Jump to content
Annons

Frågestund!


PlebianX

Recommended Posts

Hej igen!

Har lite frågor för ni visa fina forum-läsare!

Jag har ett MIDI-klaviatur som jag använder ytterst lite, jag kan faktiskt knappt spela piano så den används mäst till trummor och enkla ackord-slingor. Jag har sett ett antal USB dosor som är i princip bara rattar/sliders och undrar om nån här använder en sån som dom kan rekkomendera? Tips och varningsord välkomna!

Sen har jag en fråga angående fristående analoga mixerbord. Jag har läst vid flera tillfällen att man kan routa sina olika signaler till ett externt mixerbord för att sen köra externa effekter och mixa. Kör man sen bara in den master-signalen tebax i datorn? Förlorar man, med andra ord, en (eller två) inspelnings-kanaler när man gör så?

Tack för att du har lyssnat! 😲

//Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det finns visst nån slags midimixerbord, med en jäklans massa rattar och åtta sliders +en masterslider. såg det i studio några nummer sen, kommer dock inte ihåg namnet, men jag ska kolla upp så fort jag kommer hem. själv har jag en novation remote som jag fullkomligt älskar, men den kostar ju också en vacker slant (fick den dock med 30% rabatt 😆), men sen har det också 16 rattar, 8 sliders, transport control, program select-knappar x/y tuchplatta och pitchbend/mod-yoystick!!

ang. din mixerfråga, är inte så insatt i "riktiga" hårdvarumixers (än), men man borde ju kunna göra som du skriver, förutsatt att man har tillräckligt med ut/ingångar på ljudkortet och mixern. och ja, då måste man ju offra några kanaler för detta ändamål.

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...