Jump to content
Annons

Studiomikrofon


Anarchos

Recommended Posts

Tja, Àr just nu ute pÄ Musikbörsens hemsida för att köpa mikrofon men jag skulle vilja veta vilken ni tycker Àr bÀst och sÄ.

Jag kan nĂ€mligen inget om bra mikrofoner, har bara pengar (cirka 1000-1500) 🙂

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Brauner. Förslagsvis Brauner Phantom C, bara njure, eller V, njure, Ätta, omni.

ca 11 lök resp 19.

VIll du pynta lite mer tjakkar du Brauner Valvet. Grym rörmikrofon. ca 23-26 laxar tror jag.

Om du verkligen har spendérbyxorna pÄ sÄ varför inte Brauner VM1? Eller möjligen kanske Manley Gold? Eller allra helst, en skön fet Didrik DeGeer mikrofon, handbyggd och i kopparhölje.

SkÀmt Ätsido sÄ Àr Brauner att rekomendera om du skall upp över 10 000kr.

Annars tycker jag du ska kolla in ClaesÂŽmicktestsajt.

Claes micktest

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I det prislÀget tycker jag att Studio Projects B1 Àr bÀst. Vill man ha en lite annan fÀrgning, sÄ Àr ocksÄ Oktava MK319 en mycket trevlig modell.

Du kan hĂ€mta ljudexempel pĂ„ nĂ€stan 100 olika modeller, pĂ„ min testsite - sĂ„ kan du jĂ€mföra de förslag du fĂ„r och se (höra... 😏 ) vilken skillnad det Ă€r mellan dem. 🙂

En kondensatormic Àr att föredra, tycker jag (B1 och MK319 Àr sÄdana). Enda "nackdelen" om man inte redan har allt som behövs, Àr att man mÄste ha en preamp med 48V fantommatning. Behöver du en sÄdan, sÄ kan exempelvis Studio Projects VTB-1 eller Joemeek ThreeQ vara lÀmpliga val.

Kompressor Àr inte nödvÀndigt enligt min mening, men det beror pÄ hur man vÀljer att jobba...

EDIT: LĂ€ste tydligen slarvigt. Eliasson hade redan tipsat om min testsite... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Ă€r ju alltid en smaksak. Dexter kanske tycker att den Ă€r NT-1000 Ă€r överlĂ€gsen B1, medan du och jag inte Ă€r benĂ€gna att hĂ„lla med... đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Annars Ă€r det sĂ„ att alla studiofolk rekommenderat mig att köpa Röde NT-1A för 1995 SEK om jag ska vĂ€lja en mik som Ă€r tyst och neutral. Fick dock upp ögonen för JJ Labs HRM-4 Ribbon i lördags. Den kostade 1795 SEK. Är den vĂ€l sĂ„ bra för sĂ„ng?

rodeNT1Any.jpg

Röde NT-1A

JJlabsHRM4smm.jpg

JJ Labs HRM-4 Ribbon

đŸ˜±

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)
Det beror nog mycket pÄ vad du har för mikrofoner sedan tidigare. Jag skulle inte rekommendera en bandmic som första och enda mic...

Sedan tidigare har jag tre stycken Sony-mikar.

En mono elektret kondensator (min bÀsta),

en gammal (1979) stereo kondensator och

en ny (2005) stereo elektret kondensator.

😏

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har inte testat JAM:s bandmicar, sÄ jag vet inte sÀkert - men misstÀnker att de Àr vÀldigt lika GoldenAge-modellerna...

Ett par av GoldenAges bandmicar finns med pÄ min testsite. FÄr vÀl snacka snÀllt med JAM, sÄ att jag kan lÄna deras bandmicar nÄgon av de kommande inspelnings-omgÄngarna...

Generellt sĂ„ Ă€r bandmicar oftast avrundade i toppen och faller rejĂ€lt nĂ„gonstans vid 10-15kHz, sĂ„ de Ă€r raka motsatsen till Röde... 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Annars Àr det sÄ att alla studiofolk rekommenderat mig att köpa Röde NT-1A för 1995 SEK om jag ska vÀlja en mik som Àr tyst och neutral.

Tyst och neutral stormembranare – StudioProjects B1. Vill du ha en mer smickrande och snygg mik tycker jag att ADK Hamburg och Vienna Ă€r extremt prisvĂ€rda. Alla dessa Ă€r i mitt tycke lĂ„ngt bĂ€ttre Ă€n NT1, som jag upplever har allt det dĂ€r som kinamikarna Ă€r ökĂ€nda för – ett mycket ettrigt högt mellanregister som skĂ€r genom mĂ€rg och ben.

Kan du tÀnka dig en smÄmembranare Àr det ju LineAudio CM3 som gÀller.

Jag hĂ„ller med Claes om att en bandmik kanske inte Ă€r ett bra första köp. De Ă€r alltför fĂ€rgad och icke-allround – Ă€ven om den fĂ€rgning de ger kan vara jĂ€ttehĂ€ftigt pĂ„ vissa saker. Undantagen Ă€r vĂ€l Beyers bandmikar, de Ă€r förhĂ„llandevis ljusa men kostar ocksĂ„ en del mer.

HĂ€lsningar

/Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
Fick min Studio Projects B1 & preampen idag. Trodde att sladd ingick men sĂ„ var inte fallet. SnĂ„ljĂ„par... 😄

Vad var det för preamp? VTB-1, eller nĂ„gon annan? Köper man pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle, sĂ„ finns det paketpris pĂ„ B1, VTB-1 och mickabel... 😉 Det finns i alla fall ett par handlare som Ă€r sĂ„ galna... 😆🙂

TÀnkte du förresten pÄ att köpa ett puffskydd ocksÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Preampen Àr en Tube Ultragain Mic200 frÄn Behringer. Puffskydd vet jag inte riktigt va det Àr just nu, stÄr helt still i huvudet. Om det Àr den feta svarta saken som satt pÄ micen nÀr jag öppnade paketet sÄ ingick den

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Preampen Àr en Tube Ultragain Mic200 frÄn Behringer. Puffskydd vet jag inte riktigt va det Àr just nu, stÄr helt still i huvudet. Om det Àr den feta svarta saken som satt pÄ micen nÀr jag öppnade paketet sÄ ingick den

Nej - det som följer med micen Ă€r ett vindskydd, för att reducera vindljud om man Ă€r utomhus. Ett puffskydd Ă€r ett sĂ„dant skydd som man sĂ€tter framför micen - ofta en rund ram med typ damstrumpor uppspĂ€nda i... Studio Projects' egen modell Ă€r en trekantig som Ă€r helt i metall. Riktigt lĂ€cker. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej - det som följer med micen Ă€r ett vindskydd, för att reducera vindljud om man Ă€r utomhus. Ett puffskydd Ă€r ett sĂ„dant skydd som man sĂ€tter framför micen - ofta en rund ram med typ damstrumpor uppspĂ€nda i... Studio Projects' egen modell Ă€r en trekantig som Ă€r helt i metall. Riktigt lĂ€cker. 😳

Helt i metall!? MÄste vara riktiga hÄrdrockare för att fÄ sÄngen att kunna passera igenom metallen och in i micken dÄ.

Ey... jag Ă€r nyvaken 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fick min Studio Projects B1 & preampen idag. Trodde att sladd ingick men sĂ„ var inte fallet. SnĂ„ljĂ„par... 😉

Varför handlade du inte av Claes direkt (Vogel Äxo för den delen)??

Han/De har ju redan bevisat hÀr för dig att bÀttre support kan du inte fÄ!

(+DĂ„ hade du förmodligen fĂ„tt en kabel oxĂ„ 😳 ).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fick min Studio Projects B1 & preampen idag. Trodde att sladd ingick men sĂ„ var inte fallet. SnĂ„ljĂ„par... 😳

Varför handlade du inte av Claes direkt (Vogel Äxo för den delen)??

Han/De har ju redan bevisat hÀr för dig att bÀttre support kan du inte fÄ!

(+DĂ„ hade du förmodligen fĂ„tt en kabel oxĂ„ 😆 ).

Citat frĂ„n Lille Skutt i Bamse: TĂ€nkte inte pĂ„ det 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag fÄtt sladden. Testade micen idag. Resultat: Bajs.

Kom bara smĂ„ fragment av rösten. KĂ€nns nĂ€stan som att ha blivit bestulen 🙁🙁

SmÄ fragment av rösten...?

NĂ„got liknande har jag aldrig ens hört talas om - eller sĂ„ tolkar jag dig helt fel... 😛

Det Àr ju hopplöst svÄrt att beskriva hur ljud lÄter, men du kan kanske försöka, sÄ att man kan försöka komma pÄ vad som Àr fel...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag fÄtt sladden. Testade micen idag. Resultat: Bajs.

Kom bara smĂ„ fragment av rösten. KĂ€nns nĂ€stan som att ha blivit bestulen 😄  😄

SmÄ fragment av rösten...?

NĂ„got liknande har jag aldrig ens hört talas om - eller sĂ„ tolkar jag dig helt fel... 🙂

Det Àr ju hopplöst svÄrt att beskriva hur ljud lÄter, men du kan kanske försöka, sÄ att man kan försöka komma pÄ vad som Àr fel...?

Naturligtvis.

HÀr Àr ett test

😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag fÄtt sladden. Testade micen idag. Resultat: Bajs.

Kom bara smĂ„ fragment av rösten. KĂ€nns nĂ€stan som att ha blivit bestulen 🙂  😎

Jag gillar verkligen dig Anarchos 😄

Tack för att du finns.

Åh, du din busgrabb 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...