Jump to content
Annons

Portabelt Pro Tools

Kimrin

Recommended Posts

Tjena!

Efter att ha varit extremt oaktiv med musicerandet under flera år har jag börjat fundera på att iallafall börja leka lite igen.

Tidigare satt jag med en stationär G4 och M-Box men nu har jag en MacBook Pro. Jag har varit och betalt för en en Pro Tools 7 licens, så det ska väl snart gå att fixa nånting iallafall. (men jag vet inte om jag är beredd att betala ytterligare 1500 för Reason 3. jag har 2:an redan. vad tycker ni? eller MÅSTE jag rent av köra Reason 3... nåja, det är off topic, så jag försöker komma till min egentliga fråga snarast...)

Jag vill kunna sitta och leka med musiken på andra ställen än hemma, t ex i parken eller hos en vän eller på bussen, eller på flyget eller på... ni fattar.

måste man då alltid onka med sig sin M-Box?

jag tycker att det är rätt risigt och oprtabelt i jämförelse med... t ex Logic där man bara behöver en liten usb-sticka.

finns det något sätt att maximera portabiliteten med Pro Tools?

Det borde finnas ett Pro Tools free för osX. att det inte gör det är i det närmsta skandal tycker jag...

eller vad säger ni?

Dela på andra sajter

Annons

Köpt en licens? Till M-powered eller vad? LE kan du bara körad med Mbox eller 002. OM det är M-powered så kan du köra M-audios Transit som är ett USB interface med line in och ut. LE och M-powerd är kompatibla med varandra, dock inte interfacen... MEN du måste även här ha en hårdvara, fastän du även måste ha en M-powered iLok?! Märkligt men sant. Jag tycker oxå att de skulle kunna gå över till dongle men svaret till varför är DAE. Det system som gör att PT är stabilit och har en korrekt rapportering av fel mm.

Reason måste vara version 3 för att köra på en Intelburk det finns inget Intelstöd i de tidigare versionerna.

Dela på andra sajter

Hmm...

trist.

jag har en licens för Pro Tools LE för min MBox (1:an).

Masn kan alltså inte använda samma prtogram fast med en pytteliten Dongle, utan det krävs en annan pro tools mjukvara.

suck!

jag tänkte att när man sitter på ett tåg och bara vill pilla skulle man väl kunna få ha en smidig lösning.

Nästan så man överväger att gå tillbaka till logic som ja gämnade för att att PT var en smidigare lösning eftersom slutmixen gjordes i en PT-studio back in the days...

Bull.

men tack för svaret!

Jag fick hem en Reason Adapted version när jag ndå laddade hem intel-PT:t. har inte provat installera det än, men läst att det ville ha en licens för trean... ?!?

får man inte den bundlen med när man köper licens för PT7?!? det borde man väl få?

har dessutom betalat för Reason 2.0 (=2.5). är tji sugen på att betala 2000 spänn för att uppgradera en mjukvarotrummaskin...

vi får se hur jag löser det när jag har tid att leka nästa gång.

det gick iallafall att spela in precis.

Hejsålänge!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.