Jump to content
Annons

Vad är det som är så speciellt med trummorna...


tbruce

Recommended Posts

Hej, man har ju hört ett antal gånger om trummorna i den här låten och den speciella talkbackkompressionen som ska låta så fantastiskt... och det är ju så man blir nyfiken så jag laddade ner sprang och köpte skivan för att lyssna.

Men hallå? Det låter ju skräp. Platt och pappigt. Som nån som står och slår på ett gäng flyttkartonger. Dessutom känns spelet både otajt och ogruvigt. Noisegaten är ju inte för skojig heller.

Hur kunde detta "sätta ribban flera år framöver" eller vad det nu skrevs i studio (tror det var i studio iaf)?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det viktiga är väl att det var fräckt. Mycket som lät bra för tio år sedan eller 20 år sedan låter inte lika kul idag. Då var det överaskande med så stora svulstiga pukljud.

Ungefär som Prince kiss, när den kom. Helt oreverbererad och torr. Det lät asfräckt för man hade inte hört det tidigare. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder talkbackkompression?

SSL-borden har en liten kompressor på talkbackingången (den mik teknikerna använder i kontrollrummet för att tala med bandet inne i studiosalen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... jag tycker trummorna är sketcoola! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som Prince kiss, när den kom. Helt oreverbererad och torr. Det lät asfräckt för man hade inte hört det tidigare. 🙂

Förövrigt lyssnar jag just nu på Woodpeckers from space (japp!). Den låten är väl knappast känd för lysande mixning, men måste väl ändå sägas vara inspelad i en riktig studio. Det är liksom förvånande att en låt som då måste ansetts som en en färdig produktion idag mest låter som en ruttet mixad demo.

Förövrigt är Woodpeckers from space en ganska rolig låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid närmare eftertanke så var det nog inte i Studio jag läste det... utan nånstans här på forumet, kanske. Eller nån annanstans.

Men vaddå stora svulstiga pukor? Finns ju knappt nån botten i dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Phil kållins kör utan underskinn, ser förjävligt ut ch låter ännu värre.

Man mikar upp underifrån så att man får trycket direkt i micken. Kan säga att det är Sennheiser421. Men resultatet blir bara en töntig smäll, utan botten eller ton. Sen så är det rätt mycket rumsklang med i ljudbilden. Var en period där alla trummisar skulle köra på det här sättet. Men det blev kortlivat som tur var. Men phil kör ju på som vanligt och tycker att han kommer undan med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ööhh!??

Han var väl först med gateade reverb på trummor (åtmistone först med den sortens effekt). Egentligen var det väl med Genesis (på Gabriels tid) de kom på effekten men blev känd på just in the air med PC!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Det är ju det som är grejen med hans trummor; gate:at reverb.

På tal om i princip samma sak: Vad är det som är så speciellt med 808- och 909-"trummor"...?

Allt sådant handlar om tycke och smak och passar där det passar och låter apa om det inte passar. Det är alltså svårt och ibland t o m ganska dumt att döma ut ett sound kategoriskt... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

ööhh!??

Han var väl först med gateade reverb på trummor (åtmistone först med den sortens effekt). Egentligen var det väl med Genesis (på Gabriels tid) de kom på effekten men blev känd på just in the air med PC!

Precis, det här var stort ljud jämfört med annat på den tiden skall ni veta-och det säger jag, ingen av er rattar in detta sound på 5 röda direkt...det är ett smärre konststycke som man inte kan köpa på EPA!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker trummorna på låten är riktigt, riktigt coola. Just att det låter burk är ju grejen, tror han exprimenterade mycket med stenrum osv. Sen är han ju en för jäklans bra trummis också.

/johan

PS.

citerar clas:

"På tal om i princip samma sak: Vad är det som är så speciellt med 808- och 909-"trummor"...?"

håller med... bara tycke och smak.

DS.

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo visst handlar det om tycke och smak, och jag fattar att på nåt sätt var kanske det tuffa att det helt enkelt lät annorlunda, men hade det inte varit tuffare om det hade låtit annorlunda på ett tufft sätt? Nu låter det bara som ett misslyckat experiment, tycker jag, typ "vad händer om man gör såhär, nähä det lät visst inte så bra". Klart man kan ogilla tr-ljuden men där finns ju iaf botten, lite kraft och tryck.

EDIT: ...fast ingen kan väl ogilla en 808-hihat? 😏😱

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...