Leslie Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 TÀnkte lÀmna en liten rapport om Macbooken som jag köpt! macbook (13" bildskÀrm) lacie firewire/usb hdd prosonus firebox (firewireljudkort) m-audio usb/midi klaviatur 2gig ram minne och en div->analog skÀrmkabel och en axelvÀska summa ink moms ca. 20.000:- Jag Àr helt klart överraskad över hur bra allt fungerar! Den kÀnns ganska likt prestandamÀssigt som en g5a, den klarar av riktigt feta arr med typ 20 olika softsynthar/samplers (logics egna dÄ) och typ 10-15 audiospÄr och massa pluggar pÄ det (rÀknade upp till ca:40 kompressorer, massa reverbpluggar(spacedesigner bla), chorus, limiters etc) och den klarar av det helt smÀrtfritt! processor mÀtaren ligger dock rÀtt högt upp. sen sÄ kan jag ha allt inkopplat, extra bildskÀrm, usb klaviaturen, firewireljudkortet dÀr jag har seriekopplat lacie hÄrddisken, sen sÄ har jag en liten mini usb hub dÀr jag har kopplat en extra mus och Logic nyckeln. Ett stort plus dÄ man kan ha det mesta med sig utan elkablar och grejer (förutom lacie hÄrdisken och extra bildskÀrm) Om nÄn vill sÄ kan jag gÄ in för att försöka maxa processorn och rÀkna upp allt det jag har pÄ Tack för hjÀlpen alla, jag Àr jÀttenöjd med datan!
jayko Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 ja det skulle vara intressant! kanske har du Àven nÄgra tredjepartspluggar som du kan köra pÄ? bÄde instrument och effekter. vilken macbook Àr det? 1.83ghz? /j.
Leslie Postat 20 juni 2006 TrÄdstartare Postat 20 juni 2006 nix det Àr 2,0GHz... Har inga tredjepartspluggar...Àn... Har bara ezdrummer just nu och den verkar inte stödja intelprocessorerna Àn. Ska ge mig pÄ ett försök imorrn och skriva en rapport om att maxa processorn.
johahl Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Kan du inte skriva en liten recension? Jag ska köpa en bÀrbar framöver dÄ jag reser bort och jag vill gÀrna kunna göra musik. Nackdelen Àr ju att det blir rÀtt kostsamt oavsett hur jag gör. En bra pc och en macbook ligger i ungefÀr samma prisklass. Pengar, pengar pengar!!
Leslie Postat 25 juni 2006 TrÄdstartare Postat 25 juni 2006 (redigerat) ok, nu ska jag rÀkna upp alla pluggar och softinstrument jag anvÀnder i ett arr dÀr processorn sÀger ifrÄn pÄ marginalen. Softsynthar: 8st Exs 24 Stereo 2st Evp88 4st Es2 2st Ultrabeat 1st Evb3 1st klopfgeis 18st softsynthar totalt Har dessutom 7 st AudiospÄr med lite sÄng och körer. Pluggar: 4st guitarramp 9st ChanEq 23st Compressor 13st reverb, a-verb, goldverb 1st spacedesigner 7st limiters 6st stereo och tape delays 7st chorus/flanger och scanner vibrato, tremolo 1autofilter 3st fuzz-wah 4st sampledelay och gain 8st fat-eq 2st Pitchcorrection och en Dist totalt 89 pluggar Sen sÄ Àr det ett spÄr som har Automation. Och sen sÄ har jag Àven skickar flera av spÄren till olika bussar via Sends etc. har Àven sidechainat flera pluggar. Sen sÄ testade jag att frysa ner alla softsyntharna och dÄ gick Audio(processorn) ner till en tredjedel av mÀtaren. Men dÄ gick ju sjÀlvfallet disk mÀtaren upp till halva ung. Redigerat 25 juni 2006 av Leslie
CEB Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Det lÄter ju hur bra som helst! Kör du med 5400rpm hÄrddisk eller har du satt i en 7200 och köpte du med 2GB ram eller har du satt i sjÀlv?
hegobald Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 (redigerat) Underbart! đ Kan du göra en lĂ€nk till den modell du valt pĂ„ Apples hemsida? http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore ? Redigerat 27 juni 2006 av hegobald
Linus Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Kan du göra en lÀnk till den modell du valt pÄ Apples hemsida? Han skrev i en tidigare trÄd att han köpte Macbooken med ett bÀttre paketpris hos Inwarehouse istÀllet.
Leslie Postat 27 juni 2006 TrÄdstartare Postat 27 juni 2006 (redigerat) Det lÄter ju hur bra som helst!Kör du med 5400rpm hÄrddisk eller har du satt i en 7200 och köpte du med 2GB ram eller har du satt i sjÀlv? har en lacie firewire hdd, 7200rpm och jag fick sÀtta i minnena sjÀlv. Underbart! Kan du göra en lÀnk till den modell du valt pÄ Apples hemsida? http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore ? Inwarehouse hemsida Apples hemsida, det Àr den i mitten Redigerat 27 juni 2006 av Leslie
Zebb (oregistrerad) Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Nackdelen Àr ju att det blir rÀtt kostsamt oavsett hur jag gör. En bra pc och en macbook ligger i ungefÀr samma prisklass. Pengar, pengar pengar!! En MacBook kan ju tack vare intelprocessorn köra WinXP med Apples egna program Boot Camp. Flexibiliteten att kunna köra bÄda operativsystemen pÄ samma dator (inte samtidigt dÄ) Àr i mina ögon fantastisk. LÀs mer om Boot Camp
Leslie Postat 21 juli 2006 TrÄdstartare Postat 21 juli 2006 Nu nÀr jag haft datorn ett tag sÄ har jag nog bara kommit pÄ en nackdel Àn sÄ lÀnge och det Àr att alla tredjeparts pluggar man har liggandes inte Àr kompatibla Àn. men sjÀlvklart, det kommer...
Strukt Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Har ocksĂ„ en macbook, fast min Ă€r en Pro ! đ Helt underbar maskin, min sambo köpte ocksĂ„ en vanlig Macbook 13" 1,83ghz och hon har inte Ă„ngrat sig en sekund. Verkligen snabba och hĂ€rliga maskiner Ă€r dom. Hur funkar det ljudkortet ditt förresten? Funderar pĂ„ att skaffa ett snart, det inbyggda Ă€r vĂ€l inte sĂ„ mycket att hĂ€nga i julgranen direkt.
Pluffo Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 (redigerat) Hur funkar det ljudkortet ditt förresten? Funderar pĂ„ att skaffa ett snart, det inbyggda Ă€r vĂ€l inte sĂ„ mycket att hĂ€nga i julgranen direkt. Jo, faktum Ă€r att de Ă€r det. Om du nu inte ska spela in flera kanaler samtidigt eller nĂ„got sĂ„dant eftersom...tja...eftersom det inte gĂ„r pĂ„ det đ Redigerat 21 juli 2006 av Pluffo
Devy Postat 27 juli 2006 Postat 27 juli 2006 (redigerat) Najs! Jag funderar ocksÄ pÄ att köpa en macbook och köra som hemmastudio. Vad kör du för musikprogram, cubase eller pro tools? Fungerar vanliga pc skÀrmar till macbooken? TÀnkte Àven skaffa ezdrummer, eller hade du problem med det pÄ macen? Redigerat 27 juli 2006 av Devy
Leslie Postat 27 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 27 juli 2006 (redigerat) Najs! Jag funderar ocksĂ„ pĂ„ att köpa en macbook och köra som hemmastudio. Vad kör du för musikprogram, cubase eller pro tools? Fungerar vanliga pc skĂ€rmar till macbooken? TĂ€nkte Ă€ven skaffa ezdrummer, eller hade du problem med det pĂ„ macen? Den funkar riktigt bra, Ă€r stabil och stark. Jag kör logic dĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt anpassat för dethĂ€r systemet. Universal Binary Ă€r ett helt nytt system som inte Ă€r sĂ„ kompatibelt med G5orna sĂ„ om du har gamla program sĂ„ kan du glömma att det funkar pĂ„ UB maskinen, om inte tillverkarna har hunnit göra uppdateringar dvs. samma med ljudkort, alla ljudkort Ă€r inte kompatibla Ă€n. SĂ„ tyvĂ€rr fungerar inte Ez drummer Ă€n, men dom sĂ€ger att uppdateringen kommer nĂ„n gĂ„ng i höst. Edit, Jepp Pc skĂ€rmar funkar om du bestĂ€ller en speciel kabel, kommer inte pĂ„ vad den heter (det Ă€r INTE div -> vga iaf) frĂ„ga försĂ€ljaren. Sen till er Macbook anvĂ€ndare, har ni testat "Photo Booth" ? testa lĂ€gga pĂ„ effekterna (pĂ„ nr2) HAHAHAHA đđ . Redigerat 27 juli 2006 av Leslie
milton Postat 27 juli 2006 Postat 27 juli 2006 Sen till er Macbook anvĂ€ndare, har ni testat "Photo Booth" ? testa lĂ€gga pĂ„ effekterna (pĂ„ nr2) HAHAHAHA  . Sanslöst barnsligt kul!!!! Ăgnade en timme Ă„t detta pĂ„ polarens dator.....
Devy Postat 27 juli 2006 Postat 27 juli 2006 Fan vad sugen man blev nu.. frĂ„gan Ă€r om kanske ska börja köra logic dĂ„, alternativet Ă€r cubase sx, men det Ă€r ju Ă€ndĂ„ ett helt nytt prog att lĂ€ra sig frĂ„n föregĂ„ngarna. Sen behövs en najs mixer och lite nya mickar, sen blir det mobil rock n roll inspelning đ
Leslie Postat 27 juli 2006 TrÄdstartare Postat 27 juli 2006 (redigerat) Vad ska du ha en mixer till?? Edit: Jaha, du ska spela in mÄnga spÄr? Men dÄ kanske du ska ta Ä titta pÄ nÄtt ljudkort som har mÄnga ingÄngar... nu vet jag inte riktigt vilka som Àr UB kompatibla. Redigerat 27 juli 2006 av Leslie
engineer Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Det brukar stÄ pÄ de flesta tillverkares hemsidor om det finns drivrutiner som Àr UB. De flesta kan dock anvÀnda Apples system som heter Core Audio och funkar rÀtt bra. Tror t ex Presonus alla kort Àr Core AUdio-kort sÄ till dm behövs inga drivrutiner pÄ Mac, de Àr redan inyggda. Skillnaden mellan Cubase och Logic Àr inte sÄ blodig. Det finns vissa skillnader i metod, men resten Àr detsamma dÄ bÄda Àr sequensers frÄn bÀrjan- DÄ Àr det vÀrre att gÄ frÄn Cubase/Logic till Pro Tools.
Devy Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 ska man köra max 4 kanalers inspelning sĂ„ klarar man sig med ett prosonus ljudkort iofs vĂ€l? Kommer inte anvĂ€nda mer Ă€n sĂ„ till en början Ă€ndĂ„ dĂ„ jag kör mest gitarr och sĂ„ng med mickar. NĂ„n som vet var man fĂ„r tag i logic billigt? det Ă€r vĂ€l logic pro 7 som gĂ€ller antar jag, det kostar ju skortan nytt đ
milton Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 (redigerat) NÄn som vet var man fÄr tag i logic billigt? det Àr vÀl logic pro 7 som gÀller antar jag, det kostar ju skortan nytt  Studenter köper för halva priset! www.studentkortet.se Edit: kolla om du behöver pro, express-versionen kan en del. Redigerat 28 juli 2006 av milton
BaldByChoice Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 @Leslie Vad köpte du för minnen, och Àr det enkelt att sÀtta i dem sjÀlv?
Leslie Postat 29 juli 2006 TrÄdstartare Postat 29 juli 2006 (redigerat) Minnena köpte jag via Inwarehouse tillsammans med datan, jÀmförde lite och inwarehouse va lÀtt billigast. Inte sÀrskilt svÄrt, öppna batteri luckan skruva loss en metallÀnk, som krÀver en vÀÀÀÀldigt liten stjÀrnskruvmejsel. sen Àr det bara att trycka in minnena som iofs va jÀkligt trögt. edit: oj, vilket mÀrke det va pÄ dom? hmm kommer inte ihÄg... 2 st 1gigs minnen var det iaf som Àr max vad man kan stoppa in. Redigerat 29 juli 2006 av Leslie
BaldByChoice Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 (redigerat) Ett par Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC2-5300 borde vĂ€l funka? De kostar 1099 SEK/styck = 2198 SEK/par. Det kĂ€nns mer berĂ€ttigat Ă€n att betala 4900 SEK extra pĂ„ Apple Store för att fĂ„ 2 GB RAM. đ En annan sak: Ăr det bara storleken pĂ„ hĂ„rddiskarna (samt fĂ€rgen đ ) som som skiljer dem vita och svarta 2 GHz:arna Ă„t? Om sĂ„ Ă€r fallet sĂ„ kĂ€nns 2000 SEK extra lite vĂ€l saftigt att betala för att fĂ„ en datorn med 20 GB större hĂ„rddisk. Det borde vĂ€l vara vettigare att lĂ€gga de kronorna pĂ„ en extern FireWire-hĂ„rddisk i stĂ€llet? Redigerat 29 juli 2006 av BaldByChoice
milton Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 En annan sak: Ăr det bara storleken pĂ„ hĂ„rddiskarna (samt fĂ€rgen ) som som skiljer dem vita och svarta 2 GHz:arna Ă„t? Om sĂ„ Ă€r fallet sĂ„ kĂ€nns 2000 SEK extra lite vĂ€l saftigt att betala för att fĂ„ en datorn med 20 GB större hĂ„rddisk. Det borde vĂ€l vara vettigare att lĂ€gga de kronorna pĂ„ en extern FireWire-hĂ„rddisk i stĂ€llet? Jepp, det konstaterades för ett tag sen att den svarta fĂ€rgen gĂ„r pĂ„ typ 1600:- (dvs skillnaden i pris om man uppgradera hĂ„rddisken sĂ„ datorerna Ă€r likvĂ€rdiga förutom fĂ€rgen...)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.