Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Av hegobald och Linus har jag redan fått hjälp att leta fram några gratis hoover/acid/mks-50-ljud jag laddat min sampler med. Jag skulle vilja få tag i fler samples. Är det nån som vet nån skiva som har många sådana ljud?

Jag kollade på www.bestservice.de och där sökte jag mig fram till ett par samplingsskivor som heter Nu House och Technotrance. Vet nån om de innehåller mycket sådant, elelr har ni tips på några andra skivor som går att köpa eller så...?

Annons
Postat

Det sitter en MKS-50 i mitt rack... någe spec hooverljud du e ute efter? kan kanske sampla åt dig...

Postat
Av hegobald och Linus har jag redan fått hjälp att leta fram några gratis hoover/acid/mks-50-ljud jag laddat min sampler med. Jag skulle vilja få tag i fler samples. Är det nån som vet nån skiva som har många sådana ljud?

Jag kollade på www.bestservice.de och där sökte jag mig fram till ett par samplingsskivor som heter Nu House och Technotrance. Vet nån om de innehåller mycket sådant, elelr har ni tips på några andra skivor som går att köpa eller så...?

jag är lite nyfiken tjejen...

Acid, hoover?

Låter som du ska göra värsta hardcore låten :rolleyes:

Postat
Det sitter en MKS-50 i mitt rack... någe spec hooverljud du e ute efter? kan kanske sampla åt dig...

Oj, vilket erbjudande! Ehhh....men hur ska jag beskriva det...? 😕😄😏

Postat (redigerat)

Acid, hoover?

Låter som du ska göra värsta hardcore låten  😏

Hejhej, killen! Tja...ehhh värsta och värsta... efter Linus eller Hegobalds tips kollade jag diskussionen på kvr och där var det någon som inte använde sådana där ljud för de var så uttjatade och liksom inne för så länge sedan men jag var ju inte med när det var poppis så när jag hörde en gammal låt som heter Close your eyes med någon som hette Acen blev jag helt såld på det ljudet. För mig är det liksom nytt... Vad jag försöker göra är en sorts acidlåt som inte är så där mesig som man brukar höra dem. Jag menar alla såkallade technolåtar är bara sådana fär Ibizadiscolåtar...jag har aldrig varit på ibiza men iallafall... och det verkar som om samma sångerska sjunger sången på alla låtarna. Jag vill ha mindre ljud av glassiga logic eller cubaseloopar och mer gamla getinglika ljud med mycket glissandi och sådant. Just nu provar jag vstin JunoX2 och drar med pitchhjulet och så får jag exportera till wav och manipulera ljuden i min ljudredigerare. men som linus eller hegobald sa ska man tydligen ha en enda sampling för att det ska låta riktigt glidande om det så jag får väl importera enstaka wavs i min sampler och lägga ut det över klaviaturen men ändå....det är inte riktigt bra kräm i det. Det kan ju bero på att jag bara kör pluggar och inspelningsprogram. Jag har läst i Studio att det aldrig blir lika maffigt som med riktiga syntar och gammaldags samplare men sådana har jag inte råd att skaffa så jag försöker hitta bra kompromisser. Det ska iallafall låta desperat om låten. Om det blir 'värsta hardcorelåten' som du skriver vet jag inte för jag vet inte riktgit vad det innebär men det ska låta desperat.

Redigerat av Fredrika
Postat
de var så uttjatade och liksom inne för så länge sedan men jag var ju inte med när det var poppis

Ja, det du söker är ju egentligen sound från ett tidigt 90-tal. Ge dig på jakt i musikaffärernas fyndlådor, eller på begagnatmarknaden, efter gamla samplingscds.

Gamla skivor från XX-Large begynnelse kan innehålla smått och gott.

Två skivor jag tror du skulle bli nöjd med är e-Labs XTc Files of Techno + XTc Files of House.

Postat

Oj, vilket erbjudande! Ehhh....men hur ska jag beskriva det...? 😮😮😳

jao...du har inget exempel lr så? svårt annars hur du vill ha envelope:en osv =)

Postat

Måste du använda samplingar? Är inte acid verkligen typexemplet för musik som helst ska göras med "riktiga synthar" och inte samplade ljud?

Postat (redigerat)

Det ljud som Fredrika eftersträvar är snarare 90-talets techno-lead-stabs än acid-303-baslinjer. Så stirra inte blint på genrenamnet "Acid".

Exemplet i Fredrikas förra tråd var en samplad stab från "James Brown Is Dead". Tempot varierar efter vilken ton man spelar. Och till såna stabljud användes samplern, oavsett om det var 2Unlimited eller The Prodigy bakom spakarna.

Redigerat av Linus
Postat

Har en massa one-shot hoovrar, men sen tycker jag är juno x2:an är fet att göra hoovers med, den har även några presets om man känner för det. Annars är det ju bara att göra om vilket buzzigt preset som hellst och fixa till det med lite eq så funkar det lika bra som energivande hoover!

Postat
Det ljud som Fredrika eftersträvar är snarare 90-talets techno-lead-stabs än acid-303-baslinjer. Så stirra inte blint på genrenamnet "Acid".

Exemplet i Fredrikas förra tråd var en samplad stab från "James Brown Is Dead". Tempot varierar efter vilken ton man spelar. Och till såna stabljud användes samplern, oavsett om det var 2Unlimited eller The Prodigy bakom spakarna.

Det är ju lite av ett hoover stuk i 'james brown is dead' men de låter mer om avklippta bell-lead av nåt slag.

drok (oregistrerad)
Postat

Acid, hoover?

Låter som du ska göra värsta hardcore låten 😛

"Tjejen"? 😆

Du verkar vara en skarp gosse.

Postat

Acid, hoover?

Låter som du ska göra värsta hardcore låten 😄

"Tjejen"? 😄

Du verkar vara en skarp gosse.

jepp..

skarp gosse, det är jag det 🙂

Postat
Måste du använda samplingar? Är inte acid verkligen typexemplet för musik som helst ska göras med "riktiga synthar" och inte samplade ljud?

Jag har inte råd med riktiga syntar

Postat
Har en massa one-shot hoovrar, men sen tycker jag är juno x2:an är fet att göra hoovers med, den har även några presets om man känner för det. Annars är det ju bara att göra om vilket buzzigt preset som hellst och fixa till det med lite eq så funkar det lika bra som energivande hoover!

Jag har testat hooverpresetsen men de blir bara en utgångspunkt. Om jag rattar till ljudet och gör en egen instrumentinställning får jag ett fetare ljud med JunoX2an. För enkelhetens skull samplar jag mig själv när jag pitchar junox2an och sedan redigerar jag ljudet i ljudredigeraren. Sen för att det ska låta lite fetare har jag lagt lite pluggar på samplern: en effekt som kallas saturator som jag inte vet vad det heter egentligen, en liten dist och ett försiktigt chorus.

Sedan gör jag som hegobald sa att lägga ut waven över hela samplingsklaviaturen istället för att ge unika samplingar på samplern. Jag fattade ju inte meddetsamma att det var meningslöst att använda samplern om jag hade unika ljud på varje tangent för då kan man ju lika gärna spela på pluggen direkt hihi 😆

Istället måste jag göra många olika wavfiler och göra ett instument av varje wav som blir ett eget instrument i sampligsracket för att kunna variera samplingarna. Då får jag de glidningar som linus och hegabald sagt.

Det blir inte lika bra som "på riktigt" men det får duga åt en glad amatör som mig hihi.

Tack för all hjälp, allihop. Pussar 😆

Postat

Jag har testat hooverpresetsen men de blir bara en utgångspunkt. Om jag rattar till ljudet och gör en egen instrumentinställning får jag ett fetare ljud med JunoX2an. För enkelhetens skull samplar jag mig själv när jag pitchar junox2an och sedan redigerar jag ljudet i ljudredigeraren. Sen för att det ska låta lite fetare har jag lagt lite pluggar på samplern: en effekt som kallas saturator som jag inte vet vad det heter egentligen, en liten dist och ett försiktigt chorus.

Sedan gör jag som hegobald sa att lägga ut waven över hela samplingsklaviaturen istället för att ge unika samplingar på samplern. Jag fattade ju inte meddetsamma att det var meningslöst att använda samplern om jag hade unika ljud på varje tangent för då kan man ju lika gärna spela på pluggen direkt hihi 😳

Istället måste jag göra många olika wavfiler och göra ett instument av varje wav som blir ett eget instrument i sampligsracket för att kunna variera samplingarna. Då får jag de glidningar som linus och hegabald sagt.

Det blir inte lika bra som "på riktigt" men det får duga åt en glad amatör som mig hihi.

Tack för all hjälp, allihop. Pussar 😉

Jag vill ge dig ett tips, jag vet inte om du kommer att förstå mig eftersom jag inte tror att jag uttrycker mig fackmannamässigt korrekt 😄 men iaf; vilken hoover du än använder, lägg på en eq och vrid upp de högre frekvenserna så att det blir mer sting i den.

Och ett annat tips hur man kan få fram feta dykande hoovers är genom att köra ett preset i 3xosc som heter just 'Hoover', och ändra om den lite hur man vill beroende på dyklängd osv. 'krävs' även här att man tjockar till den med en hel del effekter efter behov.

Postat
Jag vill ge dig ett tips, jag vet inte om du kommer att förstå mig eftersom jag inte tror att jag uttrycker mig fackmannamässigt korrekt 😉 men iaf; vilken hoover du än använder, lägg på en eq och vrid upp de högre frekvenserna så att det blir mer sting i den.

Och ett annat tips hur man kan få fram feta dykande hoovers är genom att köra ett preset i 3xosc som heter just 'Hoover', och ändra om den lite hur man vill beroende på dyklängd osv. 'krävs' även här att man tjockar till den med en hel del effekter efter behov.

Kalasbra! Det ska jag testa imorgon...

Fortfarande lite trött efter studentfestandet

I upplösningstillstånd slängde jag iallafall hela solostämman som var en MS-20Vleadsynt. Urkasst pinsamt usel var den. Jag är nöjd med bakgrunden men jag måste tänka helt nytt med leaden. Jobbigt!!!!

Hooverljduen ska jag iallafall equa som du sa i morgon. Få se om jag får inspiration då! Tack...

Postat

Hoppas du postar demon här på forumet sedan.. Lycka till och kraaam! 😉

Postat

Jag vill ge dig ett tips, jag vet inte om du kommer att förstå mig eftersom jag inte tror att jag uttrycker mig fackmannamässigt korrekt 😉 men iaf; vilken hoover du än använder, lägg på en eq och vrid upp de högre frekvenserna så att det blir mer sting i den.

Kalasbra! Det ska jag testa imorgon...

Fortfarande lite trött efter studentfestandet

I upplösningstillstånd slängde jag iallafall hela solostämman som var en MS-20Vleadsynt. Urkasst pinsamt usel var den. Jag är nöjd med bakgrunden men jag måste tänka helt nytt med leaden. Jobbigt!!!!

Hooverljduen ska jag iallafall equa som du sa i morgon. Få se om jag får inspiration då! Tack...

Studentfestandet? Högskolenivå eller gymnasie? Borde ju dock inte vara gymnasi eftersom alla borde ha tagit studenten vid det här laget...

Ganska OT jag vet men jag ville bara kolla.

Postat
Studentfestandet? Högskolenivå eller gymnasie? Borde ju dock inte vara gymnasi eftersom alla borde ha tagit studenten vid det här laget...

Jodå, gymnasiet hihi. Sista gymnasieklassen gick ut idag. Har varit och uppvaktat ett par tjejer idag som verkar vilja slå runt ordentligt. Jag är fortfarande trött efter min egen avslutning. Ska bara pusta ut, bada i värmen och i bassängen och göra om min leadsyntstämma hihi. 🙂

Postat
Hoppas du postar demon här på forumet sedan.. Lycka till och kraaam! 😛

Ja, eehh...kanske om det är någon vits med det. Jag tänkte slänga upp den innan för den lät så fel och jag visste inte varför så det ville jag ha hjälp med men sen fattade jag ju att det var ett så töntigt lead. Nu har jag också hört att jag har ett trumfill-in som inte alls passar men jag har blivit hemmablind och tycker hela grejen är osäker så det blir nog bäst om jag lägger ut den när jag kommit lite längre för att få tips om förbättringar. Kramisar!

Postat

Jodå, gymnasiet hihi. Sista gymnasieklassen gick ut idag. Har varit och uppvaktat ett par tjejer idag som verkar vilja slå runt ordentligt. Jag är fortfarande trött efter min egen avslutning. Ska bara pusta ut, bada i värmen och i bassängen och göra om min leadsyntstämma hihi. 😄

Jag greppar inte det riktigt, tar du studenten eller har du uppvaktat folk som tagigt studenten? Din avslutning? öhm...Ja posta demon här så att får höra nårra rediga chewning hoovahs!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.