Jump to content
Annons

Mixerbord


osiris

Recommended Posts

Annons
Hej!

Undrar bara vilken tillverkare som gör det BÄSTA analoga mixerbordet.

Mixerbordens Rolls-Royce liksom 🙂

Love.

O jag undrar vem som gör den absolut godaste ölen....

det finns ingen "bÀsta", alla Àr olika och tycker olika...

behringer kanske Àr det bÀsta för vissa... eftersom de ofta Àr ganska prisvÀrda..

andra kanske tycker phonic utav samma anledning.. sen finns de sÀkert de som tycker mackie e bÀst pga av namnet, kvaliten, utseendet osv osv...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan ni inte lÀra er att svara lite mer konkret?

Ex: Jag tycker att Ferrari tillverkar dom bĂ€sta bilarna. eller: Jag tycker att Scan gör dom godaste köttbullarna. 🙂

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan ni inte lÀra er att svara lite mer konkret?

Ex: Jag tycker att Ferrari tillverkar dom bĂ€sta bilarna. eller: Jag tycker att Scan gör dom godaste köttbullarna. 🙂

Vad tycker ni?

Jag försökte ge ett sÄ bra svar som möjligt... ska försöka förklara hur ja menar..

Alla har olika smak och uppfattning om vad man tycker om... det som andra sÀger Àr det bÀsta kanske inte du tycker. DÀrför rekomenderar jag dej att gÄ till en musikaffÀr och prova.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Janne A (oregistrerad)

NÀr det gÀller Mixerbor kan vÀlja tvÄ typer. Tekniska eller musikaliska. Dom tekniska brukar tillverkas i USA medan dom musikaliska Àr made in England.

I priser under 100.000:- Ă€r MIDAS eller TRIDENT dom bĂ€sta om vi pratar profsbord. Över detta pris Ă€r som nĂ„gon nĂ€mde NIVE utan tvekan. Det fins Ă€ven nĂ„gra Tyska men dom Ă€r mer för tal. Har arbetat vid bĂ„de NIVE och MIDAS pĂ„ 70,talet och in pĂ„ 80. TRIDEN började leverera modellerna 70,80 samt 100 i början av 80 talet. Vet att Micke T köpte ett, 80 tror jag det var. Installerade ett 70 Ă„t Sten o Stenly i början av 80. Vill pĂ„stĂ„ att det Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga mixerbord som lĂ„ter sĂ„ rent och musikaliskt. Bra filter och op-förstĂ€rkare. Om vi sedan pratar bord under 50.000:- sĂ„ finns det ett 10.tal bord frĂ„n England som lĂ„ter bra.

Just nu har jag Äterfallit till gamla synder, lade av med ljud i mitten av 80. SÄ jag har köpt ett Behringer MX 2004A med lite prylar runt. Och jag mÄste sÀga för dom pengarna sÄ fÄr man mycket mixer. Nu Àr det ju sÄ att det finns ett antal mÀrken pÄ samma produkt och vem av dom som lÄter bÀst eller har minst brus. Ja sÀg det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

..och dĂ„ Ă€r det inte 4-kanalsbord dom tvĂ„ ovanstĂ„ende pratar om... 😆

dom borden brukar vara stora som en mindre etta med kokvrÄ...

SjÀlv sitter jag med 2 mackie, 1 behringer MX 8000 och ett Ramsa WR-DA7 32ch digitalbord..och inget av dessa anvÀnder jag för jag mixar i datorn...ingen bra ekonomi om du frÄgar mig..men det Àr frÀckt med mycket prylar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

behringer kanske Àr det bÀsta för vissa... eftersom de ofta Àr ganska prisvÀrda..

andra kanske tycker phonic utav samma anledning.. sen finns de sÀkert de som tycker mackie e bÀst pga av namnet, kvaliten, utseendet osv osv...

Men ska jag vara Ă€rlig sĂ„ finns det nog ingen som tycker att nĂ„gon av de tre mĂ€rkena Ă€r mixerbordens Rolls Royce đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lednote (oregistrerad)

NÄn som kör med Yamahas 03R eller 01?

01 har ju blivit rÀtt sÄ billiga men det brukar vara av en anledning...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Brist (oregistrerad)

Jag har farit runt och "kÀnt" pÄ en del mixerbord. De flesta nyare (Mackie, Behringer o.dyl.) kÀnns plastiga och jag har svÄrt att förestÀlla mig att de pÄverkar ljudet pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt. Det var nÄgon vis man som pÄstod att ett mixerbord inte skall ses som ett "studiotillbehör" eller elektronisk apparat i vanlig mening utan som ett instrument. Jag klarar inte av att musmixa pÄ en skÀrm och behöver Àn sÄ lÀnge en portabel utrustning vilket gör att jag fortfarande kör pÄ en, egentligen rÀtt bra men med dagens mÄtt mÀtt enkel, digitalporta (Akai DPS12).

Alltmera börjar jag sakna ett "riktigt" bord. De tillfÀllen jag spelat in eller mixat i Cubase och Logic har varit fyllda av frustration (bl. a. borde EQ:n i Cubase SX förbjudas) och nÀr jag arbetar pÄ min porta börjar jag kÀnna mig begrÀnsad. Sedan besökte jag en vÀn och körde lite pÄ hans stora, gamla analoga bord. Riktiga reglar och rattar, fysiska reglage med dedikerade funktioner, VU-mÀtare, massor med anslutningar och allt jag visste var: "Det Àr rÀtt"! Det var sagolikt.

Jag trĂ€ffade senare en man som har en studio i Stockholm och arbetat lĂ€nge som producent och tekniker. Han beskrev kĂ€nslan pĂ„ mixerbord av den gamla skolan som man kunde vrida upp ett reglage ordentligt och det lĂ€t fantastisk, trycka det i botten och det lĂ€t gudomligt. Han menade att mĂ„nga nyare mixerbord saknar denna "karakĂ€r" och sĂ€llan tillför nĂ„got musikaliskt. Än en gĂ„ng lĂ„ter beskrivningen som om han talade om ett instrument.

SÄ, till syvvende och sist handlar hela min strÀvan om detta - ett livs levande, riktigt analogt mixerbord. Jag mÄste ha ett. Men samtidigt uppskattar jag datorernas flexibilitet och redigeringsmöjligheter (och en analog bandare blir det inte tal om, för dyrt och krÀvande) och min lilla porta ger mig klaustrofobi. Eftersom jag inte Àr rik blir det vÀl nÄgot gammalt 16-kanals Soundcraft-bord (500/600-serien) och ett ljudkort med 12 eller 16 in/ut.

Har nÄgon tips kring detta? Vilket ljudkort Àr vÀrt att titta pÄ nÀr jag endast behöver mÄnga in- och utgÄngar (d.v.s. inga mikförstÀrkare eller andra finesser)?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄn som kör med Yamahas 03R eller 01?

01 har ju blivit rÀtt sÄ billiga men det brukar vara av en anledning...

En kompis kör 01an. Preampsen Àr inget vidare. Men motoriserade reglar Àr jÀkligt tufft att titta pÄ i alla fall...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alltmera börjar jag sakna ett "riktigt" bord. De tillfÀllen jag spelat in eller mixat i Cubase och Logic har varit fyllda av frustration (bl. a. borde EQ:n i Cubase SX förbjudas) och nÀr jag arbetar pÄ min porta börjar jag kÀnna mig begrÀnsad. Sedan besökte jag en vÀn och körde lite pÄ hans stora, gamla analoga bord. Riktiga reglar och rattar, fysiska reglage med dedikerade funktioner, VU-mÀtare, massor med anslutningar och allt jag visste var: "Det Àr rÀtt"! Det var sagolikt.

Jag trĂ€ffade senare en man som har en studio i Stockholm och arbetat lĂ€nge som producent och tekniker. Han beskrev kĂ€nslan pĂ„ mixerbord av den gamla skolan som man kunde vrida upp ett reglage ordentligt och det lĂ€t fantastisk, trycka det i botten och det lĂ€t gudomligt. Han menade att mĂ„nga nyare mixerbord saknar denna "karakĂ€r" och sĂ€llan tillför nĂ„got musikaliskt. Än en gĂ„ng lĂ„ter beskrivningen som om han talade om ett instrument.

SÄ, till syvvende och sist handlar hela min strÀvan om detta - ett livs levande, riktigt analogt mixerbord. Jag mÄste ha ett. Men samtidigt uppskattar jag datorernas flexibilitet och redigeringsmöjligheter (och en analog bandare blir det inte tal om, för dyrt och krÀvande) och min lilla porta ger mig klaustrofobi. Eftersom jag inte Àr rik blir det vÀl nÄgot gammalt 16-kanals Soundcraft-bord (500/600-serien) och ett ljudkort med 12 eller 16 in/ut.

Har nÄgon tips kring detta? Vilket ljudkort Àr vÀrt att titta pÄ nÀr jag endast behöver mÄnga in- och utgÄngar (d.v.s. inga mikförstÀrkare eller andra finesser)?

TrÄd ang. Mackies ONYX. Verkar vara det du behöver och lite till. Dessutom billigt som sa**n!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Brist (oregistrerad)

Ja, Onyx verjar intressant. DÀremot, begriper jag inte om man kan köra ut 16 kanaler frÄn datorn till mixern. Det Àr möjligt att jag inte begriper det hela men, av vad jag lÀst, verkar det inte som att firewire-kortet kan skicka spÄren tillbaka till mixer (och detta Àr ju i sÄdana fall fullkomligt idiotiskt). NÄgon som kan upplysa mig? Om jag fÄtt detta om bakfoten och man verkligen kan mixa i analog, fysisk mixermiljö Àr Onyx onekligen ett mycket bra alternativ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, Onyx verjar intressant. DÀremot, begriper jag inte om man kan köra ut 16 kanaler frÄn datorn till mixern. Det Àr möjligt att jag inte begriper det hela men, av vad jag lÀst, verkar det inte som att firewire-kortet kan skicka spÄren tillbaka till mixer (och detta Àr ju i sÄdana fall fullkomligt idiotiskt). NÄgon som kan upplysa mig? Om jag fÄtt detta om bakfoten och man verkligen kan mixa i analog, fysisk mixermiljö Àr Onyx onekligen ett mycket bra alternativ.

NÀ, det gick vÀl bara routa ut 2 kanaler frÄn datorn om jag fattade rÀtt. Att mixa i datorn Àr en vanesak. Hade sjÀlv vanan att mixa pÄ ett Mackie 32 kanalsbord förr i tiden, men alla fördelar med datorn (lÀs Save Document) vÀger ju upp helt klart. Efter nÄgra större mixar tÀnker man ju inte alls pÄ att man sitter och "musmixar" som du kallar det.

Kan tÀnka mig att det Àr vÀrre att mixa i Cubase Àn Logic. I logic bygger man ju upp sin egen mixer precis som man vill ha den med bussar och hela paketet. Det Àr möjligt att det gÄr fint i dom nya cubaseversionerna (var lÀÀngesen jag satt i cubase) ocksÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lite bisarr diskussion? Det Ă€r klart att nĂ„gon som har suttit och vridit pĂ„ analoga mixerbord i 20 Ă„r inte tar till sig grejen med att mixa pĂ„ datorn sĂ„dĂ€r utan vidare... 🙂 Dessutom sĂ„ Ă€r man nog vĂ€ldigt lĂ„st vid hur det SKA lĂ„ta, eftersom man lyssnar pĂ„ sina gamla favoritplattor och kanske omedvetet försöker efterstrĂ€va ett liknande ljud. Men mĂ„nga de riktigt stora skivorna har ju Ă„stakommits av folk som verkligen tĂ€njt ny teknik till det yttersta, t ex Beatles.

Fotnot: SjĂ€lv har jag nĂ€stan alla mina favoritskivor inspelade pĂ„ 60-och 70-talet och tycker att dagens inspelningsteknik med triggade trummor, klicktracks, ihopklippta gitarrer och allt vad det nu Ă€r Ă€r ganska hemsk, och ger ganska döda inspelningar 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

dagens inspelningsteknik med triggade trummor, klicktracks, ihopklippta gitarrer och allt vad det nu Ă€r Ă€r ganska hemsk, och ger ganska döda inspelningar 🙁

efter att ha anvÀnt digitala dosor av typen Zoom 607 / 707

utan att ha fÄtt "mitt riktiga gamla" guitarljud,

sÄ tog jag fram 1976 effektkedja:

NeXt: Distortion X

electro-harmonix, 10band EQ (loudnes curve)

Nadines, Chorus for stereo output

den ljudbilden Ă€r 100% HardRock ljud 🙂

och "dör" av efterbehandling 😄

--edit--

frelstavning f@n va' svĂ„rt det Ă€r 🙂

Redigerat av Rockfart
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...