Jump to content
Annons

röst mixning


Lonian

Recommended Posts

Som jag skrev innan så lyssnar jag inte på opera (åtmistone inte på flera år) så jag har inget jag kan lyssna på här o nu o avgöra om de sjunger falskt.

Tidigare i tråden tyckte du att det kvittade om man sjöng falskt och nu så är det tydligen väldigt viktigt att "operasångare" bör göra det.

Jag har naturligtvis hör de tre tenorerna o där kan jag inte minnas någon falsksång iofs så hade de sänkt alla låtarna ett halvt tonsteg iom att carreras (tror jag han hette) hade varit allvarligt sjuk en längre tid och de fick sänka för att han skulle orka (det var förövrigt därför de tre konkurrenterna slog sig ihop pga hans sjukdom som en hyllning till varandra).

Men hallå! Jag har inte sagt vad jag själv tycker alls. Vad jag ville med mina argument var att du mellan raderna skrev att de som tycker det är ok med falsksång är dom som inte hör att det är det. Då pulveriserade jag ditt påstående genom att dra upp operaträsket (ok igen, egen åsikt: jag tål inte opera, men det har inte bara med att dom sjunger surt att göra, jag klarar helt enkelt inte av sångsättet överhuvudtaget) där det sitter väldigt skolat folk och tycker om det _trots_ att det är långt ifrån rent. Dom tre tenorerna är popifierat trams (i operaelitens ögon såklart) ungefär som politiskt korrekta afromusiker inte tycker om Esbjörn Svensson, eller bara allmänt musikerfolk inte gillar Robert Wells.

På vilket sätt pulveriserade du mitt påstående???

Menar du genom att DU hävdar att de i "operaträsket" sjunger falskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

På vilket sätt pulveriserade du mitt påstående???

Menar du genom att DU hävdar att de i "operaträsket" sjunger falskt?

Jo. Att de som gillar falsksjungande artister inte har gehör nog att höra att det är falskt är ju ett helt dumt påstående. Menar du det på allvar? Jag vet mängder av musikerfolk som diggar Hellström, och dom är alldeles tokmedvetna om att det är surt.

Eller om vi tar Mary J. Blidge. Hon är ju poppis hos alla och ses som en grym sångerska, i synnerhet bland musikerkretsar, och hon sjunger inte speciellt rent. Såg en dokumentär med Robyn på TV för ganska längesen där hon berättade om sina första besök i New York hos artister och producenter där hon fick "lära sig sjunga falskt". Jag lovar, jag sitter inte och hittar på nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt pulveriserade du mitt påstående???

Menar du genom att DU hävdar att de i "operaträsket" sjunger falskt?

Jo. Att de som gillar falsksjungande artister inte har gehör nog att höra att det är falskt är ju ett helt dumt påstående. Menar du det på allvar? Jag vet mängder av musikerfolk som diggar Hellström, och dom är alldeles tokmedvetna om att det är surt.

Eller om vi tar Mary J. Blidge. Hon är ju poppis hos alla och ses som en grym sångerska, i synnerhet bland musikerkretsar, och hon sjunger inte speciellt rent. Såg en dokumentär med Robyn på TV för ganska längesen där hon berättade om sina första besök i New York hos artister och producenter där hon fick "lära sig sjunga falskt". Jag lovar, jag sitter inte och hittar på nu.

Jag sa inte att man inte kunde gilla falsksång även om man förstår att det är falskt så naturligtvis kan man gilla vad man vill.

Sedan att de flesta inte hör vad som är falskt gör ju bara att de gillar det som låter bra i deras öron som tex låt, rytm eller kanske en sångare för att han är cool.

Angående Robyn så misslyckades de totalt med att "lära" henne sjunga falskt 😆

Men hur var det nu med pulveriseringen av mitt påstående?

Förklara för jag förstår inte hur du pulveriserade mitt påstående?

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt pulveriserade du mitt påstående???

Menar du genom att DU hävdar att de i "operaträsket" sjunger falskt?

Jo. Att de som gillar falsksjungande artister inte har gehör nog att höra att det är falskt är ju ett helt dumt påstående. Menar du det på allvar? Jag vet mängder av musikerfolk som diggar Hellström, och dom är alldeles tokmedvetna om att det är surt.

Eller om vi tar Mary J. Blidge. Hon är ju poppis hos alla och ses som en grym sångerska, i synnerhet bland musikerkretsar, och hon sjunger inte speciellt rent. Såg en dokumentär med Robyn på TV för ganska längesen där hon berättade om sina första besök i New York hos artister och producenter där hon fick "lära sig sjunga falskt". Jag lovar, jag sitter inte och hittar på nu.

Jag sa inte att man inte kunde gilla falsksång även om man förstår att det är falskt så naturligtvis kan man gilla vad man vill.

Sedan att de flesta inte hör vad som är falskt gör ju bara att de gillar det som låter bra i deras öron som tex låt, rytm eller kanske en sångare för att han är cool.

Angående Robyn så misslyckades de totalt med att "lära" henne sjunga falskt 😆

Men hur var det nu med pulveriseringen av mitt påstående?

Förklara för jag förstår inte hur du pulveriserade mitt påstående?

Vad är det du inte förstår?

1. Du säger att gemene man inte hör när någon sjunger falskt, och därav kan gilla falsk musik. Personer som HÖR att det är falskt gillar inte denna musik.

2. Jag menar att folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning accepterar falsksång, vilket sätter din logik ur spel.

mer exempel:

En kompis gick musikhögskolan i göteborg och avsatte ett par fria poäng på sånglektioner. (han spelar egentligen gitarr och pedal steel, och intonerar dessutom väldigt bra på steelen så hans öron är det inga fel på) Vad han ville lära sig var att kunna kontrollera rösten bättre så han kan sjunga rent, och det sa han till sångpedagogen. Då menar hon att skit i pitchen, det är inte det viktigaste, se till att få ordning på uttrycket, fraseringen och interpretera musiken ordentligt först och främst. Alltså var picthandet det hon la minst vikt vid. Detta gällde afrosång, inte klassisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta tycker nog som jag det vill säga att det bör vara så lite falsksång som det bara går att få på en sångröst!

O varför tror jag det...

Jo för att om du kollar alla musiklistor så sjunger de flesta tonrätt.

Däremot alla amatörer o hemmapulare där sjunger många/de flesta falskt.

Så om alla hemmapulare skickar sina alster till olika skivbolag så borde 99 av 100 bestå av falsksång (eller åtmistone av något sämre sångkvalitet än genomsnittet) men ändå så är det inte 99 av 100 av de etablerade artisterna som sjunger falskt.

Så med andra ord så blir de flesta av de "dåliga" sångarna bortsållade och detta hade knappast hänt om det inte hade haft nån betydelse som du tyckte tidigare i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta tycker nog som jag det vill säga att det bör vara så lite falsksång som det bara går att få på en sångröst!

O varför tror jag det...

Jo för att om du kollar alla musiklistor så sjunger de flesta tonrätt.

Däremot alla amatörer o hemmapulare där sjunger många/de flesta falskt.

Så om alla hemmapulare skickar sina alster till olika skivbolag så borde 99 av 100 bestå av falsksång (eller åtmistone av något sämre sångkvalitet än genomsnittet) men ändå så är det inte 99 av 100 av de etablerade artisterna som sjunger falskt.

Så med andra ord så blir de flesta av de "dåliga" sångarna bortsållade och detta hade knappast hänt om det inte hade haft nån betydelse som du tyckte tidigare i tråden.

Haha, jasså, vi ska gå efter hitlistan nu.. Jaja, då ger jag nog upp lite. Så bästa låten är den som just nu ligger etta på listorna?

Återknytning till måleriet: I så fall är ju bästa målningen den med det gråtande barnet som hänger i varenda svensson-hem. Åhej.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt pulveriserade du mitt påstående???

Menar du genom att DU hävdar att de i "operaträsket" sjunger falskt?

Jo. Att de som gillar falsksjungande artister inte har gehör nog att höra att det är falskt är ju ett helt dumt påstående. Menar du det på allvar? Jag vet mängder av musikerfolk som diggar Hellström, och dom är alldeles tokmedvetna om att det är surt.

Eller om vi tar Mary J. Blidge. Hon är ju poppis hos alla och ses som en grym sångerska, i synnerhet bland musikerkretsar, och hon sjunger inte speciellt rent. Såg en dokumentär med Robyn på TV för ganska längesen där hon berättade om sina första besök i New York hos artister och producenter där hon fick "lära sig sjunga falskt". Jag lovar, jag sitter inte och hittar på nu.

Jag sa inte att man inte kunde gilla falsksång även om man förstår att det är falskt så naturligtvis kan man gilla vad man vill.

Sedan att de flesta inte hör vad som är falskt gör ju bara att de gillar det som låter bra i deras öron som tex låt, rytm eller kanske en sångare för att han är cool.

Angående Robyn så misslyckades de totalt med att "lära" henne sjunga falskt 😆

Men hur var det nu med pulveriseringen av mitt påstående?

Förklara för jag förstår inte hur du pulveriserade mitt påstående?

Vad är det du inte förstår?

1. Du säger att gemene man inte hör när någon sjunger falskt, och därav kan gilla falsk musik. Personer som HÖR att det är falskt gillar inte denna musik.

2. Jag menar att folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning accepterar falsksång, vilket sätter din logik ur spel.

mer exempel:

En kompis gick musikhögskolan i göteborg och avsatte ett par fria poäng på sånglektioner. (han spelar egentligen gitarr och pedal steel, och intonerar dessutom väldigt bra på steelen så hans öron är det inga fel på) Vad han ville lära sig var att kunna kontrollera rösten bättre så han kan sjunga rent, och det sa han till sångpedagogen. Då menar hon att skit i pitchen, det är inte det viktigaste, se till att få ordning på uttrycket, fraseringen och interpretera musiken ordentligt först och främst. Alltså var picthandet det hon la minst vikt vid. Detta gällde afrosång, inte klassisk.

Förmodligen sjöng din polare mycket dåligt (ej tonsäkert) och då brukar man som sångcoach försöka hitta det som är positivt istället och utveckla detta istället.

Och bara för att han är duktig på andra instrument behöver inte betyda att han kan bli en bra sångare för det.

Jag har en bror som är en av de bästa bassisterna i landet och han är även överjävlig på de flesta instrument men när det kommer till sång så sjunger han asfalskt (eller som han själv säger.. När han visslar på hunden så kommer katten 😄 ).

Vad det beror på vet jag inte men har alltid misstänkt att det har något med hur han hör sig själv/uppfattar tonerna inne i huvudet som sedan inte överensstämmer med hur det blir när tonerna kommer ut men som sagt så vet jag inte.

Jag har inga problem med falsksång (även om det finns en gräns) diggar tex atomic swing fastän att sången är falsk.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta tycker nog som jag det vill säga att det bör vara så lite falsksång som det bara går att få på en sångröst!

O varför tror jag det...

Jo för att om du kollar alla musiklistor så sjunger de flesta tonrätt.

Däremot alla amatörer o hemmapulare där sjunger många/de flesta falskt.

Så om alla hemmapulare skickar sina alster till olika skivbolag så borde 99 av 100 bestå av falsksång (eller åtmistone av något sämre sångkvalitet än genomsnittet) men ändå så är det inte 99 av 100 av de etablerade artisterna som sjunger falskt.

Så med andra ord så blir de flesta av de "dåliga" sångarna bortsållade och detta hade knappast hänt om det inte hade haft nån betydelse som du tyckte tidigare i tråden.

Haha, jasså, vi ska gå efter hitlistan nu.. Jaja, då ger jag nog upp lite. Så bästa låten är den som just nu ligger etta på listorna?

Återknytning till måleriet: I så fall är ju bästa målningen den med det gråtande barnet som hänger i varenda svensson-hem. Åhej.

Tycker att försäljningslistorna borde väl tala om vad folk gillar.

Men blanda för guds skull inte ihop försäljningslistan o hitlistor på olika radio o tv stationer för dessa stämmer inte alls överens.

Ett bra exempel var för 4-5 år sedan när still nash o cosby toppade försäljningslistan i sverige men inte en enda gång jag såg deras namn på nån annan lista inte heller en enda gång att jag hörde nån av deras låtar på radio eller tv.

Om nu alla svensson har den målningen hemma på sin vägg så borde den väl rimligtvis vara en av de mest populära eller?

Eller måste de gilla samma målningar som dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att försäljningslistorna borde väl tala om vad folk gillar.

Men blanda för guds skull inte ihop försäljningslistan o hitlistor på olika radio o tv stationer för dessa stämmer inte alls överens.

Ett bra exempel var för 4-5 år sedan när still nash o cosby toppade försäljningslistan i sverige men inte en enda gång jag såg deras namn på nån annan lista inte heller en enda gång att jag hörde nån av deras låtar på radio eller tv.

Om nu alla svensson har den målningen hemma på sin vägg så borde den väl rimligtvis vara en av de mest populära eller?

Eller måste de gilla samma målningar som dig?

Ja, försäljningslistorna talar om vad som är populärt. Men Bob Dylan, Hellström, Winnerbäck och kompani är ju ganska populära och säljer rätt fint dom också.

Din retorik är ganska barnslig. Fattar du inte avsikten med vad jag skriver eller försöker du göra dig lustig?

Nä, min kompis sjunger ganska bra faktiskt. Vi gjorde ett radiogig i somras där han sjöng ett par låtar och det lät skitbra tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha herregud.

Med nedtonat känsloliv menade jag som starkt uttryck för att säga emot att ni fakta-presenterar att desto mer 'korrekt' inom timing, fasering, tonsäkerhet desto mer sjunger någon 'rätt'. Att reagera på att jag skriver så är inte ens i närheten av dumt som att säga att vissa saker är rätt eller fel inom musik.

Ett rättsligt inlägg från början hade varit 'jag tycker att blabla' - visst då hade det nog inte blivit så stor diskussion eftersom någon antagligen inte skulle ha orkat bry sig men att häva ur sig att vissa saker är rätt eller fel inom en konst tycker jag är fel. Möjligt att ni har förklarat er efteråt men det var därför jag började skriva.

Som många andra diskussioner så är smaken som baken.

Och att jag skulle sjunga falskt för att jag mina åsikter är inte ens värt att kommentera.

Edit: lite mer text

Redigerat av newform
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man kan ha en åsikt om något utan att påverkas av sin smak, är för mig en gåta. Det är ju just smaken som gör att man kan ha en åsikt... 😛

Hur beskriver man en god glass objektivt? Det är lika omöjligt som att beskriva musik utan att påverkas av sin smak. Det är inte utan att man undrar vem det är som vill analysera och krångla, trots att andra beskylls för detsamma. Teoretisk analys (som jag aldrig har förespråkat) är ju det enda som kan användas om smak inte får blandas in - och då är det mer uppenbart än någonsin att falskång blir fel... 🙂 Som sagt; Det var inte jag som blandade in snack om musikteori och analys från början... 🙂

Nåja - eftersom denna diskussion nu är nere under sandlådenivå, så betackar jag mig och gör inte fler inlägg i tråden efter detta. Det är ju meningslöst att diskutera med någon som påstår att man kan "förstå andras tankegångar och respektera dem utan att tycka likadant" - och sedan inte lever som han lär, utan hela tiden angriper med övertolkningar - och vill försöka tvinga fram att han har rätt och kontrahenterna har fel... 🙂

Ha det så skoj i den fortsatta "diskussionen"... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte tråden blivit lite off topic nu?

Jag undrar iallafall hur man på bästa sätt använder sig av auto-tune eller melodyne. Jag har varit hos en polare och lattjat lite (för snål för att slänga ut pengar på en produkt jag inte förstår mig på). Resultatet blir fruktansvärt dåligt. Så hur använder man programmen på bästa sätt? Vill ju inte ha en sån där roboteffektsröst. Blev lite besviken på melodyne då jag kollade in "trailern" på deras sida och vilket kanonresultat de fick med stämmor och allt medan mitt lät som plåtnicklas med för mycket reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju meningslöst att diskutera med någon som påstår att man kan "förstå andras tankegångar och respektera dem utan att tycka likadant" - och sedan inte lever som han lär, utan hela tiden angriper med övertolkningar - och vill försöka tvinga fram att han har rätt och kontrahenterna har fel... 😆

Jag menade inte att jag respekterar dina tankegångar. Men kanske dom åsikter jag förespråkar.

Och i en diskussion som denna så är det väl klart att jag vill påvisa att jag har rätt, eller att i alla fall mina idéer och insikter är mer rätt än dina. Varför har du överhuvudtaget annars gett dig in i ett diskussionsforum? Är det BARA för att kränga prylar?

edit: En god glass smakar så som den som äter den vill att den ska smaka.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju meningslöst att diskutera med någon som påstår att man kan "förstå andras tankegångar och respektera dem utan att tycka likadant" - och sedan inte lever som han lär, utan hela tiden angriper med övertolkningar - och vill försöka tvinga fram att han har rätt och kontrahenterna har fel... 😳

Jag menade inte att jag respekterar dina tankegångar. Men kanske dom åsikter jag förespråkar.

Och i en diskussion som denna så är det väl klart att jag vill påvisa att jag har rätt, eller att i alla fall mina idéer och insikter är mer rätt än dina. Varför har du överhuvudtaget annars gett dig in i ett diskussionsforum? Är det BARA för att kränga prylar?

edit: En god glass smakar så som den som äter den vill att den ska smaka.

Jag sade ju att jag inte skulle komma med fler inlägg, men eftersom du hittar nya lågvattenmärken i dina angreppsvinklar, så måste jag kommentera ändå. Eftersom det verkar vara viktigt för dig att få sista ordet, så misstänker jag att du ändå kommer att hitta på något annat att säga för att misskreditera mig - men förhoppningsvis blir detta mitt sista inlägg i tråden... 😛

Nåja - oavsett vad du påstår, så har diskussionen kommit att bli ett sammelsurium av åsikter blandat med fakta. Till stor del handlar vissa av idéerna och åsikterna inte om annat än tycke och smak - och i en sådan diskussion finns det ingen "vinnare" eller "förlorare". Alla diskussioner behöver väl inte gå ut på att någon måste "vinna", utan kan väl tillåtas vara ett utbyte av åsikter utan att angripa "motståndaren" på olika sätt...?

Jag tror att alla i forumet (utom tydligen du) vet att jag inte bara är här för att kränga prylar, så det känns som ett väldigt plumpt angrepp när du antyder något sådant. 😠

I likhet med de flesta medlemmarna i forumet, är jag här för att diskutera, hjälpa folk som behöver hjälp - och för att lära mig saker själv. Jag är här däremot inte för att på ett militant sätt försöka övertyga folk om att mina åsikter är de enda som är korrekta...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

Minns det oxå.

Det påvisar ju om inte annat att ju exaktare, desto bättre.

I motsats till vad du skrev om kvantiserat piano.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sade ju att jag inte skulle komma med fler inlägg, men eftersom du hittar nya lågvattenmärken i dina angreppsvinklar, så måste jag kommentera ändå. Eftersom det verkar vara viktigt för dig att få sista ordet, så misstänker jag att du ändå kommer att hitta på något annat att säga för att misskreditera mig - men förhoppningsvis blir detta mitt sista inlägg i tråden... 😳

Nåja - oavsett vad du påstår, så har diskussionen kommit att bli ett sammelsurium av åsikter blandat med fakta. Till stor del handlar vissa av idéerna och åsikterna inte om annat än tycke och smak - och i en sådan diskussion finns det ingen "vinnare" eller "förlorare". Alla diskussioner behöver väl inte gå ut på att någon måste "vinna", utan kan väl tillåtas vara ett utbyte av åsikter utan att angripa "motståndaren" på olika sätt...?

Jag tror att alla i forumet (utom tydligen du) vet att jag inte bara är här för att kränga prylar, så det känns som ett väldigt plumpt angrepp när du antyder något sådant. 😛

I likhet med de flesta medlemmarna i forumet, är jag här för att diskutera, hjälpa folk som behöver hjälp - och för att lära mig saker själv. Jag är här däremot inte för att på ett militant sätt försöka övertyga folk om att mina åsikter är de enda som är korrekta...

Ållrajt, jag var säkert lite för nyvaken, koffeinfri och sur nyss. (satt dessutom i telefonkö hos CSN som tycks fullständigt ha lagt ner verksamheten när det gäller att dela ut pengar till mig) Ber ärligt om ursäkt för onödigt påhopp.

Även om jag inte håller med dig så inser jag att diskussionen dels aldrig kommer ta slut (vilket förmodligen är ganska sunt) och dels att vissa börjar bli sura på riktigt. Det var aldrig meningen. Jag gillar när det hettar till och driver säkert massa saker för långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

Minns det oxå.

Det påvisar ju om inte annat att ju exaktare, desto bättre.

I motsats till vad du skrev om kvantiserat piano.... 😳

aj, nu blev jag tvungen...

Det handlar inte om att vara exakt där. Jag tvivlar på att den som programmerat orkestern har kvantiserat eller försökt göra sin inspelning "perfekt" efter noterna. Han gjorde sin tolkning helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

Minns det oxå.

Det påvisar ju om inte annat att ju exaktare, desto bättre.

I motsats till vad du skrev om kvantiserat piano.... 😳

aj, nu blev jag tvungen...

Det handlar inte om att vara exakt där. Jag tvivlar på att den som programmerat orkestern har kvantiserat eller försökt göra sin inspelning "perfekt" efter noterna. Han gjorde sin tolkning helt enkelt.

Om jag inte minns fel, så utgick man från partituret och noterade in midi-värdena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

Minns det oxå.

Det påvisar ju om inte annat att ju exaktare, desto bättre.

I motsats till vad du skrev om kvantiserat piano.... 😳

aj, nu blev jag tvungen...

Det handlar inte om att vara exakt där. Jag tvivlar på att den som programmerat orkestern har kvantiserat eller försökt göra sin inspelning "perfekt" efter noterna. Han gjorde sin tolkning helt enkelt.

Om jag inte minns fel, så utgick man från partituret och noterade in midi-värdena.

Du tror inte killen satt och slet med detdär i ett par dagar då? Sibelius (programmet) ska ju ha den mest välutvecklade uppspelningsmotorn när det gäller noterad musik och med det kopplat till Viennas ljudbibliotek når man något som ska likna verkligheten. Har du testat? Det låter långt ifrån naturligt tycker jag. Hur många artikulationer man än kryddar sitt partitur med. Och den utsatte dirigenten sa dessutom något i stil med att "ja, du är ju en duktig arrangör och dirigent så nu fick vi ju höra _din_ version av detta stycket".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sade ju att jag inte skulle komma med fler inlägg, men eftersom du hittar nya lågvattenmärken i dina angreppsvinklar, så måste jag kommentera ändå. Eftersom det verkar vara viktigt för dig att få sista ordet, så misstänker jag att du ändå kommer att hitta på något annat att säga för att misskreditera mig - men förhoppningsvis blir detta mitt sista inlägg i tråden... 😳

Nåja - oavsett vad du påstår, så har diskussionen kommit att bli ett sammelsurium av åsikter blandat med fakta. Till stor del handlar vissa av idéerna och åsikterna inte om annat än tycke och smak - och i en sådan diskussion finns det ingen "vinnare" eller "förlorare". Alla diskussioner behöver väl inte gå ut på att någon måste "vinna", utan kan väl tillåtas vara ett utbyte av åsikter utan att angripa "motståndaren" på olika sätt...?

Jag tror att alla i forumet (utom tydligen du) vet att jag inte bara är här för att kränga prylar, så det känns som ett väldigt plumpt angrepp när du antyder något sådant. 😛

I likhet med de flesta medlemmarna i forumet, är jag här för att diskutera, hjälpa folk som behöver hjälp - och för att lära mig saker själv. Jag är här däremot inte för att på ett militant sätt försöka övertyga folk om att mina åsikter är de enda som är korrekta...

Ållrajt, jag var säkert lite för nyvaken, koffeinfri och sur nyss. (satt dessutom i telefonkö hos CSN som tycks fullständigt ha lagt ner verksamheten när det gäller att dela ut pengar till mig) Ber ärligt om ursäkt för onödigt påhopp.

Även om jag inte håller med dig så inser jag att diskussionen dels aldrig kommer ta slut (vilket förmodligen är ganska sunt) och dels att vissa börjar bli sura på riktigt. Det var aldrig meningen. Jag gillar när det hettar till och driver säkert massa saker för långt.

Det är lätt hänt att det går för långt, men jag är inte långsint - så det är lugnt ändå. 🙂

Vi kan säkert bråka vidare i någon annan tråd senare... 😠

Ha det bra,

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Om jag inte minns fel, så utgick man från partituret och noterade in midi-värdena.

Du tror inte killen satt och slet med detdär i ett par dagar då? Sibelius (programmet) ska ju ha den mest välutvecklade uppspelningsmotorn när det gäller noterad musik och med det kopplat till Viennas ljudbibliotek når man något som ska likna verkligheten. Har du testat? Det låter långt ifrån naturligt tycker jag. Hur många artikulationer man än kryddar sitt partitur med. Och den utsatte dirigenten sa dessutom något i stil med att "ja, du är ju en duktig arrangör och dirigent så nu fick vi ju höra _din_ version av detta stycket".

Jag tror ingenting, eftersom jag inte minns att det sas nåt om detta. men vad skulle det ha med saken att göra hur många timmar han ev slet?

Jag har däremot för mig att det sas att den datoriserade midi-versionen var den mest exakta efter noteringen.

Sibelius har jag inte använt o kan inte kommentera alls.

Däremot har jag testat göra musik för symfoniorkester med sequenser. Svårt, men med rätt ljudbibliotek blir det överraskande bra.

Minns oxå att den gode Zappa nån gång ska ha sagt om sequenser, att 'äntligen kan min musik framföras som det var tänkt'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var något program på tv där en av dom stora sångerskorna (minns ej vem) skulle avgöra vilken sångtagning som var bäst. Dom hade en inspelning med en orginalröst som sjöng "rätt" i pitch och en som var tunead ca 30% högre (alltså lite mer än en kvartston för högt), och hon gillade den pitchade varianten för den "hade en ljusare klang". Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

det var programmet "klassiska typer" och ska börja sändas igen på kunskapskanalen.

i det givna exemplet var det inte fråga om kvantiserad musik, utan helt enkelt att den var gjord i cubase med samplade instrument.

helt rätt är att den i jämförelse med två "liveinspelningar" ansågs låta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel, så utgick man från partituret och noterade in midi-värdena.

Du tror inte killen satt och slet med detdär i ett par dagar då? Sibelius (programmet) ska ju ha den mest välutvecklade uppspelningsmotorn när det gäller noterad musik och med det kopplat till Viennas ljudbibliotek når man något som ska likna verkligheten. Har du testat? Det låter långt ifrån naturligt tycker jag. Hur många artikulationer man än kryddar sitt partitur med. Och den utsatte dirigenten sa dessutom något i stil med att "ja, du är ju en duktig arrangör och dirigent så nu fick vi ju höra _din_ version av detta stycket".

Jag tror ingenting, eftersom jag inte minns att det sas nåt om detta. men vad skulle det ha med saken att göra hur många timmar han ev slet?

Jag har däremot för mig att det sas att den datoriserade midi-versionen var den mest exakta efter noteringen.

Sibelius har jag inte använt o kan inte kommentera alls.

Däremot har jag testat göra musik för symfoniorkester med sequenser. Svårt, men med rätt ljudbibliotek blir det överraskande bra.

Minns oxå att den gode Zappa nån gång ska ha sagt om sequenser, att 'äntligen kan min musik framföras som det var tänkt'.

På 80-talet fick sequencers regera. Jag gillar inte den timingen som gällde då. Det är nog en smaksak, och bara för att Zappa sa någonting så är det inte nödvändigtvis sant; när DX7 och allt detdär kom var alla rörande överens om att detta nya var här för att stanna, men dom som hankat sig kvar i musikbranchen har nog lagt ner dom idéerna för ganska länge sen. Visst passade allt detta säkert Zappa och hans musikaliska ideal, men knappast Stravinskys.

En notbild beskriver inte exakt hur det ska låta. Hur ett ritt ska vara finns det inga matematiska algoritmer för. Hur en frasering ska tolkas är upp till musiker och dirigent. Står det forte i noterna så spelas ändå inte alla toner exakt lika starkt, och för att överhuvudtaget kunna frasera (speciellt när det gäller skriven musik för symfoniorkester) måste man ju tänja på timingen. Vad skulle annars poängen med att ha dirigent vara? Bara att skapa ett clicktrack och köra liksom; allt står ju i noterna. Inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
i det givna exemplet var det inte fråga om kvantiserad musik, utan helt enkelt att den var gjord i cubase med samplade instrument.

Sas det att det var okvantiserat?

Gimme the facts man, I don't remember! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var något program på tv där en av dom stora sångerskorna (minns ej vem) skulle avgöra vilken sångtagning som var bäst. Dom hade en inspelning med en orginalröst som sjöng "rätt" i pitch och en som var tunead ca 30% högre (alltså lite mer än en kvartston för högt), och hon gillade den pitchade varianten för den "hade en ljusare klang". Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

det var programmet "klassiska typer" och ska börja sändas igen på kunskapskanalen.

i det givna exemplet var det inte fråga om kvantiserad musik, utan helt enkelt att den var gjord i cubase med samplade instrument.

helt rätt är att den i jämförelse med två "liveinspelningar" ansågs låta bäst.

TAck! Så hette det ja. Du råkade inte se operaexemplet också? Eller var det i samma programserie överhuvutaget? Jag är inte helt säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Om jag inte minns fel, så utgick man från partituret och noterade in midi-värdena.

Du tror inte killen satt och slet med detdär i ett par dagar då? Sibelius (programmet) ska ju ha den mest välutvecklade uppspelningsmotorn när det gäller noterad musik och med det kopplat till Viennas ljudbibliotek når man något som ska likna verkligheten. Har du testat? Det låter långt ifrån naturligt tycker jag. Hur många artikulationer man än kryddar sitt partitur med. Och den utsatte dirigenten sa dessutom något i stil med att "ja, du är ju en duktig arrangör och dirigent så nu fick vi ju höra _din_ version av detta stycket".

Jag tror ingenting, eftersom jag inte minns att det sas nåt om detta. men vad skulle det ha med saken att göra hur många timmar han ev slet?

Jag har däremot för mig att det sas att den datoriserade midi-versionen var den mest exakta efter noteringen.

Sibelius har jag inte använt o kan inte kommentera alls.

Däremot har jag testat göra musik för symfoniorkester med sequenser. Svårt, men med rätt ljudbibliotek blir det överraskande bra.

Minns oxå att den gode Zappa nån gång ska ha sagt om sequenser, att 'äntligen kan min musik framföras som det var tänkt'.

På 80-talet fick sequencers regera. Jag gillar inte den timingen som gällde då. Det är nog en smaksak, och bara för att Zappa sa någonting så är det inte nödvändigtvis sant; när DX7 och allt detdär kom var alla rörande överens om att detta nya var här för att stanna, men dom som hankat sig kvar i musikbranchen har nog lagt ner dom idéerna för ganska länge sen. Visst passade allt detta säkert Zappa och hans musikaliska ideal, men knappast Stravinskys.

En notbild beskriver inte exakt hur det ska låta. Hur ett ritt ska vara finns det inga matematiska algoritmer för. Hur en frasering ska tolkas är upp till musiker och dirigent. Står det forte i noterna så spelas ändå inte alla toner exakt lika starkt, och för att överhuvudtaget kunna frasera (speciellt när det gäller skriven musik för symfoniorkester) måste man ju tänja på timingen. Vad skulle annars poängen med att ha dirigent vara? Bara att skapa ett clicktrack och köra liksom; allt står ju i noterna. Inte.

Du har ju helt rätt. Förutom att det Zappa sa om Zappas musik faktiskt är sant. Det kan ingen annan än Zappa själv avgöra.

Mycket av stelheten man upplever i tidig sequensad musik är bristen på variation i styrka/velocity/anslag, inte så mycket att allt är snortajt kvantiserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av stelheten man upplever i tidig sequensad musik är bristen på variation i styrka/velocity/anslag, inte så mycket att allt är snortajt kvantiserat.

Jag håller helt enkelt inte med. I vissa genres ska det vara så tajt som det bara går och i vissa inte. Men att uteslutande mena att man ska sträva efter "kvantiserat-tajt" tycker jag är helt åt skogen fel. Du kanske gör det och då delar vi helt enkelt inte samma uppfattning.

edit: tog bort ett "inte" på helt fel plats.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Mycket av stelheten man upplever i tidig sequensad musik är bristen på variation i styrka/velocity/anslag, inte så mycket att allt är snortajt kvantiserat.

Jag håller helt enkelt inte med. I vissa genres ska det vara så tajt som det bara går och i vissa inte. Men att uteslutande mena att man ska sträva efter "kvantiserat-tajt" tycker jag är helt åt skogen fel. Du kanske gör det och då delar vi helt enkelt inte samma uppfattning.

edit: tog bort ett "inte" på helt fel plats.

Inte för att vilja på nåt sätt vara brutal, men VAR nånstans framgår öht vad jag strävar efter? 🙁🙂

Men intressant att du tillskriver dynamik så lite betydelse. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av stelheten man upplever i tidig sequensad musik är bristen på variation i styrka/velocity/anslag, inte så mycket att allt är snortajt kvantiserat.

Jag håller helt enkelt inte med. I vissa genres ska det vara så tajt som det bara går och i vissa inte. Men att uteslutande mena att man ska sträva efter "kvantiserat-tajt" tycker jag är helt åt skogen fel. Du kanske gör det och då delar vi helt enkelt inte samma uppfattning.

edit: tog bort ett "inte" på helt fel plats.

Inte för att vilja på nåt sätt vara brutal, men VAR nånstans framgår öht vad jag strävar efter? 🙁🙂

Men intressant att du tillskriver dynamik så lite betydelse. 😎

Argh. Jag skrev att du kanske gör det. Och jag syftade bara på timingen. Klart att dynamiken spelar minst lika stor roll. (okej, slarvigt skrivit av mig)

I samma missförståndsanda som vi råkar ut för på båda håll här men du håller alltså med om att timing är viktig i vissa genres? Hur är det med orkestrerade musikstycken för symfoniorkester i så fall? Det är ju just precis det vi diskuterat en bra stund nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...