Jump to content
Annons

Mat ni blir konstiga av!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag är inte allergisk mot några födoämnen - det är noggrannt konstaterat! Däremot reagerar jag knepigt för tre grejer:

1) Vattenmelon - KRÄKS upp den!

2) Fiskgratäng - SOMNAR alltid!

3) Blodpudding - sprängande HUVUDVÄRK!

Vad blir ni konstiga(re) av?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara lukten av fisk ger kväljningar.

Om man råkar äta en oliv, så kommer smaken som en explosion i munnen, och ger en konstig blandning av gamla mögliga handdukar och jord eller något... Blörk! Inte för att jag har jämfört alltå, men man har ju lite fantasi... 😆 Äckligt är det i alla fall.

Magen klarar nästan inget rökt kött. Smaken sitter kvar flera timmar - och det är bara gott första gången... Vissa baconsorter (ett fåtal) fungerar, liksom vissa lättrökta saker som kassler och vissa pålägg - men det mesta rökta är annars ett elände...

Samma sak är det med lök. Den enda lök som fungerar för mig, är silverlök - och då ska den helst vara väl tillagad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även få lite utslag / rodnader på kinderna av öl, men det verkar som det faktiskt har mattat av lite..

Och så kan jag få ont i huvudet och allmän dåsighet dagen efter 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även få lite utslag / rodnader på kinderna av öl, men det verkar som det faktiskt har mattat av lite..

Och så kan jag få ont i huvudet och allmän dåsighet dagen efter 🙂

😆

Ganska vanlig form av allergi har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

All alkohol gör att jag blir klarvaken och inte kan somna på 2 dygn. Trött som attan, efter det...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket mjölkprodukter och jag får akut springa till toaletten.. Inte för att tömma blåsan alltså..

/Daniel

Det kan vara så att du är lite laktosintolerant, kolla upp det!

Jo, jag vet redan det; genom uteslutningsmetoden; mjölk som har lågt laktosinnehåll funkar alldeles utmärkt.. Däremot så är jag inte jätteöverkänslig.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på en annan sak. Jag har alltid gillat kexchoklad (och gör det fortfarande), men för ett par år sedan, så började jag få sveda i munnen när jag åt kexchoklad. Det tog förstås tid att komma på vad det var jag reagerade på, eftersom man ju sällan äter bara en sort under en kväll...

Eftersom jag alltid har tålt dem tidigare, så måste ingredienserna ha ändrats lite, så att de numera innehåller något ämne som slemhinnorna i munnen inte klarar av. Jag har ingen matallergi, men alla sorters pollen, pälsdjur (utom katt, som jag är uppvuxen med...), kvalster - you name it... utan äter både nötter och allt annat med god aptit och utan biverkningar. Skumt är det i alla fall - och det verkar gälla andra kexchoklad än Cloetta också - har nämligen provat både Oboy, Kit-kat och vad de nu heter också, med samma (dock något varierande grad) nedslående resultat... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Claes, konstigt att du skriver detta och just nu!! Jag fick igår kväll några kexchoklad och Plopp samt Toblerone av brorsan som han vunnit i veckan till överflöd av...

Märkte att Plopp gav nån slags tidigare obekant sveda i munnen, en slags skarp ton. Kände inget med den mildare Kexchokladen dock.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Världen är liten ibland... 😉

Så skulle jag nog också kunna beskriva det. I mitt fall kan det sitta i ett par dagar med lite sveda - men om jag inte äter för mycket, så fungerar det ganska bra ändå och det blir bara lite grand en kort stund, men äter jag för mycket, så är det kört. Den kexchoklad som fungerar bäst i mitt fall, är Oboy-versionen...

Jag skulle tro att de har lagt till fler "naturidentiska" ämnen på senare år... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

En gång visade den ene av mina två farbröder en flaska bananjuice han köpt. På glasflaskan stod det "Äkta bananjuice". På baksidan fanns deklarationen. Innehåll: bla bla bla, naturidentisk bananarom och bananidentiska smakämnen. Den s.k. juicen hade aldrig varit i närheten av en banan...

Till saken hör ju att det måste vara 100 % frukt för att få kallas juice, annars är det fruktdryck eller lättdryck. Och om det är mycket socker kallas det saft. Annars brukar det stå "osötad saft", men då innehåller den oftast sötningsmedel. En lättdryck ska helst inte innehålla socker eller sötningsmedel.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åt en räksallad en gång från ett gatukök i Sundsvall, och efter någon timme var jag ganska tacksam att handfatet var nära toalettstolen för jag blev som en jävla fontän. Ett otroligt tryck från alla kroppsöppningar, i regnbågens alla olika färger och dofter. Det tycker jag var mat som jag blev konstig av.

Om jag stått på rullgrillor och tittat bakåt skulle JAS GRIPEN haft svårigheter att hänga med de första 500 metrarna, sånt jävla tryck var det!!!

Eftersom vi drastiskt måste minska vårt oljeberoende funderar jag på om skämda räkor och rullskridskor kan vara lösningen på världens transportproblem, men det kanske är naivt?

När räkorna tar slut kanske man kan fånga upp kroppsvätskorna från framförvarande åkare och på så sätt få nytt bränsle till sin destination, äckligt men billigt. Tyvärr hade jag inte möjlighet att vara med på Tällberg Forum och presentera mina idéer men det här forumet torde väl vara nästan lika späckat med snillen som Tällberg?

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det tyder på att levern gått i väggen den natten.

Själv har jag vit avföring ibland.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag misstänker mer ris och pasta där kanske.

Apropå insektstråden (som startade med flugor och sedan handlade om olika insektsoxar och bönsyrsor bland andra) och en återkoppling mellan den tråden och denna tråd, så måste jag våga påstå att om man äter insekter (vilket ju vissa gladeligen gör) så blir man inte konstig, man ÄR konstig redan innan!

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Jag citerar inte ens.. Jag åt iof. rostade gräshoppor i massor då jag var i Bangkok.. Inte blev det så inte.. färgen på det som kommer ut där bak har nog mer med oxidanter i rödvinet att göra än att min njurar skulle vara kajko. Sen råkar jag lida av en överpoducerande lever.. (jag tål 3 gånger så mycket som en medelsvensson då det gäller alkohol).. Detta innebär att då jag dricker rödtjut så blir det överskott på dessa förbannade antioxidanter.. Nåväl... Jag är allätare och jag har t.o.m. ätit rå orm och tyckte det var gott (suchii delux) 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på en annan sak. Jag har alltid gillat kexchoklad (och gör det fortfarande), men för ett par år sedan, så började jag få sveda i munnen när jag åt kexchoklad. Det tog förstås tid att komma på vad det var jag reagerade på, eftersom man ju sällan äter bara en sort under en kväll...

Eftersom jag alltid har tålt dem tidigare, så måste ingredienserna ha ändrats lite, så att de numera innehåller något ämne som slemhinnorna i munnen inte klarar av. Jag har ingen matallergi, men alla sorters pollen, pälsdjur (utom katt, som jag är uppvuxen med...), kvalster - you name it... utan äter både nötter och allt annat med god aptit och utan biverkningar. Skumt är det i alla fall - och det verkar gälla andra kexchoklad än Cloetta också - har nämligen provat både Oboy, Kit-kat och vad de nu heter också, med samma (dock något varierande grad) nedslående resultat... 😄

Jag tror det är så att om man äter för mkt och för ofta av någonting så kan kroppen börja reagera negativt av den anledningen...

Min kusin får ta det vackert med choklad nu för tiden. Han åt stora mängder mörk choklad ett tag, numera får han jätteont i magen och i vissa fall blod i avföringen om han äter choklad.

Själv blir jag väldigt putrig i magen om jag äter chips, särskilt dom som innehåller sur grädde och lök (säger sig själv iofs).

för i tiden hade jag dock inga problem alls att äta det.

Hej!

Det tyder på att levern gått i väggen den natten.

Själv har jag vit avföring ibland.

:musik

Jag hade typ ljusgrå avföring en gång när jag va liten har jag för mig, det enda jag minns är att mamma sa att jag inte fick äta ljust bröd på ett tag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har något problem nu att jag är hungrig konstant hela tiden. Har hört om det där med binnikemask eller vad det heter. Undrar om det kan vara det.

Det gick en månad i våras då det blev mycket snabbmat. Men nu försöker ja vara nyttig, fiberrik, vitaminrik et cetera. Äta allt från hela kostcirkeln.

Men ibland så blir jag hungrig 5 minuter efter att jag ätit middag.

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Frekvens: Har du ökat ditt motionerandet? Då ökar ämnesomsättningen och hungern. Eller så är det nåt fel på sköldkörteln kanske? Kolla upp det!

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har något problem nu att jag är hungrig konstant hela tiden. Har hört om det där med binnikemask eller vad det heter. Undrar om det kan vara det.

Det gick en månad i våras då det blev mycket snabbmat. Men nu försöker ja vara nyttig, fiberrik, vitaminrik et cetera. Äta allt från hela kostcirkeln.

  Men ibland så blir jag hungrig 5 minuter efter att jag ätit middag.

😳

Är det mer ett sug snarare än en hungerskänsla?

Magkatarr kan faktiskt ge ett visst sug efter mat, och ibland t.o.m. lite hungerskänsla. Är du stressad?

.. värsta hälsoforumet det här 😕

/Daniel

Edit: Dricker du förresten ofta lightdrycker till maten? Sådana, som innehåller sötningsmedel alltså, ökar hungerskänslan... Viss ironi, eller hur?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Daniel, jag tänkte också på det där med magkatarr (och magsår).

När det gäller Lightdrycker så har det också visat i vissa fall att en del människor "bukspottskörtlar" tror att drycken innehåller socker eftersom den är söt och producerar insulin i onödan. Det är inte bra i längden. Varför det inte gäller alla generellt vet man inte, men det styrs ju av hjärnan hursomhelst.

Så det är väl nåt fel i hövvet!

Detta är inget svar på frågeställarens fråga dock och har inte med ämnet att göra.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...