Jump to content
Annons

Trummickset +två överhäng


Dream Exp.

Recommended Posts

Hejsan!

Jag hade länget kollat på Shures Trummickset på musikbörsen bestående av tre puk/virvel-mickar, En Baskagge-mick och två överhängsmickar.

Sedan började jag fundera på hur allround de två överhängsmickarna egentligen är. Så då tänkte jag att det kanske vore läge att köpa det mindre setet enbart bestående av Baskagge-micken (PG52) och de tre virvel/puk-mickarna (PG56)

och sedan komplettera med ett par småmembranare som även funkar utmärkt till annat som t ex. stereouppmickning av Ack.gura och dylikt. Så då till mina frågor.

Vad har ni som har erfarenhet av dessa mikrofoner att säga om dem. Vilka mikrofoner skulle ni rekommendera till överhäng/stereopar?Om jag ska köpa en hi-hat-mick, vilken är ett bra förslag då?

Tackar för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad ska du ha det till?

Live? Studio?

Om det gäller studio/Inspelning så föredrar jag själv att inte närmicka alla trummorna, endast BK och VK blir närmickade. Men det är baserat på att trumsetet man har låter bra i sig själv.

och definitivt beroende på genre och hur välljudande rum man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ha det till både live och studio så mickarna ska funka för det mesta. Rummet jag spelar in i låter inte skit men inte heller fantastiskt. Någonstans där emellan. Genre är faktiskt väldigt blandad. Allt från soft Jazz med stora nitade ridecymbaler till Ösig dödsmetal till svängig funk/västkrustrock. Som sagt: Väldigt blandat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör oftast med bk-mik/stormembrans-kondenator i komb. med dynamisk bk-mik för klick inne i trumman eller framför pedalen,variera på humör typ, virvel-mik SM57 allt som oftast och 2 oh-AKG c-414 som är absolut bäst för detta men man kan givetvis använda ett litet par småmembranare oxå,ibland kan man komplettera med pukor+hi-hat men det sker rätt sällan i ärlighetens namn, jag har ju ett stort liverum i trä på 60 kvm och 3.75 i takhöjd så här sjunger det på rejält varför jag oftast blandar in en ambient -mik oxå,oftast en stormembrans-kondensator eller ibland en rörmik beroende på vad jag vill ha ut/in...det låter jättebra och resten är upp till ljudingenjören vad han/hon gör med materialet och hur/när amb-miken blandas in samt hur mycket kompression man mashar upp det hela med,smaksak och refarenhet/yrkeskunnande med andra ord-laborera mera... 😄

Anledningen till att använda ambientmik är ju att du får ett jättesound med denna teknik istället för att "fuska" med reverb,förutsatt att du har rummet såklart,annars får du ju gå andra vägen...vill du ha ett slick eller torrt sound får du ju dämpa rummet eller använda ett litet torrt rum med flera närmikar för just detta sound...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du gör klokt i att inte snåla in på de mickar du ska använda till överhäng. De mikarna utgör ju typ 80% av trumljudet. Nu har jag inte testat Shures trummik-set (vi har just fått in Shure i sortimentet, men har inte hunnit lägga upp dem i butiken än), så jag kan inte säga något om vare sig närmikarna eller OH-mikarna. Men seriösa favoriter till trum-OH och andra lite mer komplexa ljudkällor är Oktava MK012 och Elation KM201. Billigare, men fortfarande mycket bra, är LineAudio CM3. Sedan är jag också rätt förtjust i att köra bandmikar på trum-OH, till exempel Beyerdynamics M160.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte alls faktiskt,grejen är ju att Shure började vräka ut en massa dussinprodukter då ägar/agentförhållandena ändrades för ett par år sedan+att de vill konkurrera mot dyrare märken,därför finner man så mycket av deras grejer på Musikbörsen bla. till vad som verkar vettiga priser,själva kvalitéten på dessa kan i alla fall inte jag uttala mig om men en säker källa sa till mig att detta var piss... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej angående mickar

jag kör bara shure just nu

1 beta 52a till baskagge

4 st sm57 or till virvel och pukor (beroende på hur många pukor man har)

2 pg81 overhead (finns en finare model av denna detta är budget varianten)

(har även sterio mickat sång med pg81 orna polaren envisades att vi skulle ta dom istället för shure ksm 27 som är min stormembransmick).

köpte alla mickar igenom www.Audioinline.com

funkar skit bra fick sm57 orna för 640:- st

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Hänger ju lite på vad det får kosta.

Om du vill ha väldigt bra mickar som kan användas till lite allt möjligt, inkl akgura, percussion, elgitarr, sång o tal, så kan jag varmt rekommendera Milab VM44

Link to comment
Dela på andra sajter

hur bra shure mickarna gör sitt jobb beror ju mycket på hur duktig och kräsen du.. när jag köpte trumm mickar så blev jag starkt rekomenderad att lägga lite mer pengar på mickar.. jag var nämligen inne på ett liknande kit som du är intresserad av.. så jag köpte ett par sennheiser md 421 från -70 talet.. och en sennheiser md 441 från -80, den kombinationen är erkänt bra till trummor, och dom mickarna låter kanon till ackustisk gitarr och även att micka stärkare till el gitarr...

så mitt råd är nog att lägga lite extra pengar på bra gjejer från början..

men det beror ju helt på hur mycket du vill lägga, och vilka ambitioner du har..

Link to comment
Dela på andra sajter

hur bra shure mickarna gör sitt jobb beror ju mycket på hur duktig och kräsen du.. när jag köpte trumm mickar så blev jag starkt rekomenderad att lägga lite mer pengar på mickar.. jag var nämligen inne på ett liknande kit som du är intresserad av.. så jag köpte ett par sennheiser md 421 från -70 talet.. och en sennheiser md 441 från -80, den kombinationen är erkänt bra till trummor, och dom mickarna låter kanon till ackustisk gitarr och även att micka stärkare till el gitarr...

så mitt råd är nog att lägga lite extra pengar på bra gjejer från början..

men det beror ju helt på hur mycket du vill lägga, och vilka ambitioner du har..

Låt säga att jag har en budget på mellan 6000-10000 på alla mikrofoner. Baskagge, Virvel, Tre pukor, Hi-Hat, Två överhäng.

Äger för tillfället två Sm57:or som jag tänkte köra på virvel.

Vad vore bäst för den budgeten då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att jag har en budget på mellan 6000-10000 på alla mikrofoner. Baskagge, Virvel, Tre pukor, Hi-Hat, Två överhäng.

Äger för tillfället två Sm57:or som jag tänkte köra på virvel.

Vad vore bäst för den budgeten då?

Med en budget på 10.000 kr skulle jag nog satsa på en närmiks-setup med 3xSM57 på pukorna, en LineAudio CM3 till hihat och en AudioTechnica ATM25 på baskagge. Det borde du kunna få för under 6000 kr. Och till OH skulle jag köpa något av:

Stereopar LineAudio CM3 – cirka 2000 kr

Stereopar Golden Age Project R1 – cirka 4000 kr

Stereopar Oktava MK012 med njure och omni-kapslar – cirka 4500 kr.

Fast helst skulle jag skippa närmikarna på pukor och satsa på två olika OH-par, alternativt en Shure SM7 till baskagge (cirka 4500 kr). Förutom att jag föredrar den framför ATM25 på baskagge, är den också fantastisk till sång, gitarr- och basförstärkare och (vad jag fått berättat) blåsinstrument.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att jag har en budget på mellan 6000-10000 på alla mikrofoner. Baskagge, Virvel, Tre pukor, Hi-Hat, Två överhäng.

Äger för tillfället två Sm57:or som jag tänkte köra på virvel.

Vad vore bäst för den budgeten då?

Med en budget på 10.000 kr skulle jag nog satsa på en närmiks-setup med 3xSM57 på pukorna, en LineAudio CM3 till hihat och en AudioTechnica ATM25 på baskagge. Det borde du kunna få för under 6000 kr. Och till OH skulle jag köpa något av:

Stereopar LineAudio CM3 – cirka 2000 kr

Stereopar Golden Age Project R1 – cirka 4000 kr

Stereopar Oktava MK012 med njure och omni-kapslar – cirka 4500 kr.

Fast helst skulle jag skippa närmikarna på pukor och satsa på två olika OH-par, alternativt en Shure SM7 till baskagge (cirka 4500 kr). Förutom att jag föredrar den framför ATM25 på baskagge, är den också fantastisk till sång, gitarr- och basförstärkare och (vad jag fått berättat) blåsinstrument.

Hälsningar

/Henrik

Shure SM7 är dessutom sjukt snygg tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet en STOR kommersiell studio som har spelat in MÅNGA album. Da använder lilla Shurekitet ofta. Det låter inte skit, så mycket vet jag iallafall. Kolla lite internationella forum eller artiklar på nätet om dina favoritinspelningar, ofta hittar man info om vad de har använt för mikar till trummorna.

Här är några exempel:

http://www.backstage-lounge.com/story.asp?storycode=5693

http://mixonline.com/recording/interviews/...g_stones_start/

http://www.soundonsound.com/search?url=%2F...=20&Summary=Yes

http://www.soundonsound.com/search?url=%2F...Search+Articles

Dessutom kan du på detta forum söka efter t.ex. "Drum techniques" eller "Drum micing" eller liknande:

http://gearslutz.com/board/

Lycka till

Redigerat av Bästa Svängen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej igen!

Tänkte att jag lika gärna kunde använda min gamla tråd istället för att starta en ny.

Hur som helst så har jag bestämt mig för att köra sm57 på virvel tills jag har råd med en md421 och att köra shure beta52 på baskagge tills vidare.

Som överhäng köper jag nog ett matchat par Oktava MK012 eller ett matchat par Röde NT-5.

Nu till min fråga:

Vad sjutton finns det för mickar som låter schysst på pukor? Har använt sm57 på pukor tidigare och det funkar men jag skulle vilja gå en klass högre. Vad finns att rekommendera? Jag har bland annat kollat in Shure beta 98 H/C och Shure beta 56. 98:an är ju enkel eftersom det är clip on och lättare att rigga live. Men jag blev lite nyfiken när jag såg beta 56. Hur som helst. Skulle vilja höra era synpunkter på dessa mikrofoner och gärna om ni har något annat bättre att föreslå.

Tack på förhand

//////////////////

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sjutton finns det för mickar som låter schysst på pukor? Har använt sm57 på pukor tidigare och det funkar men jag skulle vilja gå en klass högre. Vad finns att rekommendera? Jag har bland annat kollat in Shure beta 98 H/C och Shure beta 56. 98:an är ju enkel eftersom det är clip on och lättare att rigga live. Men jag blev lite nyfiken när jag såg beta 56. Hur som helst. Skulle vilja höra era synpunkter på dessa mikrofoner och gärna om ni har något annat bättre att föreslå.

För livebruk föredrar jag Sennheisers clipmickar (istället för SM57 alltså).

Kolla in e604 och e904. Brukar låta instant puka.

Link to comment
Dela på andra sajter

57or funkar galant på pukor bara man jobbar med riktning och avstånd!!!

vill du ha mustigare ljud ur pukan och inte lika närmickat ljud, så rekommenderar jag kondensatormickar, typ stormembranare, eller varför inte Line Audio CM3/CM2..

det blir ett helt annat ljud ur pukorna med kondingar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Elof (oregistrerad)
Hej igen!

Tänkte att jag lika gärna kunde använda min gamla tråd istället för att starta en ny.

Hur som helst så har jag bestämt mig för att köra sm57 på virvel tills jag har råd med en md421 och att köra shure beta52 på baskagge tills vidare.

Som överhäng köper jag nog ett matchat par Oktava MK012 eller ett matchat par Röde NT-5.

Nu till min fråga:

Vad sjutton finns det för mickar som låter schysst på pukor? Har använt sm57 på pukor tidigare och det funkar men jag skulle vilja gå en klass högre. Vad finns att rekommendera? Jag har bland annat kollat in Shure beta 98 H/C och Shure beta 56. 98:an är ju enkel eftersom det är clip on och lättare att rigga live. Men jag blev lite nyfiken när jag såg beta 56. Hur som helst. Skulle vilja höra era synpunkter på dessa mikrofoner och gärna om ni har något annat bättre att föreslå.

Tack på förhand

//////////////////

Fredrik

jag vet inte hur dina virvlar brukar låta, men 421 är ganska "dov" på virvel, så det är inget att rekommendera om du vill ha ett tajt och brajt ljud 🙂 dessutom läcker dem ganska mycket.

Pukmickar: audix D series. D2, D4, D6, ju högre nummer desto öppnade och fetare ljud blir det. D1 och D3 har jag inte testat.

Eller några bra stormembranare. Det finns mycket man kan köra på pukor, sm57 ger bra grundljud, men läcket låter illa, det är väl den största nackdelen tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...