Jump to content
Annons

Paradisfågel -- ny sovtimme

Recommended Posts

Nu har jag gjort en ny sovtimme i Aretes anda. Jag har tagit till mig er kritik så nu har jag gjort annorlunda. Nu har jag en C-durskala för att det ska bli ljust och lugnande. Fast jag har lite ackordspänningar. Jag har två padljud som ibland får krocka lite i ackorden för att det inte ska bli för tunt och trist. Sen har jag tagit bort alla etnoslagverksljud och syntbasen. Jag har sänkt tempot lite till. Nu är det 50 BPM.

* LÅTNAMN: Paradisfågel

* ARTIST/GRUPP: Fredrika Moberg

* GENRE: New Age

* LÅTLÄNGD: 1 timme (Denna demo: 5 minuter)

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: .mp3 32 kHz

* STORLEK: 5,72 Mb (DEMO)

* STATUS: 1-timmesvarianten ska föreställa färdig

Originalinlägget:

Förra året någon gång drog Arete igång ett sovmusikprojekt här på forumet. Eftersom jag inte hängt med här så mycket under mitt sista gymnasieår har jag liksom inte koll på vad som hänt. Iallafall var det tänkt att alla som ville bidra med ett sovmusikavsnitt i new age-stil skulle göra en timme musik var. Min timme är "redan" klar! Om alla andra gjort sina timmar vill jag gärna ha dem så att jag kan få hela natten på en mp3-skiva!

Paradisfagel_DEMO.mp3

Redigerat av Fredrika
Dela på andra sajter

Annons

..du ...kännner...snart... att...*gäsp*..dina.. ögon...*gääsp*..känns...*tyngre...o..tyyyyngre....du andas lååångsammare..*snrr*......*zzzzzzzzZZZZ*

Va? :rolleyes: Tyckte nog att det perkussiva ljudet var lite för närvarande för att kunna ge sinnesro men med lite mjukare eq-kurva där kan man nog somna innan timmen är slagen..

Dela på andra sajter

Problemet är att kompositionsmässigt så bygger den här låten ständigt upp spänning och förväntan inför en förlösning. Jag vet inte om detta är rätt väg att gå vad gäller musik som man ska sova till. Jag blev stressad av den här demon och min hjärtfrekvens gick snarare upp än att lugnas ner. Nja, som New-Age-musik i allmänhet låter det intressant men som sovmusik måste jag tyvärr säga att jag upplever det kontraproduktivt. Jag blev mer vaken än vad jag var innan av att lyssna på det här.

För övrigt har jag inte sett någonting om det här projektet i över huvud taget.

Dela på andra sajter

En timme musik?! Utan att återanvända material? :rolleyes:

Jag brukar alltid dra på någon av Keith Jarretts solokonserter när det är sovdax. Inte för att det är sömnframkallande, utan för att jag gillar atmosfärerna han skapar. Speciellt delar av sun bear-konserterna.

Men att ha en egen sovlåt vore nåt. Får knåpa ihop en bit efter semestern. Jag läste någonstans att medelsvensson somnar på 18-20min, så jag kanske nöjer mig med en låtlängd runt det i så fall. Men om man hittar rätt harmoni i stycket så kanske det leder till att man lättare hittar ro och sover bättre. Att göra en rutin av att ha en låt att somna till tror jag definitivt på. Jag har bara inte haft min egen ännu.

Ang. demon så var den nog lite dissonant och vass för min sovsmak. Jag är inte den som är den och krackelerar om jag lyssnar på något utan neutrala harmonier, men jag tänker mig en sovlåt med mjukare mattor, långa linjer, små stegvisa stämförändringar, helt stresslöst och kanske en grundpuls en bit under sin vilopuls.

Jag har å andra sidan hört om många som säger att de inte kan somna om de inte får lyssna på metal. Gärna hög ljudnivå. Jag är skeptisk, men gratulerar dem som klarar av det.

e/ påfyllning

Redigerat av schopin
Dela på andra sajter

Tack snälla för era kommentarer! Sovlåten är härmed skrotad. Jag börjar om från början igen och ska försöka följa era rekommendationer : mindre dissonas, inte så hårda etniska slagverksljud och eq-a mer! Sedan jag följt den där mixologiskolan är min eqare en av mina favoritgrejer i datorn!.

Tack!

😕

Dela på andra sajter

Nja det är nog ingen låt jag skulle kunna somna till, din nya version Fredrika känns

som djunglen tränger eller rätta sagt stråkarna blir jobbiga för det. Annars intressant fortsätt lek vidare med den för det var ju sovmusik du ville skapa. 😛

Redigerat av P-O
Dela på andra sajter

Lite musikpsykologi:

Denna snutten är stressande i lurar. Det låter som om du har någon sorts stereobreddning på paden som förskjuter fasen. Detta gör att det är svårt att identifiera varifrån ljudkällan kommer vilket i sin tur bidrar till att man mer eller mindre omedvetet konstant försöker luska ut varifrån det låter. Inte bra. Det blir spännande men inte avslappnande.

Annars tycker jag du kunde sänka rubbet ett par tonsteg och kanske ha med någon sorts malande puls i ett lågt tempo. Inte för mycket lågbas utan något upprepande ostinatoliknande rytmiskt som du mixar väldigt mjukt.

Det knäpper till nån gång frammåt slutet i detdär ljudet som glissar upp till tonen.

Dela på andra sajter

Nja det är nog ingen låt jag skulle kunna somna till, din nya version Fredrika känns

som djunglen tränger eller rätta sagt stråkarna blir jobbiga för det. Annars intressant fortsätt lek vidare med den för det var ju sovmusik du ville skapa. 🙁

aha, paderna är jobbiga tycker du. Kanske ska det vara färre och mindre ljud, mer tystnad.

Dela på andra sajter

Lite musikpsykologi:

Denna snutten är stressande i lurar. Det låter som om du har någon sorts stereobreddning på paden som förskjuter fasen. Detta gör att det är svårt att identifiera varifrån ljudkällan kommer vilket i sin tur bidrar till att man mer eller mindre omedvetet konstant försöker luska ut varifrån det låter. Inte bra. Det blir spännande men inte avslappnande.

Annars tycker jag du kunde sänka rubbet ett par tonsteg och kanske ha med någon sorts malande puls i ett lågt tempo. Inte för mycket lågbas utan något upprepande ostinatoliknande rytmiskt som du mixar väldigt mjukt.

Det knäpper till nån gång frammåt slutet i detdär ljudet som glissar upp till tonen.

Okay...jag har inte lyssnat i lurar faktiskt. Tanken var att ha det i rummet som en atmosfär. Men det är klart att det måste gå att ha i lurar också. Stereobredden beror delvis på att det är två paddar som samarbetar. Fasförskjutningarna är säkert när paddarna krockar. Det var ett sätt att få lite liv i det men det är alltså störande istället. Okay.

Jag ska prova att transponera nedåt. Kanske blir det lugnare då?. Det där med puls har jag provat en jag har inte fått till någon bra för det har blivit för påträngande hittills. Jag har lagt ner tanken på små etniska slagverksljud. Även syntbaspulsen lade jag ner för att få bättre lugn. Får kanske bli en annan sorts syntbaspuls? Får experimentera lite.

Det var svårare än jag trodde att göra ett sömpiller! 🙁

Dela på andra sajter

Tycker också den är stressande, och jag upplever den som ganska laddande. Lite skräckfilmsvarning här, tackar och tar emot, jag jagar lite musik som bygger märklig stämning. Men, det är inget jag skulle sova till.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.