Jump to content
Annons

Bör man skaffa extern preamp & DI?


mtornros

Recommended Posts

Hejsan!

När jag läser runt lite på forumet så verkar det som om många (de flesta?) använder externa preamps, och att detta får ljudet att bli varmare och behagligare.

För tillfället ser min utrustning ut såhär:

1 * Presonus Firebox (2 micpreamps/instrument line in, 2 line in)

1 * Röde NT1A (för sång)

2 * Line Audio Design CM3 (för akustisk gitarr)

För det första så blir inspelningsvolymen väldigt låg vid inspelning med mikrofon (jag har alltid preampsen skruvade till max, men i Cubase blir volymen ändå väldigt låg..) detta är dock inget jätteproblem, eftersom jag anpassar resten av mixen till det. Undrar dock ifall en extern preamp skulle kunna rätta till problemet och greja en högre inspelningsvolym?

Jag tycker även att sången blir metallisk och tråkig på något sätt... Beror det på mikrofonen tro, eller att preampsen är av låg kvalitét? 🤪

Och hur skulle det bli med elgitarr och elbas, som jag alltid lajnar? Skulle ljudkvaliteten på dessa instrument bli bättre tro, med en extern DI och preamp?

Och vad exakt gör en DI? Är som ni säkert märker ny med dessa prylar 😎

Och slutligen: om ni som vanligt vill ge mig rådet att skaffa en ny sångmikrofon, eller känner att "denna preamp måste killen verkligen ha". Hit me! 😄

Jag har t.ex. läst Claes tipsa om Line Audio Designs DMP (hette den så?).

Några tusenlappar på preampen och några till på mikrofonen (om ni anser att NT1A inte duger). 😄

Ha en bra dag!

mvh Martin

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låg nivå trots preamps på max? Fullständigt idiotisk fråga, men har du fantommatningen på?

mm, det har jag faktiskt. fast jag har dubbelkollat några gånger 🤪

jo, men jag tror det är kortets kassa preamps, för vi fick samma resultat i musikpunktens firebox, när jag gick dit och testade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde kunna få hyfsat bra resultat med det du har.

Får du samma låga nivå med båda dina mikar?

Blir det låg nivå med gitarr eller linesignal?

Hur är det med hörlursutgången på Fireboxen, får du låg nivå där också?

Du kör med Firewire in i datorn? Kolla nivåer i ev. medföljande mixerprogramvara.

Skumt att du fick samma resultat i affären... men testa ovanstående i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket beror på vad du vill ha för ljud. Jag har en känsla av att många Röde är lite väl vässade i diskanten - och det kan vara det som du upplever som "metalliskt". Svårt att vara säker utan att ha hört exempel...

Lyssna gärna på diverse testinspelningar på min testsite, så kan du får en liten uppfattning om vad det är för skillnad mellan olika modeller.

Vilken budget rör det sig om? Det kan vara lättare att tipsa om man vet ungefär var smärtgränsen går - och vad du är ute efter för ljud... 🤪

Preampar är ett kapitel för sig...

DMP är grymt bra - och t o m extremt bra om man dessutom ser till prislappen! 😎

Sedan beror det på vad du vill ha för någon preamp. DMP är väldigt transparent och färgar alltså väldigt lite, så vill du ha en preamp som färgar, är den inget för dig. En Studio Projects VTB-1 ger dig möjlighet att lägga till lite rörfärgning om du vill det. Joemeek ThreeQ och SixQ färgar på ett annat sätt etc...

En aktiv DI-box - eller en preamp med högohmig instrumentingång, ger dig ett mer fullödigt ljud när du linear gitarr eller bas. Om man kopplar instrumenten till en vanlig lineingång, så får man oftast ett ganska tunt ljud på grund av den dåliga impedansmatchningen. Du ska upp på 1Mohm eller mer i inimpedans om det ska fungera bra. Gitarr blir förstås oftast bäst om man mickar upp förstärkaren, men det är kanske inget alternativ där du bor...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde kunna få hyfsat bra resultat med det du har.

Får du samma låga nivå med båda dina mikar?

Blir det låg nivå med gitarr eller linesignal?

Hur är det med hörlursutgången på Fireboxen, får du låg nivå där också?

Du kör med Firewire in i datorn? Kolla nivåer i ev. medföljande mixerprogramvara.

Skumt att du fick samma resultat i affären... men testa ovanstående i alla fall...

Det är bara när jag spelar in med mikrofon som det blir låg volym, och det blir så med alla mikrofoner..

När jag lajnar t.ex. gitarr så är volymen inget problem.

Och i mjukvaromixern står allt på 0db, så däri ligger inte problemet heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde kunna få hyfsat bra resultat med det du har.

Får du samma låga nivå med båda dina mikar?

Blir det låg nivå med gitarr eller linesignal?

Hur är det med hörlursutgången på Fireboxen, får du låg nivå där också?

Du kör med Firewire in i datorn? Kolla nivåer i ev. medföljande mixerprogramvara.

Skumt att du fick samma resultat i affären... men testa ovanstående i alla fall...

Det är bara när jag spelar in med mikrofon som det blir låg volym, och det blir så med alla mikrofoner..

När jag lajnar t.ex. gitarr så är volymen inget problem.

Och i mjukvaromixern står allt på 0db, så däri ligger inte problemet heller..

Och det finns ingen impedansomkopplare eller pad som du kopplat in?

En fantommatad kondensatormick skall ge rejält med insignal... hmmm. har du kollat i manualen efter nåt tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig stött på ett ljudkort för under 10,000:- som ens har halvbra preamps! (Nya Mackie Onyx är antagligen ett undantag).

Så, ja ifall du köper en separat preamp så kommer det garanterat att bli ett lyft! DMP är mycket bra till sitt pris!

Ultimata vore kanske begagnad Summit Audio 2BA-221] då denna även ger line ingång. Hur bra line/instrument-ingången är har jag dock aldrig testat.

(Om den inte redan är såld... KÖP: http://www.blocket.se/vi/7649121.htm?ca=11_s )

Har ägt både FireBox samt DMP och JA! DMP låter betydligt bättre än Fireboxens mic-pre, inte för FireBox på ngt sett har dåliga preamps jämfört med andra ljudkort!

Snarare då att alla ljudkort har mindre bra preamps! Men det säger sig nästan självt, samma sak med att hur många tv-apparater har lika bra inbyggda högtalare

som om man köper till bra separata högtalare! Det finns (nästan) alltid en begränsning med vad man kan pressa in i en liten billlig ljudburk!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket beror på vad du vill ha för ljud. Jag har en känsla av att många Röde är lite väl vässade i diskanten - och det kan vara det som du upplever som "metalliskt". Svårt att vara säker utan att ha hört exempel...

Lyssna gärna på diverse testinspelningar på min testsite, så kan du får en liten uppfattning om vad det är för skillnad mellan olika modeller.

Vilken budget rör det sig om? Det kan vara lättare att tipsa om man vet ungefär var smärtgränsen går - och vad du är ute efter för ljud... 😆

Preampar är ett kapitel för sig...

DMP är grymt bra - och t o m extremt bra om man dessutom ser till prislappen! 😉

Sedan beror det på vad du vill ha för någon preamp. DMP är väldigt transparent och färgar alltså väldigt lite, så vill du ha en preamp som färgar, är den inget för dig. En Studio Projects VTB-1 ger dig möjlighet att lägga till lite rörfärgning om du vill det. Joemeek ThreeQ och SixQ färgar på ett annat sätt etc...

En aktiv DI-box - eller en preamp med högohmig instrumentingång, ger dig ett mer fullödigt ljud när du linear gitarr eller bas. Om man kopplar instrumenten till en vanlig lineingång, så får man oftast ett ganska tunt ljud på grund av den dåliga impedansmatchningen. Du ska upp på 1Mohm eller mer i inimpedans om det ska fungera bra. Gitarr blir förstås oftast bäst om man mickar upp förstärkaren, men det är kanske inget alternativ där du bor...? 😕

Jadu, Claes..

Jag vet ju inte riktigt vad jag är ute efter..jag vill få det att låta bra 😄

Jag sysslar mest med lugn, melankolisk singer/songwriter musik och vill då ha ett väldigt varmt, rent ljud på sången. Typ sånt som Red House Painters får till, om du hört dem? Sångljudet är liksom väldigt mjukt..

Ska se ifall jag kan få upp ett litet klipp på hur det låter nu, så småningom..

Om du har ett tips på en mikrofon som lämpar sig bra för framförallt sång runt 2-4000 så blir jag glad!

DMPn låter ju intressant också med tanke på vad du skrivit förut, vill nog ha ett så ofärgat ljud som möjligt för att kunna ändra/färga sen med pluggar. Men skulle du påstå att en extern preamp (t.ex. DMP) låter bättre (eller t.o.m. betydligt bättre) än Fireboxens inbyggda?

Och skulle volymproblemet kunna försvinna genom att använda extern preamp och sen line in i fireboxen?

Vad är det som utmärker en rörfärgning? Vilken genre använder sig mest av den?

Att micka förstärkaren är inget alternativ för tillfället 😆 Skulle jag alltså koppla gitarr->DI->preamp->ljudkort->dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som utmärker en rörfärgning?

Fördel, det låter varmare kanske t.o.m. mer levande, (en vass) diskant blir mjukare. Inbyggd "limiter" då överstyrningen inte låter apa utan bara lite "elgitarr"

Nackdel, det låter retro/gammal gubbe och man kan sen inte ta bort rörfärgningen eller ersätta den med en annan rörfärgning.

Vilken genre använder sig mest av den?

Pop / Rock samt all äldre musik (för då fanns det bara rör att välja på 😆!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig stött på ett ljudkort för under 10,000:- som ens har halvbra preamps! (Nya Mackie Onyx är antagligen ett undantag).

Så, ja ifall du köper en separat preamp så kommer det garanterat att bli ett lyft! DMP är mycket bra till sitt pris!

Ultimata vore kanske begagnad Summit Audio 2BA-221] då denna även ger line ingång. Hur bra line/instrument-ingången är har jag dock aldrig testat.

(Om den inte redan är såld... KÖP: http://www.blocket.se/vi/7649121.htm?ca=11_s )

Har ägt både FireBox samt DMP och JA! DMP låter betydligt bättre än Fireboxens mic-pre, inte för FireBox på ngt sett har dåliga preamps jämfört med andra ljudkort!

Snarare då att alla ljudkort har mindre bra preamps! Men det säger sig nästan självt, samma sak med att hur många tv-apparater har lika bra inbyggda högtalare

som om man köper till bra separata högtalare! Det finns (nästan) alltid en begränsning med vad man kan pressa in i en liten billlig ljudburk!

Ok, men då lutar det nästan åt att införskaffa en DMP.

Hur är det med in/utgångar?

Jag behöver minst 2st, eftersom jag stereomickar den akustiska gitarren.

Dock så har jag bara 2 st line-in på fireboxen, men om jag blickar framåt så kanske denna byts ut så småningom...

Hur är det med instrumentingångar på DMPn? Håller de också bra kvalitét?

Kan inte hitta någon bra hemsida för Line audio design. Ni har ingen bra länk med bilder och info för DMPn?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som utmärker en rörfärgning?

Fördel, det låter varmare, diskanten blir mjukare.

Nackdel, det låter retro/gammal gubbe!

Vilken genre använder sig mest av den?

Pop / Rock samt all äldre musik (för då fanns det bara rör att välja på 😆!)

Nämen gud vad bra!

Eftersom jag låter som en pojkvasker när jag sjunger så har jag länge letat efter en box som slänger på 20-30 år på rösten!

Men...hmm....det där lät ju också intressant.. eftersom man kan skruva hur mycket rör man vill ha på den ampen, kan man då skruva bort den helt då? Och håller den samma bra klass som DMPn? Den är ju nämligen mkt billigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med in/utgångar?

Jag behöver minst 2st, eftersom jag stereomickar den akustiska gitarren.

Hur är det med instrumentingångar på DMPn?

DMP har 2 st ingångar, dock inga line-ingångar alls utan 2 st mic enbart!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova nu det där Firebox Control-programmet innan du köper fler prylar.

Jag utgår från att ditt rum låter riktigt bra 😆

Jo, det där programmet ingick ju när jag köpte kortet, men så som jag fattar det så höjer den endast 12db genom mjukvara. vilket innebär att jag lika gärna kan höja 12db i Cubase, eller sänka alla andra instrument.

Jag undviker gärna såna där mjukvaroknappar, för att få bättre kontroll/överblick på det hela.

Jag kanske har fel iof?

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är en nackdel med DMP. Det är enbart en 2-kanalig micpreamp - så med den får du två micingångar i världsklass, som kan mäta sig med betydligt dyrare preampar - men för att kunna line:a gitarren, behöver du komplettera med en aktiv DI-box, som heter ADIB. Listpriser hittar du t ex på min firmasite... 😆

Line Audio Design finns annars här: http://www.lineaudio.se . 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med in/utgångar?

Jag behöver minst 2st, eftersom jag stereomickar den akustiska gitarren.

Hur är det med instrumentingångar på DMPn?

DMP har 2 st ingångar, dock inga line-ingångar alls utan 2 st mic enbart!

Aha, ok. Vilket alltså innebär att jag fortfarande måste köra lajnade instrument genom fireboxen?

Alltså:

sång/akkegura/mikrofon:

mic -> DMP -> firebox line in -> dator

lajnade instrument:

intrument -> ev DI -> firebox intrument preamp (!?) -> dator

(eller använder jag fireboxens line in vid användning av DI?)

skulle du/ni råda mig att köpa en preamp med line in för att få så bra gitarr/bas ljud som möjligt, eller borde en DI räcka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Där är en nackdel med DMP. Det är enbart en 2-kanalig micpreamp - så med den får du två micingångar i världsklass, som kan mäta sig med betydligt dyrare preampar - men för att kunna line:a gitarren, behöver du komplettera med en aktiv DI-box, som heter ADIB. Listpriser hittar du t ex på min firmasite... 😆

Line Audio Design finns annars här: http://www.lineaudio.se . 😆

Aha, så det blir

instrument -> DI -> DMP -> Firebox line in -> dator

? 😉

EDIT: jo jag hade hittat den hemsidan också, men den gav inte så mycket 😕

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket beror på vad du vill ha för ljud. Jag har en känsla av att många Röde är lite väl vässade i diskanten - och det kan vara det som du upplever som "metalliskt". Svårt att vara säker utan att ha hört exempel...

Lyssna gärna på diverse testinspelningar på min testsite, så kan du får en liten uppfattning om vad det är för skillnad mellan olika modeller.

Vilken budget rör det sig om? Det kan vara lättare att tipsa om man vet ungefär var smärtgränsen går - och vad du är ute efter för ljud... 😆

Preampar är ett kapitel för sig...

DMP är grymt bra - och t o m extremt bra om man dessutom ser till prislappen! 🙂

Sedan beror det på vad du vill ha för någon preamp. DMP är väldigt transparent och färgar alltså väldigt lite, så vill du ha en preamp som färgar, är den inget för dig. En Studio Projects VTB-1 ger dig möjlighet att lägga till lite rörfärgning om du vill det. Joemeek ThreeQ och SixQ färgar på ett annat sätt etc...

En aktiv DI-box - eller en preamp med högohmig instrumentingång, ger dig ett mer fullödigt ljud när du linear gitarr eller bas. Om man kopplar instrumenten till en vanlig lineingång, så får man oftast ett ganska tunt ljud på grund av den dåliga impedansmatchningen. Du ska upp på 1Mohm eller mer i inimpedans om det ska fungera bra. Gitarr blir förstås oftast bäst om man mickar upp förstärkaren, men det är kanske inget alternativ där du bor...? 😕

Jadu, Claes..

Jag vet ju inte riktigt vad jag är ute efter..jag vill få det att låta bra 🙂

Jag sysslar mest med lugn, melankolisk singer/songwriter musik och vill då ha ett väldigt varmt, rent ljud på sången. Typ sånt som Red House Painters får till, om du hört dem? Sångljudet är liksom väldigt mjukt..

Ska se ifall jag kan få upp ett litet klipp på hur det låter nu, så småningom..

Om du har ett tips på en mikrofon som lämpar sig bra för framförallt sång runt 2-4000 så blir jag glad!

DMPn låter ju intressant också med tanke på vad du skrivit förut, vill nog ha ett så ofärgat ljud som möjligt för att kunna ändra/färga sen med pluggar. Men skulle du påstå att en extern preamp (t.ex. DMP) låter bättre (eller t.o.m. betydligt bättre) än Fireboxens inbyggda?

Och skulle volymproblemet kunna försvinna genom att använda extern preamp och sen line in i fireboxen?

Vad är det som utmärker en rörfärgning? Vilken genre använder sig mest av den?

Att micka förstärkaren är inget alternativ för tillfället 😆 Skulle jag alltså koppla gitarr->DI->preamp->ljudkort->dator?

Mjukt och fint ljud? Då hade jag gärna rekommenderat Crowley and Tripp Naked Eye, men den ligger lite för högt - trots specialpris för stunden...

Studio Projects T3 tycker jag låter grymt bra. Det är en rörmic med ett listpris på 4995:- - men listpris är ju listpris... 😉

Några andra som du gärna kan lyssna lite på, är Studio Projects B1 (jodå - trots det låga priset 😄 ), Violet Design Black Knight, Oktava MK-319 och Line Audio Design SM3i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjukt och fint ljud? Då hade jag gärna rekommenderat Crowley and Tripp Naked Eye, men den ligger lite för högt - trots specialpris för stunden...

Studio Projects T3 tycker jag låter grymt bra. Det är en rörmic med ett listpris på 4995:- - men listpris är ju listpris... 😆

Några andra som du gärna kan lyssna lite på, är Studio Projects B1 (jodå - trots det låga priset 😕 ), Violet Design Black Knight, Oktava MK-319 och Line Audio Design SM3i.

Ok, får ta och kolla upp sen.

Ska nog börja med preampen och DI:n först, och se hur långt jag kommer på det.

Tack för alla era tips, ni är grymma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är en nackdel med DMP. Det är enbart en 2-kanalig micpreamp - så med den får du två micingångar i världsklass, som kan mäta sig med betydligt dyrare preampar - men för att kunna line:a gitarren, behöver du komplettera med en aktiv DI-box, som heter ADIB.

Och även i detta fall, när det gäller lajning av instrument så är detta troligtvis en bättre lösning än att lajna direkt in i fireboxens instrumentingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast, jag kom på det smartaste, ifall du inte har råd med Summit för tillfället, vore att köpa en begagnad BEHRINGER Tube Ultragain T-1953

Va? Behringer är ju bara skit! Måhända är det så i övrigt men denna är faktiskt riktigt, riktigt bra sett till priset - begagnad en bit under tusen (700-900 kr, typ).

Jag köpte en som jag bara hade tänkt ha att värma synthar med men så slumpade det sig så att ett projekt påbörjades innan min hemmastudio ens var

färdig-inköpt och då hade jag bara de inbyggda mik-stärkarna i MBoxen som alternativ och först ville jag egentligen mest se hur rören lät i Behringern men

det slutade med att enbart Behringern användes, då den var klart bättre än MBoxens inbyggda micpre. Behringern har ju även line-in samt möjlighet att

köra utan rör eller att stegvis introducera rör-delen.

Man kan sjunga in på ena kanalen och spela gitarr line-in på den andra samtidigt om man vill, och sen när man sparat ihop till Summit

så säljer man helt enkelt bara Behringern för samma som man köpte den för... perfekt - må Hans säga :rolleyes:!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, men hur många ingångar har Summit då? Jag behöver ju åtminstone 2 mikingångar för akustiska gitarren.

Ger Summit bättre ljud än DMPn då? Det låter ju på er som om DMPn är väldigt bra, och om den håller samma höga klass för instrument (om jag skaffar en DI-box) så kanske Summiten är onödig och dessutom sämre? För du visste väl inte hur intrumentingången lät heller?

EDIT: och apropå Behringern; jag vill inte köpa något sämre bara för att det är lite billigare. Hellre kvalitét på en gång, har jag fått lära mig den sura vägen...

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt haft en summit också :rolleyes:! Skulle säga att den ger minst lika bra kanske ngt bättre ljud än DMP om man man vill ha helt ofärgat

men vill man ha lite rör-feeling så går det ju inte att jämföra - Summit knäcker! Summit ska ha bra line-in men det har jag bara läst.

Angående Behringer - okej det är, har jag lärt mig efter att ha ägt en jävla massa billiga prylar, helt rätt tänkt!

Köp en begagnad Summit då för ca 4,500:-! Behringer var mest för att du skulle ha ngt medans du väntade, då den är bättre än

ljudkorts inbyggda samt har rör-del att leka med 😄!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har faktiskt haft en summit också 😄! Skulle säga att den ger ett litet bättre ljud än DMP om man man vill ha helt ofärgat men vill man ha lite rör-feeling

så går det ju inte att jämföra - Summit knäcker! Summit ska ha bra line-in men det har jag bara läst.

Angående Behringer - okej det är, har jag lärt mig efter att ha ägt en jävla massa billiga prylar, helt rätt tänkt!

Köp en begagnad Summit då för ca 4,500:-! Behringer var mest för att du skulle ha ngt medans du väntade, då den är bättre än

ljudkorts inbyggda samt har rör-del att leka med 😄!

Ok, fler röster! Claes? 😄

Är det inte dumt att låsa sig vid ett sound då? Om jag t.ex. skaffar Summit så blir det ju rör på allting.... :rolleyes:🙂

EDIT: äsch...dumma editknapp! har Summit så man kan ställa in hur mkt rör? samt om man vill ta bort det helt?

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, Summit kan köra helt utan rör eller stegvis lägga in rörklang, det är det som gör den så perfekt! Både Behringern och Summit har en liten ratt

som stegvis lägger in rör-klang!

Perfekt, förutsatt att line-delen är bra vilket jag då aldrig provade!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nej, för Summit kan köra helt utan rör eller stegvis lägga in rörklang, det är det som gör den så perfekt! Både Behringern och Summit har en liten ratt

som stegvis lägger in rör-klang!

Perfekt, förutsatt då att line-delen är bra vilket jag då aldrig provade!

Ok, grymt!

Men återigen, I need a second opinion! Nån mer som har erfarenhet av Summit? Claes? :rolleyes:

EDIT: Men du tycker alltså att Summit låter bättre även utan röret påslaget? Men eftersom jag med DMP måste köpa en DI-box så borde jag väl kunna göra samma sak till Summit, om det skulle visa sig att line in:en är helt kass....

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men hur många ingångar har Summit då? Jag behöver ju åtminstone 2 mikingångar för akustiska gitarren.

Fick aldrig svar på denna fråga kom jag på..

På bilden ser det ut som 1 instrumentingång & 1 micingång.

Räcker alltså inte....om jag inte ser fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...