Jump to content
Annons

Sångbås


Sampel

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att bygga ett sångbås. Tanken är att göra tre ramar, 200x75 cm, klä dem med mineralull och spänna ett grövre tyg utanpå. Sedan ställa ramarna så att de bildar ett U.

Någon som har någon erfarenhet av hur det fungarar i praktiken. Önskan är att få det så reflexionsfritt som möjligt rund sångmicken.

Sedan: vilket är mest effektivt, att sjunga in i båset eller ut ifrån det?

Sampel

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Jag har gjort detta med "U:et" och det fungerar bra. Det blir värre ju mindre rum du har, sjung i ett stort rum om du kan så slipper du tidiga reflektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en "studio" inrymd i en tidigare gillestuga i källaren på dryga 26 m2, 2,5 m i takhöjd. Väggar klädda med träpanel och taket i gips. Det är ingalunda kala ytor, utan det finns gott om ljudabsorbenter, bl a i form av hyllor med div prylar i, mattor, fåtöljer.

Jag tycker att det går hyfast bra att spela in med en stormembranig kondensatormick i rummet utan någon som helst dämpning. Det finns naturligtvis en efterklang, men inte så störande som man skulle kunna tro. Kanske är min bedömning inte riktig... ? Men jag inbillar mig att jag skulle få ett mjukare och renare ljud att bearbeta om jag gjorde ett sångbås.

Samuel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om det kan fungera... Lägg ett tjockt täcke över, som du låter hänga ner lite vid "öppningen". Du ska sjunga IN i båset!

Lycka till med inspelningarna :rolleyes:

...Moberg

Vissa påstår att man bör sjunga UT från båset eftersom väggarna då täcker mikrofonen och således hindrar reflexionerna att nå membranet.

Link to comment
Dela på andra sajter

har läst på forumet om en som tog heltäcknings mattbitar och satte upp i skenor i taket så det bildade ett bås. lätt att tabort när man är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

om vi förutsätter att du använder en mikrofon med riktad upptagning, så sjunger du ut ifrån båset, med micken riktad in mot båset. på det viset så är din sång den enda ljudkällan, och du behöver inte få med något ljud som studsar bakom dig och sedan tillbaka in i miken.

jämför med dämpade hörn.

Link to comment
Dela på andra sajter

...å andra sidan: om jag sjunger IN i båset, så skall ju det mesta av sången dämpas av båset och inte reflektera ut igen. Då har förhoppningsvis micken inget annat än sången att plocka upp...

Bara att testa sig fram antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör precis tvärtom! Låter rummets naturliga efterklang styra. Isolerar varken sång/trummor eller nåt annat...

Om man nu inte har en bra efterklang i rummet då? Den befintliga efterklangen måste ju i så fall binda händerna på en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis byggt ett sångbås och jag är sanslöst nöjd, nu slipper jag en massa datorsurr och det blir lättare att sjunga när man slipper stå i en "offentlig miljö".

Rummet var 1600X2000 & en tak höjd på 2240 (mm).

Jag vinklade alla väggar och klädde med 95mm stenull o lämnade ca 100mm luftspalt (beroende på var i rummet eftersom jag vinklade alla väggar men aldrig mindre än 100mm).

Jag har heller inga vinklar som är skarpare än 90 grader så inget bummel kan samlas däri hörnen.

Har bara testat med sång än men rummet skall även användas till stålacke o nylongura & percussion.

O det låter fantastikt 😳

Tidigare så slasksjung jag bara o sket i om det var tillräckligt bra kvalitet på sången eftersom jag visste att ljudet ändå inte var tillräckligt bra.

Nu så försöker jag lägga sången så bra det bara går med omtagningar o allt det kan innebära eftersom nu funkar sången till en slutproduktion.

Skall väl tillägga att jag även klamrade fast tjockt tyg på reglarna som håller isoleringen + även en extremt tjock matta varpå jag även har en fårfäll liggandes i mitten.

Så mitt tips är:

Bygg sångrum det är värt varenda krona 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare! jag hörde några i umeå som tog 2st 90cm sängar och satte dem mot ett hörn i rummet så att de bildade en 4-kant och sedan täckte de toppen med en matta som de spände och spikadefast, så klart så spikade de ihop sängarna också, det funkade tydligen kanon som sångbås, och jag funderar på att göra något liknande i mitt rum eftersom jag inte rymmer något större... men då undrar ju jag också hur pass mycket det är värt, jag menar all madrassering kommer ju dämpa ljudet så att att de inte studsar så det borde väll bli hyfsat, har dock tänkt att köra på akustikplator och sånt istället för att utöka utrymmet lite, så det blir aningen mer än 90*90 kanske snäppet över metern,

det ska väll vara ett ganska litet rum då du ska sjunga? ett ganska "kompakt" rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt för ett tag sen och kollade forumet på just såna här trådar eftersom jag går och tänker i samma banor själv. Jag hittade den här tråden (tyvärr är alla bilderna borttagna). Om du bygger ett sångbås, vilket jag hoppas att du gör eftersom alla liknande D.I.Y trådar är underhållande, så får du gärna hålla oss uppdaterade i den här tråden och berätta hur det går, hur du gör och hur det färdiga resultatet blev. Gärna lägga upp före och efter sång/gitarrinspelningar och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat alternativ (som för övrigt togs upp i en annan tråd) är ju gobotraps elller microtraps, lätta att bygga själv eller att köpa från realtraps..

booth.jpg

microtraps

gobotrap1.jpg

eller fetare varianten gobotraps, finns skisser på hur man bygger gobo's att ladda ner.

a

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns ju nästan ingenstans att gömma sig 😆 . Var finns dom där skisserna på hur man bygger dom själva? Jag gjorde några sökningar på google men hittade mest återförsäljare.

Edit:lite slarv

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer ett tjat vill bara höra:

skrev tidigare om hur man hade byggt ett sångbås med hjälp av sängar...

vill bara upprepa ifall någon har testat det så är jag enormt sugen på att höra om det är värt det

kan tänka mig att det är iaf ganska prisvärt ifall man hittar 2 billiga sängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

...å andra sidan: om jag sjunger IN i båset, så skall ju det mesta av sången dämpas av båset och inte reflektera ut igen. Då har förhoppningsvis micken inget annat än sången att plocka upp...

Bara att testa sig fram antar jag.

... Precis 😏 Man vill ju bli av men reflektionerna så fort som möjligt...

Har du börjat bygga?

Link to comment
Dela på andra sajter

A_per (oregistrerad)

Om du är ute efter att ta bort reflexer, skulle du inte då kunna hänga långa (typ 2 meter) absorbenter i taket i några krokar. Då kan du ju lätt ställa dem å sidan när du inte använder dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter att ta bort reflexer, skulle du inte då kunna hänga långa (typ 2 meter) absorbenter i taket i några krokar. Då kan du ju lätt ställa dem å sidan när du inte använder dem.

Det finns massor av trådar där det avhandlats om vilka metoder som funkar respekive inte funkar så bra.

Det finns ju massor av olika sorters absorber (allt från köpe till egentillverkade) så vilken sort menar du att man skall hänga?

Och vad skall han ha i taket då (som ofta är en stor bov i dramat)?

Är det bara nåt tyg du menar att han skall hänga så plockar bara det bort diskant och inget annat?

Som sagt det är en hel vetenskap men har man plats så kan man bygga ett eget inspelningsrum med isolering, reglar o tyg för en inte en allt för dyr peng.

Har man inte plats så är det bara att konstatera att sången (tex) kommer bara att bli "duglig" och man måste nog ratta en hel del för att komma dit.

Gör i så fall demos hemma med slasksång o när du valt vilka låtar som du vill ha bättre kvalitet på så gå till en studio med bra rum, mick, preamps o lägg på sång o akusitiska instrument där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...