Jump to content
Annons

EZdrummer


Pacanin (oregistrerad)

Recommended Posts

Pacanin (oregistrerad)

Är själv trummis, som skall börja spela in hemma, men givetvis har jag varken plats eller utrustning för att spela in mina trummor och ett digitaltrumset pallar inte ekonomin just nu.

Måste man ha digitrummor eller midiklaviatur för att styra ezdrummer eller kan man "knappa in/klicka in " sina rytmer direkt i programmet. Har inte riktigt listat ut det av det jag läst hittils. Måste veta innan jag köper givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kan alltid rita in midinoterna förhand om du vill det. ezdrummer har också ett eget bibliotek med tusentals olika komp och variationer i form av midifiler, som du enkelt kan använda i ditt musikprogram.

jag har kollat litegrann på det ock är imponerad av både ljudet (finns olika bibliotek att köpa till) och användarvänligheten. däremot så kan man uppleva mixermöjligheterna som något begränsade.

det är ju alltid en fråga om kompromisser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan även använda en midiklaviatur om man vill..

Glöm för allt i världen inte att sätta på humanizerfunktionen bara.

Ja, de är något processade, men iochmed att du kan ändra i den interna mixen mellan mikrofonerna samt att varje mikrofon har en egen utgång in i ditt sequencerprogram, så kan du faktisk både eq:a och lägga effekter för att få det låta mer personligt.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra.

Tack för tipsen och infon. Det lutar åt att det blir ezdrummer då.

Om du inte har rabattkupongen från tidningen Studio nr 5 så kan du få köpa min kupong för 70 kr 😱

Den ger 245 kr rabatt på EZdrummeri valfri butik!

Jag hade redan införskaffat EZdrummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Ok, tackar för snabba svar.

Hör av mig om rabattkupongen om det blir aktuellt, har du inte den kvar så får jag bita i det sura... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder EZ drummer men inte genom programmering utan jag kör med en Roland Virvel trumpad genom en midiconverter in i Cubase SL där EZ drummer ligger som plug-in och sedan ut från ljudkortet till min Roland VS-2480 portastudio.

Sedan lirar jag in en trumma i taget på varsin kanal i Roland studion. Det är otroligt svårt att få det tight så man kanske skulle kontakta en trummis hehe.

Nästa steg blir stoppa in virvel, hi-hat och tre puk pads i midiconvertern som har fem ingångar, köra in dessa i EZ drummer och sedan förhoppningsvis ut någon sorts modul med fem utgångar och in på varsin kanal i portan.

Jag här inte hundra på att detta kommer att funka men EZ drummer är kanon i varje fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Provade EZD för 1a gången igår.. impad...

däremot hände ngt, virveln och kaggen är 100% vänster panorerade.. lyckades inte ändra detta.

i mixern i EZD står balansen på Center... sen kör jag med multichannel, så att varje spår får en egen VST-kanal i Cubase för att där kunna lägga effekter såsom kompressor mm...

Även där står allt på Center......SÅ varför ligger Kagge o virvel 100% vänster ?????? nån som kan försklara?

Läste nånstans att man kunde automatisera Velocityn i EZD från cubase. Någon som vet vad denna parameter heter i atutomations"fönstret"?? har provat de flesta utan att lyckas ändra velocityn....

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans att man kunde automatisera Velocityn i EZD från cubase. Någon som vet vad denna parameter heter i atutomations"fönstret"?? har provat de flesta utan att lyckas ändra velocityn....

Detta är en av de saker jag gnällt på toontracks om. Velocityknappen i EZD funkar ju tvärt om mot vad den borde i min mening.

Nej det går inte att automatisera den. Du får använda nånting som automatiserar velocityn på midinoterna innan de åker in i EZD helt enkelt.

Velocityratten i EZD anger bara vilken velocity de loopar som man drar ifrån biblioteket ska exporteras i. Riktigt meckigt tycker jag och det gör den funktionen ganska värdelös i min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans att man kunde automatisera Velocityn i EZD från cubase. Någon som vet vad denna parameter heter i atutomations"fönstret"?? har provat de flesta utan att lyckas ändra velocityn....

Detta är en av de saker jag gnällt på toontracks om. Velocityknappen i EZD funkar ju tvärt om mot vad den borde i min mening.

Nej det går inte att automatisera den. Du får använda nånting som automatiserar velocityn på midinoterna innan de åker in i EZD helt enkelt.

Velocityratten i EZD anger bara vilken velocity de loopar som man drar ifrån biblioteket ska exporteras i. Riktigt meckigt tycker jag och det gör den funktionen ganska värdelös i min mening.

Du kan alltid spara ditt midispår i EzD banken för att sedan hitta den i EzD för att dra ut på ditt projekt. Vet inte riktigt om slagen blir automatiserade men "ratten" för styrkan fungerar iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans att man kunde automatisera Velocityn i EZD från cubase. Någon som vet vad denna parameter heter i atutomations"fönstret"?? har provat de flesta utan att lyckas ändra velocityn....

Detta är en av de saker jag gnällt på toontracks om. Velocityknappen i EZD funkar ju tvärt om mot vad den borde i min mening.

Nej det går inte att automatisera den. Du får använda nånting som automatiserar velocityn på midinoterna innan de åker in i EZD helt enkelt.

Velocityratten i EZD anger bara vilken velocity de loopar som man drar ifrån biblioteket ska exporteras i. Riktigt meckigt tycker jag och det gör den funktionen ganska värdelös i min mening.

Du kan alltid spara ditt midispår i EzD banken för att sedan hitta den i EzD för att dra ut på ditt projekt. Vet inte riktigt om slagen blir automatiserade men "ratten" för styrkan fungerar iallafall.

Huh? Det är inte alls det jag är ute efter. Jag vill att allt man exporterar från EZD ska ha samma velocity som orginal-filen har. Oavsett var velocityratten står. Och att man sedan kan automatisera velocityn från sequensern istället.

Ett alternativ skulle ju till och med kunna vara att EZD inkluderade värden för velocityratten i loopen man exporterar. Denna funktion skulle gå att stänga av och på.

På så sätt tillfredställer man ju båda lägren.

Link to comment
Dela på andra sajter

skumt det där med Velocityn, är nämligen säker på att jag nånstans läste att man kunde styra den med Automations-parameter... Så kan man ju göra med de flesta andra VSTn, ta amplitube tex, där kan man ändra nästan ALLA inställningar via automation, så varför har Toontrack missat detta?

Även där står allt på Center......SÅ varför ligger Kagge o virvel 100% vänster ?????? nån som kan försklara?

AH; hittade felet på detta. Om jag bytte ut "dynamics" mot "VST dynamics" i Cubase funkade det som vanligt igen med panoreringen, nu har jag kicken o virveln i mitten, där de ska vara.

Nån som har en bra förklaring på detta? är VSTdynamicsen en stereo effekt medan den andra är mono? eller vad?

Sen upplever jag EZD som mkt mer minnes/resurskrävande än tex battery med DFH, där man oftast tom kör dubbla, en för närmickade o en för roommickade...

Nu är det så illa att ibland när man slår på trummornam, kommer det inget ljud alls, för datorn hänger inte med.:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så illa att ibland när man slår på trummornam, kommer det inget ljud alls, för datorn hänger inte med.:/

Det är inte bara så att den inte laddat samplingarna än? Den laddar ju dem dynamiskt när de behövs.

Har testat EZD på min inte allt för kraftfulla laptop och det flöt fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det finns lite gratis EZ drummer filer att hämta hos Groove Monkey. Jag har ett digitaltrumset och det funkar med EZ. Eller ganska OK kanske bäst att säga men i mitt fall så beror det lilla strul jag får på mitt trumset (Medeli billigt) som inte triggar 100% snabbt nog.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra.

Tack för tipsen och infon. Det lutar åt att det blir ezdrummer då.

Om du inte har rabattkupongen från tidningen Studio nr 5 så kan du få köpa min kupong för 70 kr 😄

Den ger 245 kr rabatt på EZdrummeri valfri butik!

Jag hade redan införskaffat EZdrummer.

Har du inte fått sålt den än? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så illa att ibland när man slår på trummornam, kommer det inget ljud alls, för datorn hänger inte med.:/

Det är inte bara så att den inte laddat samplingarna än? Den laddar ju dem dynamiskt när de behövs.

Har testat EZD på min inte allt för kraftfulla laptop och det flöt fint.

jo, så var det... den är väldigt seg på att ladda.. tycker EZD segar ner datorn som fan åxå.... mkt mkt mer än 2 instanser av battery, laddade med DFH.....

har bara 512MB RAM, kan vara därför? då måste datorn hålla på o bråka med växlingsfilen hela tiden,

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Nu är det så illa att ibland när man slår på trummornam, kommer det inget ljud alls, för datorn hänger inte med.:/

Det är inte bara så att den inte laddat samplingarna än? Den laddar ju dem dynamiskt när de behövs.

Har testat EZD på min inte allt för kraftfulla laptop och det flöt fint.

jo, så var det... den är väldigt seg på att ladda.. tycker EZD segar ner datorn som fan åxå.... mkt mkt mer än 2 instanser av battery, laddade med DFH.....

har bara 512MB RAM, kan vara därför? då måste datorn hålla på o bråka med växlingsfilen hela tiden,

Har du två EZ laddade på samma låt det behövs nog inte, eller fattade jag fel?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

att det är färdiga komp är ju hela grejen med ezdrummer tycker jag. det är ju skitsmidigt.

personligen så förrstår jag inte vitsen med färdigprogramerade komp. Trummerna är själva ryggraden i musiken. Gör man inte den själv känns ju resultatet ganska opersonligt.. lr?

Link to comment
Dela på andra sajter

att det är färdiga komp är ju hela grejen med ezdrummer tycker jag. det är ju skitsmidigt.

personligen så förrstår jag inte vitsen med färdigprogramerade komp. Trummerna är själva ryggraden i musiken. Gör man inte den själv känns ju resultatet ganska opersonligt.. lr?

Det kan man ju tycka och det är helt klart en valid poäng du har. Men för mig - som inte är trummis eller petainmidinoter-mästare - så är det suveränt enkelt med 7000 färdiga komp och fills som man bara kan dra in o lägga upp som man vill. Istället för att sitta 4 timmar och finputsa detta kan jag gör det på 10 minuter, sedan har jag resten av tiden till annat istället. En kreativitetshöjare för mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
musik (oregistrerad)

Jag har hört att EZ Drummer är kasst jämfört med Addictive Drums - stämmer det??

Nu kostar Addictive Drums 1995;-, men för samma pengar får man EZ Drummer + Midi-Audio Finger Trigger (som är ett slagbräde med 16 pads, kontroller och reglar).

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså..om man spelar trummorna själv med en anslags känslig keyboard,så behöver man väll inte hålla på & mecka med velocityn?

sitter man & sätter ut slagen i en midi editor eller något,så förstår jag problemet..eller varför man använder färdiga loopar!

men det är nog måttligt kul för en trummis att jobba på det sättet,jag rekomenderar dig att skaffa en midi keyboard att spela trummorna med!

och dessutom tycker jag drumkits from hell superior är pluggen med stort P när det kommer till trummor!

men en midikeyboard är ett måste enligt mig..skulle vara outhärdligt att fixa trummor utan!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att EZ Drummer är kasst jämfört med Addictive Drums - stämmer det??

Nu kostar Addictive Drums 1995;-, men för samma pengar får man EZ Drummer + Midi-Audio Finger Trigger (som är ett slagbräde med 16 pads, kontroller och reglar).

:rolleyes:

:musik

Jag har kört både Addictive Drums och EZ Drummer, och Addictive imponerar betydligt mer. Har dessutom inbyggda kompressorer, etc, som faktiskt fungerar ganska bra. Grundljudet är grymt bra, med många sköna presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att EZ Drummer är kasst jämfört med Addictive Drums - stämmer det??

Nu kostar Addictive Drums 1995;-, men för samma pengar får man EZ Drummer + Midi-Audio Finger Trigger (som är ett slagbräde med 16 pads, kontroller och reglar).

:rolleyes:

:musik

Jag har kört både Addictive Drums och EZ Drummer, och Addictive imponerar betydligt mer. Har dessutom inbyggda kompressorer, etc, som faktiskt fungerar ganska bra. Grundljudet är grymt bra, med många sköna presets.

Håller med Nurfen. Men det är givetvis en smaksak. Jag var själv grymt nöjd med EZd när det kom men jag tyckte att det saknade tryck i ljudet. AD låter som jag vill att det skall låta och därtill kan man modifiera ljuden mycket mer i AD på ett mer effektivt sätt. Därtill ligger det ju en rad effekter (reverb, kompressor, eq mm) med i själva pluggen vilket sparar både CPU och RAM, bara det är bättre. Och är man inte nöjd med de inbyggda effektera så kan man routa ut varje enskild trumma till kanalen i t ex Cubase och där lägga på sina favoriteffekter. Nu låter jag som en reklambyrå för AD men det är faktiskt min personliga åsikt och inget annat! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...