Jump to content
Annons

Hur optimera min burk?


TobbeE

Recommended Posts

Hejsan ny på forumet aja nu tillsaken nån som är kunnig på hur man ska optimera sin burk för att användas till fullo går dett kör ex. 2 HD en för vanligt datoranvändande och ex ett Windows för bara musik.

De saker ja har är:

AMD 2500+

Geforce4 kort samt 512 DDR minne

ESI Waveterminal 192M ljudkort.

ESI midiinterface 2x1

Cubase 5 med diverse pluggar.

Sen ett par synthar samplers osv (externa)

Windows XP

Vore kul om nån kunde tipsa vad som skall göras för att få upp fart mindre latency osv ja ni kanske förstår?

mvh Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Större delen av detta svar har jag kopierat från ett eget inlägg på VST-Forum, men jag ska inte vara så elak, att jag bara skriver in en länk dit här... 😄

Om du har två hårddiskar, så skulle jag föreslå att du använder en till systemet och den andra enbart till audioinspelning.

Om det skulle vara absolut nödvändigt för dina behov, så ska det gå att göra en dual boot på något sätt genom att göra en ny installation bredvid den gamla - men det vet jag inte hur det går till, så någon som vet mer får gärna fylla i...

XP är det tveklöst bästa operativsystemet för musiker hittills - och egentligen behövs det minimalt med "tweaks" för att få det att fungera klockrent. Det är bara om du behöver dra ut extrem prestanda ur din maskin som du behöver fundera på att göra vissa "tweaks". Vissa av dem ställer till otrevliga saker med systemet, så att Cubase visserligen kanske vinner lite grand - men samtidigt blir systemet segare till allt annat. Jag skulle föreslå att du testar med dessa två grundläggande inställningar först och ser om det räcker för dina behov:

Högerklick på "Den här datorn"

Välj fliken "Avancerat"

Klicka på "Inställningar" under "Prestanda"

Markera med en punkt framför "Justera för bästa prestanda"

Välj fliken "Avancerat"

Under "Schemaläggning av processor", väljer du "Bakgrundstjänster"

OK OK

Klart!

Behöver du ännu bättre prestanda, så kan du börja testa en del av tipsen på http://www.musicxp.net/ eller http://www.blackviper.com/ och se vilka som ger någon nämnvärd skillnad, samtidigt som de inte förstör för de normala funktionerna. Testa en sak i taget...

Link to comment
Dela på andra sajter

(Dual Boot) Dela upp den ena hårddisken i 2 partitioner, C: & D:. Installera ett "vardagsXP" på C: där du kan köra Internetuppkoppling / Office osv. Installera sedan ett "musikXP" på D:. Rensa sedan D: på allt onödigt (kolla in senaste nummret av Studio) utom dina musikprogram. Använd din andra hårddisk E: enligt inlägget ovan. Borde funka bra. Nackdelen är dock att du blir tvungen att välja OS vid uppstart vilket förlänger uppstartstiden något. Kanske går att leva med...

Passar också på att rekommendera de 2 senaste nummren av MM (blir jag utslängd nu?) där det finns massvis med XP-tweaks och annat nyttigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...därefter så:

- Avfragmenterar du alla dina diskar så ofta du bara orkar. Speciellet om du spelar in audio eller gillar att tanka ner mycket filer till disken, tex MP3, filmer m.m.

- Rensar systemet från skräpfiler med jämna mellanrum, tex temp filer, temp internet filer m.m helst innan avfragmenteringarna. XP's "Disk Cleanup" funktion är ganska bra men manuell genomgång är ett bra komplement om man vet vad som kan tas bort respektive inte.

- Ta för vana att avinstallera program och filer som du inte använder längre.

- Återinstallera XP från scratch en gång om året om du installerar/avinstallerar en massa andra program under samma operativsystem.

- Om du inte gjort det förut så läs igenom manualerna för dina musikprogram respektive musikhårdvara. Att tweaka buffrar, cache, och andra program- och hårdvaruspecifika parametrar är minst lika viktigt för att optimera prestandan.

Sen Mycket mer finns att läsa om du följer länkarna som bifogats i detta forum.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag ska inte vara så elak, att jag bara skriver in en länk dit här... 🙂

Inga problem för vår del om man länkar till andra forum! 🙂

Lär för övrigt gärna våra optimeringstips i tidningen (nummer 5-03).

Även de två senaste nummren av MM har haft en optimera din dator serie!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Funderar oxå på det där med optimering.

Jag kör nu en PIII 866 512mb SD-Ram med Win2000prof. Jag har ett XP home edition som ligger.

Men eftersom jag körde SB Live 5.1 innan så kunde jag inte anv det. Nu börjar

det luta mer åt XP hållet igen.

Någon som vet hur Delta1010LT fungerar med XP?

Kör oxå med 2 HD´s

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...