Jump to content
Annons

Fotografer här på studio?


Martin

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Det har inget att göra med kameran hur bra dina bilder blir artistiskt sett. Inte direkt i varjafall. Att gränsa objekten man fotograferar, välja infallsvinkel etc. har större betydelse. Sen om man har börjat med en "riktig" kamera, och lärt sig köra den manuellt, förstår varför det är skillnad med att fota i f2.8 eller f8.0 för skärpan så hjälper ju till.

Men sanningen är att man kan fota jävligt fina foton med en helautomatpocket och jävligt piss foton med en 350D.

Själv använder jag en Panasonic FZ-20.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det var skitsnygga foton du tagit!! keep on rockin in the free world..:rolleyes:

näe mendet var asbra verkligen. snyggt

jag är väl lite av en hobbyfotograf. fast jag tar med digitalkameran, och redigerar inte efteråt, utan gillar det nakna bilden som den är. hehe

kan kasta upp lite bilder senare idag..

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ah, detta var en trolltråd! Skribenten kan ju helt tydligt fota och pleija sig själv down en hel med sitt inlägg "kass kamera".. "fotat 3-4 gånger".

Nåväl, känn ditt ego boostat: bilderna var både dokumentativa och abstrakta i passlig relation till varandra. Dessutom var dom bra, helt i allmänhet också.

Har du avgränsat bilderna i fotograferingsskedet, eller gjort det i photoshop (typ)?

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis fått en liten kass digitalkamera och börjat fotta lite.

Problemet jag har är att jag fottar mer dokumentativt än abstrakt. Eller något?

Det blir iallafall oorginellt och tråkigt tycker jag. Hur får bilder mer orginella? Det kanske kommer med tiden? Har typ bara fottat 3-4 gånger med kameran. Så jag har inte direkt gått in för några djupare saker.

Man skriver ju inte orginella låtar när man bara kan 3 ackord. (Eller det går, men ni förstår).

Här är lite bilder jag fottat:

http://chilone.deviantart.com/gallery/

Jag är ingen superfotograf, men tycker själv att jag har goda tekniska och konstnärliga kunskaper kvar från lite utbildningar jag gått...

bilderna ser bra ut.

lite tips kan ju vara att hitta gemensamma färger, tangerande linjer, gyllene snittet samt att våga gå nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

atterdal (oregistrerad)

"abstrakta" bilder är ju väldigt svår definierade just på grund av att abstrakt mest ska vara odefinierat. Ta en bild på en strumpa som klär ut sig till kanin och röker ett flygpass, det är väldigt abstrakt.

Nackdelen med att försöka göra något abstrakt är att man ofta tappar fokus i sitt sökande att göra något nyskapande och konstigt så att man kommer ifrån det "snygga". Ta bilder på sånt som du vill se på bild. Titta på lite olika proffesionella fotografer och inspireras av dem.

Fotografering är som musik något man utvecklas i för varje ny sak man gör.

MVH

Stefan Atterdal, stefanatterdal.se

Redigerat av atterdal
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är en jävla penisförlängare att springa runt med en systemkamera än en liten fjuttig kompaktkamera😄

Faktum är att jag tycker det är mer penisförlängning att se någon med "sådär" utrustning prestera topp än tvärtom. Vad det gäller bilderna så var de mycket fina så kom inte här med släpande ego! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som gör digitalkameratekniken fantastisk är oxå att du kan bränna av 50 bilder på samma objekt (i stället för kanske 2 st) utan att det kostar en spänn.

Det kunde bara proffsen förr, och åtminstone en del av "proffsigheten" har alltid legat där; måååånga bilder och så väljs den bästa.

...själv är jag f ö en rätt dålig fotograf.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...