Jump to content
Annons

göra zipfiler av låtar?


MarAfrem

Recommended Posts

Annons

OK, jag får väl prova helt enkelt.

Menar du att det finns bättre sätt att distribuera låtar, Engineer? Är det inte lite väl saftigt för 'folk' att ladda ner hela album i typ wav-format?

Själv har jag inte hittat många zippade skivor på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag får väl prova helt enkelt.

Menar du att det finns bättre sätt att distribuera låtar, Engineer? Är det inte lite väl saftigt för 'folk' att ladda ner hela album i typ wav-format?

Själv har jag inte hittat många zippade skivor på nätet.

Hmmm...låter som om du inte hört talas om mp3-formatet. I så fall undrar jag vilken planet du kommer ifrån :rolleyes:

Sorry, inte menat att vara dryg eller nåt.

Men om mp3 inte passar din smak så kan du ju alltid som sagt bunta ihop dom till zip filer. Använder du windows xp är det busenkelt. Högerklicka på mappen du vill zippa, och välj skicka till --> komprimerad mapp

Om du är orolig för att mp3:orna skulle försämra ljudkvaliteten så tror jag inte många hör skillnad på en wav-fil och en mp3 i typ 192kbps stereo. Visst blir det försämrat, men inte så enormt mycket. Är du ännu kräsnare så kan du ställa det högre (typ 256 eller 320 kbps) men då blir filerna större.

Det finns ju andra format också. FLAC, OGG Vorbis och APE (Monkey's audio) är tre grymt bra format rent kvalitetsmässigt.

Eller jag kanske har missuppfattat dig totalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag får väl prova helt enkelt.

Menar du att det finns bättre sätt att distribuera låtar, Engineer? Är det inte lite väl saftigt för 'folk' att ladda ner hela album i typ wav-format?

Själv har jag inte hittat många zippade skivor på nätet.

Hmmm...låter som om du inte hört talas om mp3-formatet. I så fall undrar jag vilken planet du kommer ifrån 🙂

😄:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det enda nyttiga med en zipfil då det gäller WAV är att man får allt "vackert paketerat". Kompressionen kommer att ligga på 3-4% minus den overhead zip-algoritmen tillför.

Därför finns nämnda lossless audiokompressionsalgoritmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu vill göra ett sött paket gör du såhär:

1: Laddaner programet Winrar (google är din kopis)

2: Installera

3: Klicka med "fel" musknapp på den mappen du vill packa

4: klicka på "Add to mappnamn.rar"

5: Nu börjar det packas

6: Nu ligger en fil där du valde att spara den som heter typ mappnamn.rar

7: Nu är allt klart

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill förpacka dina wave filer snyggt och prydligt tillsammans med mer info som CD-covers etc så duger nog både zip och rar.. Men tyvärr så kommer inte filstorleken att bli särskillt mycket mindre då den algoritm som både rar och zip använder inte lämpar sig till så pass "kompakta" binära filer.

Det finns bättre filformat för ändamålet.. Flac som nämnts ovan tex. Om du kompleterar din webbsida med vart man kan hittar en bra Flacspelare så kan det ju funka.. Själv rekomederar jag Foobar2000 som även klarar av att bränna ut filerna till en CD/DVD brännare (om man installerar en gratisplugg till den). 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, det blir inte så stor skillnad på storleken 😏 då är det ju inte så stor mening med det hela.

Tveksamt om det blir så värst mycket enklare med en massa andra filvarianter som lyssnaren måste ladda ner program för att öppna.

Visst vore det trevligt med ett fint paket med alla låtarna, men förr eller senare kanske det här med 'album' går till historien.

Tack för tipsen!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sista inlägg bara.. Om du kodar dina wave-filer till MP3 med WinLAME i 320 Kb/S så är det knappt nån som tycker att det låter sämmre än orginalfilerna.

Bra exempel på att förpacka sina album tycker jag du hittar på http://www.bevlarmusic.com (Dumb Dan på detta forum).

Lycka till! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en audiokomprimerare som komprimerar helt förlustfritt, dvs det blir ingen skillnad förutom att filen blir mindre, upp till 50%.

Kommer inte ihåg vad den hette dock, monkey-nåt eventuellt, men googla den var gratis. Fast det blir väldigt komplicerat för dom som

ska ladda ner, MP3 / 320 kb blir mycket bättre än man tror.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att du lägger ut både wav och mp3 varianter av låtarna, om du har plats på webhotellet förstås. Personligen skulle jag inte orka ladda ner stora wav-filer av något som jag inte hört/vet vad det är.

Bästa idén! Orka hålla på med Flac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tellus heter den  😛

Jag skulle ju inte tjacka en CD med mp3:or om jag kunde välja...

Hursomhelst, tack för hjälpen! Jag provar att zippa wavvar  🙂

Tack och bock!

Och jag skulle aldrig köpa en cd med zippade wave-filer.

Vill du ge ut din musik på skiva eller i nåt filformat för hemladdning från nätet?

Om du ska bränna en skiva så funkar ju wav-formatet utmärkt, men varför snackar vi zip-filer då?

Om du vill lägga ut låtarna på nätet, så folk kan ladda hem dom, så är mp3/ogg/flac/ape bättre alternativ eftersom dom tar mindre utrymme än både wav och zip.

Zip-filer lämpar sig inte för att försöka packa ihop 300 eller 400 mb och sen slänga ut på nätet. Inte heller att bränna på skiva, för då går dom ju inte att spela i varken mp3-spelare, dvd-spelare eller vanlig stereo.

Så vad vill du åstadkomma med att zippa dom? Som nån sa, om du zippar wave-filer så blir zipparna tokstora ändå.

Edit: stavfel

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...