vad som är viktigast för medvetandet att känna till.

... är det ett faktum!

Vidare ansåg trådskaparen att i och med att hörseln bevisligen är subjektiv borde man ta alla s.k. "objektiva" påståenden

om magiskt dyra audiotillbehör med en rejäl dos skepsis!

Har Hans hajat?

vad i hans påstående finns något "bevis" på att hörseln är subjektiv? Ingenstans.

Vart finns täckning för siffrorna han hasplar ur sig? ingenstans (visserligen nämns 10Mbit/s i nån artikel på nätet om man googlar lite)

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
vad i hans påstående finns något "bevis" på att hörseln är subjektiv? Ingenstans.

wtf... han behöver inte heller bevisa att "a" är en bokstav för att få använda den i sitt inlägg utan kritik. Lite gränser på vad man kräver för bevisföring.

Hörseln är subjektiv enligt definition. Min hörsel är min och du inte kan höra min hörsel.

Vidare med diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Börje Hansson (oregistrerad)

Ursäkta att jag inte varit inne och svarat själv. Jag trodde att jag hade bevakning på tråden och att INGEN var intresserad... Blev så glad att det väckte en massa tankar.

Som sagt läs Nörretranders. Jag har hållit en föreläsning i ämnet som en del i en fiolkurs! Det finns många intressanta aspekter.

Ska utveckla det mer, men åker på min brors bröllop på Glitertind. Hur kan man gifta sig med 68 gäster på en fjälltopp i Norge???

Vänliga hälsningar/Börje

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Bevakning på tråden? Vad e d för nåt?

Hursomhelst, det är inte alls konstigt att hjärnan filtrerar bort så mycket som du anger i ditt inledningsframförande. Men i detta ska väl läggas att det är en massa ovidkommande information som den i det optimala fallet bortser ifrån. T.ex. färgen på kablarna, oim det kör en sopbil tre gator bort, att pajen som står på bordet börjat att torka osv...

Om man inte hör skillnad på olika audiokablar bör man överväga att göra en hörseltest. Jag menar inte att man ska kräva att kunna uppfatta skillnad mellan kablar i samma prisklass, men tar man en för 40 SEK och jämför med en som kostar 2000 SEK och inte hör skillnad...så är det inte så bra precis. En sådan blindtest är ju lätt att anordna hemma med ett par kompisar. Var och har med sig 1 eller 2 olika kablar. Kul.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar inte att man ska kräva att kunna uppfatta skillnad mellan kablar i samma prisklass, men tar man en för 40 SEK och jämför med en som kostar 2000 SEK och inte hör skillnad...

Det jag reagerar på här är att du verkar sätta priset och kvalitéten på kabeln i direkt förhållande till varandra. Jag skulle säga att det känns självklart att när man köper en kabel som kostar 2000 SEK så betalar man väldigt mycket för varumärket, hypen kring detta och andra påslag. Självklart så finns det skillnader mellan kvalitéter på kablar men frågan är vart man ska lägga sig för att få en realistisk nivå. Det är helt galet att inbilla sig att den dyraste kabeln alltid är den som låter bäst!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...