Jump to content
Annons

Diablo Swing Orchestra - Balrog Boogie


Recommended Posts

LÅTNAMN: Balrog Boogie

ARTIST/GRUPP: Diablo Swing Orchestra

GENRE: Domedagsjazz

LÅTLÄNGD: 3:54

KOMPOSITÖR: Daniel Håkansson

PRODUCENT: Pelle Saether, Pontus Mantefors, Daniel Håkansson

EV. MEDVERKANDE: Daniel Håkansson – Gitarr, ”sång”

Pontus Mantefors – Gitarr, syntar, effekter, ”sång”

Annlouice Lögdlund – Sång

Andy Johansson – Bas

Andreas Halvardsson – Trummor

Johannes Bergion – Cello

Emmy Lindström – Fiol

Tobias Johansson – Trumpet

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,72 Mb

STATUS: Färdig!

Låtlänk

Efter mycket mycket blod, svett och uttagna semesterdagar har nu ett halvårs slit i studion resulterat i en skiva som vi döpt till "The Butcher's Ballroom". Alltsomallt består den av 13 spår och låtlänken är till öppningslåten. Skivan släpps den 1:a augusti.

Skivan är inspelad i Studio Underground i Västerås under ledning av Pelle Saether, samt att blås, piano och ståbas spelats in i Studio 19 i Göteborg.

Mastrat har Göran Finnberg på The Mastering Room i Göteborg gjort.

Lägger med en bild på hur skivan ser ut.

01.jpg

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det här var fan riktigt coolt! Nu vet jag ju inte riktigt hur era andra låtar låter men om de låter mer som de andra låtar ni lagt upp här på forumet så är det fan riktigt coolt (och modigt) att ha denna låt som öppningsspår. Brukar inte gilla blås men här gör det sig riktigt bra. Produktionen låter bra också.

Fett ös 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow först i introt så tänkte "äntligen ett Svenskt svar på "Big bad woody daddy" men sen kom tjejen i då blev de "va!! det en swing variant av Finska "Nightwish" hehe.

Nädå skämt åsido, sången var en chock och försöker fortfarande gilla den.

Swing är en av mina stora passioner och själva bandet låter si in i he-te bra!! så jag kan ju inte annat än att kapitulera.

Men låten är cool och inspelningen är hur proffsig som helst men nog hade jag föredragit en Svensk Cab Calloway eller Brian Setzer före henne tror jag ....eller inte....!

Men helhetsintrycket är att det är verkligen orginellt och proffisigt.

Speciellt är jag svag för ståbas och bluesiga trumpeter med sordin så alla mina kroppshår står rakt ut och headbangar just nu!!!

Å förresten fasen vad fett det blev med distad gura i ett sådan här sammanhang!

Slutbetyg kan inte bli mer än 11 av 10 möjliga. KANON!

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jejje: Kul att höra, nja de andra låtarna är väl inte helt i linje med den här, det finns en skön blandning på skivan. De låtarna som vi la upp demos på finns bland annat med på skivan.

Hellecaster: Ja swing är gött. Tycker det var dags att tillföra genren en ny vinkling. 😉

Men nightwish???? Nu tycker jag att vi gått så långt ifrån dem som det bara går... jaja inget att göra åt den parallellen märker jag. 😄

Tack för det fina betyget också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad coolt! 😄

Allting låter så bra så jag får ståpäls. Svängigt ös med distade gitarrer och storband. Kan ALDRIG vara fel! 😮

Den här hamnar på min mp3-spelare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses. jag måste skriva igen.

Om resten av skivan håller sån här klass, eller åtminstone i närheten, så är det frågan om ni inte hamnar på min alltimefavouritelista alla kategorier.

Och då snackar jag hela min skivsamling. Lite mer än det här forumet alltså.

***

Har ni snackat med Rick Rubin? Han brukar ju ta hand om världens bästa band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å bandets vägnar vill jag tacka alla för responsen, roligt att det går hem. Låten är ju lite egen... 😕

Vallhagen: Det snabbaste sättet att lägga vantarna på en skiva är nog att du PM:ar mig adress och sånt så löser vi detaljerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nightwish???? Nu tycker jag att vi gått så långt ifrån dem som det bara går... jaja inget att göra åt den parallellen märker jag. 

Det var ironi! ;-)

Ahh ok, 😕 då är jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var äckligt bra.

Det första jag tänkte på var bhoren and der club of gore och grim fangoria soundtracket, men måste ju säga att jag att jag föredrar det här varje dag, tjejen var kanske lite drastiskt mot resten av låten rent notmässigt då, men jag funderar på om hon är lite högt mixad också men det är mer en smaksak än en åsikt.

Har ni mer låtar man kan lyssna på.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Desecrated: Roligt att höra, kul liknelse där också. Vore kul att få göra en video i den stilen.. 🙁 Om man vill lyssna mer så finns det ju en hel skiva att tillgå... 😮 Bara att höra av dig om du är intresserad. Annars så lägger jag nog upp ngn mer låt här vad det lider men det lär ju dröja ett litet tag.

Kenta/Bullfrog: Tack som fan! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, jag har ju hört låtarna några gånger nu och det är ju sketbra! Den här låten är nog den coolaste av dem, med det är det inte sagt att det är den bästa. Jag är svag för Ragdoll!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagon: Ja de är ju lite annorlunda från tidigare låtar, kul att utvecklingen föll dig i smaken. Vi hoppas också att skivan går åt som fan.. :rolleyes:

Umemagnus: Küng var ordet!

Thimmie: Ja den kanske är lite mer lättnynnad om inte annat... 😛

Pluffo: Roligt att du diggar. Orginellt på riktigt låter ju som ett riktigt bra betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad ska man göra och hur mycke ska man betala för att få skivan? :rolleyes:

"Vad ska man göra?" Kinky.. =)

Jag kanske har missat en hel del låtar men det här är faktiskt en av två låtar från forumet som jag sparat på hårddisken. Mycket intressant att lyssna på det här. Vad går en skiva loss på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul som *** att det uppskattas.

Snabbaste sättet att få en skiva är att skicka ett mail eller PM till mig med en adress.

Skivan kostar 100 kr + frakt som jag tror ligger på ca 22 kr.

Skall dock tillägga att skivan har blivit försenad en vecka och kommer släppas den 7 augusti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...