Jump to content
Annons

Kluriga frågor om monitorer...


Zyan

Recommended Posts

Efter många månaders sökande efter nya och begangnade så är tre monitorer kvar i min urgallring.

Var och besvära en försäljare i en och en halvtimme i 4sound butiken som var väldigt hjälpsam och ärlig. Äntligen en försäljare som förstår att man ska göra kunderna nöjda i längden.

Så det är tre modeller kvar, två stora och en liten.

Phonic P8A, Tyngst, mest watt, vilka låter bra med bas och har goda recentioner. 4000kr

Yamaha HS80M Snyggast med vita element samt lysande logga och säkert mest hållbarast, har goda erfarenheter av Yamahas kvalitet. Bra bas. 5000kr

Yamaha HS50M, lillenbror till HS80M Klen men fin ljudbild på låg volym. 3000kr

Jag kommer att använda dem till inspelning, mix, spela instrument i, bland annat sång, pod och synth när kompisar är över o vill jamma. Eller värma upp inför inspelning. Lyssna på musik när jag sitter vid datorn eventuellt.

Har ett ganska mellanstort rum på 4x6meter och ett skrivbord på 176x78 längst ena långväggen med en soffa bakom mig.

De jag är mest sugen på är de stora Yamahana för att man höra basen och dra på med poden rejält om man känner för det. Men frågan är hur långt iifrån måste man komma med tanke på att bordet är litet? Inte så kul att behöva rulla tillbaka varje gång man ska lyssna. Måste man kräma ur mycket starkt ljud för att få rättvis ljudbild? Optimalt avstånd mellan dom och mig?

Eller de små Yamaha som är lika snygga men saknar kraften, dock en fin ljudbild på mellan och övre registren. Kommer jag sakna möjligheten att kräma på i dem? Blir det som att ha datorhögtalare i ljudstyrka? Mixa utan bas?

Eller behövs alla watten i Phonics för att höra spikar och andra starka missljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här med watt är ganska ointressant för det första för att watt mäts på massa olika sätt, sedan även för att det blir ointressant

om watt inte vägs in med högtalarelementens känslighet, det intressanta är i så fall hur många dB man kan spela med minimal dist men

man bör inte lyssna särkilt högt i alla fall, av många anledningar, så skulle välja dom jag tyckte lät bäst! Välj stora Yamaha med andra ord!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla mixare/ljudtekniker hävdar att rättvis ljudbild får man endast om man mixar relativt lågt, men nån gång då och då kanske lyssnar högt för att kolla av!

Ovan gäller närfältsmonitorer (en grupp alla dina val tillhör) medan på stora monitorer med rejäla baselement lyssnar man nog ofta lite högre, för att kolla så basen funkar.

Optimalt avstånd är befinna sig lite längre ifrån högtalarna än avståndet mellan högtalarna.

För korrekt stereobild hävdar många att högtalarna bör vara vinklade emot motsatt* öra med diskantelementet i "öronhöjd"!

* Högra högtalaren (sett ifrån dig) ska då riktas mot ditt vänstra öra... men finns egentligen inga regler - låter det bra så är det bra!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du som du säger ska lyssna på musik med dem också så skulle jag rekommendera Phonic över Yamaha. Jag tycker HS80/HS50 är rent obehagliga när det gäller skönlyssning.

KRK RP5/RP6 tycker jag har mycket fin och tight bas och bra ljud för sin ringa storlek/kostnad. Event TR5/TR6 är också bra alternativ.

Frågan är hur mycket bas du behöver egentligen? För rockmusik kan det mycket väl räcka med ett 5" element.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Njae...lite utan min prisnivå.

Och fula var de enligt min smak, men florian verkar ha koll på teknologin.

Vilken storlek tycker du jag ska välja om jag kör sub-lös?

Edit: Skulle döpa denna tråd till något med piratkopiering...

🙂 Då hade mer besökare varit här... 🙂

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket har du lyssnat på hs? När det gäller musik?

Bara någon halvtimme i en musikaffär får jag erkänna. De lät för mycket som NS10 tycker jag, vilka är välkända för att låta illa.

De kan nog vara bra som referens, men som huvudmonitorer vet jag inte om jag skulle rekommendera dem. Fast alla har ju inte samma tycke och smak, så gillar du dem så är det ju fritt fram 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För 325.000 USD har du en skön lyssning...Acapella Spharon Excalibur...världens dyraste burkar... 😉

$325,000 är ju ingenting 🙂, finns t.o.m. Svenskproducerade högtalare som nästan är dyrare, ex Marten Design Coltrane Supreme à $ 250,000!

Kan leta upp ett gäng dyrare om jag finner det meningsfullt, skulle själv sitta nöjd med 100,000 kr´s!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Och lär knappast vara neutrala 😉! Extremt lättdrivna antagligen ska dom kopplas via rörstärkare på nåt tiotal watt!

Jag skulle gärna ha dom! Låter antagligen coolt med elgitarr!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hans, har du hört INO audio´s burkar, jag lyssnade på ett par "små" alldeles nyligen som levererade ett fruktnasvärt rent-definierat-smakfullt och sjukt bra ljud med djup bas dessutom...finbas alltså!

Man kan köpa dom som byggsats för ca 5-6000:- annars får man vänta jävligt länge, han gör ingen reklam och har inte tid/lust för nya kunder, enl. min källa... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har, erkänner jag, inte läst alla svar, men det låter på dig som om du är ute efter en kombination av monitor och pa-högtalare. Mixa samtidigt som du vill fylla ditt rum med ett gött riff...

4*6 meter är ett rätt stort rum! Jag skulle köpt ett par "billiga" monitorer och ett par vanliga hifi-högtalare. Då får du även en A-B lyssning.

Dvs, när du mixar så använder du monitorerna, som i teorin, skall vara ofärgade och exakta. (Inget extra av något = lite "tråkigt" ljud).

När du skall jamma eller dra på lite så kör du med hifi-högtalarna och får mer kräm och sknare drag, dessutom så får du ett hum om hur din mix kommer att låta utanför studio'n (de flesta har ju vanliga högtalare).

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 sitter med ett par M-audio studiophile sp-5b och har sneglat på phonic p8a skulle gärna vilja höra vad folk säger om dom!!!då jag tycker jag saknar det där extra i bassen.såg att phonic hadde kontrollpanel för akustisk kompensation som kanske kan hjälpa till med rums klang osv.

men störst kanske inte alltid e bäst fan vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har erfarenhet från Studiophile 8,, skulle inte rekommendera dem till någon. Förutom den som vill köpa mina beg. ;-)

Men visst, det är monitorer och de färgar itne ljudet, man har väldigt god koll på perspektiv och volym, det är ju några av de viktiga sakerna. Det enda är att de inte går tillräckligt djupt i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte köpa ett par 5" monitorer av den enkla anledningen att jag redan gjort det felet en gång. Jag övermixade basen enormt mycket just för att jag inte hörde den i mina monitorer.

Ska man ha närfältare som huvudmonitorer så tycker iaf jag att det är ett måste med 8" eller mer.

Tyvärr har jag inte hört varken Yamaha eller Phonic så mycket att jag kan göra en bra analys av dom.

Sitter själv med Event 20/20 bas och är supernöjd.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

någon som lyssnat på/jobbat med DYNAUDIO eller TAPCO (Mackie) ?

lite nyfiken bara...sitter ju själv med QUESTED F5 som närfältare och gillar dom skarpt!

skall ev. uppgradera min nya väggfasta lyssning efter/under ombyggnaden av mitt kontrollrum nu i sommar,flyttar ner i källaren från nuvarande 18 kvm till 45 kvm...så tips på oerhört prisvärda STORA monitorer mottages tacksamt, passiva som aktiva... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lavrell: Jooo..det är just det felet jag inte vill göra.

Light Head: Jag vill nog inte köpa dina beg. 😄

Dunken: Störst är alltid bäst när man pratar med killar, men får se vad det blir.

Gör just nu prisjämförelse.

EDIT: Är det någon som har uppfattning om optimala avståndet mellan monitorerna och mig?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte köpa ett par 5" monitorer av den enkla anledningen att jag redan gjort det felet en gång. Jag övermixade basen enormt mycket just för att jag inte hörde den i mina monitorer.

Ska man ha närfältare som huvudmonitorer så tycker iaf jag att det är ett måste med 8" eller mer.

Fast basåtergivningen beror ju inte bara på baselementets storlek. Lådvolymen (och säkert en hel del annat) spelar också in...

Mina Yorkville YSM1P har "bara" 6.5" baselement, men spelar mycket mer bas än t.ex. Tannoy Reveal (6.5") och M-Audio BX8 (8").

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Är det någon som har uppfattning om optimala avståndet mellan monitorerna och mig?

Tror att de flesta har monitorerna uppställda på ett vanligt skrivbord, eller på stativ strax utanför bordet.

Sedan SKA man ju enligt alla rekommendationer jag stött på placera monitorerna i en liksidig triangel där ditt huvud utgör det tredje hörnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte köpa ett par 5" monitorer av den enkla anledningen att jag redan gjort det felet en gång. Jag övermixade basen enormt mycket just för att jag inte hörde den i mina monitorer.

Ska man ha närfältare som huvudmonitorer så tycker iaf jag att det är ett måste med 8" eller mer.

Fast basåtergivningen beror ju inte bara på baselementets storlek. Lådvolymen (och säkert en hel del annat) spelar också in...

Mina Yorkville YSM1P har "bara" 6.5" baselement, men spelar mycket mer bas än t.ex. Tannoy Reveal (6.5") och M-Audio BX8 (8").

Joo...men är det inte risk då för omvänd effekt. Att man bara hör basen och de andra sakerna inte tränger igenom?

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Är det någon som har uppfattning om optimala avståndet mellan monitorerna och mig?

Tror att de flesta har monitorerna uppställda på ett vanligt skrivbord, eller på stativ strax utanför bordet.

Sedan SKA man ju enligt alla rekommendationer jag stött på placera monitorerna i en liksidig triangel där ditt huvud utgör det tredje hörnet...

Joo..det har jag såklart hört. Har sökt lite på forumet.

Tänkte mer på storlek på triangel...om det inte är värt att ha dem på mitt skrivbord. Det är bara 78cm brett...och då får jag åka tillbaka eller ha dem nära varandra för att fylla "triangelkravet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...