Jump to content
Annons

Prodigy Rip off?


Recommended Posts

Annons

Fin ös här och där. Men det jag tycker va jobbigt va att när introt liksom har gått, så började det om igen. men fortsätt så. har inte hört prodigy så mycket så jag kan inte uttala mig om det var likt eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte säga att det var en prodigy rip-off , du lär nog ha lite "skitigare" ljud då, lite mer RAW liksom. Men det var absolut inte nåt fel med låten. Jag ger den betyget bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

sjysst. skulle kanske behöva arbetas vidare på lite dock. beatet känns inte riktigt som att det flyter så som t ex prodigy - lite stelt kanske. lite fetare fill skulle sitta fint också. du skulle kunna testa en riktig big beat-klyscha och lägga på en ton som pitchar ner på varje etta i takten (beeoow alltså...). vill ha mer punch i virveln också. nån mera bas än den där panorerade skulle nog vara trevligt också. jag skulle nog överhuvudtaget låtit det hända mer genom låten. tycker det är en bra start i alla fall som går att utveckla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har ett jäkla problem med att få till det riktiga Prodigy "Flowet"

i trummorna! Vete fan hur de gör. Jag lyckas då inte 😏

Har mekat hur länge som helst med att få till det... utan

bättre resultat än så här...

😏

Tips motages! 😉

Redigerat av drifter7508
Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna på precis hur prodigys trummor låter då. försök hitta samplingar som låter likt deras trummor och lyssna på dynamiken i speciellt virvel och hi-hat och skifta velocitet vid triggningen så blir det mer naturligt. lägger man en kompressor på hela trumpaketet kan man också ge illusionen av att de är mer dynamiskt spelade (eftersom hihaten sänks när det kommer slag på bk och virvel). ett annat tips är att slänga in lite rytmloopar men ganska subtilt långt bak i ljudbilden. lyssnar man på prodigy så ligger det oftast en massa trum- och percussionloopar samtidigt som är tweakade för att passa in i ljudbilden.

en skvätt dist, gärna på hela trumpaketet samtidigt, kan också bidra till soundet. ett knep, om du kör cubase eller något annat program där du kan sätta sendeffekter i kedja är att lägga en dist och sen en hård kompressor efteråt på en sendkanal och sen skicka lite av trummorna dit. bara att experimentera lite för att få ett rått sound.

ett sista tips är att rådfråga en trummis. de flesta trummisar är duktiga på att lyssna ut precis vad det är som gör att det låter stelt eller fel och hur de själva skulle spelat ungefär samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här andas inte likadant som Prodigy.. ganska långt ifrån... det låter rent, rakt och snyggt... och det är väl inte det du är ute efter?

ett tips: använd velocity.. att spela trummor är en helt annan sak än att programmera dito.. jag är trummis i grunden och kan inte programmera exakt som jag spelar, det tar för lång tid att sitta o peta in alla noter... jag spelar in alla mina trummor via klaviatur och korrigerar det som låter kacka i efterhand.. o andra sidan är det nog inte så enkelt att spela ett Prodigy-beat på klaviaturen.. 🙁

men det hänger mycket på velocityn och vad kompet kräver i spelstil.. jag tror t.e.x att hihaten i en Prodigylåt har mycket accenter kicken istället för offbeat..och skulle nog köra med en halvöppen hihat på vissa åttondelar så du får mer "häng", lägga en velocity på 110 och andra icke markerade slag runt 70

.. sen är det nog en bra idé att lägga upp ett fett multisamplat Big beat-kit ihop med velocityinställningarna så att alla nyanser förstärker spelstilen...sen kan du klabba på med distboxar och annat som extra krydda...

Prova att ta DFH och smaska på med massa effekter, dubba med andra trumljud o.s.v

Link to comment
Dela på andra sajter

Men...

Sampla ett beat från en gammal funkplatta, recycla skiten och flytta om lite, alternativt byt ut ljuden. Så gör ju Prodigy. Han programmerar ju inte direkt allt från scratch 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag har ett jäkla problem med att få till det riktiga Prodigy "Flowet"

i trummorna! Vete fan hur de gör. Jag lyckas då inte 🙂

Har mekat hur länge som helst med att få till det... utan

bättre resultat än så här...

🙁

Tips motages! 😄

Som tidigare påpekats så är ju Prodigys låtar mer ett resultat av många års erfarenhet och pillrigt programmeringsjobb än recylande av gamla loopar.

Övning ger betydligt större färdighet är presets, så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du försöker kopiera "smack my bitch up" trummorna. Ditt komp saknar ju en botten i så fall. Men varför försöka härma dom? Lyssna på deras skivor istället? :/

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade (trots att det inte fanns någon direktlänk) hem låten och lyssnade lite. Jobba på det musikaliska flödet i bas/trummor. Tänk dig hur du vill att kompet ska låta innan du frenetiskt börjar klicka in massa samples i editorn, alternativt spela in det live från keyboarden.

En bra regel att fundera på är att "är det möjligt att göra så i verkligheten om det varit en riktig trummis??". För att bygga upp ett sånt här komp får man tänka rytmiskt polyfoniskt. Hihaten har en figur, Bastrumma/Virvel har en figur och allt det andra vid-sidan-om-slagverket består av olika figurer som ska funka tillsammans.

En jäkligt bra övning är att planka trummisar/programmerade trumspår man gillar. Ta in nån prodigylåt och planka så gott du kan (försök hitta snarlika sounds och allting) som ren övning. Har lärt mig massor på det själv, och det gäller ju vilken genre och vilka instrument som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de loopar som Prodigy har i sina låtar som låter akustiska är ju typ recyclade funkbeats. T ex Poison (som har välrdens fetaste beat imho), där har han ju knappt programmerat något beat alls, utan bara fetat på gamla funkbeats, men det funkar ju ändå.

Försökte göra något i big beat-stuk. http://home.no.net/gbazoner/bigbeat.mp3

Först originalbeatet, sen omgjord version, typ 😠

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Men de loopar som Prodigy har i sina låtar som låter akustiska är ju typ recyclade funkbeats. T ex Poison (som har välrdens fetaste beat imho), där har han ju knappt programmerat något beat alls, utan bara fetat på gamla funkbeats, men det funkar ju ändå.

Försökte göra något i big beat-stuk. http://home.no.net/gbazoner/bigbeat.mp3

Först originalbeatet, sen omgjord version, typ :rolleyes:

Ha! Där har vi ju nästan soundet =) Du skulle inte palla att skicka en midifil

som jag kan anlysera? 😲

Förresten vad tycker ni om Prodigys nya album?

Sjukt fett! Låten Spitfire är ju en ny given favorit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha! Där har vi ju nästan soundet =) Du skulle inte palla att skicka en midifil

som jag kan anlysera? 😎

Förresten vad tycker ni om Prodigys nya album?

Sjukt fett! Låten Spitfire är ju en ny given favorit!

Om du har Reason så kan du tanka hem RNS-filen här

http://home.no.net/gbazoner/beatexempel.rns

Själva beatet gjorde jag i Reason som var ReWirat till Cubase SX2 där jag la på kompressor, och reverb osv, på de olika ljuden.

Tja, det nya albumet duger, fast jag gillar det inte lika mycket som deras tidigare verk.

Det är för mycket Rock 'n' Roll och för lite feta beats 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...