Jump to content
Annons

Lågt i tak med betong.


coverman

Recommended Posts

Ska bygga en mindre studio i ett garage som är ca 2,60 brett och 6,50 djupt.

Dock är takhöjden bara 2,15. Där ovanför sitter takstolar och en vinds-krypin.

Funderade först på att slå ut taket och ändra lite, men fått en del tips o råd om att man helt enkelt inte ska röra takstolarna, eftersom taket lätt kan rasa samman då. 🙂

Ska bygga 2 rum i rummet. Ett mindre inspelningsrum och ett mixrum, men vill alltså försöka hålla ner bygget i höjdled så mycket som möjligt för att behålla takhöjd.

Dock ska det givetvis vara isolerat, så grannarna inte störs. Gärna helt tyst, så någon form av isolering måste jag bygga upp.

Funderade först på platonmatta i botten. Därefter frigolit för att isolera kyla också. Därefter regelverk med mineralull mellan och sedan spånskiva ovanpå.

Sedan funderade jag på om man kan skippa platonmattan och lägga frigoliten direkt på betongplattan istället (för att spara ett par centimeter). Men skulle detta vara okej eller blir det risk för mögel och elände?

Är det någon som har tips om hur man smidigast skulle kunna bygga detta lågt men ändå behålla ljudisolering på ett bra sätt?

Min tanke sedan kan vara att ändå lyfta taket i vinklar, så man får lite spetsiga lyft mellan utrymmet för takstolarna. Då skulle det bli lite pyramidformat tak i studion på 2 ställen i varje rum.

Alla tips och idéer är välkomna. Har tänkt mig att börja snickra i slutet av augusti om mina drömmar håller och tiden räcker till. Men vill gärna ha det mesta klart i huvudet innan jag sätter igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har du någon ritning på hur du ska bygga? Eller bilder av ditt befintliga rum, förslagsvis då med bilder på takstolar etc. så man kan få en uppfattning av vad det är för konstruktion.

Det är ju oxo av intresse vad du ska spela för typ av musik. Trummor, bas? (större krav).

Funderade först på platonmatta i botten. Därefter frigolit för att isolera kyla också. Därefter regelverk med mineralull mellan och sedan spånskiva ovanpå.

Sedan funderade jag på om man kan skippa platonmattan och lägga frigoliten direkt på betongplattan istället (för att spara ett par centimeter). Men skulle detta vara okej eller blir det risk för mögel och elände?

Nej skippa istället frigoliten, den har kassa ljudisolerande egenskaper och lägg istället platonmatta/regelverk på neopren/isolering i mellanrum/22mm spånskiva/dämplim/22mm spånskiva.

men allt är ju beroende av hur mycket isolrat du behöver.

Man kan ju dock säga så att utan att höja takhöjden så kan du nog glömma att bygga ett rum i rummet system där du kommar behöva höja golvet minst 10cm och sänka taket med ungefär detsamma. vilket skulle ge en alldeles för låg takhöjd.

Så, ritning, bilder eller liknande, sen om det inte är något man direkt kan se efter det kontakta en byggare som kan kolla på möjligheter att flytta takstolarna till en högre position.

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett dubbelgarage och jag ska bara bygga studion i den ena halvan. Det går skiljevägg mellan rummen redan nu. Så det är alltså bara halva takstolarna som jag behöver komma upp i.

Gjorde en snabbskiss av den halvan som den ser ut ovanför det befintliga taket idag.

Det är 1,25 mellan takstolarna så min tanke var alltså att man kanske kunde utnyttja utrymmet mellan dessa och bygga ett tak som går upp som dessa tecken: /\/\

vinden1.jpg

Jo, sedan är det väl tänkt att man ska kunna trumma i studion om det behövs. Men oftat blir det nog digitala trummor, men man vill ju gärna se till att möjligheten finns från början.

Lite bas och gitarr ska också kunna spelas in.

Du skrev dubbla spånskivor. Isolerar det bättre alltså? Med bara lim emellan och sedan en till spån. Transporteras ljudet inte bara ner genom dessa som är av samma material?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, din idé´kring att lyfta taket mellan takstolarna gör ju att det fortsatt kommer gå balkar varje 1,5 meter på en väldigt låg höjd. Kommer bli problematiskt. Kan du göra en skiss på hur det befintliga rummet ser ut och en på hur du har tänkt dig att bygga?

Du skrev dubbla spånskivor. Isolerar det bättre alltså? Med bara lim emellan och sedan en till spån. Transporteras ljudet inte bara ner genom dessa som är av samma material?

Jo, dämplim då, som expanderar och binder samman de två skivorna till en sandwhich som gör att ljudet INTE transporteras mellan spånskivorna, man kan ju med fördel lägga betongplattor mellan spånet men med tanke på att du skulle få en takhöjd på under 1,80m så skulle det kanske vara dumt.

Tyvärr så tror jag att du kommer att få grava problem med din takhöjd, kanske inte värt att lägga ner allt för mycket energi och pengar på att isolera. Du har inte tillgång till ett annat rum/lokal?

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Skulle man kunna flytta takstolarna och förstärka de som ligger runtom istället. Eller är det risk att taket rasar in då?

Finns det någon tumregel hur man räknar ut vilka avstånd som det bör vara mellan takstolarna?

Just nu ligger takstolarna ungefär med 120 - 130 cc mellanrum.

Vore fint om man t ex kunde plocka bort 2 av dessa eller i alla fall öka avståndet, så skulle det funka att lyfta taket och låta de resterande takstolarna komma ner i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna flytta takstolarna och förstärka de som ligger runtom istället. Eller är det risk att taket rasar in då?

Finns det någon tumregel hur man räknar ut vilka avstånd som det bör vara mellan takstolarna?

ja 120cc låter som ett minumum för ett ganska lätt tak. så NEJ ta inte bort takstolarna.

a

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tänkt mig att de ska vara ungefär lika stora. Dock blir mixrummet något större tror jag.

Det dumma är att takstolarna sitter lite dumt till för att dela av rummet på ett smart sätt. Även om jag kan tänka mig att ha takstolarna synliga i rummet. Men som det är nu kommer dessa att hamna precis där man kliver in i dörren och det är ju inte kul.

Så alla smarta tips är välkomna.

Nu sitter jag på jobbet och har inte alla mått i huvudet, men garaget är ju ca 6,50 djupt och jag hade väl tänkt mig att använda ca 2,80 meter för inspelningsrum och 3,70 för mixrum.

Dörrarna ska sitta på sidoväggarna och leder till ett intill-liggande rum istället för att ha en dörr mellan de 2 rummen. Då spar jag nämligen utrymme där dörren sitter eftersom det blir rätt smalt.

Jag ska istället ha dubbla fönster mellan de 2 rummen.

Funderar på att lägga stepisol i botten direkt på betonggolvet. Eller måste man ha platon under (allt för att spara centimeter i höjd). Vad kostar stepisol? Eller är det någon som har bättre förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tänkt mig att de ska vara ungefär lika stora. Dock blir mixrummet något större tror jag.

Det dumma är att takstolarna sitter lite dumt till för att dela av rummet på ett smart sätt. Även om jag kan tänka mig att ha takstolarna synliga i rummet. Men som det är nu kommer dessa att hamna precis där man kliver in i dörren och det är ju inte kul.

Så alla smarta tips är välkomna.

Ok, jag fattar dock inte VAR takstolarna ligger..kan du rita i denna modell ungefär var de ligger?

coverman.jpg

Funderar på att lägga stepisol i botten direkt på betonggolvet. Eller måste man ha platon under (allt för att spara centimeter i höjd). Vad kostar stepisol? Eller är det någon som har bättre förslag?

som jag sa tidigare: " Nej skippa istället frigoliten, den har kassa ljudisolerande egenskaper och lägg istället platonmatta/regelverk på neopren/isolering i mellanrum/22mm spånskiva/dämplim/22mm spånskiva."

a

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett dubbelgarage, så takstolarna fortsätter till den högra delen, men jag gjorde en snabb skiss av den halvan jag tänkt mig. De gråa blocken är fönster mellan rummen ;-)

skiss.jpg

Hur har du gjort på ditt golv. Ser ut som det ligger PLATON / SPÅN / NEOPREN / REGLAR / SPÅN.

För visst är det väl spånskiva som du lagt direkt på platonmattan eller vad är det som ligger där på bilden?

PS. Var hittar man neopren och vad kostar det? Antar att de rödaktiga små blocken är neopren på din bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka för bilden..ska skissa och postar den så snart den blir klar...

Och ja det är Platon/12mm spån (för att jämna ut trycket över golvet/75mm Isolering/30mm Vibratec Kuddar (medium hårdhet)/45mm reglar/22mm spån men det som inte syns på den bilden är det här:

p1010726_1_950.jpg

Noisekiller dämplim/22mm spån/Dämplin/12mm Furu golv.

sen var det klart.

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så... om jag förstått det rätt nu....

Platon/12mm spån /75mm Isolering/30mm Vibratec Kuddar/45mm reglar/22mm spån/dämplim/22mm spån/Dämplin/12mm Furu golv. ??

:rolleyes:

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kört med enbart kuddarna direkt på första spånskivan eller hade du vibratecs ISO-LAT reglar också?

Läste i deras beskrivning (vibratec's) att golvet ska vara helt fritt från okringliggande väggar, men jag har ju tänkt bygga hela rummet på detta. Så ovanpå det flytande golvet ska man väl också bygga väggarna, så det blir ett rum-i-rummet?

Ska man i så fall ha något som håller detta avstånd på plats. Typ som klossarna du använder i botten. Ska man ha något liknande mot de befintliga ytterväggarna, så att det inre rummet inte får kontakt med ytterväggen?

Och eftersom golvet i garaget redan är betong i botten. Behöver man dubbla spån med dämplim mellan? Det golvet ska ju ligga helt fritt.

Jag tänkte liksom bygga 2 fristående rum (utan inbördes kontakt med varandra). Det enda som binder samman rummen är ju den betong de vilar på i botten.

Skulle det då inte räcka med att bygga det ena rummet med platon i botten, spånskiva, regelverk som villar på kuddarna (med isolering mellan regelverket) och sedan en skiva golvspån ovanpå bara.

Nästa rum byggs likadant och ligger med ca 5 cm luftspalt från det andra rummet.

Dessutom ligger båda rummen givetvis med 5 cm luftspalt till befintliga gamla väggar.

Klarar man sig inte med detta i golv? Eller skulle ljudet sprida sig nedåt ändå?

Redigerat av coverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Gommorron!

Har du kört med enbart kuddarna direkt på första spånskivan eller hade du vibratecs ISO-LAT reglar också?

Nej inga metallreglar, det är ett MCYKET bra alternativ för dig som har lågt i tak, kör på det! Lite dyrare än träreglar men du kommer ju ner typ 45mm.. dock inte lika tjock isolering.

Läste i deras beskrivning (vibratec's) att golvet ska vara helt fritt från okringliggande väggar, men jag har ju tänkt bygga hela rummet på detta. Så ovanpå det flytande golvet ska man väl också bygga väggarna, så det blir ett rum-i-rummet?

Korrekt, men du missuppfattar det hela något.. golvet byggs så att det har en luftspalt på säg 5-6cm sen bygger du väggarna ståendes på dess ytterkanter (med bärlist i mellan golv/regel) sen vilar taket på dessa reglar. Så får du ett rum-i-rummet... Vibratec säljer även någon slags vägg moduler men de gör att man kommer i kontakt med väggen mer än nödvändigt.

Ska man i så fall ha något som håller detta avstånd på plats. Typ som klossarna du använder i botten. Ska man ha något liknande mot de befintliga ytterväggarna, så att det inre rummet inte får kontakt med ytterväggen?

Nej absolut ingen ting mellan väggarna.. desto friare de står desto mindre risk att ljudet transporteras mellan utrymmena. Du har ju ganska låg takhöjd så de vägger du bygger kommer bli mycket styva och med enkelhet klara flera lager gips utan problem. Kan tänka mig att du klarar dig med 75mm träreglar i väggar/tak.

Och eftersom golvet i garaget redan är betong i botten. Behöver man dubbla spån med dämplim mellan? Det golvet ska ju ligga helt fritt.

Jag tänkte liksom bygga 2 fristående rum (utan inbördes kontakt med varandra). Det enda som binder samman rummen är ju den betong de vilar på i botten.

Mmm idén med dämplimmet är att det kraftigt motverkar flanking mellan golvet och sedan vidare till väggar.. så den mest kritiska delan i konstruktionen är golvet och sin tur vilar ju väggar och tak på golvet så om golvet är kass så blir väggarna kass (eller iaf. sämre).

Skulle det då inte räcka med att bygga det ena rummet med platon i botten, spånskiva, regelverk som villar på kuddarna (med isolering mellan regelverket) och sedan en skiva golvspån ovanpå bara.

Nästa rum byggs likadant och ligger med ca 5 cm luftspalt från det andra rummet.

Dessutom ligger båda rummen givetvis med 5 cm luftspalt till befintliga gamla väggar.

Klarar man sig inte med detta i golv? Eller skulle ljudet sprida sig nedåt ändå?

Ja, när jag byggde mitt golv rekommenderades jag att lägga 5cm tjocka betongplattor mellan 22mm spånskivorna för bästa resultat, men jag reducerade det till 2x22mm spån för att inte trösklarna skulle bli alltför höga. Sen kanske det inte blev världens bästa isolering jämfört med en massa betong i golvet men det duger.. Men efter jag hade lagt det första lagret 22mm spån dundrade det väldigt i golvet vilket det inte gör nu efter det andra lagret. (och golvet.. 😉 )

Annars funkar din idé bra. Alternativet var ju då stepisol, som dock är mycket brandfarligt så det är väl kanske inte heller att rekommendera....har du bygglov?

a

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man ha bygglov för att inreda i ett garage? Det har tidigare varit någon form av kontor där som förra ägaren hade sitt företag i. Sedan var det vattenläckage någon vinter han bodde där, så det har typ varit orört sedan dess.

Byggnaden finns ju redan och det är ju bara ett rum-i-rummet som byggs.

Ska nog försöka hålla mig till träreglar i alla fall (billigare alternativ också) och såg någon form av u-klossar som man kunde ha under reglarna som dämpning. Då kommer man nog ner en del också eftersom dessa bäddas in i regeln.

Var hittar man det där dämplimmet till bra pris i Stockholms-trakten? Eller köpte du direkt från de som tillverkar?

Är din studio klar eller är du mitt uppe i bygget?

Själv ska jag börja titta på taket i helgen och kanske börja riva upp lite där. Det är lättare att få ett hum om hur det kommer att bli då. Och försöka fotografera bygget givetvis, så man kan dela med sig lite bilder framöver. Sånt är ju alltid kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man ha bygglov för att inreda i ett garage? Det har tidigare varit någon form av kontor där som förra ägaren hade sitt företag i. Sedan var det vattenläckage någon vinter han bodde där, så det har typ varit orört sedan dess.

Byggnaden finns ju redan och det är ju bara ett rum-i-rummet som byggs.

Det beror på om den som tidigare modifierat Garaget till kontor och har bygglov på det, då kan du komma undan, men om det är ett garage som du ska göra till studio så måste du ha bygglov om du vill ha ut något på hemförsäkringen. och oavsett så kan det vara så att du måste göra en bygganmälan;

"Oavsett om åtgärden kräver lov eller inte ska en bygg-

anmälan göras till kommunens byggnadsnämnd, minst tre

veckor före byggstart (9 kap. PBL). Det gäller när arbetet

handlar om att

– uppföra eller bygga till en byggnad,

– uppföra/anordna eller väsentligt ändra en anläggning,

– ändra i en byggnad så att bärande konstruktioner berörs

eller planlösningen avsevärt påverkas,

– installera eller väsentligt ändra hissar, eldstäder, rök-

kanaler, anordningar för ventilation, vatten- och avlopp

(även på tomt) eller

– underhålla värdefull bebyggelse om det regleras i

detaljplan eller områdesbestämmelser.

Bygganmälan ger byggnadsnämnden möjlighet att förbe-

reda sin tillsyn över byggprojektet och ger nämnden tid att

preliminärt bedöma kontrollbehovet, bland annat behovet

av byggsamråd.

Det är byggherren som ska lämna in bygganmälan. Den

ska normalt vara skriftlig och innehålla uppgifter om

byggherrens namn och adress, fastighetsbeteckning och

när byggnadsarbetena är avsedda att påbörjas. Även

projektets art och omfattning ska beskrivas. "

a

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kontaktat kommunen om bygglov nu, så de skulle höra av sig under dagen.

Jag meddelar status senare.

Tänkte på väggarna (som blir steget efter golvet).

När jag lagt golvet på dubbla spån osv, så ska jag lägga reglar längs golvet och stående med cc 60 förstås.

Mellan dessa lägger jag isolering och innerst dubbla lager gips i olika riktning, så skarvarna täcker varandra.

Det var något jag plötsligt funderade på när jag började tänka framåt steg-för-steg.

Men hur gör man på utsidan (som ligger vid luften till befintlig vägg)?

Ska man ha gips även på den sidan eller ligger isoleringen fritt? Hur fäster man i så fall isoleringen alternativt hur fäster man gipset på utsidan. Lite svårt att komma åt baksidan när den står 5 cm från befintlig vägg. Eller gör man den liggandes o reser paketet?

Det ska väl också vara någon form av fuktspärr med plast på väggarna?

Var i lagret lägger man denna? Är det mellan isolering och första inre gips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ok av kommunen nu. Så nu kan jag sätta igång inom kort.

Läste någonstans att det är bättre att köra gips + plywood 12mm i väggarna istället för dubbla gips.

Stämmer det?

Redigerat av coverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ok av kommunen nu. Så nu kan jag sätta igång inom kort.

Läste någonstans att det är bättre att köra gips + plywood 12mm i väggarna istället för dubbla gips.

Stämmer det?

Njae, inte i ljudisolerings synpunkt. Gips har mycket högre densitet, det väger helt enkelt mer än plywood. Men Plywooden kan du ju skruva upp saker direkt på. Ett alternativ är Ceminwood eller liknande skivmaterial som är behandlat med cement/betong/gips men ändå har trä som bas och går att skruva i. MEN kostar skjortan jämfört med gips.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars funkar din idé bra. Alternativet var ju då stepisol, som dock är mycket brandfarligt så det är väl kanske inte heller att rekommendera....

Brandfarligt? Hmmm... ja kanske det.. I alla fall om du tänkte lägga det på golvet utan några skivor och sedan röka och aska på golvet alternativt göra en liten brasa. I annat fall skall det först brinna igenom spånskivorna.

Annars är ju träreglar bra för de och golvskivor brinner ju inte eller? Och det gör ju inte gummiklossar heller?

Byggsvängen använder i allafall Stepisol som stomljudsdämpning och varma jäkla maskiner monteras ovan på dem för att vibrationerna inte skall sprida sig i byggnader.

Men jag kan ha fel... Jag får väl slänga in en stuvbit Stepisol i elden och se vad som händer helt enkelt 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, andreas (eller någon anan som har koll).

Hur gör man gör att sätta upp gips på yttre sidan av väggen?

Får inte riktigt ihop det när jag försöker se mig själv bygga detta framöver.

Jag vill ha gips, isolerineg mellan reglar (45x70) sedan plast (som fuktspärr) och därefter 2 x gips.

Men när det är typ 5-10 cm luft mellan befintlig vägg och den nya. Hur kommer man då åt att skruva dit gips på den yttersta delen på reglarna?

Jag kanske är helt ute o cyklar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du ska INTE ha gips på yttre sidan av väggen! du har ju betong väggar eller hur? de är ditt yttre skikt, isoleringen ska ju sitta in mellan reglarna och ska sedan täckas med två lager gips (minst). För att isoleringen ska stanna kvar så finns det ett flertal lösningar, jag gör så här;

straps_120.jpg

gummistroppar som jag spänner (hårt) mellan reglarna.

a

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

En bild säger mer än 1000 ord. Skitbra. Där ser man hur det ska göras.

Dock har jag ett fristående garage och inga betongväggar. Det är bara golvet som är betong.

Väggarna är träpanel ytterst, därefter isolering bakom spån.

Så mitt rum kommer därefter med ca 5-10 cm luftspalt tänkte jag. Bör det räcka för att hålla ljudet inne, så grannarna inte börjar gnälla alltför mycket i alla fall. Även om dom inte bor vägg-i-vägg direkt.

PS. Jag lovar att plåta under resans gång och visa var jag befinner mig i processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ, vilken tur du beskrev din vägg då... du BÖR ta bort spånet från väggarna, kontrollera att din panel är tjock nog, vilket jag förmodar att den inte är; biffa upp träpanelen från insidan mellan reglarna med gips, sätt tillbaka isoleringen, sätt dit stroppar så den inte faller bort. SEN bygger du dina väggar med en luftspalt på 5-6 cm fristående som jag beskrivit och med stroppar på baksidan för att hålla isoleringen på plats.. om du har gjort allt rätt och lufttätt så har du en väldigt bra och stor chans att du inte stör ELLER blir störd.

a

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Så mitt garage som alltså har panel omlott på utsidan och sedan isolering mellan reglarna och därefter spån inte bara kan vara kvar?

Jag hade ju tänkt bygga ett isolerat rum innanför dom väggarna. Men du menar att man ska plocka bort allt spån från garageväggarna och dunka på gips längst ut mot ytterpanelen. Därefter tillbaka med isoleringen och skippa spånskivorna längst in?

Hängde jag med då?

Så nästa steg blir mitt nya rum och då blir det alltså ytterväggarna som har isoleringen löst längst in (med stroppar), sedan luftspalt, och sedan mitt nya rum som börjar med stroppar och isolering?

Varför kan man inte låta de befintliga väggarna vara som dom är? Det förstod jag inte riktigt?

Är det för att den dämpningen inte räcker till?

Bör det vara en isolerad vägg, luftspalt och sedan isolerad igen alltså?

Men om jag fick till det som jag trodde först. Att börja efterluftspalten med gips på det nya rummet och därefter isolering och sedan 2 lager gips? Dock har jag ju inte klurat ut hur jag ska få dit gipset på utsidan, men man kanske kan bygga väggarna separat på golvet och sedan resa paketet med reglar o gips ytterst inne på plats.

Det är så sjukt trista att hålla på att riva befintligt som inte syns. Man vill ju liksom komma igång. Men iofs ska man inte ha för bråttom, så jag inväntar goda tips o råd här innan jag sätter första spiken i tummen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...