Jump to content
Annons

Tricket med att göra ett stick?


danieel

Recommended Posts

Håller på med en låt i detta nu och allt som saknas är ett stick. Egentligen är jag inget fan av "recept" på låtuppbyggnader, men jag måste erkänna att det är ganska intressant.

Vad jag undrar över är om det finns vissa ackord som lämpar sig bättre än andra när man väl kommer till sticket? Hur hittar man dom? Utgår man från kvintcirkeln på något mystiskt sätt?

Alternativet är ju att bara göra en sånglös vers, brygga eller refräng och låta gitarristen stå och sola ett tag... men den glädjen önskar jag honom inte 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl bra om sticket bygger upp den efterföljande refrängen eller solot så att det blir ännu mer drag då. Har inget recept dock.

Sticket måste ju passa in också så det inte känns desperat påklistrat.

Sedan löper man ju alltid risken att det blir lite för "standard" med ett stick.

Svårt att råda, jag tror man måste känna sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sticket börjar ofta på subdominanten, testa det. Alternativt bara byt tonart på nåt smart sätt. Sticket ska liksom tillföra en annan dimension till sången, ofta utgår texten från en annan synvinkel eller så, typ "what if..." eller "but some day...".

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

ja sticket måste helt klart på något sätt bryta av i låten.

En ackordföljd kanske är D, Hm, G, A i versen

Refrängen kanske G, A, D några gånger

Sticket hade jag säkert lagt i typ: Hm, A, Hm, A och sen pumpat A liksom tills det blev dags för refrängen på G igen......ett typsikt exempel är t ex att bryta bort trummorna och lägga bara en hi-hat eller kantslag, eller bastrumma eller kanske tamburin eller vad som helst och ev. dra ner på tempot för att sedan liksom bygga, bygga, bygga inför refrängen. När du sen spelat refrängen en gång så höj den det sista du gör och vips har du schlager ;-)

Mallorca: Ikväll blir det Mallorca WSOP mästerskapen. King lite poker och några öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon redan har varit inne på är det smart att låta sticket vara liksom ganska entonigt, kanske ett par ackord i början och sedan samma ackord flera gånger. När sedan refrängen kommer blir det som desserten efter en finare middag.

Förövrigt är det ganska smart att lära sig standardtricken och sedan gå vidare från dem. Det där med att vara alternativ brukar inte funka så bra om man inte är riktigt duktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett bra trick är att skala av, ta bort en massa instrument och lägga sången lite långsamare, då låter det som hela låten går ner i tempo. Pang sen kommer ju refrängen igen 🙂

om du gör en schlager ja 😄

yes, jag har gjort det på alla mina schlagerlåtar 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon redan har varit inne på är det smart att låta sticket vara liksom ganska entonigt, kanske ett par ackord i början och sedan samma ackord flera gånger. När sedan refrängen kommer blir det som desserten efter en finare middag.

Förövrigt är det ganska smart att lära sig standardtricken och sedan gå vidare från dem. Det där med att vara alternativ brukar inte funka så bra om man inte är riktigt duktig.

Fast åandrasidan finns det många "indielåtskrivare" som säkert inte har ett dugg koll på låtskriveriteori som lyckas rätt fint ändå. Låter det bra så låter det bra. 😳

F ö så går det ju ofta bra att låta sticket vara instrumentalt och bara låta lite annorlunda. Kanske funkar bäst på produktionsbaserade musikstilar förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla mina låtar innehåller bara två ackord -- i regel tonika och dominant. Sticket brukar skilja sig från resten på så vis att det nästan bara går på dominantackordet eller åtminstone börjar på detta ackord. Så om låten växlar mellan C och G kan sticket t ex vara:

G G G G

C C C C

G G G G

C G C C

eller rentav bara:

G G G G

G G C C

Annars tycker jag man gärna kan använda lite schlager-klichéer som dominantens dominant, t ex:

G G G G

C C C C

F F F F

D D G G

Link to comment
Dela på andra sajter

Tricket är att ha mer än dubbelt så många refränger som man har låtar, så behöver man ett stick letar man och ser om nån extra "refräng" passar in som stick.

Sticket måste vara minst lika bra som refrängen om det ska höja låten som helhet, vissa ska sitta och vänta på sticket då det är låtens höjdpunkt för dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de flesta säger så är det ju en helt ny del som behövs, och därför ofta också nya ackord, ofta parraleltornarten. Men det kan också vara snyggt att byta tornart helt, här kommer ett exempel som jag gjorde i en låt.

Refreängen går fyra vänder : G G/B / Em C

Eftersom man slutar på C så är det väldigt behagligt att gå till paralelltornarten som är Am. Och då är det naturligt att sluta på tornartens dominant7 som är E7 och vips har du fått en tornartshöjning utan att man ens märker det.

Inget märkvärdigt, men när jag gjorde låten försökte jag komma till baka till g på något sätt efter sticket, men det gick inte. Så tillslut förstod jag att det var ny tornart. Lite magi sådär, a det kändes iaf så :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de flesta säger så är det ju en helt ny del som behövs, och därför ofta också nya ackord, ofta parraleltornarten. Men det kan också vara snyggt att byta tornart helt, här kommer ett exempel som jag gjorde i en låt.

Refreängen går fyra vänder : G G/B / Em C

Eftersom man slutar på C så är det väldigt behagligt att gå till paralelltornarten som är Am. Och då är det naturligt att sluta på tornartens dominant7 som är E7 och vips har du fått en tornartshöjning utan att man ens märker det.

Inget märkvärdigt, men när jag gjorde låten försökte jag komma till baka till g på något sätt efter sticket, men det gick inte. Så tillslut förstod jag att det var ny tornart. Lite magi sådär, a det kändes iaf så 😄

Typ ett C11 funkar väl att gå över?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de flesta säger så är det ju en helt ny del som behövs, och därför ofta också nya ackord, ofta parraleltornarten. Men det kan också vara snyggt att byta tornart helt, här kommer ett exempel som jag gjorde i en låt.

Refreängen går fyra vänder : G  G/B / Em C

Eftersom man slutar på C så är det väldigt behagligt att gå till paralelltornarten som är Am. Och då är det naturligt att sluta på tornartens dominant7 som är E7 och vips har du fått en tornartshöjning utan att man ens märker det.

Inget märkvärdigt, men när jag gjorde låten försökte jag komma till baka till g på något sätt efter sticket, men det gick inte. Så tillslut förstod jag att det var ny tornart. Lite magi sådär, a det kändes iaf så  🙁

Typ ett C11 funkar väl att gå över?

Jorå det hade funkat, men inte i min ackordföljd i sticket som är:

|Am G#m-5 |Am G#m-5 |Am G#m-5|

| F G |Am G#m-5 |Am G#m-5|

|Am G#m-5 |Am G#m-5 E7| E7 |

Men det hade säkert gått och göra om den och på så sätt komma tillbaka till tornarten G, men det hade bara blivit konstigt, och det blev mer naturligt att ligga kvar i samma tornart sticket gick i. Annars hade man bara undrat, vafan gjorde han där? heh

...oj den godtog inte mina mellanslag som skulle göra det lättare att läsa ackordföljden, ni får ursäkta att det ser rörigt ut.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Subdominanten som tbruce skrev och gärna lite oväntade ackord sen kan väl vara ett knep, effekten blir så mycket större när man kommer tillbaka till grundmelodin. Lennon-McCartney var suveräna på detta och ändrade ibland takten i sticket t ex Ticket to ride, We can work it out (4/4 i grundmelodin 3/4 i sticket).

Link to comment
Dela på andra sajter

tricket hit och tricket dit, ni är helt fel ute---detta har redan gjorts om och om igen alltför många ggr säger jag ju, vill ni göra något eget/nytt, eller bara planka andras grejor resten av livet? 🙁

Alla vill ju inte göra tysk experimentrock.

Att behärska reglerna är som bekant en förutsättning för att kunna bryta mot dem på ett snyggt sätt. Dessutom är det en utmaning att kunna verka i en så pass upptrampad genre som pop, och samtidigt tillföra något nytt.

Kryp nu tillbaka till din progghåla.

Link to comment
Dela på andra sajter

vaddå progghåla, du vet väl för fan inte vad jag lyssnar på bara för att jag ibland förespråkar denna genre framför hip-hop etc...

att kunna spelreglerna skall du inte tala med mig om, jag är både klassiskt skolad och har lyssnat på snart sagt all musik som utkommit sedan 20-talet och framåt, lirat pop och rock och analyserat låtar hit och dit MEN har aldrig försökt efterapa eller "göra som dom andra" på något vis, det kommer liksom av sig självt och många ggr är det DET som gör en bra låt trots att folk till en början reagerar på att det inte låter receptbelagt...tack och lov-fyy vad trist att vilja inlemma sig i den grå smeten dag för dag... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

att kunna spelreglerna skall du inte tala med mig om, jag är både klassiskt skolad och har lyssnat på snart sagt all musik som utkommit sedan 20-talet och framåt, lirat pop och rock och analyserat låtar hit och dit MEN har aldrig försökt efterapa eller "göra som dom andra" på något vis, det kommer liksom av sig självt

Varför hänger du då här och inte på rivieran, firandes dina stora musikaliska framgångar med en paraplydrink i hand om du nu är så jävla bra, herr klassiskt skolad?

Pajas.

Link to comment
Dela på andra sajter

att kunna spelreglerna skall du inte tala med mig om, jag är både klassiskt skolad och har lyssnat på snart sagt all musik som utkommit sedan 20-talet och framåt, lirat pop och rock och analyserat låtar hit och dit MEN har aldrig försökt efterapa eller "göra som dom andra" på något vis, det kommer liksom av sig självt

Varför hänger du då här och inte på rivieran, firandes dina stora musikaliska framgångar med en paraplydrink i hand om du nu är så jävla bra, herr klassiskt skolad?

Pajas.

asgarv! Inget illa menat Florian men inlägget var förbannat roligt! Tvekar inte en sekund på att du kan dina grejjer, since I dont 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vaddå progghåla, du vet väl för fan inte vad jag lyssnar på bara för att jag ibland förespråkar denna genre framför hip-hop etc...

att kunna spelreglerna skall du inte tala med mig om, jag är både klassiskt skolad och har lyssnat på snart sagt all musik som utkommit sedan 20-talet och framåt, lirat pop och rock och analyserat låtar hit och dit MEN har aldrig försökt efterapa eller "göra som dom andra" på något vis, det kommer liksom av sig självt och många ggr är det DET som gör en bra låt trots att folk till en början reagerar på att det inte låter receptbelagt...tack och lov-fyy vad trist att vilja inlemma sig i den grå smeten dag för dag... 😉

Alla härmar. Du härmar väl t ex när du använder tempererad stämning? Proggmusik är ju egentligen ganska förutsägbar den också. Det blir inte spännande bara för att det är udda taktart, alldeles för långa solon och lydiskt modus liksom. Snacka om att bygga sin musik efter ramar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon redan har varit inne på är det smart att låta sticket vara liksom ganska entonigt, kanske ett par ackord i början och sedan samma ackord flera gånger. När sedan refrängen kommer blir det som desserten efter en finare middag.

Förövrigt är det ganska smart att lära sig standardtricken och sedan gå vidare från dem. Det där med att vara alternativ brukar inte funka så bra om man inte är riktigt duktig.

Jag håller med om enkelheten, fast egentligen gillar jag inte diskussionen eftersom det som låter bra är bra 😉

Men jag ville bara tillägga ett litet exempel på när ett ickeenkelt stick lyfter en låt enormt; Lit - Quicksand. Lyssna på den om ni får möjlighet. Verkligen ingen bra musik i mina öron, förän sticket kommer, på ett ganska enkelt teoretiskt, men i sammanhanget väldigt varierat riff. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

att kunna spelreglerna skall du inte tala med mig om, jag är både klassiskt skolad och har lyssnat på snart sagt all musik som utkommit sedan 20-talet och framåt, lirat pop och rock och analyserat låtar hit och dit MEN har aldrig försökt efterapa eller "göra som dom andra" på något vis, det kommer liksom av sig självt

Varför hänger du då här och inte på rivieran, firandes dina stora musikaliska framgångar med en paraplydrink i hand om du nu är så jävla bra, herr klassiskt skolad?

Pajas.

Har jag någonsin talat om mina framgångar, eller skrutit med hur bra jag är, nej skulle inte tro det, varför beter du dig som en jävla barnunge då din lilla bajspojke-snacka om pajas...du liksom ett fåtal andra kvartsfigurer här kan inte ta ett resonemang för vad det är uten måste ständigt feltolka saker man säger och läsa in annat otillbörligt i sammanhanget vilket måste tyda på mindervärdeskomplex.. :rolleyes:

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla Florian.

Kan inte du lugna ner dig lite grand?

Jag får en känsla av att du känner dig missförstådd som så många andra kunniga inom sitt område, men att kalla någon för citat "din lilla bajspojke", uppmanar ju inte direkt människor att söka vidare bland dina kunskaper.

Man kan rätta/hjälpa människor utan att vara otrevlig och ful i mun!

Ta dig i kragen lite grand, hyfsa till språket lite mer och se detta som en klapp på axeln för mycket av det du säger innehåller bra information.

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...