Jump to content
Annons

Rösten är för låg medans man spelar in!


Hans

Recommended Posts

Hej!

Har inte kommit på något sätt att lösa detta på förutom att sänka instrumentalen och höja masterregeln medans man spelar in

dock problemet är att varja gång man glömmer bort att sänka sången, när den väl är inspelad, innan man sedan lyssnar på den

så blir man halvdöv :rolleyes:! På billiga ljudkort finns ofta en ratt som justerar lyssnings-volymen på det datorn spelar upp i förhållande

till det man spelar in - jag saknar denna ratt... väldigt mycket!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet hur det är 🙂

Jag brukar slänga på en kompressor som insert effekt. Om du kör Cubase kan jag ta cubase egen "dynamics", klickar på "compress" i pluggen sedan höjer jag gain-compensation eller vad den heter i comressor delen tills jag får upp volymen till lyssningsbart skick. Sen kan man ju ta bort pluggen efteråt eller stänga av den om man vill...så gör jag. Cubase spelar ju inte in pluggen. Hoppas det hjälper dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, jag trodde det var jag som gjorde fel eller nåt. Nu vet jag att fler gör likadant 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ljudkort kör du med?

Själv kör jag med Audiophile 2496 o där ställer man den volymen på den högra reglen på ljudkortets mixer (hade samma problem som du innan jag kom på hur det funkade).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren. Det är nog mer komplicerat dock, tyvärr! Enkelt uttryckt kan man säga att allt funkar...

... förutom att lyssnings-volymen är mycket lägre på det man spelar in medans man spelar in än när man sedan spelat in det.

Och det är ingen liten skillnad heller, mer än 10dB, vi snackar skillnaden mellan tyst och jättehögt! Fattar fanimej inte varför 😛!

Kan ni höra effekter medans ni spelar in? När jag spelar in hörs inga effekter (om då ingångskanalen är på) utan effekter kan bara höras

när sången är inspelad!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Det är nog mer komplicerat dock, tyvärr! Enkelt uttryckt kan man säga att allt funkar...

... förutom att lyssnings-volymen är mycket lägre på det man spelar in medans man spelar in än när man sedan spelat in det.

Och det är ingen liten skillnad heller, mer än 10dB, vi snackar skillnaden mellan tyst och jättehögt! Fattar fanimej inte varför 😛!

Kan ni höra effekter medans ni spelar in? När jag spelar in hörs inga effekter (om då ingångskanalen är på) utan effekter kan bara höras

när sången är inspelad!

Det finns en liten knapp för att höra effekterna på kanalen det gäller... kommer inte ihåg vad den heter just nu dock. Någon annan kan säkert säga det dock. Den blir guldfärgad när man trycker in den i alla fall! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du pratar om monitor-knappen kanske?

Börjar nu mest luta åt att det är jävla EMU-patchmixern som strular! Buggig som få och allmänt kass!

Ibland går det att spela in, ibland inte! Ibland heter möjliga ingångarna Mic/Line A eller B, ibland heter alla B!

Ibland ska man välja Mic/Line B om man har satt in kontakten uti Mic/Line A medan ibland ska man välja A!

Ingång 3 (RIAA) måste man hela tiden gå och stänga av annars brusar det som fn... o.s.v!

Aaaaargh 😄! Bör nog byta ljudkort... igen! Claes, vilket är det bästa mest strulfria kortet som finns, oavsett pris 😎?

Har funderat på Multiface 2 med ett PCI kort till stationär samt ett till bärbar!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur menar du med råkat välja setting för Audiodock? Det låter som du kanske är ngt på spåren!

(PS använder audiodockan, inte kontakterna i datorn!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Edit: Tack 🙂😄🙂!!! Det kommer bespara en del arbete 🙂!

Jo, dom vet jag om 😛! Det är dom jag laddar in när det strular sig hela tiden!

Hmmen jag har valt ibland default-presets och det fanns 1 av 20 som hette +4-nåt och...

... med den så blev det normal volym, Yippi 🙂 :)!!

Fast vänta nu, blev inte inspelningen högre nu? Jag vill inte ha högre inspelning, för det är ju inte särskilt svårt att fixa!

Högre lyssning vill Hans ha! Okej, men det blev högre lyssning... skumt 🙂!

Har alltid trott att det där +4 / -10 var själva inspelningsvolymen!

Man vill ju ha samma volym hela tiden, eller har jag missat något? Vill folk ha extra lågt på just det dom spelar in 😎?

(Nu undrar surgubben varför EMU antar att (nästan) alla vill ha extra super-låg volym så man inte hör sig själv medans man spelar in 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi pratar förbi varandra ändå! Det blir otroligt lätt att missförstå när man (jag) talar om inspelnings resp uppspelningsvolym om vartannat!

Man vill väl ytterst sällan att det ska låta mycket lägre än den faktiska inspelningsvolymen och därmed även lägre än alla andra redan inspelade kanaler?

Tycker fortfarande att den där ratten på billiga ljudkort var helt oslagbart praktisk, ungefär lika praktisk som volymratt på förstärkare 😕!

Fast skulle onekligen vara mer hitech att ha ett menysystem som tog några minuter varje gång man ville ändra volymen på sin musiklyssning 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet, men hade det med inspelningsvolym eller uppspelningsvolym att göra? Jag gissar inspelningsvolym i vanliga fall!?

Om man höjer en balanserad signal med 14 dB (typ) får man samma signal då med -10 som (14 dB lägre) med +4?

Med EMU-kortet får man samma inspelningsvolym med -10 / +4 fast olika uppspelningsvolym... i själva inspelningsskeendet... på det man spelar in.

Förresten, nu kom jag på att det faktiskt blev (lika mycket) för lågt (på uppspelnings volymen) både med balanserad och obalanserad signal förut... mystiken tätnar!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...