Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

TÀnkte lÀmna en liten rapport om Macbooken som jag köpt!

macbook (13" bildskÀrm)

lacie firewire/usb hdd

prosonus firebox (firewireljudkort)

m-audio usb/midi klaviatur

2gig ram minne

och en div->analog skÀrmkabel

och en axelvÀska

summa ink moms ca. 20.000:-

Jag Àr helt klart överraskad över hur bra allt fungerar!

Den kÀnns ganska likt prestandamÀssigt som en g5a, den klarar av riktigt feta arr

med typ 20 olika softsynthar/samplers (logics egna dÄ)

och typ 10-15 audiospÄr och massa pluggar pÄ det (rÀknade upp till ca:40 kompressorer, massa reverbpluggar(spacedesigner bla), chorus, limiters etc) och den klarar av det helt smÀrtfritt! processor mÀtaren ligger dock rÀtt högt upp.

sen sÄ kan jag ha allt inkopplat, extra bildskÀrm, usb klaviaturen, firewireljudkortet dÀr jag har seriekopplat lacie hÄrddisken, sen sÄ har jag en liten mini usb hub dÀr jag har kopplat en extra mus och Logic nyckeln.

Ett stort plus dÄ man kan ha det mesta med sig utan elkablar och grejer (förutom lacie hÄrdisken och extra bildskÀrm)

Om nÄn vill sÄ kan jag gÄ in för att försöka maxa processorn och rÀkna upp allt det jag har pÄ

Tack för hjÀlpen alla, jag Àr jÀttenöjd med datan! :rolleyes:

Annons
Postat

ja det skulle vara intressant!

kanske har du Àven nÄgra tredjepartspluggar som du kan köra pÄ? bÄde instrument och effekter.

vilken macbook Àr det? 1.83ghz?

/j.

Postat

nix det Àr 2,0GHz...

Har inga tredjepartspluggar...Ă€n... :rolleyes:

Har bara ezdrummer just nu och den verkar inte stödja intelprocessorerna Àn.

Ska ge mig pÄ ett försök imorrn och skriva en rapport om att maxa processorn.

Postat

Kan du inte skriva en liten recension? Jag ska köpa en bÀrbar framöver dÄ jag reser bort och jag vill gÀrna kunna göra musik.

Nackdelen Àr ju att det blir rÀtt kostsamt oavsett hur jag gör. En bra pc och en macbook ligger i ungefÀr samma prisklass. Pengar, pengar pengar!!

Postat (redigerat)

ok, nu ska jag rÀkna upp alla pluggar och softinstrument jag anvÀnder i ett arr dÀr processorn sÀger ifrÄn pÄ marginalen.

Softsynthar:

8st Exs 24 Stereo

2st Evp88

4st Es2

2st Ultrabeat

1st Evb3

1st klopfgeis

18st softsynthar totalt

Har dessutom 7 st AudiospÄr med lite sÄng och körer.

Pluggar:

4st guitarramp

9st ChanEq

23st Compressor

13st reverb, a-verb, goldverb

1st spacedesigner

7st limiters

6st stereo och tape delays

7st chorus/flanger och scanner vibrato, tremolo

1autofilter

3st fuzz-wah

4st sampledelay och gain

8st fat-eq

2st Pitchcorrection och en Dist

totalt 89 pluggar

Sen sÄ Àr det ett spÄr som har Automation.

Och sen sÄ har jag Àven skickar flera av spÄren till olika bussar via Sends etc.

har Àven sidechainat flera pluggar.

Sen sÄ testade jag att frysa ner alla softsyntharna och dÄ gick Audio(processorn) ner till en tredjedel av mÀtaren. Men dÄ gick ju sjÀlvfallet disk mÀtaren upp till halva ung.

Redigerat av Leslie
Postat

Jamen grattis dĂ„ för i helvete!!!! 😆

🙂

Postat

Det lÄter ju hur bra som helst!

Kör du med 5400rpm hÄrddisk eller har du satt i en 7200 och köpte du med 2GB ram eller har du satt i sjÀlv?

Postat
Kan du göra en lÀnk till den modell du valt pÄ Apples hemsida?

Han skrev i en tidigare trÄd att han köpte Macbooken med ett bÀttre paketpris hos Inwarehouse istÀllet.

Postat (redigerat)
Det lÄter ju hur bra som helst!

Kör du med 5400rpm hÄrddisk eller har du satt i en 7200 och köpte du med 2GB ram eller har du satt i sjÀlv?

har en lacie firewire hdd, 7200rpm

och jag fick sÀtta i minnena sjÀlv.

Underbart!  Kan du göra en lÀnk till den modell du valt pÄ Apples hemsida? http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore ?

Inwarehouse hemsida

Apples hemsida, det Àr den i mitten

Redigerat av Leslie
  • 4 veckor senare...
Zebb (oregistrerad)
Postat
Nackdelen Àr ju att det blir rÀtt kostsamt oavsett hur jag gör. En bra pc och en macbook ligger i ungefÀr samma prisklass. Pengar, pengar pengar!!

En MacBook kan ju tack vare intelprocessorn köra WinXP med Apples egna program Boot Camp. Flexibiliteten att kunna köra bÄda operativsystemen pÄ samma dator (inte samtidigt dÄ) Àr i mina ögon fantastisk.

LĂ€s mer om Boot Camp

Postat

Nu nÀr jag haft datorn ett tag sÄ har jag nog bara kommit pÄ en nackdel Àn sÄ lÀnge och det Àr att alla tredjeparts pluggar man har liggandes inte Àr kompatibla Àn. men sjÀlvklart, det kommer...

Postat

Har ocksĂ„ en macbook, fast min Ă€r en Pro ! 😛

Helt underbar maskin, min sambo köpte ocksÄ en vanlig Macbook 13" 1,83ghz och hon har inte Ängrat sig en sekund.

Verkligen snabba och hÀrliga maskiner Àr dom.

Hur funkar det ljudkortet ditt förresten? Funderar pÄ att skaffa ett snart, det inbyggda Àr vÀl inte sÄ mycket att hÀnga i julgranen direkt.

Postat (redigerat)
Hur funkar det ljudkortet ditt förresten? Funderar pÄ att skaffa ett snart, det inbyggda Àr vÀl inte sÄ mycket att hÀnga i julgranen direkt.

Jo, faktum Ă€r att de Ă€r det. Om du nu inte ska spela in flera kanaler samtidigt eller nĂ„got sĂ„dant eftersom...tja...eftersom det inte gĂ„r pĂ„ det 😄

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

Najs! Jag funderar ocksÄ pÄ att köpa en macbook och köra som hemmastudio.

Vad kör du för musikprogram, cubase eller pro tools? Fungerar vanliga pc skÀrmar till macbooken? TÀnkte Àven skaffa ezdrummer, eller hade du problem med det pÄ macen?

Redigerat av Devy
Postat (redigerat)
Najs! Jag funderar ocksÄ pÄ att köpa en macbook och köra som hemmastudio.

Vad kör du för musikprogram, cubase eller pro tools? Fungerar vanliga pc skÀrmar till macbooken? TÀnkte Àven skaffa ezdrummer, eller hade du problem med det pÄ macen?

Den funkar riktigt bra, Àr stabil och stark. Jag kör logic dÄ det Àr vÀldigt anpassat för dethÀr systemet. Universal Binary Àr ett helt nytt system som inte Àr sÄ kompatibelt med G5orna sÄ om du har gamla program sÄ kan du glömma att det funkar pÄ UB maskinen, om inte tillverkarna har hunnit göra uppdateringar dvs.

samma med ljudkort, alla ljudkort Àr inte kompatibla Àn.

SÄ tyvÀrr fungerar inte Ez drummer Àn, men dom sÀger att uppdateringen kommer nÄn gÄng i höst.

Edit, Jepp Pc skÀrmar funkar om du bestÀller en speciel kabel, kommer inte pÄ vad den heter (det Àr INTE div -> vga iaf) frÄga försÀljaren.

Sen till er Macbook anvĂ€ndare, har ni testat "Photo Booth" ? testa lĂ€gga pĂ„ effekterna (pĂ„ nr2) HAHAHAHA 😉😎 .

Redigerat av Leslie
Postat
Sen till er Macbook anvÀndare, har ni testat "Photo Booth" ? testa lÀgga pÄ effekterna (pÄ nr2) HAHAHAHA    .

Sanslöst barnsligt kul!!!!

Ägnade en timme Ă„t detta pĂ„ polarens dator.....

Postat

Fan vad sugen man blev nu.. frÄgan Àr om kanske ska börja köra logic dÄ, alternativet Àr cubase sx, men det Àr ju ÀndÄ ett helt nytt prog att lÀra sig frÄn föregÄngarna.

Sen behövs en najs mixer och lite nya mickar, sen blir det mobil rock n roll inspelning 😉

Postat (redigerat)

Vad ska du ha en mixer till??

Edit:

Jaha, du ska spela in mÄnga spÄr? Men dÄ kanske du ska ta Ä titta pÄ nÄtt ljudkort som har mÄnga ingÄngar... nu vet jag inte riktigt vilka som Àr UB kompatibla.

Redigerat av Leslie
Postat

Det brukar stÄ pÄ de flesta tillverkares hemsidor om det finns drivrutiner som Àr UB.

De flesta kan dock anvÀnda Apples system som heter Core Audio och funkar rÀtt bra. Tror t ex Presonus alla kort Àr Core AUdio-kort sÄ till dm behövs inga drivrutiner pÄ Mac, de Àr redan inyggda.

Skillnaden mellan Cubase och Logic Àr inte sÄ blodig. Det finns vissa skillnader i metod, men resten Àr detsamma dÄ bÄda Àr sequensers frÄn bÀrjan- DÄ Àr det vÀrre att gÄ frÄn Cubase/Logic till Pro Tools.

Postat

ska man köra max 4 kanalers inspelning sÄ klarar man sig med ett prosonus ljudkort iofs vÀl? Kommer inte anvÀnda mer Àn sÄ till en början ÀndÄ dÄ jag kör mest gitarr och sÄng med mickar.

NĂ„n som vet var man fĂ„r tag i logic billigt? det Ă€r vĂ€l logic pro 7 som gĂ€ller antar jag, det kostar ju skortan nytt 🙂

Postat (redigerat)
NÄn som vet var man fÄr tag i logic billigt? det Àr vÀl logic pro 7 som gÀller antar jag, det kostar ju skortan nytt  

Studenter köper för halva priset!

www.studentkortet.se

Edit: kolla om du behöver pro, express-versionen kan en del.

Redigerat av milton
Postat (redigerat)

Minnena köpte jag via Inwarehouse tillsammans med datan, jÀmförde lite och inwarehouse va lÀtt billigast.

Inte sÀrskilt svÄrt, öppna batteri luckan skruva loss en metallÀnk, som krÀver en vÀÀÀÀldigt liten stjÀrnskruvmejsel. sen Àr det bara att trycka in minnena som iofs va jÀkligt trögt.

edit: oj, vilket mÀrke det va pÄ dom? hmm kommer inte ihÄg...

2 st 1gigs minnen var det iaf som Àr max vad man kan stoppa in.

Redigerat av Leslie
Postat (redigerat)

Ett par Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC2-5300 borde vĂ€l funka? De kostar 1099 SEK/styck = 2198 SEK/par. Det kĂ€nns mer berĂ€ttigat Ă€n att betala 4900 SEK extra pĂ„ Apple Store för att fĂ„ 2 GB RAM. 😠

En annan sak: Är det bara storleken pĂ„ hĂ„rddiskarna (samt fĂ€rgen 😆 ) som som skiljer dem vita och svarta 2 GHz:arna Ă„t? Om sĂ„ Ă€r fallet sĂ„ kĂ€nns 2000 SEK extra lite vĂ€l saftigt att betala för att fĂ„ en datorn med 20 GB större hĂ„rddisk. Det borde vĂ€l vara vettigare att lĂ€gga de kronorna pĂ„ en extern FireWire-hĂ„rddisk i stĂ€llet?

Redigerat av BaldByChoice
Postat
En annan sak: Är det bara storleken pĂ„ hĂ„rddiskarna (samt fĂ€rgen  ) som som skiljer dem vita och svarta 2 GHz:arna Ă„t? Om sĂ„ Ă€r fallet sĂ„ kĂ€nns 2000 SEK extra lite vĂ€l saftigt att betala för att fĂ„ en datorn med 20 GB större hĂ„rddisk. Det borde vĂ€l vara vettigare att lĂ€gga de kronorna pĂ„ en extern FireWire-hĂ„rddisk i stĂ€llet?

Jepp, det konstaterades för ett tag sen att den svarta fÀrgen gÄr pÄ typ 1600:- (dvs skillnaden i pris om man uppgradera hÄrddisken sÄ datorerna Àr likvÀrdiga förutom fÀrgen...)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.