Jump to content
Annons

Hem pc


Joey

Recommended Posts

Hej

Nu är det nytt pc erbjudande på min arbetsplats på G.Vad tror ni om denna burk som DAW eller finns det någon som kanske kör denna redan?Ljudkortet kommer dock att bytas ut. Så är den något att ha eller är det något jag bör se upp för.

Nikkie

Datorspecifikation

Kabinett: Midi Tower (inkl 500w powersupplie)

Moderkort: MB µATX NV A64 AM2 PCIe - RoHS Cool’n’Quiet

Processor: AMD Athlon™ 64X2 4200+ AM2

Internminne: 2048 MB PC3200 (4x512MB, 400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)

Hårddisk: 1000GB SATAII/7200rpm 8MB cache (4x250GB)

Grafikkort: ATI® RADEON X1900XT 512MB PCIe 2xDVI ViVo

Ljudkort: Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, med 64MB X-RAM och 5.25” frontmodul, samt fjärrkontroll

Nätverksstöd: 10/100/1000 MBit/sek (integrerat på moderkortet) + Trådlöst WLAN 54MBit/s (externt, 802.11b/g)

Modem: Nej

CD/DVD-brännare: 16x Multi-format DVD-brännare DL (Double Layer)

Extra DVD-spelare: 16x DVD-spelare - Läshastighet: CD-ROM 48x, DVD-ROM 16x

Diskettenhet: Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Nu är det nytt pc erbjudande på min arbetsplats på G.Vad tror ni om denna burk som DAW eller finns det någon som kanske kör denna redan?Ljudkortet kommer dock att bytas ut. Så är den något att ha eller är det något jag bör se upp för.

Nikkie

Datorspecifikation

Kabinett: Midi Tower (inkl 500w powersupplie)

Moderkort: MB µATX NV A64 AM2 PCIe - RoHS Cool’n’Quiet

Processor: AMD Athlon™ 64X2 4200+ AM2

Internminne: 2048 MB PC3200 (4x512MB, 400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)

Hårddisk: 1000GB SATAII/7200rpm 8MB cache (4x250GB)

Grafikkort: ATI® RADEON X1900XT 512MB PCIe 2xDVI ViVo

Ljudkort: Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, med 64MB X-RAM och 5.25” frontmodul, samt fjärrkontroll

Nätverksstöd: 10/100/1000 MBit/sek (integrerat på moderkortet) + Trådlöst WLAN 54MBit/s (externt, 802.11b/g)

Modem: Nej

CD/DVD-brännare: 16x Multi-format DVD-brännare DL (Double Layer)

Extra DVD-spelare: 16x DVD-spelare - Läshastighet: CD-ROM 48x, DVD-ROM 16x

Diskettenhet: Ja

omöjligt att uttala sig om, såvida man inte vet vad kostnaden för datorn blir och exakt vad du tänkt att använda den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj..sorry , lite brådis där.

Datorn är tänkt att användas med Cubase SX 2.2 mest audio inspelningar

men även DFH/BFD och lite andra VSTIer blir det också. Typ hemmastudio standard .Kostnaden för detta paket är 666kr/mån före skatt i 36 månader.

H//Nikkie

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det var jävligt dyrt tycker jag. Plus att det ingår en massa skräp du inte behöver i din musikproduktion: grafikkortet är onödigt snabbt (genererar värme - leder till oljud) mycket billigar dyger mycket bra, hårdskiveantalet - ja skall du verkligen behöva 1TB så fine, annars har du 4 HD'n som skriker i öronen på dig, sen ett SB-kort du inte vill ha till musikproduktion och överlops DVD-station som troligen är onödig.

För det där priset får man nånting som passar bättre. Är grejen dock den att du får nåntinmg överhuvudtaget hem imorgon av den där kalibern, och det för endast 666 så har du ju en vinnare. Sen har du ju 35 ångestladdade månader kvar, men morgondagen är räddad..

Just my 5 p.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigaste frågetecknen tycker jag finns när det gäller moderkortet och processorn. Vad är det för moderkort egentligen? AM2 är AMD:s nya processorer som jobbar mot DDR2 minnen och troligen också med ett nytt chipset, beroende på vilket moderkort det är. Hur de fungerar i en DAW är väl ännu så länge oprövat vad jag vet.

Så jag skulle nog passa om jag inte ville bli försökskanin. Men generellt sett är det en kraftfull dator, så har du tur så kan det fungera bra... Speciellt tyst är den kanske inte dock, med det grafikkortet till exempel, men det går ju att byta ut. Liksom ljudkortet...

Nej, jag skulle nog satsa pengarna i något lämpligare.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir som sagt billigare i praktiken.

Datorn jag sitter vid nu har ungefär de där specifikationerna. Den går finfint, kanske är något högljudd. Fast jag har den som alltiallo-dator - så för mig är inte ljudnivån något problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så är priset före skatt sådet landar väl straxt över 16k. Tobb vad är det för dator du kör? Och det jag undrar över är precis om komponenterna fungerar i hop som musikdator.Sen skulle jag också vilja veta vad det är för chipset för det framgår ju inte i specen.

//Nikkie

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta denna chans.

Supporten kan ju inte bli bättre.

3års garanti på allt.........

Hämtar den vid problem.lämnar den efter vid event. reparation

De bara å spela på !!!

😛

Dyrt? :rolleyes: ja det beror på hur stor plånboken är

Lägg ner snack med allt om moderkort & hårdiskar. de bara finlir.

Vafn det är väl ingen här som ska spela in Londons Filharmoniker. :rolleyes:

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

Och det jag undrar över är precis om komponenterna fungerar i hop som musikdator.Sen skulle jag också vilja veta vad det är för chipset för det framgår ju inte i specen.

//Nikkie

Som jag skrev i förra inlägget, det lär vara oprovat...

Eftersom AM2 "product release" skedde häromdagen, den 23 maj, och alltså knappast ens har gått att få över disk ännu, så lär du få svårt att få ett svar - i alla fall något som är vederhäftigt eftersom ingen lär rimligtvis ha hunnit prova den i en DAW. Vad jag vet finns det inte ens AM2-processorer att köpa över disk i Sverige förrän i början av juni. (Jag kan ha fel dock...)

Vad beträffar chipset så - eftersom det står NV, vilket borde betyda nVidia, i din spec - men eftersom du inte anger typbeteckning på moderkort eller dator så är det omöjligt att säga vilket chipset.

Vill du veta mera om AM2, läs:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2688

Artikel om produktreleasen på svenska:

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4380

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, så där bra att köpa den burken. Bygg ihop en musikinspelningsanpassad i stället och kör avbetalning på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...