Jump to content
Annons

Sångteknik


Lee

Recommended Posts

Just hemkommen från det som kallas för "Introduktionkurs med Master Class".

Helt jävla fantastiskt! Man går igenom de grunder och tekniker som behövs för att sjunga någorlunda riktigt. Allt egentligen från grunden, som magstöd etc. Detta tar några timmar där man som deltagare är med och provar hela tiden. Sedan slutar men med Master Class där de som är hugade kan få en stunds privatlektion för att förbättra sin egen teknik. (Man måste inte vara proffs för att vara med. Däremot är det bra att ta med noter på en låt som man har problem med och en beskrivning på vad man vill förbättra. Pianist spelar till.)

Att se hur en så kort stund kan förvandla röster, var nästan lite av ett haleluja-möte i Malmö. Skitbra helt enkelt!

Mer än hälften av dem som var med i Malmö verkade vara sångpedagoger eller liknande, så jag kände mig lite felplacerad från början. (Det var en del av deras vidareutbildning.) Men det visade sig att det var inga som helst problem att följa med. Lysande pedagogik och enkla övningar. (Läraren hette Kaare Thøgersen nere hos oss.)

Mina, utan tvekan, bäst investerade 200kr detta året (600 om du vill sjunga och få en helt fantastisk hjälp, men det är riktigt jobbigt, fysiskt alltså..). Missa för guds skull inte detta. Kom hem as-taggad och oerhört inspirerad. 5 timmars påfyllning av "kick-ass". Kan inte minnas senast jag tog höga C med en sån självklarhet...

Bråttom att anmäla eftersom Göteborg o Sundsvall 20/6, Ö-vik o Jönköping 21/6, Piteå 22/6 och sedan var den turnén slut. Kolla här:

Complete Vocal Institute (svenska sida)

Tjoho!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade jag vetat om det tidigare så hade jag anmält mig till kursen här i Göteborg den går ju idag..öhhhh...får hoppas det kommer fler tillfällen... 😛

Det fanns också en hel del tips att läsa när man gick vidare bland länkarna...

som t ex Complete Vocal Techniqe - a guided tour på 16 sidor innehållande även case story/ fallbeskrivningar, även frågor och svar...m.m

Boken verkar trevlig och enkel att ta sig igenom..dessutom medföljer en cd med massor av övningar... 🙂

Tack för detta tipset!...boken kommer jag att beställa för den kommer säkert till stor nytta.. 🙂

edit: Pockade bort några smilisar bara...blev lite väl många i farten!

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tid så är det bara att ringa och betala på platsen, förutsatt att de har platser kvar... 5 timmar för 200kr är i alla fall ingen kostnad man behöver bekymra sig för... att det sedan krocka med Sverige-England matchen kan dock bli lite mer problematiskt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, det var faktiskt i en annan tråd på forumet som jag läste om det för, typ en vecka sedan. Trodde faktiskt det skulle vara knöfullt med folk men det var inte mer än att man kunde göra sig hörd. Framför allt trodde jag fler från forumet skulle ha uppmärksammat det...

Japp jag har boken, men jag har inte läst den ännu, bara ögnat igenom den. (Jamen jag köpte den igår ju!) Verkar vara bra med kloka beskrivningar. Dessutom ingår en CD så man kan höra hur det skall låta. Men har man varit på seminariet så har man nog en snabbare väg till att förstå boken gissar jag. (Snubben stod och sjöng för full hals i 5 timmar. I samma tonhöjd som eleverna. T.o.m med sopranerna. Och ikväll gör han samma sak på nästa ställe. Gisses!)

Rundturen de har just nu är nog en promotion-turné för boken så det är därför som det är så himla billigt. Kurserna på plats kostar nog ungefär som besök hos vilken sångpedagog som helst.

Får väl återkomma med en recension senare. Tänkte läsa den ikväll... NOT!!! HEJA SVERIGE!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hmm... ja, det kanske man skulle.

Fast det är ju mitt i veckan... en onsdag. Måste f-n köra från Lund/Malmö senast 14:30 för att vara på plats 17:00, och sen är det 2,5 timme tillbaka igen när det slutar 22:00. Lite drygt mitt emellan två arbetsdagar kanske.

Synd dom dom inte lagt det på helgen. Eller ännu hellre även kört repris i Malmö.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Så var man hemkommen från 5 mycket inspirerande timmar.

Kan bara rekommendera alla som har möjlighet att gå nästa gång de dyker upp.

Jag tog dock inte master class, utan satt med och lyssnade i stället, men även detta var mycket givande. Blir nog att köpa boken och skivan inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Läraren hette Kaare Thøgersen nere hos oss.)

Heh!! Jag var nere på hotel33-mallorca sommaren -93 för att reka lite då mitt band skulle göra en säsong där året efter. Hotellet hade då ett danskt band där nämnde Kaare sjöng.

HELT otrolig sångare redan då! (tror han var runt 20 år -93) Bandet han sjöng med då hette Momb och släppte en skiva runt -95.

Sedan dess har han varit med i danska schlagerfestivalen och även, bevisligen, börjat dela med sig av sina massiva kunskaper. KUL!

Kolla gärna upp Momb och se om du/ni kan få ta på skivan. Riktig riktig riktigt bra musik från våra musik(store)bröder i danmark.

Heh, det där gjorde min kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...