Jump to content
Annons

Skicka demo utomlands.


Thir13teen

Recommended Posts

Först och främst undrar jag om det blir skit med tullen. Dom öppnar ju väldigt ofta CD- och DVD-skivor skickade från t.ex. USA eftersom det är vanligt att beställa utifrån och det ska betalas tull på det. Är det samma med skivor som man skickar till utlandet, tro? Håller USA's tull på lika mycket med sån skit? Och hur kan man göra för att de ska förstå att det är en icke-kommersiell cd?

Sen det här med att många utländska skivbolag inte öppnar "unsolicited" (oombett) material i rädsla för att bli stämda för låtstöld (wtf?), kan man göra på något sätt för att de ska veta att det är lugnt att öppna och lyssna trots att dom inte bett om det?

Tack på förhand.

(Denna rubrik finns även på OT-forumet utan svar, hoppas det är ok att jag skapar den här)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enklaste sättet att slippa tullavgift: Tejpa ihop paketet med så mycket tejp och skit att det tar en halvtimme att öppna, och skriv "gift" på paketet (alltså gift som i gåva), så kommer ingen bemöda sig att öppna skiten.

Dessutom tror jag bara att tullavgiften läggs på varor som uppnår ett specifikt värde, men jag är inte säker och vet inte vad detta värde är.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 av 10 demos som skickas till amerikanska bolag hamnar i papperskorgen direkt. Det ar sloseri med tid och framforallt pengar att planlost skicka demos till bolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara mödan värt. Innan vi fick skivkontrakt skickade vi demos till ca 70 bolag (alla utanför Sverige), och fick erbjudande från 3 eller 4. Måste ju vara helt ok för svensk melodiös metal (classic heavy metal, eller vad man nu ska kalla det) 2002? 😄 Inga stora bolag tyvärr, men man får ju börja någonstans.

Tejptricket låter bra! Annars tror jag egentligen att det räcker att kryssa i den där gift-rutan.

Det där med att en del bolag slänger demos direkt beror nog mest på arbetsbördan. Vill man ändå skicka demos till sådana får man försöka snacka in sig hos någon, kommer inte ihåg vad det kallas, som står i position att rekommendera bandet till A&R-avdelningen på bolaget ifråga. Kan vara t ex en (inte vilken som helst) journalist eller medlem i något av deras andra band. Eller så ringer/mailar man och tjatar hål i huvudet tills man får ett ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...