Jump to content
Annons

kontroll till sonar,cubase


kasman (oregistrerad)

Recommended Posts

kasman (oregistrerad)

Finns det något enkelt och billig midi kontroll/mixerbord till helst sonar, skulle helst bara vara reglar och panorering, har sett att det finns men det är typ bara 4-8 kanaler men hade behövt 16 eller mer,

eller är det rekomenderat att mixa analogt utanför datorn med ett separat mixerbord? vet inte riktigt hur det ska lösas? lär väl vara motorreglar då

Jag är lite trött på att sitta och dra ett reglage i taget, känns lite jobbigt att hitta rätt nivå mellan spåren.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, billigt är ju relativt. Vad är billigt för dig? Behringer BCF2000 är väl det billigaste du kan hitta med motoriserade reglar. Köp två stycken så har du 16 reglar.

Men grejen är att du kan ju byta mellan olika banker. Bank 1 = kanal 1-8, bank 2 = kanal 9-16 osv.

Annars är det väl Tascam US2400 som gäller om du vill ha ett stort relativt billigt. Men för de pengarna hade jag hellre köpt en Mackie Control Universal.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, håller med om att det blir dyyyrt om du ska ha många kanaler samtidigt...

Finns annars en massa olika småkontrollers, och många MIDI-klaviaturer har ju lite reglar och rattar som man kan assigna till sequencerprogrammets mixer. Men då allra oftast utan motoriserade reglar...

Att mixa analogt kräver ju ljudkort med många in- och utgångar och helst ett lite exklusivare mixerbord, så det blir nog inte heller helt billigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, billigt är ju relativt. Vad är billigt för dig? Behringer BCF2000 är väl det billigaste du kan hitta med motoriserade reglar. Köp två stycken så har du 16 reglar.

Men grejen är att du kan ju byta mellan olika banker. Bank 1 = kanal 1-8, bank 2 = kanal 9-16 osv.

Annars är det väl Tascam US2400 som gäller om du vill ha ett stort relativt billigt. Men för de pengarna hade jag hellre köpt en Mackie Control Universal.

Åh jag vill ha en sån där TASCAM controller. Finns det andra liknande?

Hur funkar det med bytet av bank på behringern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, billigt är ju relativt. Vad är billigt för dig? Behringer BCF2000 är väl det billigaste du kan hitta med motoriserade reglar. Köp två stycken så har du 16 reglar.

Men grejen är att du kan ju byta mellan olika banker. Bank 1 = kanal 1-8, bank 2 = kanal 9-16 osv.

Annars är det väl Tascam US2400 som gäller om du vill ha ett stort relativt billigt. Men för de pengarna hade jag hellre köpt en Mackie Control Universal.

Åh jag vill ha en sån där TASCAM controller. Finns det andra liknande?

Hur funkar det med bytet av bank på behringern?

bankbyte funkar så att du trycker på kanppen "bank>" och så hoppar man 8 spår åt höger och reglarna uppdateras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det väl Tascam US2400 som gäller om du vill ha ett stort relativt billigt. Men för de pengarna hade jag hellre köpt en Mackie Control Universal.

Åh! En ny kontroller 😆

Den där ser intressantare ut än Mackie Control - och var billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det väl Tascam US2400 som gäller om du vill ha ett stort relativt billigt. Men för de pengarna hade jag hellre köpt en Mackie Control Universal.

Åh! En ny kontroller 😆

Den där ser intressantare ut än Mackie Control - och var billigare.

Nja, inte så ny. Har snokat runt lite och det verkar som att det är en utgående produkt, därav det låga priset. Kostade runt 20.000:- när den kom. Enligt inlägg på olika forum verkar den fungera dåligt ihop med Cubase.

Edit: I likhet med BCF har den inga displayer för att visa vad som ligger på respektive kanal, utan använder sig av ett gränssnitt på datorskärmen.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Aj då, vad synd... Om den inte funkar så bra är det kanske därför den inte synts mer då.

Nåja, då får man sukta vidare efter en Control24. 😆😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh! En ny kontroller 😲

Den där ser intressantare ut än Mackie Control - och var billigare.

På vilket sätt tycker du den är intressantare än MCU? Den är mer utrymmeskrävande, har ingen display, sämre applikationssupport. Det enda som är intressantare är ju egentligen att den har fler reglar. Så visst, är det enda man ska ha den till att ställa nivåer och man har bra koll på sina kanaler så är det ju utmärkt. MCU går ju betydligt djupare så, man kan lätt ändra pluggparametrar med skärmen avstängd. Dessutom är den liten och smidig (inte lika imponerande dock).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftade på "många reglar", vilket lockade mig. Jag är inte förtjust i att "bläddra" mellan kanaler.

Display var inte så viktigt för mig heller. Vissa uppskattar en liten controller, vissa uppskattar en controller med stora ytor. Smaken är som baken... 😕

Men - då Signert skrev att den hade dålig applikationssupport ändrade jag dock uppfattning!

Därför skrev jag det nya inlägget ovan, då funktionaliteten är A och O!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

kasman (oregistrerad)

Ja Behringer BCF2000 verkar intressant, man kanske inte sitter och fingrar på 16 kanaler samtidigt iallafall.

Det blir till att spara lite pengar nu tror jag 🙂

Har Sonar 3 stöd får sådana rejor? har ingen lust att byta upp mig för 3an fungerar klockrent.

e-postnotifieringar fungerar inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men - då Signert skrev att den hade dålig applikationssupport ändrade jag dock uppfattning!

Bara för tydlighets skull: jag har fått intrycket att den funkar dåligt med Cubase när jag har letat runt på olika forum. Har absolut noll erfarenhet själv av den. Men såg idag att den fortfarande kostade 22.900:- här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...