Jump to content
Annons

röst mixning


Lonian

Recommended Posts

Okej då har jag missuppfattat det. Trodde ni värderade tonsäkerhet högst av allt hos en person som sjunger i värderingen om personen är bra eller dålig på det.

Är musik konst eller vetenskap, för mig är det iaf konst. Slut.

Redigerat av newform
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

jag påstår att det är här upplevelseskillnaden finns mellan popmusik som spelas in idag och den som spelades in på 80-talet. det finns en föreställning om att "rätt" är en exakta tonen/frekvensen, den exakta synkroniseringen i takt bland kompinstrument/solo etc.

så, idag när varje hempulare kan korrigera minsta falskton, flytta varje ton som inte sitter exakt i både midi och audio, med kompressorer utjämna instrumentens naturliga dynamik -och verkligen gör det, så förs en diskussion om att den analoga rullbandaren får musiken att låta mer naturlig än digitala medier.

det är inte så att man siktat lite fel?

jag använder inte autotune. inte för att det skulle vara konstnärligt "fel", utan för att det i slutändan helt enkelt låter sämre.

det låter liksom 2000-tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då har jag missuppfattat det. Trodde ni värderade tonsäkerhet högst av allt hos en person som sjunger i värderingen om personen är bra eller dålig på det.

Är musik konst eller vetenskap, för mig är det iaf konst. Slut.

Det verkar som om vissa sätter likhetstecken mellan "falskt" och "känsla" - och mellan "korrekt pitch/timing/whatever" och "okänsligt". Det är faktiskt lika dumt som att påstå att allt bara är svart eller vitt - utan mellanlägen.

En sångare som träffar tonen perfekt hela tiden, men sjunger platt och utan känsla, är inte bra.

En sångare som gör allt rätt, men missar intoneringen enstaka gånger (stämmer på väldigt många), kan vara mycket bra.

En sångare som sjunger tonsäkert och med känsla - men har för vana att waila sönder alla låtar, är kanske duktig på sitt sätt, men samtidigt inte bra.

En sångare som aldrig träffar tonen men sjunger med en otrolig känsla och inlevelse, är jobbig på grund av att det blir falskt, men kan kanske vara "rätt" i sammanhanget ändå - åtminstone om man inte störs för mycket av falsksång. Jag störs mycket av falsksång eftersom det skär i öronen, så enligt mina öron är det dåligt.

En sångare som träffar tonen perfekt hela tiden OCH förmedlar känsla och inlevelse (typ som Freddie Mercury), är himmelriket att lyssna på - och han kan t o m lyfta en låt som hade varit kass med någon annan sångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där håller jag med om. Men det är inte vad du har förespråkat innan, inte som det har kommit fram iaf. Men om du menar sådär så finns det inget annat att göra än att instämma. Jag har aldrig talat FÖR någon som sjunger falskt men har extremt mkt inlevelse - jag har menat att det finns bra sångare/sångerskor även fast dom inte låter som christina aguilera eller britney - för det var så du kom fram tyckte jag.

Men bra nu har du formulerat dig tydligare och du har mig på din sida.

Edit: meningsuppbyggnad

Redigerat av newform
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där håller jag med om. Men det är inte vad du har förespråkat innan, inte som det har kommit fram iaf. Men om du menar sådär så finns det inget annat att göra än att instämma. Jag har aldrig talat FÖR någon som sjunger falskt men har extremt mkt inlevelse - jag har menat att det finns bra sångare/sångerskor även fast dom inte låter som christina aguilera eller britney - för det var så du kom fram tyckte jag.

Men bra nu har du formulerat dig tydligare och du har mig på din sida.

Edit: meningsuppbyggnad

Har det inte uppfattats så tiigare, så är det jag som har uttryckt mig otydligt i stridens hetta... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Sjunga bra eller sjunga dåligt; tycker ni är på vissa sätt. För mig behöver inte en sång som sätter alla toner vara BRA. Men jag har förstått att ni tycker det. Have fun

Nähä.

För mig är steg 1A: sätt tonerna.

För dig är det tydligen oviktigt.

Have fun.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
jag påstår att det är här upplevelseskillnaden finns mellan popmusik som spelas in idag och den som spelades in på 80-talet. det finns en föreställning om att "rätt" är en exakta tonen/frekvensen, den exakta synkroniseringen i takt bland kompinstrument/solo etc.

så, idag när varje hempulare kan korrigera minsta falskton, flytta varje ton som inte sitter exakt i både midi och audio, med kompressorer utjämna instrumentens naturliga dynamik -och verkligen gör det, så förs en diskussion om att den analoga rullbandaren får musiken att låta mer naturlig än digitala medier.

det är inte så att man siktat lite fel?

jag använder inte autotune. inte för att det skulle vara konstnärligt "fel", utan för att det i slutändan helt enkelt låter sämre.

det låter liksom 2000-tal.

Bra poäng Itzy.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag påstår att det är här upplevelseskillnaden finns mellan popmusik som spelas in idag och den som spelades in på 80-talet. det finns en föreställning om att "rätt" är en exakta tonen/frekvensen, den exakta synkroniseringen i takt bland kompinstrument/solo etc.

så, idag när varje hempulare kan korrigera minsta falskton, flytta varje ton som inte sitter exakt i både midi och audio, med kompressorer utjämna instrumentens naturliga dynamik -och verkligen gör det, så förs en diskussion om att den analoga rullbandaren får musiken att låta mer naturlig än digitala medier.

det är inte så att man siktat lite fel?

jag använder inte autotune. inte för att det skulle vara konstnärligt "fel", utan för att det i slutändan helt enkelt låter sämre.

det låter liksom 2000-tal.

Bra poäng Itzy.

tack för de, mrP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att alla de som blir så öpprörda över att de flesta faktiskt inte gillar falsksång är falsksjungare själv och istället för att öva upp sin sång så försöker de övertyga sig själva att det inte har någon som helst betydelse.

Sedan att det finns sämre sångare som har blivit enormt populära (tex Dylan) ser de bara som ett bevis på att de kan minsann också bli populära eftersom andra dåliga sångare har blivit det.

Att sedan gå ett steg längre som vacum och säga att det skulle vara sämre för honom att lyssna på någon som sjunger korrekt än att lyssna på nån som sjunger falskt är ju bara att beklaga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar du om något annat - eller så säger du nu vad du egentligen menade från början. 😳  MEN om man är autodidakt (självlärd, för den som inte visste vad det betydde - sorry, har missat att "översätta" tidigare...), så är det praktiska kunskaper man skaffar sig - och inte teoretiska. Teoretiska kunskaper läser man sig till. Gehör spelar och lyssnar man sig till. Ofta blir kanske resultatet ungefär samma ändå, men det är ju lite skillnad mellan att veta hur man ska göra - och att veta varför man ska göra det... 😆

Man kan knappast påstå att man automatiskt får teoretiska kunskaper genom att bara spela på gehör. Det enda man lär sig, är ju att det man spelar låter snyggt - men de teoretiska kunskaperna som du pratade om från början, som förklarar hur det fungerar eller borde fungera, finns ju fortfarande inte.

Jag ser musikteorin som en förklaring varför saker råkar låta bra tillsammans. Inte som en pekpinne som visar HUR man ska göra saker. Varifrån har du fått att jag förespråkar att man ska låta sig styras av det du kallar musikteori? Det finns säkert ett hundratal olika läror om musik och alla fungerar på helt olika sätt. Allt från rytmik till klassisk skolning med mellanlandningar på ställen säkert ingen av oss ens hört talas om. Att musikteori är som du beskriver den behöver inte alls vara sant.

Och gehör spelar man sig inte alls till. Spelteknik har inte ett smack att göra med gehör mer än att det kan vara enklare att lära sig ett instrument om man är begåvad med ett bra öra.

Jag brukar lyssna på helheten först och främst. Du övertolkar som sagt vad jag säger, men jag kanske omedvetet övertolkar dig också...? 😄  Jag har hela tiden pratat om lyssningsupplevelsen - och inte om hur man ska försöka påverka en sångare i studion. Självklart är det omöjligt att sitta med en checklista och peka på att en detalj inte uppfylldes vid inspelningen - men man kan fortfarande prata om bra, mindre bra, hyfsade eller dåliga sångare. Om en sångare har svårt att intonera, så kan det vara fel förhållande mellan sång och musik i medhörningen, för hög eller för låg volym generellt i lyssningen - eller helt enkelt att den aktuella sångaren inte kan bättre... Då får man ju hjälpa till så gott det går och hitta nivåer och andra omständigheter som sångaren trivs med - och så kanske korrigera de värsta felen med hjälp av verktyg som Melodyne, om det inte går att lösa med fler tagningar...

I teorin skulle man alltså med en helt sursångande sångare fast men alla andra kvalitéer på topp kunna få till en så kallad "perfekt" sångtagning? Varför bara korrigera de värsta felen? Ju bättre pitchning, desto bättre resultat. Eller? Väger du in någon sorts moralisk värdering här? Jag fattar inte logiken. Du gillar inte när allting är autotunat, men ju renare det är, desto bättre blir det.

Du framställer dig själv som att du tycker det är bra när sången inte stämmer - och det är det jag reagerar på...

Var då någonstans?

Som jag har sagt tidigare i tråden, så är en sångare riktigt bra när allt är perfekt (t ex Freddie Mercury) och mindre bra när betoningar blir fel, tonen inte håller, texten är otydlig eller annat.

En sångare som lyckas hålla tonen och förmedla rätt känsla, kan jag få gåshud av, men om det är dåligt intonerat, så försvinner alla möjligheter till det. Rätt intonerat men dålig känsla kan inte heller ge mig gåshud - men möjligen kan musiken i så fall hjälpa till at förmedla känslan, så att helheten blir bra ändå - men det når ändå inte hela vägen fram om sången inte är tillräckligt bra...

Okej, igen, varför inte alltid autotuna/pitchkorra allting hela tiden i så fall? Det blir ju direkt bättre enligt dig.

En rolig liten passus: Lyssna på dom stora operasångerskorna och kolla in deras pitch. Den är fan sällan i närheten av tonen som står i notbladen. Men där är det tradition att man ska intonera högt för att som det så fint heter "få en ljusare klang". Jag klarar faktiskt inte av det, men så ska det vara och hade jag blivit matad med opera daligen i ett par år hade jag förmodligen sett det braiga i det.. Och där handlar det inte om att intonera mot en naturlig övertonsserie, nu snackar vi kvartstoner.

Förresten så visste jag vad autodidakt betydde, och den som inte visste har säkert tillgång till ordbok. Är det något ord du inte förstår av det jag skriver så kan du säkert googla fram det på internet eller fråga mig så svarar jag gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sedan gå ett steg längre som vacum och säga att det skulle vara sämre för honom att lyssna på någon som sjunger korrekt än att lyssna på nån som sjunger falskt är ju bara att beklaga.

!? Var säger jag det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du, Cleas, inte kan tycka sång är bra innan du har mätt timing, tonsäkerhet etc så tycker jag synd om dig, tror du har missuppfattat allt vad som har med musik att göra.

Det är möjligt att du har ett ganska nedtonat känsloliv

Men va fan???

Kan man ösa ur sig hur mycket skit som helst på detta forumet eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sedan gå ett steg längre som vacum och säga att det skulle vara sämre för honom att lyssna på någon som sjunger korrekt än att lyssna på nån som sjunger falskt är ju bara att beklaga.

!? Var säger jag det?

Du har ju sedan tråden startat bråkat om just FALSKSÅNG!

Jag och några till anser att man skall sjunga tonrätt om amn skall kalla sig sångare och du har hela tiden diskuterat i mot detta.

Du skrev även någostans i tråden att om man följde noterna exakt så blev det sämre än om man inte gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sedan gå ett steg längre som vacum och säga att det skulle vara sämre för honom att lyssna på någon som sjunger korrekt än att lyssna på nån som sjunger falskt är ju bara att beklaga.

!? Var säger jag det?

Du har ju sedan tråden startat bråkat om just FALSKSÅNG!

Jag och några till anser att man skall sjunga tonrätt om amn skall kalla sig sångare och du har hela tiden diskuterat i mot detta.

Du skrev även någostans i tråden att om man följde noterna exakt så blev det sämre än om man inte gjorde det.

Vad jag sagt är att en bra sångare nödvändigtvis inte behöver sjunga rent. Det betyder inte att jag tycker illa om sång som ligger i perfekt pitch. I vissa fall är det självklart att det inte funkar med annat än ren sång, men ibland tycker jag inte det spelar någon större roll.

Och ja, jag är övertygad om att det blir en aning stelt om någon skulle sjunga in en låt exakt efter notbilden. Ungefär på samma sätt som jag tycker det låter apa om ett kvantiserat midi-piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sedan gå ett steg längre som vacum och säga att det skulle vara sämre för honom att lyssna på någon som sjunger korrekt än att lyssna på nån som sjunger falskt är ju bara att beklaga.

!? Var säger jag det?

Du har ju sedan tråden startat bråkat om just FALSKSÅNG!

Jag och några till anser att man skall sjunga tonrätt om amn skall kalla sig sångare och du har hela tiden diskuterat i mot detta.

Du skrev även någostans i tråden att om man följde noterna exakt så blev det sämre än om man inte gjorde det.

Vad jag sagt är att en bra sångare nödvändigtvis inte behöver sjunga rent. Det betyder inte att jag tycker illa om sång som ligger i perfekt pitch. I vissa fall är det självklart att det inte funkar med annat än ren sång, men ibland tycker jag inte det spelar någon större roll.

Och ja, jag är övertygad om att det blir en aning stelt om någon skulle sjunga in en låt exakt efter notbilden. Ungefär på samma sätt som jag tycker det låter apa om ett kvantiserat midi-piano.

Jag tycker en sångare bör sjunga rent precis som alla andra musiker i ett band bör spela rätt.

Däremot så är det skillnad om någon ton är sur eller nästan alla toner är sura, ju fler tonrätta toner ju bättre blir helheten.

Sedan finns det naturligtvis en massa människor som inte hör om det är falskt eller tonrätt och enligt mig så är det den största förklaringen till att artister som tex hellström är så populära.

(Tror att tex hellström själv hade valt att sjunga tonrätt om han fått välja och kunnat).

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
(Tror att tex hellström själv hade valt att sjunga tonrätt om han fått välja och kunnat).

Hmmm 😄

Jag inväntar nästa version av autotuner där det finns en förinställning som får vem som helst att låta som hellström....

Tänk, äntligen kan alla sjunga med känsla o uttryck! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det naturligtvis en massa människor som inte hör om det är falskt eller tonrätt och enligt mig så är det den största förklaringen till att artister som tex hellström är så populära.

Nästan alla hör om saker är rent eller surt. Tror du att Hellströms producent hade tagit sig an jobbet om han inte gillade hur killen lät? Och om jag inte missuppfattar dig nu så fattar jag lite som om du menar att Hellström sjunger fel? Hur då i så fall? det är ju han som gjort låtarna och således bestämmer vad som är rätt eller fel.

Måste väl för säkerhets skulle inflika att jag inte personligen tycker Hellström är mycket att hänga i julgranen, men (som jag varit tvungen att påpeka gång på gång) vill fortfarande inte ha en diskussion som baseras på personlig smak för det leder absolut ingen vart. Man kan faktiskt förstå andras tankegångar och respektera dom utan att tycka likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det naturligtvis en massa människor som inte hör om det är falskt eller tonrätt och enligt mig så är det den största förklaringen till att artister som tex hellström är så populära.

Nästan alla hör om saker är rent eller surt. Tror du att Hellströms producent hade tagit sig an jobbet om han inte gillade hur killen lät? Och om jag inte missuppfattar dig nu så fattar jag lite som om du menar att Hellström sjunger fel? Hur då i så fall? det är ju han som gjort låtarna och således bestämmer vad som är rätt eller fel.

Måste väl för säkerhets skulle inflika att jag inte personligen tycker Hellström är mycket att hänga i julgranen, men (som jag varit tvungen att påpeka gång på gång) vill fortfarande inte ha en diskussion som baseras på personlig smak för det leder absolut ingen vart. Man kan faktiskt förstå andras tankegångar och respektera dom utan att tycka likadant.

Jag påstår tvärtom alltså att de flesta inte hör skillnad på falskt o tonrätt och jag har fått det bevisat för mig flera gånger.

Hellström sjunger så falskt att det gör ont.

Däremot så är han en bra berättare och därför så gillar många honom och jag hade oxå förmodligen gillat det han gör om det inte hade gjort ont i mina öron när jag lyssnar på honom.

& hellström var bara ett exempel jag kunde lika gärna sagt winnerbäck, dylan eller tom willie nelson, kanske skall nämna att hellström är mycket tonsäkrare än de övriga jag nämde så som sagt han var bara ett exempel, kanske inte det bästa exemplet dock 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det naturligtvis en massa människor som inte hör om det är falskt eller tonrätt och enligt mig så är det den största förklaringen till att artister som tex hellström är så populära.

Nästan alla hör om saker är rent eller surt. Tror du att Hellströms producent hade tagit sig an jobbet om han inte gillade hur killen lät? Och om jag inte missuppfattar dig nu så fattar jag lite som om du menar att Hellström sjunger fel? Hur då i så fall? det är ju han som gjort låtarna och således bestämmer vad som är rätt eller fel.

Måste väl för säkerhets skulle inflika att jag inte personligen tycker Hellström är mycket att hänga i julgranen, men (som jag varit tvungen att påpeka gång på gång) vill fortfarande inte ha en diskussion som baseras på personlig smak för det leder absolut ingen vart. Man kan faktiskt förstå andras tankegångar och respektera dom utan att tycka likadant.

Jag påstår tvärtom alltså att de flesta inte hör skillnad på falskt o tonrätt och jag har fått det bevisat för mig flera gånger.

Hellström sjunger så falskt att det gör ont.

Däremot så är han en bra berättare och därför så gillar många honom och jag hade oxå förmodligen gillat det han gör om det inte hade gjort ont i mina öron när jag lyssnar på honom.

& hellström var bara ett exempel jag kunde lika gärna sagt winnerbäck, dylan eller tom willie nelson, kanske skall nämna att hellström är mycket tonsäkrare än de övriga jag nämde så som sagt han var bara ett exempel, kanske inte det bästa exemplet dock 😄

Tja, ju känsligare man är desto mindre musik klarar man alltså av att lyssna på. Vid hur många cent drar du gränsen egentligen. Åter till operasångerskorna i så fall. Dom ligger ju helt tokoff. Är det skräpsång också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det naturligtvis en massa människor som inte hör om det är falskt eller tonrätt och enligt mig så är det den största förklaringen till att artister som tex hellström är så populära.

Nästan alla hör om saker är rent eller surt. Tror du att Hellströms producent hade tagit sig an jobbet om han inte gillade hur killen lät? Och om jag inte missuppfattar dig nu så fattar jag lite som om du menar att Hellström sjunger fel? Hur då i så fall? det är ju han som gjort låtarna och således bestämmer vad som är rätt eller fel.

Måste väl för säkerhets skulle inflika att jag inte personligen tycker Hellström är mycket att hänga i julgranen, men (som jag varit tvungen att påpeka gång på gång) vill fortfarande inte ha en diskussion som baseras på personlig smak för det leder absolut ingen vart. Man kan faktiskt förstå andras tankegångar och respektera dom utan att tycka likadant.

Jag påstår tvärtom alltså att de flesta inte hör skillnad på falskt o tonrätt och jag har fått det bevisat för mig flera gånger.

Hellström sjunger så falskt att det gör ont.

Däremot så är han en bra berättare och därför så gillar många honom och jag hade oxå förmodligen gillat det han gör om det inte hade gjort ont i mina öron när jag lyssnar på honom.

& hellström var bara ett exempel jag kunde lika gärna sagt winnerbäck, dylan eller tom willie nelson, kanske skall nämna att hellström är mycket tonsäkrare än de övriga jag nämde så som sagt han var bara ett exempel, kanske inte det bästa exemplet dock 😳

Tja, ju känsligare man är desto mindre musik klarar man alltså av att lyssna på. Vid hur många cent drar du gränsen egentligen. Åter till operasångerskorna i så fall. Dom ligger ju helt tokoff. Är det skräpsång också?

Jag tror du missförstått vad en operasångare är?

En opera är en berättelse som framförs endast med sång och inget tal.

En musikal är en berättelse som framförs med sång och även tal.

Så när du skriver operasångare så förmodar jag att du menar när någon sjunger med klangröst?

Klangrösten utvecklades pga att de skulle höras eftersom det fanns inga mikrofoner på den tiden, sedan har detta utvecklats till en egen sångstil.

Opera är inget jag lyssnar ofta på men har (nästan) aldrig hört någon falsksång i det jag hört.

Den opera som jag lyssnat på tusentals gånger är Jesus Christ Superstar och i de första versionerna (den från 1970 o den från 1973) förekommer falsksång på de låtar som "Pilatus" framför, förklaringen är att han som har rollen är inte sångare i första hand utan en skådespelare då de tyckte att rollen passade en duktig skådis i första hand.

Alla de versioner jag hört efter 1973 förekommer ingen falsksång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid hur många cent drar du gränsen egentligen.

Glömde svara på den!

Jag drar ingen gräns alls det vill säga tycker jag om nåt så gör jag det och jag gillar det mesta.

Ett exempel är att jag gillar sex pistols o de flesta menar att rotten inte kunde sjunga.

Jag däremot menar att rotten var en alldeles utomordentligt skicklig sångare som "flirtade" med falsktoner utan att sjunga falskt däremot så gick han väldigt nära skarven till falskt för att låta rebellisk, sedan om det var nåt som han tränat på eller om det var medfött vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstått vad en operasångare är?

En opera är en berättelse som framförs endast med sång och inget tal.

En musikal är en berättelse som framförs med sång och även tal.

Så när du skriver operasångare så förmodar jag att du menar när någon sjunger med klangröst?

Klangrösten utvecklades pga att de skulle höras eftersom det fanns inga mikrofoner på den tiden, sedan har detta utvecklats till en egen sångstil.

Opera är inget jag lyssnar ofta på men har (nästan) aldrig hört någon falsksång i det jag hört.

Den opera som jag lyssnat på tusentals gånger är Jesus Christ Superstar och i de första versionerna (den från 1970 o den från 1973) förekommer falsksång på de låtar som "Pilatus" framför, förklaringen är att han som har rollen är inte sångare i första hand utan en skådespelare då de tyckte att rollen passade en duktig skådis i första hand.

Alla de versioner jag hört efter 1973 förekommer ingen falsksång.

Jag trodde en operasångerska var en sån som gått på operahögskolan, dvs en väldigt utbildad person som inte lämnar mycket åt slumpen i sitt sätt att utöva sitt artisteri. Jag snackar inte om några musikalsångare här (en helt annan genre). Vad än opera kommer från så hör den till kulturelitens allra finaste rum där de med dom allra känsligaste öronen sitter och tycker saker är bra och dåligt. Precis som vi gör här. Skillnaden är att just operasångerskor sjugner surt! Det är ett faktum, och de som applåderar starkast är inte dom som tycker om Håkan Hellström. (jag är ganska övertygad om att dom inte tåååål honom därför att han sjunger så falskt..)

Det var något program på tv där en av dom stora sångerskorna (minns ej vem) skulle avgöra vilken sångtagning som var bäst. Dom hade en inspelning med en orginalröst som sjöng "rätt" i pitch och en som var tunead ca 30% högre (alltså lite mer än en kvartston för högt), och hon gillade den pitchade varianten för den "hade en ljusare klang". Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstått vad en operasångare är?

En opera är en berättelse som framförs endast med sång och inget tal.

En musikal är en berättelse som framförs med sång och även tal.

Så när du skriver operasångare så förmodar jag att du menar när någon sjunger med klangröst?

Klangrösten utvecklades pga att de skulle höras eftersom det fanns inga mikrofoner på den tiden, sedan har detta utvecklats till en egen sångstil.

Opera är inget jag lyssnar ofta på men har (nästan) aldrig hört någon falsksång i det jag hört.

Den opera som jag lyssnat på tusentals gånger är Jesus Christ Superstar och i de första versionerna (den från 1970 o den från 1973) förekommer falsksång på de låtar som "Pilatus" framför, förklaringen är att han som har rollen är inte sångare i första hand utan en skådespelare då de tyckte att rollen passade en duktig skådis i första hand.

Alla de versioner jag hört efter 1973 förekommer ingen falsksång.

Jag trodde en operasångerska var en sån som gått på operahögskolan, dvs en väldigt utbildad person som inte lämnar mycket åt slumpen i sitt sätt att utöva sitt artisteri. Jag snackar inte om några musikalsångare här (en helt annan genre). Vad än opera kommer från så hör den till kulturelitens allra finaste rum där de med dom allra känsligaste öronen sitter och tycker saker är bra och dåligt. Precis som vi gör här. Skillnaden är att just operasångerskor sjugner surt! Det är ett faktum, och de som applåderar starkast är inte dom som tycker om Håkan Hellström. (jag är ganska övertygad om att dom inte tåååål honom därför att han sjunger så falskt..)

Det var något program på tv där en av dom stora sångerskorna (minns ej vem) skulle avgöra vilken sångtagning som var bäst. Dom hade en inspelning med en orginalröst som sjöng "rätt" i pitch och en som var tunead ca 30% högre (alltså lite mer än en kvartston för högt), och hon gillade den pitchade varianten för den "hade en ljusare klang". Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

Som jag skrev innan så är opera en form och inte hur en röst låter.

Du säger att det är ett faktum att operasångare sjunger falskt, du har kanske rätt men var hittar du denna faktan, finns det nån avhandling eller liknande iom att du skriver att detta är ett faktum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstått vad en operasångare är?

En opera är en berättelse som framförs endast med sång och inget tal.

En musikal är en berättelse som framförs med sång och även tal.

Så när du skriver operasångare så förmodar jag att du menar när någon sjunger med klangröst?

Klangrösten utvecklades pga att de skulle höras eftersom det fanns inga mikrofoner på den tiden, sedan har detta utvecklats till en egen sångstil.

Opera är inget jag lyssnar ofta på men har (nästan) aldrig hört någon falsksång i det jag hört.

Den opera som jag lyssnat på tusentals gånger är Jesus Christ Superstar och i de första versionerna (den från 1970 o den från 1973) förekommer falsksång på de låtar som "Pilatus" framför, förklaringen är att han som har rollen är inte sångare i första hand utan en skådespelare då de tyckte att rollen passade en duktig skådis i första hand.

Alla de versioner jag hört efter 1973 förekommer ingen falsksång.

Jag trodde en operasångerska var en sån som gått på operahögskolan, dvs en väldigt utbildad person som inte lämnar mycket åt slumpen i sitt sätt att utöva sitt artisteri. Jag snackar inte om några musikalsångare här (en helt annan genre). Vad än opera kommer från så hör den till kulturelitens allra finaste rum där de med dom allra känsligaste öronen sitter och tycker saker är bra och dåligt. Precis som vi gör här. Skillnaden är att just operasångerskor sjugner surt! Det är ett faktum, och de som applåderar starkast är inte dom som tycker om Håkan Hellström. (jag är ganska övertygad om att dom inte tåååål honom därför att han sjunger så falskt..)

Det var något program på tv där en av dom stora sångerskorna (minns ej vem) skulle avgöra vilken sångtagning som var bäst. Dom hade en inspelning med en orginalröst som sjöng "rätt" i pitch och en som var tunead ca 30% högre (alltså lite mer än en kvartston för högt), och hon gillade den pitchade varianten för den "hade en ljusare klang". Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

Som jag skrev innan så är opera en form och inte hur en röst låter.

Du säger att det är ett faktum att operasångare sjunger falskt, du har kanske rätt men var hittar du denna faktan, finns det nån avhandling eller liknande iom att du skriver att detta är ett faktum?

Men för guds skull, lyssna så hör du väl. Finns det forskning som understryker att Hellström sjunger surt?

Okej, inte opera, men i stort sett alla operasångare och operasångerskor då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstått vad en operasångare är?

En opera är en berättelse som framförs endast med sång och inget tal.

En musikal är en berättelse som framförs med sång och även tal.

Så när du skriver operasångare så förmodar jag att du menar när någon sjunger med klangröst?

Klangrösten utvecklades pga att de skulle höras eftersom det fanns inga mikrofoner på den tiden, sedan har detta utvecklats till en egen sångstil.

Opera är inget jag lyssnar ofta på men har (nästan) aldrig hört någon falsksång i det jag hört.

Den opera som jag lyssnat på tusentals gånger är Jesus Christ Superstar och i de första versionerna (den från 1970 o den från 1973) förekommer falsksång på de låtar som "Pilatus" framför, förklaringen är att han som har rollen är inte sångare i första hand utan en skådespelare då de tyckte att rollen passade en duktig skådis i första hand.

Alla de versioner jag hört efter 1973 förekommer ingen falsksång.

Jag trodde en operasångerska var en sån som gått på operahögskolan, dvs en väldigt utbildad person som inte lämnar mycket åt slumpen i sitt sätt att utöva sitt artisteri. Jag snackar inte om några musikalsångare här (en helt annan genre). Vad än opera kommer från så hör den till kulturelitens allra finaste rum där de med dom allra känsligaste öronen sitter och tycker saker är bra och dåligt. Precis som vi gör här. Skillnaden är att just operasångerskor sjugner surt! Det är ett faktum, och de som applåderar starkast är inte dom som tycker om Håkan Hellström. (jag är ganska övertygad om att dom inte tåååål honom därför att han sjunger så falskt..)

Det var något program på tv där en av dom stora sångerskorna (minns ej vem) skulle avgöra vilken sångtagning som var bäst. Dom hade en inspelning med en orginalröst som sjöng "rätt" i pitch och en som var tunead ca 30% högre (alltså lite mer än en kvartston för högt), och hon gillade den pitchade varianten för den "hade en ljusare klang". Minns jag inte helt fel så var det ett av programmen där man i samma programserie utsatte en dirigent för ett antal olika orkestrar (inspelade) blandat med en datoriserad variant där han utnämnde den datoriserade till att vara både mest musikalisk och lät bäst. Hör inte hit, men någon kanske minns vad programmet hette, jag har glömt bort...

Som jag skrev innan så är opera en form och inte hur en röst låter.

Du säger att det är ett faktum att operasångare sjunger falskt, du har kanske rätt men var hittar du denna faktan, finns det nån avhandling eller liknande iom att du skriver att detta är ett faktum?

Men för guds skull, lyssna så hör du väl. Finns det forskning som understryker att Hellström sjunger surt?

Okej, inte opera, men i stort sett alla operasångare och operasångerskor då.

Som jag skrev innan så lyssnar jag inte på opera (åtmistone inte på flera år) så jag har inget jag kan lyssna på här o nu o avgöra om de sjunger falskt.

Tidigare i tråden tyckte du att det kvittade om man sjöng falskt och nu så är det tydligen väldigt viktigt att "operasångare" bör göra det.

Jag har naturligtvis hör de tre tenorerna o där kan jag inte minnas någon falsksång iofs så hade de sänkt alla låtarna ett halvt tonsteg iom att carreras (tror jag han hette) hade varit allvarligt sjuk en längre tid och de fick sänka för att han skulle orka (det var förövrigt därför de tre konkurrenterna slog sig ihop pga hans sjukdom som en hyllning till varandra).

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev innan så lyssnar jag inte på opera (åtmistone inte på flera år) så jag har inget jag kan lyssna på här o nu o avgöra om de sjunger falskt.

Tidigare i tråden tyckte du att det kvittade om man sjöng falskt och nu så är det tydligen väldigt viktigt att "operasångare" bör göra det.

Jag har naturligtvis hör de tre tenorerna o där kan jag inte minnas någon falsksång iofs så hade de sänkt alla låtarna ett halvt tonsteg iom att carreras (tror jag han hette) hade varit allvarligt sjuk en längre tid och de fick sänka för att han skulle orka (det var förövrigt därför de tre konkurrenterna slog sig ihop pga hans sjukdom som en hyllning till varandra).

Men hallå! Jag har inte sagt vad jag själv tycker alls. Vad jag ville med mina argument var att du mellan raderna skrev att de som tycker det är ok med falsksång är dom som inte hör att det är det. Då pulveriserade jag ditt påstående genom att dra upp operaträsket (ok igen, egen åsikt: jag tål inte opera, men det har inte bara med att dom sjunger surt att göra, jag klarar helt enkelt inte av sångsättet överhuvudtaget) där det sitter väldigt skolat folk och tycker om det _trots_ att det är långt ifrån rent. Dom tre tenorerna är popifierat trams (i operaelitens ögon såklart) ungefär som politiskt korrekta afromusiker inte tycker om Esbjörn Svensson, eller bara allmänt musikerfolk inte gillar Robert Wells.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att alla de som blir så öpprörda över att de flesta faktiskt inte gillar falsksång är falsksjungare själv och istället för att öva upp sin sång så försöker de övertyga sig själva att det inte har någon som helst betydelse.

😆

Jag beredd att hålla med dig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...