Jump to content
Annons

röst mixning


Lonian

Recommended Posts

blablabla....jag ska i alla fall köpa melodyne på lördag....! 😕) Inte för min egen del dock, för där tror jag inte ens melodyne räcker, jag sjunger värre än en kråka, mer likt en dyngrak DIF-supporter i klacken(som jag är i vissa fall). 😕

Men även det kan förmedla en underbar känsla......1000 fulla supportrar som sjunger glatt, och otroligt falskt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)
I samma missförståndsanda som vi råkar ut för på båda håll här men du håller alltså med om att timing är viktig i vissa genres? Hur är det med orkestrerade musikstycken för symfoniorkester i så fall? Det är ju just precis det vi diskuterat en bra stund nu.

Timing är jätteviktigt, men personligen anser jag att det är viktigare att saker sitter tight, än att det sitter på exakta notvärden, alltså, om det är lite oexakt spelar ingen roll, bara ALLA är oexakta på samma sätt.

Programmerar jag t ex trummor, så kvantiserar jag först, o slumpar sen ut notvärdena lite otight för att få mer 'liv' i trumspelet. Sen, när jag sätter bas till detta, så är jag desto noggrannare att sätta basen exakt efter trummorna.

Det värsta som finns är ju när allt fladdrar åt olika håll.

Gör jag någon techno-grej eller synthmusik kvantiserar jag trummorna stenhårt istället.

Orkestrerade musikstycken är ju så brett. Skillnad på 'klassisk' musik o t ex modern filmmusik (som jag testat på lite).

Men om klassisk musik brukar jag säga att det är dirigenten som är tolkaren/framföraren av ett stycke, och orkestern är hans instrument. De som spelar ska uppfylla dirigentens önskemål, inte tolka själva.

Hmmm... 😕 svarade jag på din fråga....? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

I samma missförståndsanda som vi råkar ut för på båda håll här men du håller alltså med om att timing är viktig i vissa genres? Hur är det med orkestrerade musikstycken för symfoniorkester i så fall? Det är ju just precis det vi diskuterat en bra stund nu.

Timing är jätteviktigt, men personligen anser jag att det är viktigare att saker sitter tight, än att det sitter på exakta notvärden, alltså, om det är lite oexakt spelar ingen roll, bara ALLA är oexakta på samma sätt.

Programmerar jag t ex trummor, så kvantiserar jag först, o slumpar sen ut notvärdena lite otight för att få mer 'liv' i trumspelet. Sen, när jag sätter bas till detta, så är jag desto noggrannare att sätta basen exakt efter trummorna.

Det värsta som finns är ju när allt fladdrar åt olika håll.

Gör jag någon techno-grej eller synthmusik kvantiserar jag trummorna stenhårt istället.

Orkestrerade musikstycken är ju så brett. Skillnad på 'klassisk' musik o t ex modern filmmusik (som jag testat på lite).

Men om klassisk musik brukar jag säga att det är dirigenten som är tolkaren/framföraren av ett stycke, och orkestern är hans instrument. De som spelar ska uppfylla dirigentens önskemål, inte tolka själva.

Hmmm... 😕 svarade jag på din fråga....? 😠

Jag tycker inte du gjorde det. Du pratar om dirigenten kontra musikern och jag frågade hur du såg på timingen när det gällde hur just sådan musik ska spelas. I detta fallet gällde det ju ett klassiskt stycke jag inte minns namnet på (filmmusik spelas oftast in efter klick i och med att synkpunkter måste sättas ut och där för man faktiskt en musikaliskt jämnkning för att det hela ska fungera med filmen i tid. Det finns ävet något som kallas streamers and punches, men hursomhelst, det hör egentligen inte hit nu) och om jag fattar dig rätt nu så tycker du inte att den musiken ska vara kvantiserad. (men jag KAN ha fel, säg till i så fall) Samtidigt gör du gällande att musiken som dirigenten utsattes för var kvantiserad (eller du bygger i alla fall denna diskussionen på det, jag vet inte riktigt vilket) men som han ändå tyckte var den bästa versionen. Här faller ditt resonemang om du nu inte hävdar att dirigenten hade noll koll.

Fast jag har säkert gjort både ett och två antaganden som du inte alls håller med mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

i det givna exemplet var det inte fråga om kvantiserad musik, utan helt enkelt att den var gjord i cubase med samplade instrument.

Sas det att det var okvantiserat?

Gimme the facts man, I don't remember! 😠

ok, the fakta är att det inte var kvantiserat.

inte för att de uttryckligen sa så i programmet, utan mest för att det är ett antagande som inte alls verkar troligt, (och kanske mest för att jag säger att det inte är så).

-jag påstår att de flesta av oss direkt skulle höra om det var så att allt var kvantiserat. inspelningen i fråga var heller inte inscannad ifrån noter, utan inspelad av programledaren (gunno) själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

I samma missförståndsanda som vi råkar ut för på båda håll här men du håller alltså med om att timing är viktig i vissa genres? Hur är det med orkestrerade musikstycken för symfoniorkester i så fall? Det är ju just precis det vi diskuterat en bra stund nu.

Timing är jätteviktigt, men personligen anser jag att det är viktigare att saker sitter tight, än att det sitter på exakta notvärden, alltså, om det är lite oexakt spelar ingen roll, bara ALLA är oexakta på samma sätt.

i dagligt tal det som kallas "sväng".

precis som du säger så är det ofta viktigare att instrumenten (bas/bastrumma exempelvis) är tajta inbördes.

därför ratar jag kvantiseringsfunktionen i cubase som slumpmässigt kastar om timingen.

jag vill ju fortfarande att hihat ska vara tajt med kagge och bastrumma, inte fladdra däremellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill ju fortfarande att hihat ska vara tajt med kagge och bastrumma, inte fladdra däremellan.

Ni får ursäkta men vad har allt detta med röstmixning och göra? Tighta trummor qvantisering - what ever - det var inte det topicen handlade om. Förlåt om jag verkar irriterad men tråden tappas hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill ju fortfarande att hihat ska vara tajt med kagge och bastrumma, inte fladdra däremellan.

Ni får ursäkta men vad har allt detta med röstmixning och göra? Tighta trummor qvantisering - what ever - det var inte det topicen handlade om. Förlåt om jag verkar irriterad men tråden tappas hela tiden.

Jag vet, och förlåt. Har dock anmält mig själv för ganska längesedan och tyckt att den borde delas, men inget har hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
I samma missförståndsanda som vi råkar ut för på båda håll här men du håller alltså med om att timing är viktig i vissa genres? Hur är det med orkestrerade musikstycken för symfoniorkester i så fall? Det är ju just precis det vi diskuterat en bra stund nu.

Timing är jätteviktigt, men personligen anser jag att det är viktigare att saker sitter tight, än att det sitter på exakta notvärden, alltså, om det är lite oexakt spelar ingen roll, bara ALLA är oexakta på samma sätt.

Programmerar jag t ex trummor, så kvantiserar jag först, o slumpar sen ut notvärdena lite otight för att få mer 'liv' i trumspelet. Sen, när jag sätter bas till detta, så är jag desto noggrannare att sätta basen exakt efter trummorna.

Det värsta som finns är ju när allt fladdrar åt olika håll.

Gör jag någon techno-grej eller synthmusik kvantiserar jag trummorna stenhårt istället.

Orkestrerade musikstycken är ju så brett. Skillnad på 'klassisk' musik o t ex modern filmmusik (som jag testat på lite).

Men om klassisk musik brukar jag säga att det är dirigenten som är tolkaren/framföraren av ett stycke, och orkestern är hans instrument. De som spelar ska uppfylla dirigentens önskemål, inte tolka själva.

Hmmm... :rolleyes: svarade jag på din fråga....? 😎

Jag tycker inte du gjorde det. Du pratar om dirigenten kontra musikern och jag frågade hur du såg på timingen när det gällde hur just sådan musik ska spelas. I detta fallet gällde det ju ett klassiskt stycke jag inte minns namnet på (filmmusik spelas oftast in efter klick i och med att synkpunkter måste sättas ut och där för man faktiskt en musikaliskt jämnkning för att det hela ska fungera med filmen i tid. Det finns ävet något som kallas streamers and punches, men hursomhelst, det hör egentligen inte hit nu) och om jag fattar dig rätt nu så tycker du inte att den musiken ska vara kvantiserad. (men jag KAN ha fel, säg till i så fall) Samtidigt gör du gällande att musiken som dirigenten utsattes för var kvantiserad (eller du bygger i alla fall denna diskussionen på det, jag vet inte riktigt vilket) men som han ändå tyckte var den bästa versionen. Här faller ditt resonemang om du nu inte hävdar att dirigenten hade noll koll.

Fast jag har säkert gjort både ett och två antaganden som du inte alls håller med mig om.

Hmm, nja, jag antog det kunde vara så att musiken var kvantiserad. Åtminstone är den mer exakt efter partituret. Hela diskussionen har jag för mig handlade om maskin kontra människa. Sen är det inte sagt att JAG skulle föredragit den versionen 🙂

Det finns inget enkelt svar på hur någon musik skall spelas. Man kan göra på ett sätt o få ett bra resultat, o man kan göra på ett annat o få ett annat bra resultat. Därmed inte sagt att bägge sätten per automatik alltid fungerar. Det beror på hur o när o i vilken grad man tillämpar olika saker. In kommer talang. För mycket av något blir nästan aldrig bra. men helt klart är att man kan kvantisera o ändå göra svängig musik, o 'fri' musik kan låta jäkligt stapplig o stel.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
därför ratar jag kvantiseringsfunktionen i cubase som slumpmässigt kastar om timingen.

jag vill ju fortfarande att hihat ska vara tajt med kagge och bastrumma, inte fladdra däremellan.

jaja, Cubase... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

därför ratar jag kvantiseringsfunktionen i cubase som slumpmässigt kastar om timingen.

jag vill ju fortfarande att hihat ska vara tajt med kagge och bastrumma, inte fladdra däremellan.

jaja, Cubase... 🙁

...men även cubase kan ju använda swingtemplates.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill ju fortfarande att hihat ska vara tajt med kagge och bastrumma, inte fladdra däremellan.

Ni får ursäkta men vad har allt detta med röstmixning och göra? Tighta trummor qvantisering - what ever - det var inte det topicen handlade om. Förlåt om jag verkar irriterad men tråden tappas hela tiden.

det är ett pseudoämne som vi kör med för att generera fler läsare till tråden.

jag är stolt över att deltaga.

Link to comment
Dela på andra sajter

blablabla....jag ska i alla fall köpa melodyne på lördag....! 😉) Inte för min egen del dock, för där tror jag inte ens melodyne räcker

Jag kan garantera att melodyne kommer att räcka. FFS du kan t.o.m ändra melodi eller lägga stämmor som låter naturligt hehe / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå falsksång. Så finns det ingen levande varelse som sjunger absolut rent.

Dessutom är inte tonernas frekvens låst annat än på ett piano och i det fallet är det inget annat än en kompromis.

Våra tolv toner (tempererad stämning) som vi bygger vår musik med är en matematisk konstruktion som inte riktigt går ihop.

Detta gör att alla riktigt bra symfoniorkestrar spelar tillexempel ett fiss olika beroende på i villket harmoniskt sammanhang det förekommer. Tex. en ledton ges en annan stämning än om den förekommer i en tonika.

Dessutom sjunger många riktigt bra sångare och sångerskor medvetet falskt på vissa toner för att skapa spänningar i musiken ofta beroende på den harmoniska kontexten.

Det många kallar falsksång kan vara ett högst medvetet val och även ytterligare färger på den pallet som skapar intressant musik.

Sen får alla ha sina preferenser personligen har jag inga som helst problem med folk som sjunger falskt bara det finns ett medvetet uttryck och ett tilltal som berör.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning accepterar falsksång, vilket sätter din logik ur spel.

Vilka då?

Har du några exempel?

Ja, just dom jag dragit upp. Vad är det du inte förstår? Läs igenom mina inlägg innan du svarar.

edit:

Jo där pulveriserade du mina påståenden!

Nä, och det var inte meningen heller, jag ville bara se lite mer substans i dina inlägg istället för just sånt du skrivit i dom senaste.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning accepterar falskngså, vilket sätter din logik ur spel.

Vilka då?

Har du några exempel?

Ja, just dom jag dragit upp. Vad är det du inte förstår? Läs igenom mina inlägg innan du svarar.

Nja jag menar folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning som accepterar falsksång (som sätter min logik ur spel 😉 ).

Du hänvisar till personer men du har inget exempel på vilka det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning accepterar falskngså, vilket sätter din logik ur spel.

Vilka då?

Har du några exempel?

Ja, just dom jag dragit upp. Vad är det du inte förstår? Läs igenom mina inlägg innan du svarar.

Nja jag menar folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning som accepterar falsksång (som sätter min logik ur spel 😉 ).

Du hänvisar till personer men du har inget exempel på vilka det är?

Jag refererade till programmet "klassiska typer", där tyckarna presenteras med namn. Sångpedagogen på musikhögskolan i gbg som jag inte vet vad hon heter. Utgår du från att jag ljuger? Jag tänker inte namnge vänner och bekanta på ett forum på internet, det får du leva med. Jag själv kan tycka att det är Ok med falsksång och jag har plockat ihop 80p på kungl. musikhögskolan (konstnärlig utbildning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla får naturligtvis tycka vad de vill men VARFÖR finns det sångpedagoger/coacher, varför finns autotune om det inte har nån betydelse om man sjunger rent eller falskt?

Vid mix o inspelning pular teknikern med kompressorer, delayer, eq, bygger speciella sångrum osv för att få ett så bra sångljud som möjligt är det då inte lika viktigt att sången inte är sur (enligt vissa har det ingen betydelse andra tycker det är viktigt)?

Jag vill att mina sånginspelningar skall ha så lite sura toner som det bara går och det får väl jag tycka (?) om andra sen tycker annorlunda så får väl de tycka detta om de vill utan att jag behöver påstå att de har barnslig retorik, är ologiska, är känslokalla osv..

Smaken är olika som tur väl är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning accepterar falskngså, vilket sätter din logik ur spel.

Vilka då?

Har du några exempel?

Ja, just dom jag dragit upp. Vad är det du inte förstår? Läs igenom mina inlägg innan du svarar.

Nja jag menar folk med ett välutvecklat gehör och musikalisk bildning som accepterar falsksång (som sätter min logik ur spel 😉 ).

Du hänvisar till personer men du har inget exempel på vilka det är?

Jag refererade till programmet "klassiska typer", där tyckarna presenteras med namn. Sångpedagogen på musikhögskolan i gbg som jag inte vet vad hon heter. Utgår du från att jag ljuger? Jag tänker inte namnge vänner och bekanta på ett forum på internet, det får du leva med. Jag själv kan tycka att det är Ok med falsksång och jag har plockat ihop 80p på kungl. musikhögskolan (konstnärlig utbildning).

Nej att du skulle namnge nån trodde jag väl inte heller när du själv är anonym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla får naturligtvis tycka vad de vill men VARFÖR finns det sångpedagoger/coacher, varför finns autotune om det inte har nån betydelse om man sjunger rent eller falskt?

Vid mix o inspelning pular teknikern med kompressorer, delayer, eq, bygger speciella sångrum osv för att få ett så bra sångljud som möjligt är det då inte lika viktigt att sången inte är sur (enligt vissa har det ingen betydelse andra tycker det är viktigt)?

Jag vill att mina sånginspelningar skall ha så lite sura toner som det bara går och det får väl jag tycka (?) om andra sen tycker annorlunda så får väl de tycka detta om de vill utan att jag behöver påstå att de har barnslig retorik, är ologiska, är känslokalla osv..

Smaken är olika som tur väl är!

Jag håller såklart med dig. Det kan va så jävla snyggt med klockren sång. Vi tycker väl olika. I vissa genres/fall tycker jag inte det spelar någon som helst roll. Om Ella Fitzgerald (stavning?) inte hade kunnat intonera som hon gör hade det i mitt tycke blivit direkt sämre, men om Stefan Sundström satt sina toner perfekt hade inte blivit ett uns bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla får naturligtvis tycka vad de vill men VARFÖR finns det sångpedagoger/coacher, varför finns autotune om det inte har nån betydelse om man sjunger rent eller falskt?

Vid mix o inspelning pular teknikern med kompressorer, delayer, eq, bygger speciella sångrum osv för att få ett så bra sångljud som möjligt är det då inte lika viktigt att sången inte är sur (enligt vissa har det ingen betydelse andra tycker det är viktigt)?

Jag vill att mina sånginspelningar skall ha så lite sura toner som det bara går och det får väl jag tycka (?) om andra sen tycker annorlunda så får väl de tycka detta om de vill utan att jag behöver påstå att de har barnslig retorik, är ologiska, är känslokalla osv..

Smaken är olika som tur väl är!

Jag håller såklart med dig. Det kan va så jävla snyggt med klockren sång. Vi tycker väl olika. I vissa genres/fall tycker jag inte det spelar någon som helst roll. Om Ella Fitzgerald (stavning?) inte hade kunnat intonera som hon gör hade det i mitt tycke blivit direkt sämre, men om Stefan Sundström satt sina toner perfekt hade inte blivit ett uns bättre.

hmm!

Sundström han går långt över vad min tolerans klarar av (undrar om han ens klarar av att prata utan att det blir falskt).

(Hoppas att han inte läser detta 😉😄 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror som ni säger att detta är personligt.

Jag har betydligt mer problem med en som är LITE sur hela tiden, eller som "glider" på tonerna på ett "surt" sätt än en person som är rejält sur hela tiden.

Jag har väl känsliga öron ( förhoppningsvis )

Edit: Har även problem med sångare som har övertoner som låter surt bääääh.

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående utbildade musiker som accepterar falsksång.

Måste jag styrka Vacums påstående.

Jag är visserligen inget sanningsvittne och jag har inte absolut gehör men jag har ett relativt gehör och jobbade under åtta år professionellt på heltid med klassisk musik.

Jag känner dessutom flera andra musiker som är mycket större än vad jag var som precis som jag tycker falska toner kan vara ett bra grepp ibland.

Och att det finns mängder med sångare som sjunger falskt men ändå berör, skapar drama och skapar stor musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror som ni säger att detta är personligt.

Jag har betydligt mer problem med en som är LITE sur hela tiden, eller som "glider" på tonerna på ett "surt" sätt än en person som är rejält sur hela tiden.

Jag har väl känsliga öron ( förhoppningsvis )

Edit: Har även problem med sångare som har övertoner som låter surt bääääh.

Samma här!

Hellre helsur än halvsur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående utbildade musiker som accepterar falsksång.

Måste jag styrka Vacums påstående.

Jag är visserligen inget sanningsvittne och jag har inte absolut gehör men jag har ett relativt gehör och jobbade under åtta år professionellt på heltid med klassisk musik.

Jag känner dessutom flera andra musiker som är mycket större än vad jag var som precis som jag tycker falska toner kan vara ett bra grepp ibland.

Och att det finns mängder med sångare som sjunger falskt men ändå berör, skapar drama och skapar stor musik.

Naturligtvis så kan surt vara bra om det är skrivet så tex (vilket kan gälla klassiskmusik o musikal tex) men i pop är det sällan skrivet att vara surt.

Jag har tex varit med o skrivit en musikal o där låter vi de "elaka" rollkaraktärerna sjunga småsurt + de fattiga obildade sjunger småsurt o på mera cocneyslang.

Även de "snälla" rollkaraktärerna sjunger surt ibland tex vid gräl eller liknande när det mera skall påminna om en koversation än sång.

Jag har själv gestaltat Javert i Les miserables o i låten the confrontation så är det ett bråk mellan Javert o Valjean (Valjean spelades av Emil Sigfridsson) där vissa delar skall vara små/helsura annars hade hela dramatiken blivit lidande.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Apropå falsksång. Så finns det ingen levande varelse som sjunger absolut rent.

Dessutom är inte tonernas frekvens låst annat än på ett piano och i det fallet är det inget annat än en kompromis.

Våra tolv toner (tempererad stämning) som vi bygger vår musik med är en matematisk konstruktion som inte riktigt går ihop.

Detta gör att alla riktigt bra symfoniorkestrar spelar tillexempel ett fiss olika beroende på i villket harmoniskt sammanhang det förekommer. Tex. en ledton ges en annan stämning än om den förekommer i en tonika.

Dessutom sjunger många riktigt bra sångare och sångerskor medvetet falskt på vissa toner för att skapa spänningar i musiken ofta beroende på den harmoniska kontexten.

Det många kallar falsksång kan vara ett högst medvetet val och även ytterligare färger på den pallet som skapar intressant musik.

Sen får alla ha sina preferenser personligen har jag inga som helst problem med folk som sjunger falskt bara det finns ett medvetet uttryck och ett tilltal som berör.

Mm, men det är skillnad på om det låter jävcligt illa, eller om det skapar en 'spänning'.

Det finns liksom inte bara två lägen: rent o falskt.

För falskt låter för illa.

Så bumpade vi denna igen då! Nice helg på er! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...