Jump to content
Annons

nForce4 AMD - Uppdatering?


Recommended Posts

Annons
Vilken tĂ€nkte du pĂ„? 😉

nForce4 AMD

x86 (2000/XP)

x64 (XP 64-bit)

😉

Tack, Linus!

Uppdateringen jag tÀnkte pÄ var den som fixar till nForce4+AMD i musikdatorer.

Jag har för mig att jag har sett en uppdatering frĂ„n mitten av april men jag kanske har drömt? 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns Àven denna uppdatering som nÄgon anvÀndare rapporterat fungerar bÀttre trots att han egentligen borde anvÀnda den vanliga 6.70 uppdateringen.

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_x16_6.85

Men har du uppdaterat bios ocksÄ?

/Majken

Okej...? 😆

Nej, BIOS har jag inte rört. Är jag tvungen att uppdatera BIOS ockĂ„?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förtvivlat sitter jag liksom du med ett moderkort med Nforce4-chipset och ett pciE grafikkort. För att kunna jobba med 100% CPU i mitt cubaseprojekt mÄste jag gÄ ner i latency för att slippa "audioknaster". PÄ mitt rme-kort fÄr jag knaster vid redan 45% CPU med en buffertstorlek pÄ 64 (1,5 ms latency). GÄr jag upp i buffertstorlek dÀrifrÄn kan jag succesivt öka tillÄten CPU-belastning utan det knÀpper, men först vid 2048 (46 ms) kan CPUn jobba 100% utan knaster.

Det kÀnns som jag gjort allt i min makt för att hitta svar pÄ problemen. Jag har

*updaterat bios

*testat de senaste drivrutinerna för nforce4 frÄn nvidias hemsida, dvs bÄde

- nForce4_amd_6.70_winxp2k_english

- nForce4_x16_6.85_winxp2k_english

*Àven testat drivrutinerna för nforce pÄ min moderkorttillverkares hemsida (MSI)

*Installerat senaste drivrutinerna för mitt grafikkort (Geforce 6600)

*updaterat processordrivrutinerna (AMD dual XP64)

SÄ... det hÀr som stÄr i studio om att problemet nu Àr fixat.... hur dÄ??!!

*gjort de vanliga tweekarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att kunna belasta processorn till 100% utan knaster Àr alltid svÄrt, speciellt vid lÄg latency. Vilket man kan se tydligt pÄ tester som dessa:

http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

Vid lÀgre latency börjar ljudet att knastra och spraka vilket gör att uppspelning blir omöjlig trots att det teoretiskt sett finns processorkraft kvar.

De problem som Àr ÄtgÀrdade handlar dock om lÄg latency överhuvudtaget och kompabilitet med processorkort som powercore och uad-1. NÀr Nforce4 slÀpptes var det sÄ pass illa att ljudkort dÀr du stÀllde latency under 6ms och hade ett eller flera Uad-1 kort knastrade kontinuerligt. I stort sett oavsett vilken processorbelastning systemet hade. Som det ser ut idag bestraffas systemen med sÀmre prestanda Àn motsvarande AGP-baserade system. Men de Àr trots allt fullt anvÀndbara.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men vad som bör framhÄllas för eventuellt hugade nForce 4-spekulanter Àr kanske att de "lösta problemen" bara innebÀr att moderkortet möjligen (om man Àr vÀldigt snÀll!) över huvud taget Àr "anvÀndbart". Inte att det fungar som det borde göra och som andra vÀl fungerande chipset gör i en DAW...

Vilket mÄnga redan fÄtt erfara.

Personligen har jag svÄrt att förstÄ varför sÄ mÄnga envisas med att försöka anvÀnda nForce 4-baserade datorer till en DAW nÀr sÄ mÄnga med datorkompetens avrÄder frÄn det och alla forum inom ÀmnesomrÄdet Àr fyllda med frÄgor om hur man skall lösa Force 4 problem.

Även för de som fĂ„tt sina nForce 4-datorer att fungera "anvĂ€ndbart" sĂ„ har det ju ofta varit en törnbeströdd stig. Och de fĂ„r leva med sprakandet sĂ„ fort de vill ner i latency och belastar processorn.

Om man inte redan hamnat i "nForce4-fÀllan" bör man alltsÄ avstÄ...

Men, ingen Ă€r gladare Ă€n jag om nĂ„gon bevisar motsatsen. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ.. du menar egentligen att jag skall nöja mig och att dessa drivrutiner i sjÀlva verket har "fixat" felet?

Mina resultat av Thonex testet pÄ din lÀnk Àr följande (kört i cubase med carlette, men utan 2st nuendo EQs)

Buffer-------Min setup(X2 4600+)---------benchmark setup (X2 4400)

64 -----------75% CPU KNASTER----------70%

128---------- 61% lite knÀpp---------------66%

254-----------53% knÀppfritt---------------58%

512-----------48%---------------------------56%

1024----------47%---------------------------52%

(Jag fÄr nÄgot bÀttre vÀrden i min "rena" XP SP2-partition, men ÀndÄ samma knaster)

Skall jag verkligen vara nöjd med att tex endast kunna utnyttja 60% av min CPUkraft vid 128 i bufferstorlek om jag inte vill att det skall knastra?

Tack för svar. Tror det Àr fler som har detta bekymmer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skall jag verkligen vara nöjd med att tex endast kunna utnyttja 60% av min CPUkraft vid 128 i bufferstorlek om jag inte vill att det skall knastra?

Det ska du absolut vara och frÄgan Àr varför du skulle vilja belasta processorn mer vid sÄ lÄg latency. Att jobba med en lÄg latency Àr frÀmst praktiskt vid inspelning dÀr man vill ha lyssning. Men inspelning Àr ju inte nÄgot som Àr processorkrÀvande och skulle man fÄ för sig att göra pÄlÀgg i ett krÀvande projekt sÄ Àr det en enkel sak att bounce'a ned en stereomix och spela in spÄren pÄ den. Dessutom Àr det mycket sÀkrare eftersom processorbelastningen i vilket fall bör vara lÄg vid inspelning för att undvika eventuellt knaster. NÀr du sedan mixar projektet kan du öka latencyn vilket Àven minskar processorbelastningen och tillÄter att belasta systemet fullt ut.

Tittar man pÄ benchmark-poÀngen sÄ ser ju förresten ditt system ut att stÀmma hyfsat bra överens med det system de testat. Ett system som Àr baserat pÄ ett moderkort utan Nforce4 kretsar. Och i system med Nforce4 Àr det kÀnt att latency under 6ms orsakar problem.

Precis som Violiner sÀger sÄ Àr dock Nforce4 allt annat Àn optimalt för musikskapande. Men skillnaden de senaste mÄnaderna Àr att de nu Ätminstone Àr anvÀndbart vilket det i flera fall inte varit tidigare. Som en glad nyhet kan man dessutom nÀmna att Creative pratar med Nvidia om möjliga lösningar efter att de sjÀlva gjort tester som visat pÄ problem med deras ljudkort i Nforce4 system. Och med tanke pÄ att Creative sannolikt Àr vÀrldens största ljudkortstillverkare sÄ fÄr man anta att deras ord vÀger ganska tungt.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för ett uttömmande svar!

Jag hÄller delvis med dig. NÀr du syftar pÄ inspelning sÄ kÀnns det som om du endast menar "audioinspelning". Men för mig som sysslar rÀtt mycket med syntetiska instrument som kan vara processorkrÀvande, handlar inspelning Àven om att trycka ner tangenten och fÄ svar direkt... för övrigt jobbar jag mycket sÄ att den instrumentala bakgrunden nÀstan Àr fÀrdiggjord innan jag lÀgger pÄ sÄng. Dvs inserts och FX körs i realtid i ett tungt projekt nÀr det Àr dags att lÀgga audiospÄr....och det Àr vÀl dÀrför man skaffar ett tungt audiomonster till dator, för att kunna köra allt i realtid och slippa bounca.

Jag skrev tidigare att jag gjorde ett annat typ av test med min hÄrdvara, men redovisade inte allt. Genom att utgÄ frÄn Thonextestet la jag till inserts tills dess att jag fick knaster pÄ en viss latency. 128 i buffer knastrar som sagt vid 60%, dÀrefter 256 (6ms) vid 75%. Detta Àr för mig den kritiska grÀnsen vid sÄnginspelning om man anvÀnder monitorfunktionen genom Cubase, dvs 6+6=12ms frÄn röst till öra. Det Àr Àven grÀnsen för att spela tex piano. För synthslingor kan jag acceptera 12ms latency, vid vilken jag fick knaster vid 80% CPU. med 24ms latency kunde jag jobba upp till 90%, och gick jag upp dÀrefter, sÄ var det fullt frÀs.

Det skulle vara bra med ett test som mitt pÄ en dator med ett via chipset. (NÄgon?) Om det inte Àr en jÀtteskillnad sÄ gör det kanske inte sÄ mycket, men om jag tex kan köra thonextestet i 64 buffer utan knaster (vilket det verkar som, om man kollar in benchmarken) borde det ju vara lönt att skaffa ny hÄrdvara. Eller Àr ditt tips att helt enkelt vÀnta pÄ drivrutiner?

Tack igen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spara Thonex testet som det Àr nÀr du kör det och skicka det till mig i ett mail sÄ kan jag testa pÄ ett K8T800-chipset med en Athlon X2 4400+

vst [at] majken {dot} se

Funkar bra som mail adress 😏

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag kört igenom testet. Det ljudkort jag anvĂ€nder Ă€r ett E-MU 1820m dĂ€r instĂ€llningen för latency justeras i millisekunder istĂ€llet för samples. Du fĂ„r alltsĂ„ rĂ€kna om det lite snabbt. 😳

Och ungefÀr sÄhÀr sÄg det ut nÀr jag tittade pÄ maximala belastningen vid uppspelning.

10ms - 58%

6ms - 61%

4ms - 66%

3ms - 66% knaster

Jag kan alltsÄ inte spela upp projektet med 64 samples latency. VÄra system tycks dÀrmed prestera ungefÀr likvÀrdigt. Du har en lÀgre processorbelastning eftersom du har en snabbare processor och du har Àven ett ljudkort med drivrutiner som Àr bÀttre optimerade. Men till följd av Nforce 4 chipset'et sÄ tycks det vara sÄ att vÄra maskiner fÄr problem vid ungefÀr samma latency.

Om jag fÄr möjligheten sÄ ska jag Àven testa med ett M-Audio 410 vilket ska ha drivrutiner som bör vara snÀppet bÀttre vid lÄg latency.

NÀr jag testar det maxade projektet sÄ tycks systemen Àven dÀr vara ungefÀr likvÀrdiga. Vid 6ms latency ligger smÀrtgrÀnsen nÄnstans mellan 75-80% och vid 3ms omkring 55-60%.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för test och svar! Reultaten Àr ju slÄende lika. Det Àr en sak jag inte förstÄr bara...

Du skriver

Jag kan alltsÄ inte spela upp projektet med 64 samples latency. VÄra system tycks dÀrmed prestera ungefÀr likvÀrdigt. Du har en lÀgre processorbelastning eftersom du har en snabbare processor och du har Àven ett ljudkort med drivrutiner som Àr bÀttre optimerade. Men till följd av Nforce 4 chipset'et sÄ tycks det vara sÄ att vÄra maskiner fÄr problem vid ungefÀr samma latency.

Jag trodde du testade med Via K8T800-chipset, inte ett nforce4-baserat? Om du ÀndÄ svarar pÄ detta kanske du kan tala om vilket grafikkort du kör med, och vilket OS.

Tack!

PS. Bra artikel om reverb i senaste studio.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör med ett Via K8T800 pÄ ett ASUS A8V. Grafikkortet Àr ett ASUS Geforce 6600 256MB och mitt musik OS Àr Windows XP Home.

Men som jag skrev innan sÄ har ljudkortet ocksÄ en del med saken att göra och mitt E-MU 1820m trivs inte latency under 4ms vid belstning. Med det ljudkort du anvÀnder skulle mina resultat sannolikt se annorlunda ut dÄ RME Àr bland de som har absolut bÀst optimerade drivrutiner.

Det jag menade var alltsÄ att du borde fÄ bÀttre resultat Àn mig eftersom du har en snabbare processor och ett bÀttre ljudkort ur prestandasynpunkt. Vilket du ocksÄ fÄr procentuellt men inte i praktiken med just det testprojektet dÄ systemen stannar vid samma latency. NÄgot som sannolikt orsakas av Nforce4 vilket ska ge aningen sÀmre prestanda Àn likvÀrdiga system med AGP-baserade moderkort.

---

Skoj att du gillade reverb-tipset! 😆

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack. Kan man förvÀnta sig samma problem pÄ ett via-baserat moderkort, fasgt med pciE-standarden?

Jag vet faktiskt inte, jag har sett vÀldigt lite tester pÄ VIA-chipsetarna nÀr det gÀller PCI-Express och aldrig haft tillfÀlle att testa sjÀlv. Mitt tips skulle vara att du helt enkelt vÀntar eftersom systemet faktiskt fungerar i stort sett som det ska. Sannolikt kommer det att dyka upp nya uppdateringar till moderkort, ljudkort och bios framöver som ÄtgÀrdar problemen. Det Àr flera företag som varit pÄ Nvidia och jobbar pÄ att fÄ fram lösningar.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har förstĂ„s antagligen rĂ€tt. Men kanske kan jag förmĂ„ Office som leverat min hempc att byta kortet, med tanke pĂ„ att jag fick beskedet att datorn sannolikt ej skulle levereras med nforce4-chipset, vilket det gjorde đŸ˜±

Detta Àr moderkortslistan i office-store:

http://www.officestore.se/m4n?cat1id=886&i...alse&viewMode=1

Konstigt nog inga msi-kort, som medföljde datorn. Men om de byter kanske de troligen hÀmtar nÄgot frÄn sortimentet hÀr. NÄtt kort som man vid en snabb blick ska se upp för? Kan ju ingen ting om de hÀr chipseten.

Vet att man Àr hungrig pÄ den dÀr sista prestandan, men om man nu skall optimera, varför inte gÄ hela vÀgen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

A8V kort och gott, utan nÄgra mera bokstÀver efter. Det Àr ungefÀr samma kort som Majken har. Han har "deluxe"-modellen om jag minns rÀtt. Men den tillverkas inte lÀngre. Det kan möjligen finnas nÄgot kort kvar i nÄgon butik nÄgonstans. Men A8V gÄr lika bra, skillnaden Àr bland annat att den inte finns firewire pÄ A8V utan man mÄste sÀtta dit ett extra PCI-kort om man vill ha fiewire. Och sÄ Àr det fÀrre SATA-platser.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Office PC har erbjudit sig, mot en mindre kostnad, att byta mitt moderkort till ett GigaByte GA-K8RS482M vilket Àr OEM tillverkat för Fujitsu-Siemens, med chipset ATI RS482/SB450.

För övrigt har detta, samt mitt nuvarande socket 939, inte AM2 som jag kanske skrev tidigare.

NÄn som kÀnner till ovanstÄende föreslagna hÄrdvara?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...