Jump to content
Annons

Zat-zat-zat-zatte-zara


Zat-zat-zat-zatt-den-bra?  

15 röster

  1. 1. Zat-zat-zat-zatt-den-bra?

    • 5 - Min dag är räddad!
      1
    • 4 - Mer sånt här! Humorpop åt folket!
      6
    • 3 - Kul men behöver mer pul
      3
    • 2 - Har du sökt hjälp för det där?
      1
    • 1 - Näää vet du vad. Fy, pi, usch!
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Zat-zat-zat-zatte-zara (v0.1)

ARTIST/GRUPP: Hackeman

GENRE: Humor

LÅTLÄNGD: 02:37

KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

PRODUCENT: Dito

EV. MEDVERKANDE: Naj

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 3,60MB

LÅTLÄNK: Zat-zat-zat-zatte-zara v0.1.mp3

Jahaja. Pga jobb, lunginflammation och hög närvaro bland samboskapet här hemma (försvårar mitt sjungande 😏) har jag inte producerat/publicerat nåt på ett tag... men den här helgen har sambon gett mig privacy samtidigt som mina sinnen (framförallt barnasinnet) är tebax, så här kommer en av helgens tramsiga truddelutter... 😄

Första versen och refrängen rann av mig utan någon tankeverksamhet och som påföljd fattade jag inte alls vad det var jag skrivit egentligen... 😲 men efter en stunds funderande, vissa justeringar i refrängen och skapande av en andra vers blev temat "mannens dubbelmoral"... 😄 (se klipp nedan)

Ett problem jag har är att jag vet inte vad jag ska kalla låtfan och inte heller vad jag ska sjunga istället för Zat-zat-zat-zatte-zara... 😄 min förhoppning är att när jag kommer på det ena är det även svaret på det andra.. 😆 taxam för förslag! 😛 ...just det, visslingen måste oxå fixas till, o lite annat tjafs... men det skiter jag i just nu. 🙂

-----

I egenskap av man

har man dum dubbelmoral

mannen han ska erövra

utan samvetskval

Och det är jättekul

med ett slampigt litet strul

men om hon strulat i jehu

blir hon aldrig min fru

REF /

Svara på

med dina söta kära

Läppar små

Om du många andra

har satt på

Så jag vet om jag

min väg ska gå

Se så!

Zat-zat-zat-zatte-zara

....

/

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gott gung Hacke! Får mig nästan att tänka på Dag Vag emellanåt. Hysteriskt aspackad falsett Gyllene Tider-synt i bakgrunden!

Knäpp text som vanligt! 😕

Zattezarat vete fan vad du ska göra med textmässigt, men du kommer nog på nåt!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockfart: Lustigt du skulle föreslå "satte Sara på", för jag var inne på att köra med "zat-zat-zat-pozatta-zara" som i "påsatta Sara", men min sambo hon tyckte ödmjukt att det kanske inte var nån bra idé... 😲

demoniqus: Tack för varningen! Än om jag tycker Meduza var ett coolt original, vill jag inte att mina texter ska bli fullt lika barnsliga... bara nästan. 😄

hammagrella: Jag hoppades faktiskt på att du med din fantastiska fantasi skulle ha svaret på mitt zattezara problem... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet inte jag om det är meningen, men ibland låter dina grejer som om du liksom sjunger till komp, om du förstår vad jag menar.

Musiken och sången jobbar inte ihop så bra.

Klart att sången ska vara tydlig, du vill ju att folk ska höra texten ordentligt, men kanske ligger den lite väl mycket ovanför och susar runt?

Jag förslår att du låter nåt ljud stå ut lite samt att du använder nån form av slutkompressor på alltihop.

Undrar förresten om du använder för många (eller bara olika på musik och sång) effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet inte jag om det är meningen, men ibland låter dina grejer som om du liksom sjunger till komp, om du förstår vad jag menar.

Musiken och sången jobbar inte ihop så bra.

Klart att sången ska vara tydlig, du vill ju att folk ska höra texten ordentligt, men kanske ligger den lite väl mycket ovanför och susar runt?

Jag förslår att du låter nåt ljud stå ut lite samt att du använder nån form av slutkompressor på alltihop.

Undrar förresten om du använder för många (eller bara olika på musik och sång) effekter?

Tack - sån här feedback behöver jag!

Sången lär aldrig bli nån bra inspelning så länge jag kör i mitt 150-kronors headset, men sen att jag endast lägger ett par minuter på att mixa och 0 minuter på att mastra gör det ju inte bättre... 😏 Anledningen att jag sällan jobbar mer med låtarna är helt enkelt att jag är rookie på nytt efter 15 års uppehåll.

Jag har varken använt EQ eller Compressor, endast Chorus och en gnutta reverb. På sången alltså. De andra spåren är ofta MIDI och analoga synthar vilket såklart försvårar effekter o mastring. 🙁 Iofs kan jag väl köra slutkompressor på den färdiga WAV-filen... är det vad du menar?

Vilket ljud tänker du på som skulle "stå ut lite"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack - sån här feedback behöver jag!

Sången lär aldrig bli nån bra inspelning så länge jag kör i mitt 150-kronors headset, men sen att jag endast lägger ett par minuter på att mixa och 0 minuter på att mastra gör det ju inte bättre...  😏 Anledningen att jag sällan jobbar mer med låtarna är helt enkelt att jag är rookie på nytt efter 15 års uppehåll.

Jag har varken använt EQ eller Compressor, endast Chorus och en gnutta reverb. På sången alltså. De andra spåren är ofta MIDI och analoga synthar vilket såklart försvårar effekter o mastring.  🙁 Iofs kan jag väl köra slutkompressor på den färdiga WAV-filen... är det vad du menar?

Vilket ljud tänker du på som skulle "stå ut lite"?

Virveln är lite dov, skulle kanske vara snyggt med mer topp? Hör inga hihats i versen, kanske inte finns nån? Nåt som liksom matchar sångens s-ljud, så att inte skillnaden blir så stor mellan musik och sång.

Testa lägga bara lite reverb (litet rum) på tambourinen i refrängen.

Kanske slänga in en hihat i versen, ta det lite lugnt med virvelslagen?

Ta dig 20 minuter och gör en testmastring med multibandskompressor, eq och limiter, bara för skojs skull väl. Kör izotopes ozone med en preset? Bara en idé.

edit: det gör du på den färdiga waven, ja.

Vad är det för analogsyntar du har förresten?

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Virveln är lite dov, skulle kanske vara snyggt med mer topp? Hör inga hihats i versen, kanske inte finns nån? Nåt som liksom matchar sångens s-ljud, så att inte skillnaden blir så stor mellan musik och sång.

Testa lägga bara lite reverb (litet rum) på tambourinen i refrängen.

Kanske slänga in en hihat i versen, ta det lite lugnt med virvelslagen?

Ta dig 20 minuter och gör en testmastring med multibandskompressor, eq och limiter, bara för skojs skull väl. Kör izotopes ozone med en preset? Bara en idé.

edit: det gör du på den färdiga waven, ja.

Vad är det för analogsyntar du har förresten?

Jag har kört GrooveAgent rakt av i detta fallet, därav lite svårt att lägga effekter p specifika trumljud. 😏 Men jag kan ju slänga in andra trummor ovanpå... jag måste bara sluta vara så bekväm av mig. 🙁

Mina h/w synthar hittar du i denna tråd.

Tack än en gång för dina tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog kan man väl skicka groove agents ljud till olika outs?

Eller?

Coolt med Dw-6000! Spelade sån för 15 år sedan... 🙁

Mt-32:an däremot... Ice Rain.. 😏

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Haha detta var en söt låt.  😆

Är det även Virtual Guitarist jag hör där i låten?

Tack! Visst är det Virtual Guitarist, ett attans bra verktyg för en som inte är nån höjdare på gura. 😉

edit: stavfel

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Det här var fanimig ett riktigt tuggummi till låt. Påminner lite i sången om Skifs när han sjöng att damen inte skulle få hans kyssar om hon bara ville ha hans pengar....schyrre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var fanimig ett riktigt tuggummi till låt. Påminner lite i sången om Skifs när han sjöng att damen inte skulle få hans kyssar om hon bara ville ha hans pengar....schyrre!

Ehh.. hehe... tuggummi till låt... e de bra eller anus? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på mig själv med att gå runt och zat zat o s v på jobbet igår. Vaknade i morse och låtdjäveln satt kvar. Hur blir jag av med den Hackeman? 😄

Samma här, har gått och funderat flera dar nu på en ny text som du ville ha istället för zattandet, men det går fan inte. Det är ju ungefär som att döpa om en unge som hunnit bli 15 bast. Nä behåll zat-Zara, den zitter zom en zmäck! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på mig själv med att gå runt och zat zat o s v på jobbet igår. Vaknade i morse och låtdjäveln satt kvar. Hur blir jag av med den Hackeman? 😄

Samma här, har gått och funderat flera dar nu på en ny text som du ville ha istället för zattandet, men det går fan inte. Det är ju ungefär som att döpa om en unge som hunnit bli 15 bast. Nä behåll zat-Zara, den zitter zom en zmäck! 😛

Hahaha... DÄR skrattade jag högt! Tack för det! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Asså låten i sig är ju helt ok. Trallvänlig humorpop helt enkelt. Men mixen är ju kanske lite trist.

Heja Planket! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är frustrerande när forumlåtar fastnar i fontanellen.

Kom på mig själv med att gå runt och zat zat o s v på jobbet igår. Vaknade i morse och låtdjäveln satt kvar. Hur blir jag av med den Hackeman? 🤪

Enda sättet är väl att bli hjärntvättad i nån sekt eller så 😄

Helt okej låt tycker jag.. den får en 3:a

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Asså låten i sig är ju helt ok. Trallvänlig humorpop helt enkelt.  Men mixen är ju kanske lite trist.

Heja Planket!  😄

Kom gärna med konkret kritik på hur du tycker jag ska göra mixen mindre trist... det behöver jag! 🙂

Med risk för att framstå som lite bakom.... vilket plank är det vi hejar på?? 🙂

edit: stavfel

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...