Jump to content
Annons

2 kanals preamp


Bassebas

Recommended Posts

Hopp hej,

Jag har funderat på att köpa en 2-kanalig preamp, med då jag är fattig studerande

får den inte vara allt för dyr 😳

Jag har tittat på en behringer

http://www.behringer.com/MIC2200/index.cfm?lang=ENG

Är det någon som har erfarenhet av en sådan behringer-preamp eller har tips om någon annan preamp? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en sådan och den är ju ganska ok, men inget man hoppar högt för...

En nackdel är att man inte kan stänga av rörinblandningen och en annan är att andrahandsvärdet är obefintligt... 😳

Personligen skulle jag hellre satsa på 2st Studio Projects VTB-1 (om du vill ha möjlighet till rörfärgning) - eller en Line Audio Design DMP (om du främst är ute efter ett rent och lågbrusigt ljud).

EDIT: Tänkte inte på det. DMP har ingen instrumentingång (om du tänker line:a gitarr/bas), så om du behöver det, så får du också skaffa en aktiv DI-box.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Min 2200 hade en led bakom röret. Bara för att se coolt ut. EFter en tid började leden blinka, och då den blinkade sade det RÄPS-RÄPS i ljudet. 2200 var min första preamp, skulle aldrig gå tillbaka, men som entrylevel helt OK. Har en ART nuförtiden, som i princip är på samma homerecording-nivå som B, men jag tycker skillnaden är märkbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min 2200 hade  en  led bakom röret. Bara för att se  coolt ut. EFter en tid började leden blinka, och då den blinkade sade det RÄPS-RÄPS i ljudet. 2200 var min första preamp, skulle aldrig gå tillbaka, men som entrylevel helt OK. Har en ART nuförtiden, som i princip är på samma  homerecording-nivå som B, men jag tycker  skillnaden är märkbar.

Ja - det där med LED:en har föranlett många lustiga kommentarer... 😉

Faktum är att röret ÄR inkopplat i signalvägen - men det är ett svältfött rör som inte distar på riktigt samma sätt som en bra rörpreamp gör - och då är det en nackdel att inte ha möjlighet att stänga av röret om man skulle vilja slippa ha det inkopplat. Låg matningsspänning alltså - vilket innebär att röret i sig glöder för svagt - och då väljer marknadsavdelningen att stoppa in en LED bakom, för att röret ska synas tydligare... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är oxå ägare till en ultragain. Lät väl helt ok men filtren på vänstra kanalen började låta illa efter ett tag. Jämfört med min lilla ART som jag hade då så lät behringern inget vidare. Kom sedan över en fetare ART pro mpa beggad för 2 lax. Otrolig skillnad i mina öron iaf. kolla som sagt in line audio och art. Bra grejer bara snäppet dyrare än behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...