Jump to content
Annons

vintage reverb


noise

Recommended Posts

är det någon som vet något prisvärt reverb som låter eller är vintage?

är det svårt att konstruera ett plåteko? fick en teori om att man borde kunna slakta ett fjäderreverb eller nått...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
är det någon som vet något prisvärt reverb som låter eller är vintage?

är det svårt att konstruera ett plåteko? fick en teori om att man borde kunna slakta ett fjäderreverb eller nått...

min aboluta favvis när det gäller kult eko, är rolands space echo!!!! det låter smäckt!!

slakta ett fjäderreverb har jag varit sugen som fan på ett tag nu. ska nog sno ett ur ngn liten stärkare!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Plåteko kan man ganska enkelt bygga själv. Googla på "plate reverb diy".

Moss,

Henrik

jepp, hittade lite om det, men det är drygt med engelska.

men är inte principen typ att man sätter tre kontaktmickar på en stålpalatta o skickar den torra singnalen till en av dom o låter de andra ta upp vibrationerna?

tror att jag råkar ha tre piezoelement & en stålplatta i studion

Link to comment
Dela på andra sajter

Plåteko kan man ganska enkelt bygga själv. Googla på "plate reverb diy".

Moss,

Henrik

jepp, hittade lite om det, men det är drygt med engelska.

men är inte principen typ att man sätter tre kontaktmickar på en stålpalatta o skickar den torra singnalen till en av dom o låter de andra ta upp vibrationerna?

tror att jag råkar ha tre piezoelement & en stålplatta i studion

Jo, så är det. Har aldrig testat själv, men det vore grymt kul om man hade tid någon gång. Rapportera för all del hur det går!

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

hej igen, håller på att sammla ihop material till mitt plåreko nu!

hittade denna ritning

(jag hade nog fel, det var rätt lätt att förstå)

har i princip allt utom plåten o drivaren hemma.

plåt har jag kollat lite efter o det verkar inte vara något problem att få tag i.

drivaren ska jag försöka fixa genom att slakta ett högtalarelement.

så som på denna bild:

Plate%20reverb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kommit på att min sovrum i lägenheten är jävligt sweetass lowdensity reverb i.. har börjat planera att sätta in en högtalare här o köra mixen genom den o en mick för att få rumsklangen.. ska bli sweet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kommit på att min sovrum i lägenheten är jävligt sweetass lowdensity reverb i.. har börjat planera att sätta in en högtalare här o köra mixen genom den o en mick för att få rumsklangen.. ska bli sweet 😆

Kan du inte lägga upp ett exempel på det om du blir klar med det? Kul idé! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kommit på att min sovrum i lägenheten är jävligt sweetass lowdensity reverb i.. har börjat planera att sätta in en högtalare här o köra mixen genom den o en mick för att få rumsklangen.. ska bli sweet 😆

Kan du inte lägga upp ett exempel på det om du blir klar med det? Kul idé! 🙂

sannerligen.. det är betongväggar o sånt.. kan kasta upp ett exempel imorgonkväll.. idag har jag häcken full.. (med pilsner!! 🙂🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

hej, det har stått lite still med mitt reverbbyggande men nu har jag iaf nästan fixat min drivare.

har tagit ett gammalt högtalarelement och skurit bort pappen, nu ska jag bara fästa en metallplatta där pappen tidigare satt.

I metallpalattans mitt ska jag svetsa fast en mutter där jag sedan ska fästa en gängstång, sen ska den andra änden av stången skruvas fast i plåten.

ele1.jpgele2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
sannerligen.. det är betongväggar o sånt.. kan kasta upp ett exempel imorgonkväll.. idag har jag häcken full.. (med pilsner!!  😛  😄  )

Ehm...Det var rätt längesedan det var imorgonkväll :rolleyes:

Jag är längre sedan imorgonkväll än du, Pluffis. HA!

Link to comment
Dela på andra sajter

sannerligen.. det är betongväggar o sånt.. kan kasta upp ett exempel imorgonkväll.. idag har jag häcken full.. (med pilsner!!  🙂  🙂  )

Ehm...Det var rätt längesedan det var imorgonkväll 😮

jag vet..saker kommer emellan hela tiden.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Är det ni snackar om det samma som en ekokammare? 😉

Hur låter en sån? Någon som vet något bra låtexempel?

kliv ut ur din ekokammare..

Ekokammare är ett rum där man sätter en högtalare och en mikrofon. Någon sjunger genom högtalaren, det spelas in genom mikrofonen och nu har sången fått rummets klang. Det behövs inga katedraler för att få reverb som låter stora.

Sen kan man ju mata tillbaka signalen igen och igen. Så blir det annorlunda, konstigare klang. Mitt lilla kaklade dass i förra lägenheten gick att förvandla till ett riktigt taj-mahal.

Min vän Henrik, samma namn på forumet, blev rejält uppspelt över ekokammare sedan han provat att spela in olika rum vid sin utbildning. Och menar på att det piskar dyra digitala hårdvarueffekter. Jag hör inte skillnad på Reverb A och ett Waves Trueverb, så det får han försvara 😛

Själv är jag rätt fascinerad av tonala rumsklanger, som t.ex att skicka ljud genom strängarna på en flygel på samma vis som ett ekorum. Och såklart stämma flygeln tempererat och bara spela på sin gitarr, även tempererat stämd i samma tonart, och inte byta ackord och DIGGA KLANGEN. 😮

Skämt eller inte, men det borde låta en del. Jajävlar

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ni snackar om det samma som en ekokammare? 😉

Hur låter en sån? Någon som vet något bra låtexempel?

Jag vet att dom på Atlantisstudion i stockholm har ett ekorum som verkar vara väldigt väl använt. Jag skulle gissa att en stor del av de produktioner som kommer därifrån utnyttjar detta på något sätt (det är iaf vad jag har för mig att Janne Hansson har sagt). Klientlista kan du se på deras hemsida. Förutom dessa så kan du höra ekorummet på båda våra första skivor: "Draupner" och "Arvet"... 😛

Janne har iaf i vårat fall utnyttjat detta ekorum tillsammans med andra "hårdvarureverb" för att skapa ett rumsljud som jag gillar. Det var ju en artikel om Janne på Atlantis i ett tidigare nummer av Studio. Jag kommer inte ihåg ifall det var några kommentarer om ekorummet i den artikeln?

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tror ni den låter och vad kan en sån vara värd?

har för mig att ett plåteko kostar runt 10000-15000kr.

såg även ett företag som tillverkar nya dom kostar typ lika

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man tycker sig känna igen det soundet. Hade varit roligt att höra det på sång istället. Tack i varje fall för smakprovet. 🙂

Vilket årtionde tror du ekokammaren hör till? 60-70-talet? Tidiga SUN inspelningar var, efter vad jag har hört, mest bandeko.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...