Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Köpte ett par monitorer för nÄgra dagar sedan, men det Àr först nu jag har börjat fÄ tid att testa dem ordentligt vid inspelning, och det Àr dÄ jag upptÀcker vilket blÄbÀr jag Àr...

För att göra en kort historia Ànnu kortare: NÀr jag ska spela in t.ex akustisk gitarr till mitt komp mÄste jag naturligtvis stÀnga av monitorerna och lyssna i lurar istÀllet för att undvika lÀck. Men hur gör man? Tycker det hade varit naturligt med en volymkontroll för hörlurar och en för monitorerna pÄ ljudkortet. Eller bara nÄgot sÄ banalt som att monitorerna tystas nÀr hörluarna kopplas in. Men icke.

Det kan vĂ€l aldrig vara sĂ„ idiotiskt att jag mĂ„ste stĂ€nga av mina monitorer varje gĂ„ng jag vill lĂ€gga pĂ„ nĂ„got i mixen? Mina monitorer Ă€r nĂ€mligen sĂ„ smidigt utformade att av/pĂ„-switchen sitter pĂ„ baksidan 😄

Monitorerna i frÄga Àr ett par Phonic P6 A och mitt ljudkort Àr ett Edirol UA-25.

Man fĂ„r skratta Ă„t min okunnighet! 🙂

Annons
Postat

Det Àr inget som man behöver skratta Ät, utan Àr ett vanligt problem...

Man kan skaffa nÄgon av de enheter som finns för ÀndamÄlet. Mest prisvÀrd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2Àr. Det Àr en passiv attenuator, dÀr du har bÄde volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstÀrkare. Den har ett listpris pÄ 1595:-.

Postat

SÄ det Àr sÄ pass ÀndÄ..?

Alternativet Àr alltsÄ just att stÀnga av/koppla ur monitorerna?

Postat (redigerat)

Det allra mest prisvÀrda alternativet torde vÀl vara en sÄn hÀr:

l091969.jpg

Redigerat av android
Postat

Jag föredrar att köra med en PVC som Claes föresprÄkar. Blir mycket lÀttare att stÀlla volym om man vill krÀma pÄ eller dra ned tysta ned helt under arbetet. Mycket skönt.

Postat

l091969.jpg

Vore ju onekligen ett smidigt alternativ. SÄ kan man switcha av och pÄ med stortÄn.

Tror dock inte det Ă€r sĂ„ skonsamt för monitorerna... 😉

Postat (redigerat)
Vore ju onekligen ett smidigt alternativ. SÄ kan man switcha av och pÄ med stortÄn.

Tror dock inte det Ă€r sĂ„ skonsamt för monitorerna...  😉

Nu har ju jag iofs en mixer mellan ljudkort och monitorer, men det Àr inga problem alls. (Edit: Och mixern bör inte göra nÄn skillnad i det hÀr fallet förresten.)

Enligt nÄn teknikkunnig pÄ forumet (eller var det nÄt annat forum, tro?) sÄ Àr det ingen skillnad pÄ knappen pÄ en sÄn dÀr enkel skarvsladd och den vanliga switchen pÄ de flesta monitorer.

Redigerat av android
Postat

l091969.jpg

Tror dock inte det Ă€r sĂ„ skonsamt för monitorerna... 😉

Det Àr kanske inte sÄ bra om man behöver slÄ av/till ofta - men visst fungerar det.

Det Àr klart smidigare med en passiv attenuator, som jag nÀmnde.

Ska kanske passa pĂ„ att nĂ€mna ett par andra modeller, sĂ„ att ingen tror att det bara finns sĂ„dana frĂ„n SM Pro Audio... đŸ˜±

NHT PVC - listpris: 1595:-

Synthax Suzy: 1095:-

Postat

Kolla pÄ nÀrmaste loppis efter en hi-fi förstörkare. De flesta förstÀrkare med möjlighet att koppla in fler Àn tvÄ högtalare brukar ha switchar för att vÀlja högtalargrupp. Skönt att bli av mad brummet ocksÄ som ligger kvar om man bara sÀnker volymen. Har du tur finns en volymratt för hörlurar ocksÄ.

Postat
Kolla pÄ nÀrmaste loppis efter en hi-fi förstörkare. De flesta förstÀrkare med möjlighet att koppla in fler Àn tvÄ högtalare brukar ha switchar för att vÀlja högtalargrupp. Skönt att bli av mad brummet ocksÄ som ligger kvar om man bara sÀnker volymen. Har du tur finns en volymratt för hörlurar ocksÄ.

Brum? Finns det brum i monitorerna, sÄ finns det kvar Àven om man sÀnker volymen eller kopplar bort dem frÄn ljudkortet, eftersom det ju inte Àr monitorernas förstÀrkare man reglerar, utan bara signalen dit...

En hififörstÀrkare har förstÄs ocksÄ nackdelen att den tillför med brus och mer brum, samt att man riskerar att ljudet fÀrgas negativt pÄ kuppen.

En av de stora vinsterna med en passiv attenuator, Àr ju att man slipper fÀrgningen, tack vare att det rör sig om passiv reglering och inte aktiva komponenter.

DÄ Àr det egentligen bÀttre att titta pÄ en enkel signalvÀljar-switch hos Clas Ohlson eller Kjell & Co, dÀr man kan vÀlja mellan olika ljudkÀllor. Ingen volymreglering i sÄ fall, men du kan stÀlla om switchen sÄ att det inte kommer nÄgon signal till monitorerna.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu har ju jag iofs en mixer mellan ljudkort och monitorer, men det Àr inga problem alls. (Edit: Och mixern bör inte göra nÄn skillnad i det hÀr fallet förresten.)

Enligt nÄn teknikkunnig pÄ forumet (eller var det nÄt annat forum, tro?) sÄ Àr det ingen skillnad pÄ knappen pÄ en sÄn dÀr enkel skarvsladd och den vanliga switchen pÄ de flesta monitorer.

Jag kör den stora röda knappen. Mina monitorer "poppar" inte trots att jag anvÀnder en "fotpedal" :-)

Postat

Jag kör den stora röda knappen. Mina monitorer "poppar" inte trots att jag anvÀnder en "fotpedal" :-)

Det Àr nog lite olika med olika monitorer, om det poppar eller inte.

Vad som dÀremot alltid Àr sant, Àr att man sliter betydligt mer pÄ prylar som man stÀnger av/sÀtter pÄ ofta, Àn om man lÄter dem vara igÄng... De kan hÄlla i mÄnga Är ÀndÄ, men risken Àr större att de gÄr sönder om man anvÀnder powerswithen pÄ det sÀttet.

Postat

Med risk för att Claes börjar tjöta om fÀrgning av ljudet sÄ skulle jag vilja slÄ ett slag för Tapco Blend 6 som Àr en vÀldigt flexibel liten mixer till ett billigt pris. Och till skillnad frÄn Behringer sÄ lÄter den faktiskt bra (eller den Àr ganska transperant rÀttare sagt).

Bra routingmöjligheter, lÀtt inkoppling av mÄnga externa ljudkÀllor, och dessutom tvÄ helt ok pre-amps.

Postat
Med risk för att Claes börjar tjöta om fÀrgning av ljudet sÄ skulle jag vilja slÄ ett slag för Tapco Blend 6 som Àr en vÀldigt flexibel liten mixer till ett billigt pris. Och till skillnad frÄn Behringer sÄ lÄter den faktiskt bra (eller den Àr ganska transperant rÀttare sagt).

Bra routingmöjligheter, lÀtt inkoppling av mÄnga externa ljudkÀllor, och dessutom tvÄ helt ok pre-amps.

Nej nu jĂ€---r! Nu kommer fĂ€rgningen som ett brev pĂ„ posten... 😎😆

SkĂ€mt Ă„sido, men det Ă€r lyssningen man pratar om - och dĂ€r tycker jag inte att man ska lĂ„ta nĂ„got riskera att pĂ„verka, sĂ„ en extra omgĂ„ng aktiv elektronik tycker jag inte skulle kĂ€nnas rĂ€tt. Monitorlyssning nĂ€r man spelar in Ă€r en annan femma. DĂ€r gör det inget om det brusar och lĂ„ter lite sĂ€mre, eftersom det ljudet Ă€ndĂ„ inte kommer att pĂ„verka nĂ€r man mixar. Kan dock gissa att den du föreslĂ„r sannolikt Ă€r betydligt trevligare Ă€n motsvarande frĂ„n Behringer, Alto o dyl... 😉

Postat

Brum? Finns det brum i monitorerna, sÄ finns det kvar Àven om man sÀnker volymen eller kopplar bort dem frÄn ljudkortet, eftersom det ju inte Àr monitorernas förstÀrkare man reglerar, utan bara signalen dit...

En hififörstÀrkare har förstÄs ocksÄ nackdelen att den tillför med brus och mer brum, samt att man riskerar att ljudet fÀrgas negativt pÄ kuppen.

En av de stora vinsterna med en passiv attenuator, Àr ju att man slipper fÀrgningen, tack vare att det rör sig om passiv reglering och inte aktiva komponenter.

DÄ Àr det egentligen bÀttre att titta pÄ en enkel signalvÀljar-switch hos Clas Ohlson eller Kjell & Co, dÀr man kan vÀlja mellan olika ljudkÀllor. Ingen volymreglering i sÄ fall, men du kan stÀlla om switchen sÄ att det inte kommer nÄgon signal till monitorerna.

TillÀgg:

Hi-fi förstÀrkaren utgör högtalarnas förstÀrkare i mitt förslag. Ja ja, man fÄr ju fram regleringen mellan inspelning och lyssning till pÄ hyllan ist. för bakom högtalaren.

Postat
Vad som dÀremot alltid Àr sant, Àr att man sliter betydligt mer pÄ prylar som man stÀnger av/sÀtter pÄ ofta, Àn om man lÄter dem vara igÄng... De kan hÄlla i mÄnga Är ÀndÄ, men risken Àr större att de gÄr sönder om man anvÀnder powerswithen pÄ det sÀttet.

AlltsÄ Àr det rÀtt sÄ sjukt att det verkar vara standard hos mixerbord att ha volymkontrollen för hörlurarna "efter" mainvolymen...!

-Man tycker ju att det borde va rÀtt sjÀlvklart att man ska kunna reglera huvudvolymen och hörlursvolymen oberoende av varandra, men icke sa nicke...

Postat

AlltsÄ Àr det rÀtt sÄ sjukt att det verkar vara standard hos mixerbord att ha volymkontrollen för hörlurarna "efter" mainvolymen...!

-Man tycker ju att det borde va rÀtt sjÀlvklart att man ska kunna reglera huvudvolymen och hörlursvolymen oberoende av varandra, men icke sa nicke...

HÄller med.

SjÀlv har jag löst det genom att jag kopplar en utgÄng mÀrkt rec out pÄ mixerbordet till min stereo, som bekvÀmt nog Àr i hörnan dÀr jag stÀller mikrofonen. DÄ kan jag bÄde referenslyssna i dess högtalare, eller koppla in hörlurar, och volymen pÄverkas inte alls av masterregeln pÄ mixern. Dessutom Àr det smidigt och bra att kunna reglera lyssningsvolymen nÀr man stÄr vid mikrofonen.

NÀr jag sitter med lurarna pÄ mig nÀr jag mixar, Àndrar jag istÀllet volymen med fjÀrrkontrollen.

Hörlursuttaget pÄ mixerbordet anvÀnder jag aldrig.

Postat
Nej nu jĂ€---r! Nu kommer fĂ€rgningen som ett brev pĂ„ posten... 😎😆

SkĂ€mt Ă„sido, men det Ă€r lyssningen man pratar om - och dĂ€r tycker jag inte att man ska lĂ„ta nĂ„got riskera att pĂ„verka, sĂ„ en extra omgĂ„ng aktiv elektronik tycker jag inte skulle kĂ€nnas rĂ€tt. Monitorlyssning nĂ€r man spelar in Ă€r en annan femma. DĂ€r gör det inget om det brusar och lĂ„ter lite sĂ€mre, eftersom det ljudet Ă€ndĂ„ inte kommer att pĂ„verka nĂ€r man mixar. Kan dock gissa att den du föreslĂ„r sannolikt Ă€r betydligt trevligare Ă€n motsvarande frĂ„n Behringer, Alto o dyl... 😉

Jo jag förstÄr precis hur du menar Claes och i teorin skulle jag hÄlla med dig, men man fÄr ju se lite till sammanhanget. Sitter man med en relativt billig DAC och monitorer för under 10kkr i ett rum med taskig akustikbehandling, Àr fÀrgningen ens mÀrkbar eller relevant?

Visst, en svag lÀnk gör ju inte kedjan starkare precis. Men jag upplever Àrligt talat inte nÄgon negativ förÀndring av ljudet igenom en Blend 6 i en normal hemstudioutrustning. Med din lyssning hade jag kanske gjort det Äas.

Fast det ger ju en psykisk tillfredstĂ€llelse att veta att ljudet Ă€r sĂ„ oförĂ€ndrat som möjligt visserligen 😎

Postat

TillÀgg:

Hi-fi förstÀrkaren utgör högtalarnas förstÀrkare i mitt förslag. Ja ja, man fÄr ju fram regleringen mellan inspelning och lyssning till pÄ hyllan ist. för bakom högtalaren.

...men eftersom det handlade om aktiva monitorer, sĂ„ Ă€r det ju ganska onödigt med en extra förstĂ€rkare... 😉

Postat
Nej nu jĂ€---r! Nu kommer fĂ€rgningen som ett brev pĂ„ posten... 😉  😆

Jo jag förstÄr precis hur du menar Claes och i teorin skulle jag hÄlla med dig, men man fÄr ju se lite till sammanhanget. Sitter man med en relativt billig DAC och monitorer för under 10kkr i ett rum med taskig akustikbehandling, Àr fÀrgningen ens mÀrkbar eller relevant?

Visst, en svag lÀnk gör ju inte kedjan starkare precis. Men jag upplever Àrligt talat inte nÄgon negativ förÀndring av ljudet igenom en Blend 6 i en normal hemstudioutrustning. Med din lyssning hade jag kanske gjort det Äas.

Fast det ger ju en psykisk tillfredstĂ€llelse att veta att ljudet Ă€r sĂ„ oförĂ€ndrat som möjligt visserligen 🙂

HĂ„ller med helt och hĂ„llet. Det kĂ€nns bĂ€ttre att ha en sĂ„ bra signalkedja som möjligt, dĂ€r det blir sĂ„ lite negativ pĂ„verkan som möjligt. All aktiv elektronik (jodĂ„ - Ă€ven dyr sĂ„dan) lĂ€gger till brus och annat "skoj". Billigare prylar ger oftast betydligt mer av den varan - och dĂ€rför skulle jag faktiskt hellre vĂ€lja en passiv attenuator Ă€ven med budgetprylar, men jag kanske Ă€r onödigt kinkig...? 😉😆

Postat
Mest prisvÀrd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2Àr. Det Àr en passiv attenuator, dÀr du har bÄde volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstÀrkare. Den har ett listpris pÄ 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag Ă€nnu en grej pĂ„ min "vill-ha-lista" 😉

Postat
Mest prisvÀrd tycker jag att SM Pro Audio M-Patch 2Àr. Det Àr en passiv attenuator, dÀr du har bÄde volymkontroll, killswitch, monoswitch och hörlursförstÀrkare. Den har ett listpris pÄ 1595:-.

Satans Claes, nu fick jag Ă€nnu en grej pĂ„ min "vill-ha-lista" 😆

😉

Ska kanske tillĂ€gga att hörlursförstĂ€rkaren faktiskt Ă€r aktiv - men det Ă€r ocksĂ„ den enda delen i M-Patch 2 som Ă€r aktiv, sĂ„ allt annat kan köras utan att koppla in nĂ€tdelen. 😆

drloop (oregistrerad)
Postat

Usch ja, instÀmmer.

Den vore helt perfekt om man kunde blenda Stereo inputen med en mono aux. DÄ fick man direkt lyssning frÄn sin Mick preamp.

Postat

MusikaffÀren rekommenderade mig att köpa en billig mixer (typ Phonic AM 220) men jag vet inte riktigt hur rolig investering det kÀnns som. I nulÀget Àger jag ingen mixer, och den enda anvÀndning jag skulle ha av en sÄn liten budgetmixer Àr just för att lösa det hÀr problemet, och inget annat.

Hur pass mycket tror ni den fÀrgar eller brusar ner ljudet?

Postat

Usch ja, instÀmmer.

Den vore helt perfekt om man kunde blenda Stereo inputen med en mono aux. DÄ fick man direkt lyssning frÄn sin Mick preamp.

Bryr man sig inte om garantin, sÄ kan det knappast vara nÄgon svÄr grej att fixa - men annars Àr det ju lite knepigt... Kanske en passiv mixer i en box utanför?

Postat (redigerat)

http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_xen...dinfo.html#fpix

behringers nya Àr transparenta, jag hör dÄ ingen skillnad pÄ ljudet i mitt rum nÀr jag spelar pÄ förstÀrkaren och nÀr jag lyssnar pÄ ljudet i monitorerna nÀr jag har lajnat förstÀrkaren.

och dÄ har jag riktigt dÄligt rum och allmÀnt vÀrdelösa prylar i hela signalkedjan sÄ det fungerar för mig.

Redigerat av Desecrated
Postat
MusikaffÀren rekommenderade mig att köpa en billig mixer (typ Phonic AM 220) men jag vet inte riktigt hur rolig investering det kÀnns som. I nulÀget Àger jag ingen mixer, och den enda anvÀndning jag skulle ha av en sÄn liten budgetmixer Àr just för att lösa det hÀr problemet, och inget annat.

Hur pass mycket tror ni den fÀrgar eller brusar ner ljudet?

YES! Nu har jag lyckats fĂ„ alla oroliga för fĂ€rgning... 😉

Som Rainydays nÀmnde innan, sÄ Àr det inga jÀttestora skillnader det rör sig om - men med billiga prylar fÄr man betydligt mer brus - nÄgot som kanske inte Àr sÀrskilt kul i lyssningen, eftersom man ju inte kan kÀnna sig sÀker pÄ om det finns med pÄ inspelningen eller om det tillförs efterÄt...

Om man inte behöver en mixer, sÄ tycker jag inte att man ska ha en mixer heller. Den tar ju ganska bra med plats pÄ bordet och det Àr onödigt bara för att fÄ tillgÄng till en volymkontroll, tycker jag. Alternativet med en attenuator Àr dyrare, men jag tycker att det Àr en lösning som kÀnns betydligt mer rÀtt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Usch ja, instÀmmer.

Bryr man sig inte om garantin, sÄ kan det knappast vara nÄgon svÄr grej att fixa - men annars Àr det ju lite knepigt... Kanske en passiv mixer i en box utanför?

😆

MÄnga boxar blir det.

Jag kan ju faktiskt a och anvÀnda min Behringer mixer till det.

Om man tar och anvÀnder en av utgÄngarna för att lyssna pÄ aktiva monitorer och sedan tar den andra till behringer mixern sÄ har man faktiskt löst problemet. Lyssningen nÀr man trackar behöver ju inte vara passiv. Coolt.

Hur var det, bytte inte SM Pro distributor nyligen?

Har dem fÄtt fart pÄ bestÀllningarna sÄ man kan köpa en burk?

BTW vilka har dist pÄ Sm pro?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_xen...dinfo.html#fpix

behringers nya Àr transparenta, jag hör dÄ ingen skillnad pÄ ljudet i mitt rum nÀr jag spelar pÄ förstÀrkaren och nÀr jag lyssnar pÄ ljudet i monitorerna nÀr jag har lajnat förstÀrkaren.

och dÄ har jag riktigt dÄligt rum och allmÀnt vÀrdelösa prylar i hela signalkedjan sÄ det fungerar för mig.

Jag har en UB802 som lyssning.

Inget problem med brus. Lyssnar pÄ lÄgvolym.

Men nÄt hÀnder med ljudet jÀmfört med utan mixern... alltsÄ jÀmfört med direkt frÄn kort till aktiv monitor.

SÄ jag klurar pÄ en passiv, mÄste lÄna och testa.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.