Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej.

jag har köpt pÄ mig lite mickar för att kunna spela in trummor... men behöver rÄd frÄga nÄgra som vet vad jag saknar...

det jag har:

dator: 1.5gig i RAM, 3.2 prossesor

presonus firepod 8 in och 8 ut (ljudkort)

tannoy system 600 (passiva monitorer)

quad 303s (vintage slutsteg)

mickar:

3 st. sennheiser md 421 N (vintage frÄn -69 till -72)

1 st. sennheiser md 441

2 st. ADK model S

1 st. ADK hamburg edition

1 st. ADK sc-1

mickstativ sÄ att det rÀcker..

jag har ju inga kompressorer förutom pluggarna i cubase... men tror ni att jag klarar mig med att bara köra pluggar, eller behöver jag skaffa externa kompressorer eller nÄt UAD-kort?

tacksam för svar!!

Annons
Postat

Om du Àr helt fÀrsk sÄ kommer du att klara dig utan nÄgra externa kompressorer.

DÀremot Àr jag lite nyfiken pÄ om ditt kort har interna preamps, annars kommer du behöva en sÄdan för varje kanal som ska spelas in. I övrigt ska det inte vara nÄgra problem. HÄll dig du till de enkla pluggarna som du har och bli bra pÄ att skruva istÀllet för att skaffa en massa ny pluggar som du inte utnyttjar till fullo.

Postat

okej.. det Àr ju gött!

ja alltsÄ jag har ju spelat in en hel del men aldrig trummor..sÄ jag kan ju kompressorer och hur dom fungerar..

ja firepod har 8 st mick förstÀrkare..

tack för att du tog dig tid!

Postat

Oj, det var en hyfsad sett up. du kör vÀll inte med piratkopierade mickar? i sÄ fall kommer du inte fÄ mycket hjÀlp.

En baskaggemick kanske borde införskaffas. titta pÄ shure beta52 eller akg d112

Postat

ah! en kille med extremt mycket humor! mycket roligt! 😳

ja jag tÀnkte lÄna en shure beta 52 och se hur den lÄter innan jag köper den... men jag har haft den i Ätanke..

tack för att du tog dig tid, trots ett nÄgot spydigt svar...

Postat

Annars fungerar ju 421 bra pÄ baskagge, om du inte vill lÀgga ner mer pengar pÄ mickar.

Postat
ah! en kille med extremt mycket humor! mycket roligt! 😳

ja jag tÀnkte lÄna en shure beta 52 och se hur den lÄter innan jag köper den... men jag har haft den i Ätanke..

tack för att du tog dig tid, trots ett nÄgot spydigt svar...

Jag tror att han skojade. 😳

Kan iaf rekommendera Beta52, föredrar den framför d112. Har ingen koll pÄ de dÀr ADK-mickarna förutom SC-1 (som inte Àr nÄgon höjdare), men det ser ut som att du skulle behöva ett par smÄmembranare som overhead! Line Audio CM3 Àr ett bra och billigt köp.

Postat

jo han skojade nog, men det var Ă€n dock en onödig komentar tycker jag... 😳

ja jag hade tÀnkt köra 421 pÄ kagge först, men eftersom jag inte vet hur den lÄter sÄ vill ja kunna testa en annan typ samtidigt för att jÀmföra...

ja det verkar som att shure beta 52 Àr omtyckt..och jag har ocksÄ lÀst att det Àr en del som föredrar den framför AKG d112, hÀr pÄ forumet, sÄ jag gÄr pÄ det!

som OH tÀnkte jag köra mina ADK model S först och se hur de lÄter.. de Àr ganska billiga stormembrans kondingar..

hÀr e en lÀnk.. detta Àr hamburg, men model S Àr likadana fast mer raka i EQ:t

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?artno=137283&fm=1

okej, tack för svaret!

😳

Postat

oj, förlÄt. jag glömde att det inte fÄr förekomma ironiska kommentarer eller skÀmt eller för den delen nÄgon slags humor pÄ det hÀr forumet.

(eller, nĂ€ 😄 )

Postat
Oj, det var en hyfsad sett up. du kör vÀll inte med piratkopierade mickar? i sÄ fall kommer du inte fÄ mycket hjÀlp.

😄

Elof (oregistrerad)
Postat
hej.

jag har köpt pÄ mig lite mickar för att kunna spela in trummor... men behöver rÄd frÄga nÄgra som vet vad jag saknar...

det jag har:

dator: 1.5gig i RAM, 3.2 prossesor

presonus firepod 8 in och 8 ut (ljudkort)

tannoy system 600 (passiva monitorer)

quad 303s (vintage slutsteg)

mickar:

3 st. sennheiser md 421 N (vintage frÄn -69 till -72)

1 st. sennheiser md 441

2 st. ADK model S

1 st. ADK hamburg edition

1 st. ADK sc-1

mickstativ sÄ att det rÀcker..

jag har ju inga kompressorer förutom pluggarna i cubase... men tror ni att jag klarar mig med att bara köra pluggar, eller behöver jag skaffa externa kompressorer eller nÄt UAD-kort?

tacksam för svar!!

Det ser ut som en schysst setup att börja med.

Som baskaggemick kan jag varmt rekommendera Electrovoice N/D868.

Jag har testat den mot bÄde beta52 och D112 och tycker att den alltid levererar ett perfekt ljud och inte Àr lika kÀnslig för olika placeringar som de andra mickarna. (vilket Àr pÄ bÄde gott och ont kan man tycka, men jag finner det mest som en fördel).

Postat

😄

🙁😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.