Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja hur katten gÄr det till? Att hitta ett enskilt element frÄn nÄgon gammal platta som gÄr att göra nÄt vettigt av Àr svÄrt nog - att hitta flera som passar ihop mÄste ju vara helt totalt fullkomligt omöjligt!?! Det rÀcker ju inte med att hitta nÄt som harmoniskt passar ihop, det ska ju helst svÀnga gemensamt ocksÄ, och inte bara lÄta bröt och kaos. Hur fanken gÄr det till? Finns det nÄt hemligt trick som jag inte kÀnner till? De fÄ gÄnger jag har testat att sampla sÄ har jag sÀllan blivit nöjd, ens nÀr jag har testat med en enskild sampling (bara vid nÄgot enstaka tillfÀlle). Kan bara försöka förestÀlla mej vilken mardröm det skulle vara att bygga en hel lÄt pÄ bara samplingar...

Lyssna pĂ„ typ Avalanches, lyssna pĂ„ typ Go! Team, lyssna pĂ„ Fatboy Slim, lyssna pĂ„ Hans Appelqvist. Alla bygger sin musik till största delen pĂ„ samplingar, och lyckas fĂ„ till helt fantastiskt svĂ€ngiga och poppiga saker. Hur?? Jag vill veta!! đŸ˜Č

HjÀlp!

Annons
Postat (redigerat)

Jag kan ju inte svara för proffsen, men nÀr jag tagit en samling eller tvÄ, brukar jag göra som sÄ att jag gör smÄ tÄrtbitar av en sampling som kanske Àr 10sec lÄng o sedan loopar tÄrtbiten. Detta med flera andra tÄrtbitar brukar ota bilda en rytm. Sedan kan man spela pÄ sjÀlva samplingen lixom , flytta "tÄrtbitsmarkören" framochtillbaks, detta brukar bli en rytm i sig det med.

Redigerat av LÄdan
Postat (redigerat)

Med timestretch och pitchshift (ex uti Celemony Melodyne), recycle (dÀr man Àven spelar pÄ de olika delarna med midi-tangenterna) samt en gnutta klurighet

sÄ gÄr det att fÄ ihop istortsÀttvadsomhelst med istortsÀttvadsomhelst!

Innan dessa verktyg fanns, som pĂ„ exempelvis eminenta A Tribe Called QuestÂŽs första skiva, var det dock vÀÀldigt svĂ„rt! DĂ„ fick man anvĂ€nda antikviteter som kallades för skivspelare samt samplers 😕!

Redigerat av Hans
Postat

BÄde Avalanches och Fatboy Slim vet jag har tusentals plattor och har tagit mÄnga Är pÄ sig att fÀrdigstÀlla varje album. Det handlar nog framförallt om arbete: att hitta grejor att sampla, samla saker som passar ihop och sedan pussla.

Fatboy Slim vet jag utgÄr alltid frÄn röstsamplingar/sÄngsnuttar och programmerar trummor dÀrefter. Trummornas svÀng kan man alltid manipulera, men det Àr svÄrare med vocals, dÀrför gör han (eller gjorde, han jobbar nog annorlunda nu Àn pÄ You've Come a Long Way Baby-albumet nÀr han har en massa gÀstvokalister) saker i den ordningen.

Postat (redigerat)

NÀr Moby var populÀr med Play, sÄg jag ett inslag i ett musikprogram pÄ SVT (troligen MusikbyrÄn).

De följde med Moby pĂ„ skivjakt i London. Han letade i skivantikvariat och second hand-affĂ€rer. 😛

Gamla skivor frÄn okÀnda artister och okÀnda labels var receptet. Han tog upp en jÀttegammal skiva med gospel i en affÀr och provlyssnade.

"-HÀr finns lite smÄsaker jag kunde ta. Det hÀr ropet (scratchar lite över en man som ropar 'hey') och det dÀr klappandet kanske. Resten lÄter jag vara."

Skivor som getts ut pÄ kÀnda labels t.ex. Atlantic Records, plockade han inte upp alls pga. han ville undvika sample clearance.

Redigerat av Linus
Postat

Missade att skriva det i första inlÀgget men alla verkade ju greppa det ÀndÄ att jag pratar om samplingar frÄn skivor/filmer mm, inte samplingsbibliotek och sÄnt.

Jag har funderat pÄ att göra mej en mapp dÀr jag slÀnger in allt jag kommer över som pÄ nÄt sÀtt har potential att funka i nÄn lÄt... Det vill sÀga nÀr jag nÄn gÄng i framtiden kÀnner att jag behöver en funkgitarr pÄ nÄn grej sÄ kan jag se om jag har hittat nÄgot sÄdant tidigare. Detta kanske Àr bÀttre Àn att med en gÄng försöka "tvinga fram" en lÄt ur en schysst sampling? Hmm.

Annars ska man ge sig ut i begagnatskivbackarna bara eller? 😎

Postat
Missade att skriva det i första inlÀgget men alla verkade ju greppa det ÀndÄ att jag pratar om samplingar frÄn skivor/filmer mm, inte samplingsbibliotek och sÄnt.

Jag har funderat pÄ att göra mej en mapp dÀr jag slÀnger in allt jag kommer över som pÄ nÄt sÀtt har potential att funka i nÄn lÄt... Det vill sÀga nÀr jag nÄn gÄng i framtiden kÀnner att jag behöver en funkgitarr pÄ nÄn grej sÄ kan jag se om jag har hittat nÄgot sÄdant tidigare. Detta kanske Àr bÀttre Àn att med en gÄng försöka "tvinga fram" en lÄt ur en schysst sampling? Hmm.

Annars ska man ge sig ut i begagnatskivbackarna bara eller? 😕

jaop.

Dra till den lilla obskyra vinylaffĂ€ren Ă„ plöj igenom skivbackarna 😕

Postat

Fatboy Slim Ă€r ju för skön i allafall 😆 finns nog ingen som kan hitta sĂ„ sjuka samplingar som han.

Postat

En av grundbultarna Àr ju att lyssna lyssna och lyssna. GÄ igenom massa obskyr musik som ovan nÀmnts. Efter ett tag kommer du ha ett bibliotek över saker du kan anvÀnda frÄn de olika plattorna. Antingen snor du det direkt, och bygger ett bibliotek, eller sÄ tar du fram det efterhand, vilket kan vara svÄrt om samlingen blir stor och man har dÄlig koll pÄ vad som Àr vad.

Vidare sÄ kan man pitcha, timestretcha, hacka, slica och möblera om tills man Àr nöjd, detta Àr ett hantverk man mÄste lÀra sig, och det tar ett tag. Inte för att de enskilda momenten kanske Àr sÄ svÄra, men att fÄ helheten att fungera sÄ mÄste man öva och testa sig fram. Hur man gör skiljer sig nog mellan individ och individ. Men det gÄr ju inte att bara hitta en platta som automagiskt fungerar ihop med en annan. Dessutom Àr det kul att slakta trumsnuttar frÄn lÄtar och bygga eget svÀng och loopar av dem. Slicern kommer bli din bÀsta vÀn! Du kan klippa ut delar av sÄngspÄr och sÀtta ihop dem till egna, med varierande resultat. Ibland lÄter det mest dumt och osammanhÀngande, men ibland kan man fÄ riktigt roliga resultat.

Postat (redigerat)

det viktigaste elementet i sample-baserad musik Àr nog djing. det och ett brinnande intresse för musik, du kan inte hÄlla pÄ med den typen av musik om du inte samlar skivor. inte heller om du inte kan dja, dvs beatmatcha.

om du verkligen vill prova pÄ det hÀr sÄ kan jag avrÄda dig frÄn timestretch, ska du köra en timestretch som lÄter bra sÄ bör man anvÀnda prosoniq-algoritmerna och det tar tid. skapandet blir helt enkelt inte roligt. det man gör Àr att du spelar upp loopen eller whatever som du vill utgÄ ifrÄn, pÄ din sampler, din dator, eller whatever du anvÀnder. sen tar du bara fram lite skivor med grejer du tror kan passa, och "djar" samplingarna uppe pÄ din loop bara. trail and error.. hittar du nÄt som fungerar grymt ihop sÄ samplar du in det och lÀgger in det i lÄten. det Àr sÄ det gÄr till nÀr folk hittar saker som passar.

i mÄnga fall sÄ djar ju Àven den hÀr typen av artister. sÄ dom kan hitta kombinationer av lÄtar som fungerar med varandra nÀr dom spelar ute. och gör beatsen sedan nÀr dom kommer hem.

hoppas ni fick lite mer insikt i genren!

Redigerat av vertigo
Postat

Om jag inte har helt fel och klanske Àr lite OT, sÄ började det hela typ med att nÄgons bandspelare krÄnglade och hÀngde upp sig, och grabben fick ideén om att klippa ihop olika delar och mixa ihop det...öhm ja och det Àr vÀl det det hela gÄr ut pÄ, att klippa, klistra och lÀgga pÄ.

Postat
Att hitta ett enskilt element frÄn nÄgon gammal platta som gÄr att göra nÄt vettigt av Àr svÄrt nog - att hitta flera som passar ihop mÄste ju vara helt totalt fullkomligt omöjligt!?! Det rÀcker ju inte med att hitta nÄt som harmoniskt passar ihop, det ska ju helst svÀnga gemensamt ocksÄ, och inte bara lÄta bröt och kaos.

Det mÄste ju gÀlla samma sak hÀr, som nÀr man arrangerar "vanliga" instrument. Man fÄr kolla vad som passar in i det rytmiska pusslet. Det gÄr inte att uppfatta fler Àn tre eller fyra olika rytmer samtidigt - för dÄ lÄter det grötigt. Dessa tre (eller fyra) rytmer kan man sedan förstÀrka genom att lÀgga till nya instrument, och/eller dela upp rytmerna pÄ olika stÀmmor.

Peter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.