Jump to content
Annons

M-Audio BX5


PetterI

Recommended Posts

Hej.

Jag har läst alla trådar om Monitorer och har förstått att det är inget som kan sägas rakt ut vad som är bäst och inte. Så jag skall inte pina er med samma frågor igen.

Men däremot så funderar jag starkt på ett par BX5 från M-Audio. Jag har ett par frågor om dem.

De tillhör väl egentligen den billigare sortens aktiva monitorer men jag är inget proffs, fast vill inte ha nåt "dåligt" heller, Men om man jämför dem med vad jag har idag, ett par vanliga högtalare till en vanling stereo. Så måste väl de här vara mycket bättre? Stor skillnad?

Sen undrar jag om de inte "räcker till" med basen. Har läst lite om det. Kommer man att behöva en extern Sub eller är det "överkurs"? =)

Och sist om ni fick välja M-Audio BX5 eller ett par Alesis M1?

Jag personligen gillar M-Audio mycket i andra fall men har ingen erfarenhet om deras monitorer.

Frågan egentligen är väl: Är de "skit"? Skall man lägga till lite och få andra eller finns det några andra som är erkänt bättre i samma prisklass?

Tack

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej. jag är i ungefär samma sits som du och kikar på att köpa mig monitorer. jag tror att det är riskigt att mixa med en subbas (detta vet jag inte, men misstänker det starkt) då man här ännu mindre koll på hus en sådan uppför sig i just det rummet man sitter. men, men, jag kan ha fel.

jag tror att det kan vara okej med sådana högtalare du tittar på, jag har inte provat dem, vet inte så mycket, men tycker du att de låter okej och ha hyfsat tryck och ljud tycker jag du ska köra på dem, tillsammans med din gamla stereo. växlar du mellan monitorer, stereo och lurar, och det låter bra överallt kommer det garanterat att göra det på fler ställen. låter man sedan någon mastra det sen kanske det blir toppen.

afterall, (min åsikt) spelar det ju inte så sjukt stor roll. 80% av alla lyssnare kommer ju skita i det som är inspelat trots perfekt ljud om det inte är något bra rent musikaliskt. dessutom är det ju rätt coolt nuförtiden med lite lo-fi så något mellanting kanske bara gör susen. fast det är ju min åsikt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just skaffat ett par BX8:or (gav 4790:- inkl moms innan jul så de kanske går att hitta billigare idag?) som är storebror till BX5, och är väldigt nöjd med dessa. Jag funderade länge på BX5:orna men kom, efter mycket läsning på olika forum och recensioner, fram till att 5"s elementen inte räcker till för att ge hygglig basåtergivning.

Då inte ens BX8:orna har kraftig bas skulle jag aldrig skaffa ett par BX5:or. Jag tror att du i längden kommer att sakna basen i BX5:orna om du inte kompletterar med en sub senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...