Jump to content
Annons

TF Pro Mikpreamp


alexfree

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
Annons
Brist (oregistrerad)

Jag använder en JoeMeek VC1Qcs - en produkt vilken i grund och botten är exakt samma enhet som TFPro P1. Innan Ted Fletcher startade TFPro designade och tillverkade han alla JoeMeeks produkter.

Dessa enhet är som Dr Pepper, dvs alla åsikter kring dem är starka. Synen på dem är starkt polariserad och antingen hatar man dem eller älskar dem passionerat. Jag tycker mycket bra om dem. Själva mikförstärkaren är av mycket hög klass, kompressorn är väldigt musikalisk men lämnar väldigt lite utrmme för kirurgiska ingrepp och de-essern/enhancern är enkel och flexibel. Särskilt i de-essläge gör den under med skarpa "Ssss". EQ:n följer, precis som kompressorn, denna "musikaliska" linje; väldigt grundläggande men med ett makalöst "varmt" ljud.

Alla de individuella delarna av VC1Q/P1 har "karaktär" och tillsammans bildar de en kanalstrip som inte tillåter allt för mycket finjusteringar och millimeterprecision men ger karaktär och ett mycket "fylligt" ljud. Som med många av JoeMeek/TFPro gäller det mera att lyssna än att titta på mätare.

Det enda jag egentligen saknar är en limiter på utgången eftersom den optiska kompressorn (särskilt med lätt kompression på sång) kan bli väldigt mjuk och gärna eftersom den släpper igenom transienter har jag haft lite problem när en sångare plötsligt tar i ordentligt.

Dessutom använder jag den ofta som effekt. Exempelvis brukar jag alltid ha en extra "skitmikrofon" vid trumminspelning placerad nere vid golvet - någonstans vid virveln eller baskaggen, dista den och köra genom VC1Q:an med kompressorn på "stekläge" och sedan mixa in signalen i trummorna.

Jag gillar när det händer saker när man maxar prylar och på denna enhet distar mikförstärkaren och kompressorn rätt snyggt och har visat sig funka bra att feta upp trumloopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har den lite enklare P3 (testas i senaste Studio).

Hur den låter beror nog mycket på hur man lyckas ställa in rattarna.

Jag är inte riktigt överens med den ännu. Ljudet är lite dovt tycker jag och kompressorn kan lätt trycka ihop lite för mycket och ge brus.

Använder SP B1 mikrofon.

Den är bra som linebox till bas för vidare behandling i Amplitube.

Det finns en ny Joemeek ThreeQ som liknar P3 men som skall vara bättre för strax under 2500:- Jag tror att Börsen säljer dem.

Om någon har testat den får ni gärna skriva här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...