Jump to content
Annons

EZ drummer i Logic för PC


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Edit: La till lösningen här så man slipper bläddra så förbaskat

Så här är det alltså mina PC vänner, funkar i 5.2 för PC och förmodligen uppåt.

Först en korrigering: Strunta i att lägga OH och Rumsmickar på Aux 1 eller 2 dom ska alltså inte va med i leken helt enkelt. OH och Rumsmickar lägger du via kanal 1 i EZ mixern och dom går helt enkelt då ut på den utgång som du har på Audioinstrumentet som du har lagt EZ på. Läs mer nedan.

Övriga kanaler i EZ mixern från 2 och uppåt kan du adressera till Auxkanalerna i Logic från och med Aux 3 (på så sätt kommer alla auxar vid sidan av varandra). Auxkanalerna verkar gå i par så det är därför som det kan bli struligt att fatta hur det funkar. Dvs. 3 och 4 är ett par och så vidare. Det blir alltså bara 7 kanaler att skicka till från EZ mixern i och med att kanal 1 i EZ verkar gå direkt till den out som du satt på det Audioinstrumentet som du valt att lägga EZ på.

Så här gör du alltså:

Skapa för lätthetens skull 7 Auxkanaler med ojämna nummer, lättast är väl att börja på kanal 1 i Logics mixer. Första gör du till Aux3 nästa 5 osv. upp till Auxkanal 15.

- Det går förmodligen oxå med jämna dvs. starta med Aux4 upp till 16 . Förmodligen så kan man välja ojämn eller jämn från varje kanalpar oxå men varför krångla.

Gör dina 7 Auxspår till stereo det verkar funka bäst, panorering och volym gör du i EZ mixern i stället.

Kalla nu upp Instrument 1 på in på varje Auxkanal du skapat (du kan välja från EZ 3-4 och uppåt). Lägg EZ 3-4 på Aux3, EZ 5-6 på Aux5, EZ 7-8 på Aux7, EZ 9-10 på Aux9, EZ 11-12 på Aux11, EZ 13-14 på Aux13, EZ 15-16 på Aux15.

Välj nu i EZ mixern kanal 2 för kick, kanal 3 för första virveln, 4 för nästa, kanal 5 för hihat, kanal 6 för första hängpukan, kanal 7 för nästa och kanal 8 för golvpukan. Kanal 1 på både OH och Rumsmickar. Klart, hoppas det funkar för er oxå.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta fram mixen i EZ och högerklicka på en av kanalerna och välj multiple channel. Då får du upp varje trumdel på mixern och kan eq:a individuellt. Hoppas jag inte missförstod dig? 🙂

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är det här jag inte gillar med Logic. I Cubase fixar allt av sig själv, medan man i Logic får göra sin egen mixer för varje enskild instrumentplugg. Men men man har ju friheten att bygga sin egen mixer, men det tar lite tid också.

Jag vet inte riktigt hur man gör för just EZ-drummer. Men gå in på toontracks hemsida och leta tutorials, så löste jag samma problem med DFHS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack ska ni ha djonas och Exil ska testa utifrån era tips, undrar just förresten om jag inte har försökt det du beskriver djonas. Det är ju 5.2 PC versionen som jag hålls och trälar med kanske inte är lika avancerad som modernare versioner av logic. Nåväl påt igen skam den som ger sig tack för påhuggen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har kollat men det funkar tydligen inte riktigt på det sättet i PC versionen återkommer när jag har löst problemet. Men ett stort tack för tipsen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det verkar som den enda vägen att gå är att göra kanaler i mixern till aux (efter att ha satt EZ på multi) och ändå blir det lite konstigt. Det blir lite hipp som happ vilken trumdel som låter och ibland två på en gång på samma kanal. Detta oavsett om man byter kanal i EZ på dom olika trumdelarna det bara byter strul 😕 så att säga.

(Kan ju vara att mitt Delta 1010 strular oxå det verkar som om det är nåt fel på det, ska lämna tillbaka det för fel check. En kanal ut (på racklåddan) funkar inte och internt det ser ut om om det läcker i deltans mixer från kanal 1 och 2 över till kanal 3, läcket hörs oxå lite svagt faktiskt.)

Det blir nog till att bounca vart och ett för sig och det går ju oxå men ska fortsätta klura påt. Det kommer ju inte så mycket logic för pc tips här så det kanske kan vara bra för nån annan om jag löser det. Har inte kollat Toontracks hemsida ännu men jag har för mig att jag kollade där när jag köpte det ang. kompabilitet med logic för PC och jag tror att det var lite osäkert eller typ inte testat till 100%. Men det funkar fint som fan på alla områden kan jag informera om utom just det här med att få upp separata kanaler i mixern direkt och det kanske man kan leva med. Men dom glömde ju cymbalerna dom finns ju inte med i EZ mixern hmm nåja man kan ju inte få allt och dom kan man ju mecka med manuellt.

Nåväl vidare ska vi vandra och bana väg för vetenskapen 😠 som en annan Linné.

Ha det

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som den enda vägen att gå är att göra kanaler i mixern till aux (efter att ha satt EZ på multi) och ändå blir det lite konstigt. Det blir lite hipp som happ vilken trumdel som låter och ibland två på en gång på samma kanal. Detta oavsett om man byter kanal i EZ på dom olika trumdelarna det bara byter strul 😄 så att säga.

(Kan ju vara att mitt Delta 1010 strular oxå det verkar som om det är nåt fel på det, ska lämna tillbaka det för fel check. En kanal ut (på racklåddan) funkar inte och internt det ser ut om om det läcker i deltans mixer från kanal 1 och 2 över till kanal 3, läcket hörs oxå lite svagt faktiskt.)

Det blir nog till att bounca vart och ett för sig och det går ju oxå men ska fortsätta klura påt. Det kommer ju inte så mycket logic för pc tips här så det kanske kan vara bra för nån annan om jag löser det. Har inte kollat Toontracks hemsida ännu men jag har för mig att jag kollade där när jag köpte det ang. kompabilitet med logic för PC och jag tror att det var lite osäkert eller typ inte testat till 100%. Men det funkar fint som fan på alla områden kan jag informera om utom just det här med att få upp separata kanaler i mixern direkt och det kanske man kan leva med. Men dom glömde ju cymbalerna dom finns ju inte med i EZ mixern hmm nåja man kan ju inte få allt och dom kan man ju mecka med manuellt.

Nåväl vidare ska vi vandra och bana väg för vetenskapen 😄 som en annan Linné.

Ha det

Göran

Ska se om jag har samma problem som er! Hänger inte med riktigt med alla facktermer

🙂

Har också införskaffat EZdrummer och vet nog inte riktigt hur jag skall använda det.

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 😛

Men jag vill ju bara ladda trumsetet en gång och sedan placera ut varje inividuell trumma på varje enskild kanal i mixern. Hur gör man detta? Antar att det har något med Mutlichannel att göra. Prövade enligt manualen och så långt fatta jag. Det måste säkert var en inställning i mitt logic 5.5 som inte är rätt.

Mvh Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Måste testa det där med att göra kopior låter intressant vill du så berätta hur så man slipper plöja manual igen den är ju inte direkt ett pedagogiskt mästerverk.

Annars är det nog aux som gäller tydligen men jag får lite strul där ändå som jag inte har löst. Kör 5.2 så det är nog så att det kanske är lite för gamla grejor för optimal funktion med EZ. Men som sagt man kan ju alltid bounca spår i tur och ordning tar lite tid men det gör väl inget för då får man ju audiospår och slipper lite belastning.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 7.2 och för mig är det multichannel och aux kanaler som gäller. Öppna ett nytt enviorment och skapa så många kanaler som behövs, jag kör DFH och då är det 12. Sen så ställer du in på kanalerna att det är auxkanaler som det ska vara och ställer då in från auxkanal 1 och uppåt. Sen väljer du på instrument drummer tre och uppåt. Kom ihåg att göra OH kanalen och AMB till stereo, och resten till mono.

Jag har laddat upp en bild här hur det ser ut för mig, hoppas det kan hjälpa någon 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Menar du en ny instans/kanal på samma laddade VST? Luddigt uttryckt jag vet. Jag vete fan men jag har inte lyckats få något annat än ett antal midikanaler o enda sättet jag lyckas lägga på effekter är om jag exporterar varje midikanal till audio och sedan importerar dessa. Annars kan man bara lägga effekterna på VSTi och det är ju inte så troligt att man vill ha samma för hela trumsetet. Är jag helt oklar nu?

Hmm, inte meningen att kapa tråden men jag tror mitt problem är samma fast i Cubase SX då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Menar du en ny instans/kanal på samma laddade VST? Luddigt uttryckt jag vet. Jag vete fan men jag har inte lyckats få något annat än ett antal midikanaler o enda sättet jag lyckas lägga på effekter är om jag exporterar varje midikanal till audio och sedan importerar dessa. Annars kan man bara lägga effekterna på VSTi och det är ju inte så troligt att man vill ha samma för hela trumsetet. Är jag helt oklar nu?

Hmm, inte meningen att kapa tråden men jag tror mitt problem är samma fast i Cubase SX då.

Hmm I Cubase ska allt sköta sig själv. Alla kanaler kommer upp automatiskt. Det gör det iaf för mig och ska göra för alla andra också. I Logic får man dock göra allt manuellt. Så är det med alla pluggar. Lite omständigt tycker jag eftersom jag är van vid Cubase och tycker det är smidigt. Men du får mer vamöjligheter med Logic.

Man ska inte behöva ladda upp flera EZ-drummer för att få ut på olika kanaler. Det räcker med en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det var struligt att få till det i Logic 5.2 för PC uj uj och ologiskt som fan rent ut sagt. Det verkar som om det blir nån slags stereopar av auxkanalerna så det enda sättet som jag kunde får det att funka på var som följer. OBS! detta blir något förvirrat. Det är tydligen så att auxkanal 1 och 2 är unika på nått sätt så jag la overhead och rumsmickar på aux1. Jag valde instrument 1 på den kanalen (gjorde den till en stereo också) och då kommer EZ drummer upp (rutan blir blå bara på aux1 och 2 av nån märklig anledning) gick sen till EZ mixern och valde där kanal ett för OH och Rumsmickar. Dom kommer på samma då men det gör ju inget dom kan man manipulera med i EZ mixern, både panorera och nivåer. Det fanns ingen chans på jorden att få kanal ett i EZ mixern att låta om jag inte la den på Aux 1 eller 2? Nåväl det passade ju bra i och med att jag ville ha OH och rum på en unik stereokanal.

Resterande Auxkanaler kan man skapa både från arrange skärmen och mixern. I mixern så markerar du under kanalen går ut till höger till den lilla rutan hållklickar på kanalmarkeringen där och i menyn som du får fram då kan du välja vilken typ av kanal du vill ha. I arrangeläget så finns samma ruta till höger går bra där med.

Jag fick välja att skapa uteslutande ojämna nummer (går förmodligen även med uteslutande jämna) för auxkanalerna och leta på kanalnummer för EZ drummer på in för varje aux kanal för att få ljud på alla delar av setet

(finns av nån märklig anledning 16 EZ dr. kanaler på min version av logic).

Vissa trummor envisades med att spela på flera auxkanaler så det va därför jag fick leta. Sen över till EZ mixern och leta där oxå för att få till det. Tror kicken kom på kanal2, dom två virvlarna på 3 och 4, hihat på 6 av nån anledning och pukor på 5 (gjorde det auxspåret till stereo oxå i logic mixern). Jäkla konstigt men det verkar funka nu så man får väl krångla då. Men fan vet om det inte är lika bra att bounca trumkanalerna till audio när man har fått till det, skulle inte förvåna mig om maskinen dyker när man lägger på lite mer belastning.

Har oxå nått små strul med mitt Delta 1010 så det kanske iofs. blir helt annorlunda för er. Det kanske beror på vad man har för ljudkort också, deltans mixer är helt obegriplig, kass rent ut sagt så vem fan vet det kanske blir nått helt annat med ett annat ljudkort.

Nåja ni får väl PM:a om ni vill ha mina exakta inställningar orkar inte mer nu i natt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 7.2 och för mig är det multichannel och aux kanaler som gäller. Öppna ett nytt enviorment och skapa så många kanaler som behövs, jag kör DFH och då är det 12. Sen så ställer du in på kanalerna att det är auxkanaler som det ska vara och ställer då in från auxkanal 1 och uppåt. Sen väljer du på instrument drummer tre och uppåt. Kom ihåg att göra OH kanalen och AMB till stereo, och resten till mono.

Jag har laddat upp en bild här hur det ser ut för mig, hoppas det kan hjälpa någon :rolleyes:

Tja!

Jag verkar få ut dem i multichannel men det verkar inte som om det reagerar på rätt sätt. Bastrumman ligger över 3 kanaler och hi haten över 2. Är det någon som vet om man skall ställa in multichannel på något visst sätt i Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Logic 6,3gold på mac. Funkar kanon med EZdrummer!

Jag valde i EZ multichannel precis som ni var inne på. Sedan bara fixa 8 aux, du gör som stereo. Sedan är det bara börja ropa upp dom på input.

Som sagt! Behövs det någon speciell inställning för multichannels i Logic 5.5?

Har skapat ett nytt environment med 12 Aux kanaler men det verkar inte gå min väg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var struligt att få till det i Logic 5.2 för PC uj uj och ologiskt som fan rent ut sagt. Det verkar som om det blir nån slags stereopar av auxkanalerna så det enda sättet som jag kunde får det att funka på var som följer. OBS! detta blir något förvirrat. Det är tydligen så att auxkanal 1 och 2 är unika på nått sätt så jag la overhead och rumsmickar på aux1. Jag valde instrument 1 på den kanalen (gjorde den till en stereo också) och då kommer EZ drummer upp (rutan blir blå bara på aux1 och 2 av nån märklig anledning) gick sen till EZ mixern och valde där kanal ett för OH och Rumsmickar. Dom kommer på samma då men det gör ju inget dom kan man manipulera med i EZ mixern, både panorera och nivåer. Det fanns ingen chans på jorden att få kanal ett i EZ mixern att låta om jag inte la den på Aux 1 eller 2? Nåväl det passade ju bra i och med att jag ville ha OH och rum på en unik stereokanal.

Resterande Auxkanaler kan man skapa både från arrange skärmen och mixern. I mixern så markerar du under kanalen går ut till höger till den lilla rutan hållklickar på kanalmarkeringen där och i menyn som du får fram då kan du välja vilken typ av kanal du vill ha. I arrangeläget så finns samma ruta till höger går bra där med.

Jag fick välja att skapa uteslutande ojämna nummer (går förmodligen även med uteslutande jämna) för auxkanalerna och leta på kanalnummer för EZ drummer på in för varje aux kanal för att få ljud på alla delar av setet

(finns av nån märklig anledning 16 EZ dr. kanaler på min version av logic).

Vissa trummor envisades med att spela på flera auxkanaler så det va därför jag fick leta. Sen över till EZ mixern och leta där oxå för att få till det. Tror kicken kom på kanal2, dom två virvlarna på 3 och 4, hihat på 6 av nån anledning och pukor på 5 (gjorde det auxspåret till stereo oxå i logic mixern). Jäkla konstigt men det verkar funka nu så man får väl krångla då. Men fan vet om det inte är lika bra att bounca trumkanalerna till audio när man har fått till det, skulle inte förvåna mig om maskinen dyker när man lägger på lite mer belastning.

Har oxå nått små strul med mitt Delta 1010 så det kanske iofs. blir helt annorlunda för er. Det kanske beror på vad man har för ljudkort också, deltans mixer är helt obegriplig, kass rent ut sagt så vem fan vet det kanske blir nått helt annat med ett annat ljudkort.

Nåja ni får väl PM:a om ni vill ha mina exakta inställningar orkar inte mer nu i natt.

Göran

Det verkar sjukt klurigt! Men jag måste försöka med din variant eftersom du har logic 5.2 och jag har 5.5. Det borde ju vara ganska lika ialla fall.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Det där med kopior har funkat bäst för mig. Vet du något sätt man kan döpa kanalerna indivuellt? När jag sen vill döpa om dem så döps alla kanaler till samma. Annars brukar jag köra tejp på skärmen. Det gör det mer realistiskt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Det där med kopior har funkat bäst för mig. Vet du något sätt man kan döpa kanalerna indivuellt? När jag sen vill döpa om dem så döps alla kanaler till samma. Annars brukar jag köra tejp på skärmen. Det gör det mer realistiskt 🥰

Du har möjligtvis inte valt replace när du har kopierat kanaleran? för då får du bara 8 likanada kanaler och därav ändras alla namn när du vill byta namn på en kanal. Välj No istället för replace, så kommer det nog lösa sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Täkte på en sak. Alla ni som har problem, registrera er på Toontracks hemsida och skicka mail till supporten. Till mitt DFH Superior och DFH Custom &Vintage finns det instruktionsvideor hur man ska göra alla inställningar för att få det att funka. Borde finnas nån instruktion för EZ-drummer också. Verkar ju oneklligen som att verison 5.5 för PC krånglar, eller iaf att det är mycket ologiskt. Och det måste väl finnas fler än ni som har problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Menar du en ny instans/kanal på samma laddade VST? Luddigt uttryckt jag vet. Jag vete fan men jag har inte lyckats få något annat än ett antal midikanaler o enda sättet jag lyckas lägga på effekter är om jag exporterar varje midikanal till audio och sedan importerar dessa. Annars kan man bara lägga effekterna på VSTi och det är ju inte så troligt att man vill ha samma för hela trumsetet. Är jag helt oklar nu?

Hmm, inte meningen att kapa tråden men jag tror mitt problem är samma fast i Cubase SX då.

Hmm I Cubase ska allt sköta sig själv. Alla kanaler kommer upp automatiskt. Det gör det iaf för mig och ska göra för alla andra också. I Logic får man dock göra allt manuellt. Så är det med alla pluggar. Lite omständigt tycker jag eftersom jag är van vid Cubase och tycker det är smidigt. Men du får mer vamöjligheter med Logic.

Man ska inte behöva ladda upp flera EZ-drummer för att få ut på olika kanaler. Det räcker med en.

Jodå, det sköter sig självt men problemet är ju att de olika kanalerna är midikanaler . Dessa kan man inte lägga några effekter på. Eller är det jag som inte har kontrollerat detta tillräckligt noggrant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag är registrerad där men så vitt jag minns så finns det inga garantier att det skulle funka i PC versionen av Logic kan ju iofs. ha ändrats ska kolla igen när jag får tid. Men annars så funkar det som jag gjorde och det finns säkert ett system i det hela det vara bara att jag inte kunde klura ut det i går natt. Problemet var ju som nån annan skrev att samma trumdel kom upp på flera auxkanaler så man fick leta och testa sig fram som fan för att få till det.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Det där med kopior har funkat bäst för mig. Vet du något sätt man kan döpa kanalerna indivuellt? När jag sen vill döpa om dem så döps alla kanaler till samma. Annars brukar jag köra tejp på skärmen. Det gör det mer realistiskt 🙂

Du har möjligtvis inte valt replace när du har kopierat kanaleran? för då får du bara 8 likanada kanaler och därav ändras alla namn när du vill byta namn på en kanal. Välj No istället för replace, så kommer det nog lösa sig!

Hur gör man det? Jag skapar bara nya kanaler ute i envirement och blir aldrig tillfrågade om jag vill replaca?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Det där med kopior har funkat bäst för mig. Vet du något sätt man kan döpa kanalerna indivuellt? När jag sen vill döpa om dem så döps alla kanaler till samma. Annars brukar jag köra tejp på skärmen. Det gör det mer realistiskt 🙂

Du har möjligtvis inte valt replace när du har kopierat kanaleran? för då får du bara 8 likanada kanaler och därav ändras alla namn när du vill byta namn på en kanal. Välj No istället för replace, så kommer det nog lösa sig!

Hur gör man det? Jag skapar bara nya kanaler ute i envirement och blir aldrig tillfrågade om jag vill replaca?

Okej, testa att kopiera de två auxkanaler som i den vanliga mixern. Sen klistrar du in dessa i ditt envoirment. Då får du två valmöjligehet. Du ska inte välja replace, kommer itne ihåg vad den andra heter, men du ska inte välja replace. Sen kopierar du igen och igen, tills du har så många kanaler du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har kollat på Toontracks hemsida och man anger att man inte testat mot Emagic Logic dvs. förmodligen PC versionen men att det kan funka vilket det ju gör. Kanske skulle man skriva och tala om det för dom?

Nåväl ska kolla en gång till i kväll om jag kan klura ut nåt system i det hela, lägger upp mina inställningar oxå.

Det som konstrar är ju att kanal 1 i EZ drummer mixern är låst mot Aux 1 eller 2 av nån anledning. Men som jag skrev att om man i EZ mixern väljer kanal 1 på OH och Rumsmickarna kallar upp EZ på Aux 1 så får man dom på en egen stereokanal vilket är OK behöver man så kan man ju oxå mecka med dom i EZ mixern. Det blir ju lite opraktiskt att ha kanal 1 och 2 så lång bort på skärmen i förhållande till dom andra mellan audioinstrumenten och bussarna (eller var den nu ligger kommer inte ihåg 😆) men det kanske går att bygga ett eget mixer environment så alla hamnar vid sidan av varandra? Det kanske nån annan kan förklara hur man gör orkar inte mecka med sånt vill bara göra musik inte bli nån Logic expert. Det enda som jag har kommit på det är att kalla upp track mixern där kan man ju välja vad man vill ha framme men då syns inte Aux 1 och 2?

Sen funkar det som jag skrev men det måste ju finnas nått system i det hela. Det kan ju inte bara vara slumpmässigt på så sätt att vissa trumdelar kommer upp på flera kanaler samtidigt utan nån förklaring. I och för sig så kan man ju leta sig fram till den kanalkombination för varje del som ger den starkaste/bästa signalen och inte bry sig mer men det borde ju bli läge för strul i maskinen om det inte blir på rätt sätt tycker man ju.

Nåväl återkommer i kväll eller i morgon.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Så här är det alltså mina PC vänner, funkar i 5.2 för PC och förmodligen uppåt.

Först en korrigering: Strunta i att lägga OH och Rumsmickar på Aux 1 eller 2 dom ska alltså inte va med i leken helt enkelt. OH och Rumsmickar lägger du via kanal 1 i EZ mixern och dom går helt enkelt då ut på den utgång som du har på Audioinstrumentet som du har lagt EZ på. Läs mer nedan.

Övriga kanaler i EZ mixern från 2 och uppåt kan du adressera till Auxkanalerna i Logic från och med Aux 3 (på så sätt kommer alla auxar vid sidan av varandra). Auxkanalerna verkar gå i par så det är därför som det kan bli struligt att fatta hur det funkar. Dvs. 3 och 4 är ett par och så vidare. Det blir alltså bara 7 kanaler att skicka till från EZ mixern i och med att kanal 1 i EZ verkar gå direkt till den out som du satt på det Audioinstrumentet som du valt att lägga EZ på.

Så här gör du alltså:

Skapa för lätthetens skull 7 Auxkanaler med ojämna nummer, lättast är väl att börja på kanal 1 i Logics mixer. Första gör du till Aux3 nästa 5 osv. upp till Auxkanal 15.

- Det går förmodligen oxå med jämna dvs. starta med Aux4 upp till 16 . Förmodligen så kan man välja ojämn eller jämn från varje kanalpar oxå men varför krångla.

Gör dina 7 Auxspår till stereo det verkar funka bäst, panorering och volym gör du i EZ mixern i stället.

Kalla nu upp Instrument 1 på in på varje Auxkanal du skapat (du kan välja från EZ 3-4 och uppåt). Lägg EZ 3-4 på Aux3, EZ 5-6 på Aux5, EZ 7-8 på Aux7, EZ 9-10 på Aux9, EZ 11-12 på Aux11, EZ 13-14 på Aux13, EZ 15-16 på Aux15.

Välj nu i EZ mixern kanal 2 för kick, kanal 3 för första virveln, 4 för nästa, kanal 5 för hihat, kanal 6 för första hängpukan, kanal 7 för nästa och kanal 8 för golvpukan. Kanal 1 på både OH och Rumsmickar. Klart, hoppas det funkar för er oxå.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu märker jag att det inte är så bra att lägga upp en ny EZdrummer på varje kanal

eftersom den laddar upp HELA trumset flera gånger. Så redan efter 2 kanaler med EZdrummer tar den runt 500 mb. Det är ju inte bra 

Skapa kopior av samma kanal istället. Då går allt på samma plugg, och du kan lägga t.ex. hihats på en utav kopiorna, pukorna på nästa osv...

Det där med kopior har funkat bäst för mig. Vet du något sätt man kan döpa kanalerna indivuellt? När jag sen vill döpa om dem så döps alla kanaler till samma. Annars brukar jag köra tejp på skärmen. Det gör det mer realistiskt 😉

Prova håll ned control eller command knappen när du dubbelklickar på spåret för att byta namn... Minns inte vilken, eller hur det hänger ihop riktigt... Jaja 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Annars så funkar ju mitt upplägg det är faktiskt jäkligt lätt att fixa auxarna men det kanske blev otydligt det jag skrev, hör av er i så fall så förklarar jag bättre. Pm:a så kan man ju byta tele, lättare live.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...