Jump to content
Annons

E-mu med nya Emulator X Studio


Björn Olsberg

Recommended Posts

Då kanske man inte behöver ett krämkort som Pulsar II.

Det kanske räkcker med ett 1010LT eller något annat mer prisvärt

men funktionellt kort. 🙂

Iofs så har ju creamware några fruktansvärda pluggar i den bundeln.

Som STS5000 samplern, Effekter i drivor. Som man annars får

betala dyra pengar för.

😉 Såg inte att det kom från Creative.

Jag behöver ett starkt kort för direktinspelning med effekter

som medhörning. Lite fler ingångar alltså. Jag har sneglat på Emu´s

nya kort och dom verkar lovande. Men det finns billigare alternativ för

mig som köpare, det är ju min plånbok som bestämer köpet. Att jag från

början tittade på creamwares produkter var, en gång för alla, ta till i över

kant och sen är det bra. Nu kanske jag får nöja mig med ett starkt budget

kort i stället. Live kortet fungerar bra för inspelning i "lagom" miljö men med

lite mer krävande låtar faller det till korta. Sen kan man ju bara snegla lite på

utvecklingen på samplerfronten, körde på en Emax II för ett tag sen (x år sen)

tittar man på e-64, E4 och dom andra som kommer nu är det snabbt marscherat.

Likaså borde det vara på ljudkortsfronten 😎

Vi får se vad det blir

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

EMU's nya kort (det är EMU's nya kort inte Creative's, de bara äger EMU) är ett (tre olika) proffkort som är designat och ämnat för musikproduktion i hög klass.

EMU har inte bara gjort denna nya serie av proffisionella kort utan tagit användning utav sin världsberömda Hårdvarusamplerteknik och gjort en helt ny revolutionerande mjukvarusampler (Emulator-X). Emulator-X kan läsa nästan alla läsbara samplingsformat till och med Gigasampler. Dessutom så kan du med Emulator-X och EMU's kort använda en rad olika avancerade effekter som helt drivs av DSP kraft som finns i själva EMU kortet.

Sedan att det står Creative i hörnet på kartongen gör ingen glad förutom Creative själva, men det är bara att blokera 😄 ! Nejdå, Creative gör ju kort som är bra på det de ska vara bra på, det är multimediakort de är kända för att tillverka inte musikproduktionskort.

Själva ljudkvalitén påminner mer om Digi Designs ProTools HD än Creative korten, just för att de nya EMU korten (M versionerna) har just exakt samma omvandlare som ProTools HD systemet!!! 🙂

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag struntade i vem som äger vem och skaffade mig ett 1820 (utan M).

Lite trista att det boundlade Cubase 5.1 är huvudsakligen ett win98 prog 🙁

Har precis installert muppen (gick för övrigt smärtfritt)... sen får vi se 😉

Skulle du kunna ge en liten update om den sen när du har provat igenom den,

funderar på köpa en likadan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger gärna en review. ... Ehhh, men på vad? Känner mig helt överväldigad av antalet in o utgångar ftf. Har inte ens hittat någon EQ än... (körde med en Ozone tills nu)

😉 ASIO funkar klockrent men Wavedevice är det en smula strul ... rätt som det är så avbryts uppspelningen i ex winamp. Felsökning pågår...

I övrigt känns grejorna gedigna. Audiokonsolen är definitivt inte plastig. Kontakterna ger inte efter och reglagen har ett trevligt motstånd.

Hepp

Link to comment
Dela på andra sajter

3D-Blaster:

Kommer det fortfarande vara "vi-ska-tjäna-pengar-Luthman" som är generalagenter för korten? Så man kan räkna med att betala 40% mer än i övriga världen?

Appropå KX-drivare till SBL 5.1 och SB Audigy EX, som vissa nämnt har jag bara dåliga erfarenheter...buggigt som f*n!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur den ekonomiska sidan ser ut men jag gjorde en störtskön deal på MusikBörsen i Malmö. 🙁

Buggar?? Jag kör på ett vansinnigt överklockat AMD system och än funkar det. Wavestrulet berodde på taskigt avinstallerade gamla drivisar. Ehh, tror jag 😉 I vilket fall så funkar allt efter en rensning i systemet...

Hepp

Link to comment
Dela på andra sajter

möjligt...

...jag sålde iaf mitt gamla SB Audigy-kort rätt snabbt (förstås pga andra saker än KX-drivare). Måste dock säga att E-MU/Creative verkar spännande...de är liksom bra på olika saker och de ser onekligen rätt lovande ut!

Finns Emulator X samplern som demo?...skulle vara kul att testa.

Nattvaktarn:

Du skulle lika gärna kunna gå in på DC++ direkt, och berätta hur hela versionen är!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice 😉

Var ett tag inne på en Line-6 Guitarport ... så icke längre. Petade i en gura och testade DSP effekterna i EMU burken. Jisses!!! Grannarna dunkade takten i väggarna ... eller kanske inte? 😎

Mina öron är ju helt subjektiva och mina referenser av pro prylar är bristfällig men jag tycker EMUn låter mycket bra.

Dessutom belastar inte DSPn datorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

I forum skall man ej gå in i ett försvarstal, vilket jag då ej har som avsikt med detta inlägg, utan endast att presentera korrekt fakta och inget annat.

E-MU är ett 100 % helägt dotterbolag till Creative.

Dom nya ljudkorten från E-mu har inget med Creative att göra förutom att vi båda har samma aktieägare :-)

Och på tal om "sunkiga" AD/DA omvandlare på Creative´s nuvarande ljudkortmodeler, så är dom följande: OBS! Ej E-mu korten. (detta står ej på databladen till produkterna eftersom dessa kan ändra under produktens livstid till tex en nyare model från någon av dessa tillverkare)

A/D är Philips UDA1361T (24/96/111dB)

http://www.semiconductors.philips.com/pip/UDA1361TS_N1.html

D/A är Cirrus Logic CS4382 (24/192/114dB)

http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P282.html

Om dessa produkter är "sunkiga" lämnar jag till er att bedöma, vi är dock ganska stolta att ha dessa komponenter på ett 900 kronors ljudkort, så läs gärna databladen från respektive tillverkare och döm själva.

Det är tröttsamt med folk som rabblar AD och DA chip. Dessutom uppger man specar som chipet har, INTE vad det blir för specar när chipet sitter på kortet! Det kan sitta jordens bästa AD på ett kort som ändå låter skit eftersom resten av kortets "design" suger.Det finns många delar som är minst lika viktiga som själva omvandlaren. Så som analogdelen innan AD, strömförsörjningen förmåga att leverera "bra" ström samt hur ren klockan är som AD:n lyssnar till.

Att Emus nya kort skulle ha mycket lite med Creative att göra har jag svår att se av ett par anledningar.

1. Det sitter en FET Creative logga på lådan med texten "Creative professional"!

2. Kortet byggt av Creative (därav de låga priserna)!

3. Jag tror att Creative styr Emu med hjärnhand och använder deras namn till dyra produkter eftersom deras eget namn är bränt för all framtid hos de flesta musiker (dock inte alla).

Jag har inte hört Emu kortet och betvivlar inte att det låter bra!!! Men det behöver inte låta bra bara för att det har samma AD som Digidesigns 192. Det finns många andra komponenter på kortet som kan "förstöra" ljudet trotts en bra AD.

Jag har stort förtroende för Emu (men inget för Creative). 😎

/ Fredrik, MI7 (fd. ägare av Proteus2000, Emax, EIII, ESI32, E64 och E4xt Ultra)

Redigerat av fredrik @ mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Att Emus nya kort skulle ha mycket lite med Creative att göra har jag svår att se av ett par anledningar.

1. Det sitter en FET Creative logga på lådan med texten "Creative professional"!

2. Kortet byggt av Creative (därav de låga priserna)!

3. Jag tror att Creative styr Emu med hjärnhand och använder deras namn till dyra produkter eftersom deras eget namn är bränt för all framtid hos de flesta musiker (dock inte alla).

Jag har inte hört Emu kortet och betvivlar inte att det låter bra!!! Men det behöver inte låta bra bara för att det har samma AD som Digidesigns 192. Det finns många andra komponenter på kortet som kan "förstöra" ljudet trotts en bra AD.

Jag har stort förtroende för Emu (men inget för Creative). 😄

/ Fredrik, MI7 (fd. ägare av Proteus2000, Emax, EIII, ESI32, E64 och E4xt Ultra)

?

Emu är helägt av Creative. Klart de har med varann och göra!!

Creative lade ner tillverkningen och utveckling av EMU APS när de tog över och det är många arga över!

Men Fredde! DETTA VAR 2000(EMU APS släpptes 98) . Det är 2004 nu 😄

Varför skulle Creative stoppa utvecklingen av en produkt de själva har velat ta fram?

Man kan nog vara lugn. Har Creative lagt ner eller sluta utveckla något av deras SB kort? Nope!

Och kortet låtar asbra. Och det vet jag för jag har testat! Mixern är klockren. Effekterna är välljudande och enkla att använda!

Jag tror bara Fredde är nervös för att han har svårt att kränga sina egna skitkort 😄😄 (IRONI) när EMU:s linje knäcker allt! 😉😄😛😄

Bara så alla vet så är jag o Fredde Polare men bittra konkurenter 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Emu är helägt av Creative. Klart de har med varann och göra!!

Enlig 3D-Blaster hade de ju inget med varandra att göra! 😄

Creative lade ner tillverkningen och utveckling av EMU APS när de tog över och det är många arga över!

Men Fredde! DETTA VAR 2000(EMU APS släpptes 98) . Det är 2004 nu.

Hur kom APS in i ämnet? Från höger? Eller från ovan?

Och kortet låtar asbra. Och det vet jag för jag har testat! Mixern är klockren. Effekterna är välljudande och enkla att använda!

Tycker du att en anställd på Luthman är rätt person att avgöra det? 🙂 Denna något färgade kommentar fick jag höra av Bratt om Terratec EWS64xl också för ett par år sedan! 😆

Som jag sa innan så betvivlar jag inte att Emus nya kort låter bra. Det jag opponerade mej emot var 3D-blaster meningslös komponentsnack. Bara för att Creative’s kort har omvandlaren ”Arne” så behöver inte det betyda att det är bra kort.

Jag tror bara Fredde är nervös för att han har svårt att kränga sina egna skitkort (IRONI) när EMU:s linje knäcker allt! 

Jag tror att vår Apogee försäljning kommer att dö totalt nu när det kommer ”proffskort” från Creative, oj förlåt Emu skulle det vara ju! 😄 Precis som Ferraris försäljning kommer att dö den dagen Volvo släpper en sportbil (fråga Robert Collin på Aftonbladet).

Bara så alla vet så är jag o Fredde Polare men bittra konkurenter ! 

Kallar du mej Fredde igen så blir det en stor portion smisk i Frankfurt! Fredde låter för f-n som en raggare från Broby (håla 3 mil norr om Kristianstad).

Kram på dej Per! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer det fortfarande vara "vi-ska-tjäna-pengar-Luthman" som är generalagenter för korten? Så man kan räkna med att betala 40% mer än i övriga världen?

* Fotbolls VM 58 har ej ägt rum!

* NASA har aldrig landat en människa på månen!

* Luthman lägger på 200% på alla sina varor!

Vissa myter är mer seglivade än andra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kom APS in i ämnet? Från höger? Eller från ovan?

Jajajaja Fredrik(jag lär mig). Du har tryckt ganska hårt på APS storyn tidigare så försök inte spela ovetande din filur

Tycker du att en anställd på Luthman är rätt person att avgöra det?

Ungefär lika rätt som en konkurrent som yttrar sig om nackdelarna !

Som jag sa innan så betvivlar jag inte att Emus nya kort låter bra. Det jag opponerade mej emot var 3D-blaster meningslös komponentsnack. Bara för att Creative’s kort har omvandlaren ”Arne” så behöver inte det betyda att det är bra kort.

Han berättade vad SB Live hade för A/D D/A . Han borde verkligen skämmas 😛

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär lika rätt som en konkurrent som yttrar sig om nackdelarna !

Jag har inte tagit upp några nackdelar med Emus kort.

Jag har tvärtom sagt att jag inte betvivlar att de låter bra.

Ok fine! 😛 Det blir inget Frankfurt för mig i år förresten. Så jag får bjuda på rosa snurrkorv nån annan gång 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)

När man har en representant från Luthman här så får jag passa på att fråga när korten finns för leverans. Musikbörsen kan nämligen inte ge något leveransbesked för 1820m kortet.

Hur kommer det sig att kortet i Sverige kostar 5995:- när det på E-MU´s hemsida kostar $499,99 som motsvara 3715:- nästan dubbelt så dyrt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När man har en representant från Luthman här så får jag passa på att fråga när korten finns för leverans. Musikbörsen kan nämligen inte ge något leveransbesked för 1820m kortet.

Hur kommer det sig att kortet i Sverige kostar 5995:- när det på E-MU´s hemsida kostar $499,99 som motsvara 3715:- nästan dubbelt så dyrt 😛

Kortet finns för leverans sedan 1 1/2 vecka!

Sen är det detta med matte och konstiga formuleringar i USA!

Priset 499$ är lägsta priset en butik får annonsera kortet för! Inte ett faktist pris!

Moms Tull och frakt har ju glömts i vanlig ordning 😆

Men vi räknar!(om vi utgår ifrån att butiken säljer kortet för absolut lägsta priset)

499 x 7,5(dollarn) x 1,25(moms) x 1,04(tull) = 4866 :-

Sen vet jag inte exakt vad det kostar att skeppa kortet men 500 minst får man nog räkna med. Så ungefär (lågt räknat) kostar det 5366 :-

Sen är vårat Riktpris 5995:- ink moms så du får du kolla vad butiken faktist tar för det! Tips är att ringa o höra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...