Jump to content
Annons

Datorn går inte att starta helt plötsligt


kallemio

Recommended Posts

Annons
BIOS som har säckat ihop kanske? Kolla upp vad du har för moderkort och se om man kan nollställa bioset manuellt på något vis. Har du manualer till moderkortet så kan det stå hur man gör där (om du har tur).

Hmm.. Kan det hända bara så där?

Jag ska kolla i min manual var den nu är nånstans.

Men vad innebär det om jag nu skulle lyckas nollställa dom? Kommer nått gå förlorat eller?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

BIOS som har säckat ihop kanske? Kolla upp vad du har för moderkort och se om man kan nollställa bioset manuellt på något vis. Har du manualer till moderkortet så kan det stå hur man gör där (om du har tur).

Hmm.. Kan det hända bara så där?

Jag ska kolla i min manual var den nu är nånstans.

Men vad innebär det om jag nu skulle lyckas nollställa dom? Kommer nått gå förlorat eller?

Tack!

Nä, det är inget som förloras mer än att du kommer få mecka en stund. Men det kan ju vara vilket fel som helst och att det skulle råka vara bioset som ballat ur är inte alls säkert. Men innan du lämnar in den så kolla upp det. Om det sedan skulle visa sig att det var nåt keff med bioset så är risken stor att det händer igen. Är det en väldigt gammal dator? Det finns ett litet batteri som håller bioset vid liv och det kanske har tagit slut/gått sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta datorn i felsäkert läge med nätverk och välj att vga ska vara på. Kommer det bild då så är det knas på drivrutinen till grafikkortet. Ladda då ner den senaste drivisen, installera och starta om normalt.

med tanke på felbeskrivningen blir det nog ganska svårt...

Kallemio, några pip från burken när du försöker starta den, eller är det dödstyst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta datorn i felsäkert läge med nätverk och välj att vga ska vara på. Kommer det bild då så är det knas på drivrutinen till grafikkortet. Ladda då ner den senaste drivisen, installera och starta om normalt.

med tanke på felbeskrivningen blir det nog ganska svårt...

Kallemio, några pip från burken när du försöker starta den, eller är det dödstyst?

Nä, det är inget som förloras mer än att du kommer få mecka en stund. Men det kan ju vara vilket fel som helst och att det skulle råka vara bioset som ballat ur är inte alls säkert. Men innan du lämnar in den så kolla upp det. Om det sedan skulle visa sig att det var nåt keff med bioset så är risken stor att det händer igen. Är det en väldigt gammal dator? Det finns ett litet batteri som håller bioset vid liv och det kanske har tagit slut/gått sönder.

Precis ingenting händer.

Inga pip eller knäpp som brukar komma när jag startar.

Enda som är flummigt är att lampan som indikerar att datorn tänker och är på lyser konstant. Men inget annat händer.

Skärmen står kvar i inaktivt läge.

Datorn är kanske 2år gammal. Och jag tänker inte lämna in den, inte efter alla horrorstories som man hört. Alla som blir blåsta.

Ja jag få ta o kolla det där med bios o se om det är det osm är kruxet

Tack!

Tack alla ni andra också

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har iofs haft lite problem med datorn tidigare.

En gång så hade en hd gått sönder, typ spricka i skivan eller nått.

En annan gång så lekte jag med absynth och helt plötsligt så pajjade grafikkortet.

Nått skumt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan det kanske vara. tänkte föreslå att strömsladden kanske lossnat från moderkortet, men psu-fel låter ju troligare.

Vilken fläkt är det som startar? Var får den ström ifrån?

Prova att switcha strömkablarna till dvdspelarna och se om den andra blinkar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte får någon text alls ibörjan - alltså att skärmen är konstant svart så borde du kolla vad som händer med skärmen om du startar den utan att kabeln är i. Oftast kommer det upp en "no signal" grejj. Alternativ är att kolla på en annan dator om skärmen funkar. Då har du uteslutit problemet med skärmen - om du ser text eller får upp no signal.

Nästa grejj är att försöka "reseta" biosen - som nämnts tidigare. Det står troligen i din manual om hur man gör.

Funkar inte det skulle jag testa att ta ut minnena ur datorn. Om man har installerat den inbyggda högtalaren skall den pipa och ett visst antal pip betyder en viss grejj.

I min dator betyder 2 pip att det saknas minnen - 3 pip att mitt grafikkort saknas. Om det nu skulle hända något när du tar ut minnena kanske du har en kompis som kan låna ut ett minne för att testa om det är dem som har gått sönder.

Men oftast brukar startupptexten synas iallafall även om minnena är trasiga - om det nu inte är grafikkortet som gett med sig.

De är de ända råd jag kan ge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bettar oxå på BIOS probs...Samma sak hände mig för ett tag sen, då

hade jag vart inne och fipplat i just BIOS...Jag ska inte ge råd i denna

sak men när det hände mig fick jag sticka till en polare, tanka ner nya

BIOS drivers, åka hem igen och installera om. Då löste det sig. MEN,

det behöver ju inte var så i ditt fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat att reseta bio's men det vart typ ingen skillnad. Eller den knastrar till lite nu en sekund. Sen är det som vanligt

Edit: Jag börjar gråta snart 😄

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag kanske missuppfattar detta nu men det händer ingenting när du trycker på startknappen? Det låter ju som att strömaggregatet har gått i burken i så fall, inte helt ovanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte det skulle jag testa att ta ut minnena ur datorn. Om man har installerat den inbyggda högtalaren skall den pipa och ett visst antal pip betyder en viss grejj.

I min dator betyder 2 pip att det saknas minnen - 3 pip att mitt grafikkort saknas. Om det nu skulle hända något när du tar ut minnena kanske du har en kompis som kan låna ut ett minne för att testa om det är dem som har gått sönder.

Provade det där, det kom inget pip alls.. Vad kan det vara för fel då?

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag kanske missuppfattar detta nu men det händer ingenting när du trycker på startknappen? Det låter ju som att strömaggregatet har gått i burken i så fall, inte helt ovanligt.

Jo det kommer ström, fläkten går på, dvdn lyser till. Lampan på datorn lyser, firewirehd'n går igång. Men den tänker inte och skärmen aktiveras inte

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag startar den så blinkar bara min ena dvd spelare till. Kanske är nått med nätagget som gör att allt i datorn inte får ström...eller?

Kan du inte temporärt rycka ut DVD-spelare, Firewire-hårddisk och allt annat "mindre viktigt"?

...för att se om PSU orkar driva enbart cpu, moderkort och grafikkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag startar den så blinkar bara min ena dvd spelare till. Kanske är nått med nätagget som gör att allt i datorn inte får ström...eller?

Kan du inte temporärt rycka ut DVD-spelare, Firewire-hårddisk och allt annat "mindre viktigt"?

...för att se om PSU orkar driva enbart cpu, moderkort och grafikkort.

Jag tog ut hd, fwhd, dvd, grafikkort och fwkort.

Då pep den till efter några sekunder men sen hände inget. Eftersom jag inte hade grafikkort i så kunde jag ju inte se om nått skulle komma upp på skärmen.

Så jag provade att koppla in grafikkortet igen, men då pep den inte.. Och ingenting hände

Vad är PSU?

Edit: Googlade fram att det va Nätagget 😎

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälpte en kille med att liknande problem för någon månad sedan. Då var det åskan som hade slagit ner i telefonledningen och gjort så att modemet i datorn var trasigt. När jag plockade ur detta så fungerade datorn som vanligt igen.

Förslag är att du plockar ut alla "onödiga" kort i datorn och ser ifall den startar efter detta.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälpte en kille med att liknande problem för någon månad sedan. Då var det åskan som hade slagit ner i telefonledningen och gjort så att modemet i datorn var trasigt. När jag plockade ur detta så fungerade datorn som vanligt igen.

Förslag är att du plockar ut alla "onödiga" kort i datorn och ser ifall den startar efter detta.

/H.

Ok.

Jag har plockat ut allt och provat. Men det blir ingen skillnad. Eller pytte lite, om du läser mitt förra inlägg så ser du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svaret av Kalle på MSN ganska nyss.

Tur att det var en liten pryl som var trasig. 😎

Du behöver väl inte ha diskettstation 2006 gissar jag, så du klarar dig bra nu?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyckats nu!"

Tack alla som hjälpt!

Jaha, bara sådär va 😉 . Tala nu snällt och fint om vad du gjorde för

att rätta till det hela 🙂

Hehe.. Jag kopplade ur min diskettstation och så vips funkade allt prima!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...